Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Kwh
Då tittar du på inmatad energi (kWh), det är inte samma sak som momentan effekt (kW).

Här får jag 134kW med en ID4.
Laddstolpe visar 134 kW effekt vid laddning av ID4 med 6% batterinivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Med tanke på att du har ett 77kWh batteri lär du knappast kunna trycka in 100kWh i det? Gissar på du blandar ihop begrepp här energimängd kontra effekt
Jaja laddning per timme. Det värde man räknar laddningshastighet på
13th Marine 13th Marine skrev:
Då tittar du på inmatad energi (kWh), det är inte samma sak som momentan effekt (kW).

Här får jag 134kW med en ID4.
[bild]
ok. Jag tittar på det värde som kommer upp i displayen för laddning. Det ligger på 40-50k i bästa fall innan 80%.

0-100% på den snabbaste laddningen när allt funkar optimalt är väl typ 1,5-2 timmar
 
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
0-100% på den snabbaste laddningen när allt funkar optimalt är väl typ 1,5-2 timmar
Därför du inte vill ladda 0-100% utan typ 15-80%. Det är väldigt sällan jag ens laddar min bil över 70%
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Igår åkte vi på vår första längre färd med vår nya ID. 4. Turen gick från norra Skåne till lalandia i Rödby. Vi startade med 80% batteri (glömde ställa in så den skulle ladda 100% under natten).

När vi åkt 21mil stannar vi och snabbladdar, då hade vi 31% batteri kvar, passade på att äta en bit mat. Efter ca 20min hade bilen laddats till 80%. Fortsätter färden mot lalandia (15mil) och anländer med 46% batteri.

Kört motorväg mellan 105-110km/h 90% av vägen, 5pers och full packning i bilen. Temperatur runt 5 grader.

Har idag ställt bilen på destinationsladdning och ställt in så den ska ladda till 100% och förhoppningsvis ta oss hela vägen hem utan att ladda på vägen. Om inte, då får vi en skön bensträckare.

Vår förra bil, Kia E-Niro, var bra. Dock märkte vi sista 7-8månaderna att batteriet sjönk oerhört snabbt när vi nådde 60-65%. Räckvidden blev märkbart sämre av någon anledning.

Edit: en av de stora skillnaderna mellan denna och E-Niron är snabbladdningen. E-Niron maxade (för oss) vid 50kW. Med id. 4 var vi uppe på 145kW vid vår snabbladdning igår.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jaja laddning per timme. Det värde man räknar laddningshastighet på

ok. Jag tittar på det värde som kommer upp i displayen för laddning. Det ligger på 40-50k i bästa fall innan 80%.

0-100% på den snabbaste laddningen när allt funkar optimalt är väl typ 1,5-2 timmar
Eftersom du inte verkar veta skillnaden på kW och kWh är det svårt att veta vad du menar.

Men att du laddar fullt batteri på 1.5-2h så är nått tokigt...
Om det är fel på användaren eller bilen vet jag inte.

Sist jag snabbladdade så petade jag in 35kWh, dvs ca 50% laddning, på 22min.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 4 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Därför du inte vill ladda 0-100% utan typ 15-80%. Det är väldigt sällan jag ens laddar min bil över 70%
Jo men ska man hålla sig inom det intervallet har man typ 12-13 mil att ta sig vintertid. Det är illa nog som det är med 100% batteri
 
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
För batteriets skull vill man ha det stående med 20-80% laddning. (Men detta kan ju någon som leasar låta bli att bry sig om).

En resa kan man med fördel starta med 100%, och man kan ladda ur till "0" innan man laddar.

När man snabbladdar är det onödigt att ladda mer än till 80% då de sista tar lång tid, då är det bättre att ta ett kort stopp senare och ladda snabbare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag laddar hellre en andra gång i 5 minuter under resan än att vänta en timme på att ladda från 90 till 100%. Att ladda 100% vid en AC-laddare innan man påbörjar resan är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För batteriets skull vill man ha det stående med 20-80% laddning. (Men detta kan ju någon som leasar låta bli att bry sig om).

En resa kan man med fördel starta med 100%, och man kan ladda ur till "0" innan man laddar.

