sysmali
R Rejäl skrev:
Det roliga är att jag sa till här hemma innan jag skrev att jag sätter 100kr på att Krille kommer att mothugga så fårt jag nu skriver i denna tråden ikväll och hur många minuter tog det?😂
Så dina anhöriga har full koll på ditt tangentbordsfightande på internet. T.om på namnnivå.

Ni verkar ha det rikigt festligt därhemma om kvällarna.
 
  • Gilla
Bombus pratorum och 3 till
  • Laddar…
K
R Rejäl skrev:
Ljuger? Pratade inte bara om denna händelsen utan överlag om Elbilstrådarna..
Det roliga är att jag sa till här hemma innan jag skrev att jag sätter 100kr på att Krille kommer att mothugga så fårt jag nu skriver i denna tråden ikväll och hur många minuter tog det?😂
Rent patetiskt egentligen att du inte har bättre självinsikt!
Eftrehandskonstruktionernas mästare har skrivit igen 😂 Tror inte en sekund på ditt vad och läs sen ditt eget svar igen där du citerar Fairline och skriver "du" t o m två gånger....

"Det börjar bli lite suspekt att du alltid har det motsatta, varje gång någon har något negativt om Elbilen, laddningen eller så så har du exakt det motsatta.."

Men jag borde ha lärt mig att du inte menar vad du faktiskt skriver och blir kränkt när jag svarar utifrån vad du skriver. Så ett tips igen är att du inte citerar någon och svarar med du om du inte menar just du🙂

/Krille
 
R
K Krille4 skrev:
Eftrehandskonstruktionernas mästare har skrivit igen 😂 Tror inte en sekund på ditt vad och läs sen ditt eget svar igen där du citerar Fairline och skriver "du" t o m två gånger....

"Det börjar bli lite suspekt att du alltid har det motsatta, varje gång någon har något negativt om Elbilen, laddningen eller så så har du exakt det motsatta.."

Men jag borde ha lärt mig att du inte menar vad du faktiskt skriver och blir kränkt när jag svarar utifrån vad du skriver. Så ett tips igen är att du inte citerar någon och svarar med du om du inte menar just du🙂

/Krille
Kränkt oj oj! Du vet så lite lilla du när skriver du något konstruktivt överhuvudtaget?
Som jag sa innan om jag skriver i Elbilstrådarna så tar det inte många minuter innan DU är där o svarar VARJE gång i stort sett, PATETISKT!!!
 
  • Haha
Krille4
  • Laddar…
K
R Rejäl skrev:
Kränkt oj oj! Du vet så lite lilla du när skriver du något konstruktivt överhuvudtaget?
Som jag sa innan om jag skriver i Elbilstrådarna så tar det inte många minuter innan DU är där o svarar VARJE gång i stort sett, PATETISKT!!!
Patetiskt är det att anklaga andra för att ljuga och sedan direkt gå till personangrepp när någon svarar dig.

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
R
K Krille4 skrev:
Patetiskt är det att anklaga andra för att ljuga och sedan direkt gå till personangrepp när någon svarar dig.

/Krille
😩😩😩
 
  • Älska
Krille4
  • Laddar…
R
Jag fattar inte varför man inte åker ner och laddar dagen innan man åker hem?
Det är ju samma visa varje år.
Fast folk kanske är fulla hela tiden i fjällen..
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Det är oväsentligt, tycker att det är tråkigt det vissa håller på med att hela tiden försöka att trycka ned andras upplevelser..
Jag försökte inte trycka ner någon annans upplevelse. Jag körde inte genom Malung, så jag har ingen aning om hur det såg ut där.

Jag körde igenom Mora, med en 18 år gammal Saab 9-5 och beskrev vad jag såg

Varför försöker du trycka ner mina upplevelser?
Påstår du att det jag såg var fel?
R Rejäl skrev:
För det är genomskinligt om man följer ett tag att vissa alltid bara kontrar med upplevelser om att det är tvärtom, nej så är det inte mm..
Eller så läser du in något jag överhuvudtaget inte skrev något om.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag fattar inte varför man inte åker ner och laddar dagen innan man åker hem?
Det är ju samma visa varje år.
Fast folk kanske är fulla hela tiden i fjällen..
Brukar själv dra upp bilen i Sveg, sällan folk laddar redan där. Då kommer man dessutom lite längre än dom flesta andra men har ännu aldrig behövt köa vid en laddplats mer än någon minut ett par gånger. Då har jag åkt både påsklov, sportlov, julhelger samt sommarsemester med bilen.

Men dessa peakdagar är såklart ett problem med elbil, det går inte att komma ifrån. Man behöver tänka till, men det är ju ett problem trafikmässigt också men hamnar man på fel ställe för laddning så blir det tufft.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nu ska jag bjuda er på en godbit. Det blev så att jag hamnade med en ny ID7 när min Enyaq ska försökas få tillbaka till livet. Jag ger er därmed nu en recension av ”årets elbil 2024”;

Överlag ger bilen ett kvalitetsintryck, jag skulle inte säga premium men helt klart ett stort steg upp från Enyaq (vilket i sig är i princip omöjligt att misslyckas med)

Man märker att det i grunden är samma plattform som Skodan men sätena, infotainment, ljudsystem, inredning allt känns schysstare än Skodan. Massagefunktion i sätena tex. Även om denna inte är överdrivet angenäm direkt. Finns också klart fler funktioner överlag jag inte lyckats utforska än.

