114 170 läst · 2 306 svar
114k läst
2,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 498 inlägg
Jaja laddning per timme. Det värde man räknar laddningshastighet påL Liljeros skrev:
ok. Jag tittar på det värde som kommer upp i displayen för laddning. Det ligger på 40-50k i bästa fall innan 80%.13th Marine skrev:
0-100% på den snabbaste laddningen när allt funkar optimalt är väl typ 1,5-2 timmar
Igår åkte vi på vår första längre färd med vår nya ID. 4. Turen gick från norra Skåne till lalandia i Rödby. Vi startade med 80% batteri (glömde ställa in så den skulle ladda 100% under natten).
När vi åkt 21mil stannar vi och snabbladdar, då hade vi 31% batteri kvar, passade på att äta en bit mat. Efter ca 20min hade bilen laddats till 80%. Fortsätter färden mot lalandia (15mil) och anländer med 46% batteri.
Kört motorväg mellan 105-110km/h 90% av vägen, 5pers och full packning i bilen. Temperatur runt 5 grader.
Har idag ställt bilen på destinationsladdning och ställt in så den ska ladda till 100% och förhoppningsvis ta oss hela vägen hem utan att ladda på vägen. Om inte, då får vi en skön bensträckare.
Vår förra bil, Kia E-Niro, var bra. Dock märkte vi sista 7-8månaderna att batteriet sjönk oerhört snabbt när vi nådde 60-65%. Räckvidden blev märkbart sämre av någon anledning.
Edit: en av de stora skillnaderna mellan denna och E-Niron är snabbladdningen. E-Niron maxade (för oss) vid 50kW. Med id. 4 var vi uppe på 145kW vid vår snabbladdning igår.
När vi åkt 21mil stannar vi och snabbladdar, då hade vi 31% batteri kvar, passade på att äta en bit mat. Efter ca 20min hade bilen laddats till 80%. Fortsätter färden mot lalandia (15mil) och anländer med 46% batteri.
Kört motorväg mellan 105-110km/h 90% av vägen, 5pers och full packning i bilen. Temperatur runt 5 grader.
Har idag ställt bilen på destinationsladdning och ställt in så den ska ladda till 100% och förhoppningsvis ta oss hela vägen hem utan att ladda på vägen. Om inte, då får vi en skön bensträckare.
Vår förra bil, Kia E-Niro, var bra. Dock märkte vi sista 7-8månaderna att batteriet sjönk oerhört snabbt när vi nådde 60-65%. Räckvidden blev märkbart sämre av någon anledning.
Edit: en av de stora skillnaderna mellan denna och E-Niron är snabbladdningen. E-Niron maxade (för oss) vid 50kW. Med id. 4 var vi uppe på 145kW vid vår snabbladdning igår.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 498 inlägg
Eftersom du inte verkar veta skillnaden på kW och kWh är det svårt att veta vad du menar.Kentvirulent skrev:
Men att du laddar fullt batteri på 1.5-2h så är nått tokigt...
Om det är fel på användaren eller bilen vet jag inte.
Sist jag snabbladdade så petade jag in 35kWh, dvs ca 50% laddning, på 22min.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 498 inlägg
För batteriets skull vill man ha det stående med 20-80% laddning. (Men detta kan ju någon som leasar låta bli att bry sig om).
En resa kan man med fördel starta med 100%, och man kan ladda ur till "0" innan man laddar.
När man snabbladdar är det onödigt att ladda mer än till 80% då de sista tar lång tid, då är det bättre att ta ett kort stopp senare och ladda snabbare.
En resa kan man med fördel starta med 100%, och man kan ladda ur till "0" innan man laddar.
När man snabbladdar är det onödigt att ladda mer än till 80% då de sista tar lång tid, då är det bättre att ta ett kort stopp senare och ladda snabbare.
Tänk en bensinbil man måste hålla mellan 20-80% tank. Vilket skämt. Hade ingen tagit i med tång.13th Marine skrev:För batteriets skull vill man ha det stående med 20-80% laddning. (Men detta kan ju någon som leasar låta bli att bry sig om).
En resa kan man med fördel starta med 100%, och man kan ladda ur till "0" innan man laddar.
När man snabbladdar är det onödigt att ladda mer än till 80% då de sista tar lång tid, då är det bättre att ta ett kort stopp senare och ladda snabbare.
Jag laddar alltid 100%. Det får bli andras problem
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 498 inlägg
Varför försöker jag ens...
Uppenbarligen också ditt problem då det tar 2,5 tim för dig att ladda... kan du inte bara sluta förstöra tråden med ditt trollande?Kentvirulent skrev:
/Krille
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 239 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 239 inlägg
Givetvis är det olika saker. Ingen förnekar det.Kentvirulent skrev:
Tänk dig en elbil som hade knattrat och luktat som en dieselbil. Hade ingen tagit i med tång.
Ja, att du inte vill lära sig något utan hellre gnälla har vi förstått.Kentvirulent skrev:
Säg att det att 1 timme att ladda från 80-100%.
Vidare att du kan sluta ladda vid 80% och köra vidare och ta en stopp på 15 minuter längre fram.
Du kommer då hellre ladda till 100% och komma fram 45 minuter senare för då kan du sitta och gnälla sen...
Om hela ledningsgruppen fungerar som du och fattar beslut utan kunskap så förvånar det mig inte att ni måste gå in och ändra era tidigare fattade beslut.
Jag laddar inte 100% om jag är på ”snabbladdare” av ovan anledning.13th Marine skrev:
Redigerat:
Småler varje gång jag ser dina inlägg för jag , och förhoppningsvis ingen annan heller, kan ta dig seriöst 😂Kentvirulent skrev:Knappt 20 mil är om det är -10 grader. Nu var det +7 grader. Kommer kanske 22-23 mil de gånger hag kört på mv i -10g.
Nu sist tog jag den sista laddplatsen. De andra två gånger jag varit där var alla upptagna. Det finns typ 20 laddplatser av kanske 2000.
Tror inte dina vänner kommer mycket längre än 22-23 mil max om de har varmt i bilen, fullastad på MV i -10g. Har två kollegor med Enyaq och de har exakt samma upplevelse som jag.
Att dina vänner upplever samma sak förvånar mig inte alls då dom säkerligen är likadan som dig själv 😆
Jag är ingen förespråkare för att alla ska köra elbil och att det är lösningen för alla men du visste ju säkerligen vad du köpte innan du tog just den bilen.
Jag hade inget val förutom ID4an men oavsett sina svagheter så har den också väldigt många positiva saker och inga egenskaper kom som en nyhet då all info går att läsa sig till.
Vilken modell och årsmodell av ID4?13th Marine skrev:
Jag har en -23 och har aldrig, oavsett temperatur eller procent kvar i batteriet kommit ens över 90kW. Ligger allt som oftast på 60-80 innan den börjar dala men då får det inte vara kallt ute.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 498 inlägg
1st Pro Max, så 2021 med stora batteriet.H Holmspel skrev:
Upplever att bilen följer laddkurvan jag länkade tidigare, om batteriet är varmt, kanske att den går ner till 90kW lite tidigare än bilden.
Har ställt mig på en snabbladdare med "kallt batteri", dvs inte kört långt innan. Då tog det 5min på lägre hastighet innan den fick fart.