När man snabbladdar är det onödigt att ladda mer än till 80% då de sista tar lång tid, då är det bättre att ta ett kort stopp senare och ladda snabbare.
Tänk en bensinbil man måste hålla mellan 20-80% tank. Vilket skämt. Hade ingen tagit i med tång.

Jag laddar alltid 100%. Det får bli andras problem :)
 
  • Haha
Arseface
  • Laddar…
Varför försöker jag ens...
 
  • Gilla
  • Haha
Edlunn och 4 till
  • Laddar…
K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tänk en bensinbil man måste hålla mellan 20-80% tank. Vilket skämt. Hade ingen tagit i med tång.

Jag laddar alltid 100%. Det får bli andras problem :)
Uppenbarligen också ditt problem då det tar 2,5 tim för dig att ladda... kan du inte bara sluta förstöra tråden med ditt trollande?

/Krille
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tänk en bensinbil man måste hålla mellan 20-80% tank. Vilket skämt. Hade ingen tagit i med tång.
Givetvis är det olika saker. Ingen förnekar det.
Tänk dig en elbil som hade knattrat och luktat som en dieselbil. Hade ingen tagit i med tång.
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag laddar alltid 100%. Det får bli andras problem :)
Ja, att du inte vill lära sig något utan hellre gnälla har vi förstått.

Säg att det att 1 timme att ladda från 80-100%.
Vidare att du kan sluta ladda vid 80% och köra vidare och ta en stopp på 15 minuter längre fram.

Du kommer då hellre ladda till 100% och komma fram 45 minuter senare för då kan du sitta och gnälla sen...

Om hela ledningsgruppen fungerar som du och fattar beslut utan kunskap så förvånar det mig inte att ni måste gå in och ändra era tidigare fattade beslut.
 
  • Gilla
erik_83 och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom du inte verkar veta skillnaden på kW och kWh är det svårt att veta vad du menar.

Men att du laddar fullt batteri på 1.5-2h så är nått tokigt...
Om det är fel på användaren eller bilen vet jag inte.

Sist jag snabbladdade så petade jag in 35kWh, dvs ca 50% laddning, på 22min.
Jag laddar inte 100% om jag är på ”snabbladdare” av ovan anledning.
 
Redigerat:
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Knappt 20 mil är om det är -10 grader. Nu var det +7 grader. Kommer kanske 22-23 mil de gånger hag kört på mv i -10g.

Nu sist tog jag den sista laddplatsen. De andra två gånger jag varit där var alla upptagna. Det finns typ 20 laddplatser av kanske 2000.

Tror inte dina vänner kommer mycket längre än 22-23 mil max om de har varmt i bilen, fullastad på MV i -10g. Har två kollegor med Enyaq och de har exakt samma upplevelse som jag.
Småler varje gång jag ser dina inlägg för jag , och förhoppningsvis ingen annan heller, kan ta dig seriöst 😂
Att dina vänner upplever samma sak förvånar mig inte alls då dom säkerligen är likadan som dig själv 😆

Jag är ingen förespråkare för att alla ska köra elbil och att det är lösningen för alla men du visste ju säkerligen vad du köpte innan du tog just den bilen.
Jag hade inget val förutom ID4an men oavsett sina svagheter så har den också väldigt många positiva saker och inga egenskaper kom som en nyhet då all info går att läsa sig till.
13th Marine 13th Marine skrev:
Då tittar du på inmatad energi (kWh), det är inte samma sak som momentan effekt (kW).

Här får jag 134kW med en ID4.
[bild]
Vilken modell och årsmodell av ID4?
Jag har en -23 och har aldrig, oavsett temperatur eller procent kvar i batteriet kommit ens över 90kW. Ligger allt som oftast på 60-80 innan den börjar dala men då får det inte vara kallt ute.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Vilken modell och årsmodell av ID4?
Jag har en -23 och har aldrig, oavsett temperatur eller procent kvar i batteriet kommit ens över 90kW. Ligger allt som oftast på 60-80 innan den börjar dala men då får det inte vara kallt ute.
1st Pro Max, så 2021 med stora batteriet.

Upplever att bilen följer laddkurvan jag länkade tidigare, om batteriet är varmt, kanske att den går ner till 90kW lite tidigare än bilden.

Har ställt mig på en snabbladdare med "kallt batteri", dvs inte kört långt innan. Då tog det 5min på lägre hastighet innan den fick fart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.