WLTP 71 mil är som vanligt ett pajasmått. I 5-10 minusgrader kommer jag drygt 30 mil blandad körning. Tippar på ned mot 25 på MV. Bättre än Skodan men fortfarande på tok för dåligt för att vara nöjd.

Laddningen gick såklart mycket fortare än Skodan. Har testat två av Circle Ks 300 kw laddare. Den ena gav samma kassa effekt som Skodan. De påstådda 200 kw kom jag inte nära heller på den andra. 120 kw ish nådde jag. Oklart om det är bilen, macken eller minusgraderna som är boven.

Störningsmoment bortsett från laddning och räckvidd?

Att inte ha några fysiska knappar är väldigt omständligt måste jag säga, klart minus mot Skodan. Att inte ha en knapp för varje fönsterhiss utan att behöva ha en separat knapp för att aktivera ”rear” också störigt som tusan.

Annars är bilen något sladdig, tappar lätt fästet på isigt underlag med friktionsdäcken, något min XC60 inte gjorde.

Överlag en stabil bil. Men ett mindre men tydligt steg ned från min grannes nya Xc60 hybrid i kvalitetskänsla överlag.

Klart bästa elbil jag kört än så länge. Men skulle absolut inte säga att bilen är värd nästan 700k när man kan få en laddhybrid Passat för något över 500k. Bara entusiasterna som är elbilsfrälsta kan motivera den diffen.
Det var bland det mer konstruktiva jag läst från dig. Alltid intressant med erfarenheter av modeller från verkligheten men räckviddsmässigt känns det lite i underkant? Kommer du verkligen inte längre än 25mil MV? Jag kommer ju nästan 30 vintertid med min MY med en WLTP på 450km.

Jag personligen är ett fan av inga knappar, får stresspåslag av vanliga bilar efter att ha vant mig vid Teslas förarmiljön. Skulle säga att det är lite kompatibelt med IPhone/Android lägren. Gillar man IPhone är man nog ganska benägen att gilla Tesla. A och O är en skärm med riktigt bra respons vilket jag inte sett hos något annat märke än Tesla, är den laggig är den svår att använda vid körning och därmed trafikfarlig.
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Och då måste man ladda på en simpel resa om 17 mil.

Som att ha en bensinbil med typ 10-15 liters tank. En sådan skulle nog vara lättsåld :-D
Ja, eftersom bilen i fråga skulle dra 0,2l/mil ;)

För övrigt imponerad över att du håller på än. Hur är det med blodtrycket kan man undra 😘
 
L Liljeros skrev:
Det var bland det mer konstruktiva jag läst från dig. Alltid intressant med erfarenheter av modeller från verkligheten men räckviddsmässigt känns det lite i underkant? Kommer du verkligen inte längre än 25mil MV? Jag kommer ju nästan 30 vintertid med min MY med en WLTP på 450km.

Jag personligen är ett fan av inga knappar, får stresspåslag av vanliga bilar efter att ha vant mig vid Teslas förarmiljön. Skulle säga att det är lite kompatibelt med IPhone/Android lägren. Gillar man IPhone är man nog ganska benägen att gilla Tesla. A och O är en skärm med riktigt bra respons vilket jag inte sett hos något annat märke än Tesla, är den laggig är den svår att använda vid körning och därmed trafikfarlig.
jag har inte provat ren mv än. Jag bara tippar 25 mil iom att jag kommer runt 30 mil blandad körning i 5-10 minusgrader.

Skärmen är ok, inte superresponsiv men ok. Utan fasta knappar tar flera saker längre tid hur snabb man än är. En knapp för tex max fläkt i förarrutan saknar jag rejält.

Borde nästan vara reglerat hur man får marknadsföra elbilar. Som det är nu marknadsförs de med WLTP värdena i gigantiska siffror. Det är inte helt rimligt för konsumenten att anta att bilen ska gå under 30 mil när den marknadsförs med ”räckvidd 71 mil”
 
Walle85
Det hade ju varit vettigt om det fanns WLTP winter edition som krav, dvs. samma sak fast vid -10°C och kallt batteri när man startar. Hade de varit tvungna att redovisa även detta så hade de kanske jobbat lite mer sett till att få till en effektiv och optimerad uppvärmning av batteriet.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Angående kön i Malung, det finns enligt chargefinder 22 andra snabbladdare i stan, utöver dessa 20 som var från Tesla.

Kikar man på klippet så såg kön ut att bara bestå av Tesla, hur långt de som valde en annan operatör fick vänta får vi nog aldrig veta.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Det hade ju varit vettigt om det fanns WLTP winter edition som krav, dvs. samma sak fast vid -10°C och kallt batteri när man startar. Hade de varit tvungna att redovisa även detta så hade de kanske jobbat lite mer sett till att få till en effektiv och optimerad uppvärmning av batteriet.
Ja absolut. Hade nog fått många att avstå elbilar som de är idag. Man kan inte anta att alla konsumenter ska kunna läsa på om allt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.