Fairlane Fairlane skrev:
Så 30% kvar efter 17 mil och du kommer knappt 20 mil totalt? Känner du inte själv att du överdriver en hel del?

Sen är du på Kolmården i 4 timmar och bör få in ungefär 40 kWh om du laddar på plats. Sen behöver du ändå ladda en timme med 45 kW för att komma hem?

Jag har vänner med samma bil som du, fast något år äldre. De tar sig 28-30 mil på en laddning när du klara knappt 20 mil. Något måste vara fel på din bil, trots att verkstaden säger att det ska vara så. Eller så har du anliggande bromsar eller kör annorlunda mot vad du säger eller överdriver.

Jag tror dock inte du är intresserad av att hitta en lösning utan mer intresserad av att klaga.
Knappt 20 mil är om det är -10 grader. Nu var det +7 grader. Kommer kanske 22-23 mil de gånger hag kört på mv i -10g.

Nu sist tog jag den sista laddplatsen. De andra två gånger jag varit där var alla upptagna. Det finns typ 20 laddplatser av kanske 2000.

Tror inte dina vänner kommer mycket längre än 22-23 mil max om de har varmt i bilen, fullastad på MV i -10g. Har två kollegor med Enyaq och de har exakt samma upplevelse som jag.
 
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Knappt 20 mil är om det är -10 grader. Nu var det +7 grader. Kommer kanske 22-23 mil de gånger hag kört på mv i -10g.
Du vet att 22-23 inte är "knappt 20"?
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tror inte dina vänner kommer mycket längre än 22-23 mil max om de har varmt i bilen, fullastad på MV i -10g. Har två kollegor med Enyaq och de har exakt samma upplevelse som jag.
Är det första generationen med minsta batteriet?
 
S sjoelund skrev:
Är det första generationen med minsta batteriet?
Vet ej batteriets kapacitet på rak arm. 80x 4wd. WLTP (pajasmåttet) 53 mil
 
Fairlane
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Tror inte dina vänner kommer mycket längre än 22-23 mil max om de har varmt i bilen, fullastad på MV i -10g. Har två kollegor med Enyaq och de har exakt samma upplevelse som jag.
MV = motorväg?

28-30 mil var vid nollgradigt, men du ändrar ju gärna förutsättningarna när du blir motbevisad, som vanligt.

Hur mycket påverkar vikten förbrukningen vid konstant hastighet på notorväg? Rätt marginellt då luftmotståndet inte påverkas av vikten, ellerhur?

Du skrev tidigare om hur du laddade med 45 kW på en snabbladdare (200 kW?) och att du skulle bli stående i 2,5 timmar. Hur blev det i verkligheten?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Vet ej batteriets kapacitet på rak arm. 80x 4wd. WLTP (pajasmåttet) 53 mil
Så det är en något äldre modell. Typ det man köper begagnat idag. Men du bör komma upp i runt 115 kW snabbladdning om ingen annan laddar samtidigt. Och du bör komma 305 km motorväg -10C med värme på, och mycket längre i 90 km/h. Men med tanke på hur snabbt de Enyaq jag sett snabbladda borde du ju komma upp i hastighet. Det ska gå dubbelt så snabbt som min e-Niro i samma generation och inte behöver man någonsin stanna 1 timme för att ladda upp den.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
80X är första generationen med stora batteriet (77kWh tillgängligt).

Här finns en räckviddsberäknare, dock för den senaste modellen.
 
S sjoelund skrev:
Så det är en något äldre modell. Typ det man köper begagnat idag. Men du bör komma upp i runt 115 kW snabbladdning om ingen annan laddar samtidigt. Och du bör komma 305 km motorväg -10C med värme på, och mycket längre i 90 km/h. Men med tanke på hur snabbt de Enyaq jag sett snabbladda borde du ju komma upp i hastighet. Det ska gå dubbelt så snabbt som min e-Niro i samma generation och inte behöver man någonsin stanna 1 timme för att ladda upp den.
Jag har stannat och laddat där det tog en timme, 5-100%, men då åt vi under tiden, och precis när vi var på väg ut till bilen plingade den att den var färdig.
 
S sjoelund skrev:
Är det första generationen med minsta batteriet?
Vet ej batteriets kapacitet på rak arm. 80x 4wd
Fairlane Fairlane skrev:
MV = motorväg?

28-30 mil var vid nollgradigt, men du ändrar ju gärna förutsättningarna när du blir motbevisad, som vanligt.

Hur mycket påverkar vikten förbrukningen vid konstant hastighet på notorväg? Rätt marginellt då luftmotståndet inte påverkas av vikten, ellerhur?

Du skrev tidigare om hur du laddade med 45 kW på en snabbladdare (200 kW?) och att du skulle bli stående i 2,5 timmar. Hur blev det i verkligheten?
nej jag skrev hela tiden 22-23 mil vid -10 grader. Inte plus 7.

Ja mv är motorväg.

Det skulle ta över 2 timmar. Drog innan dess. Laddningen är väldigt instabil. 45kw är best case. Sen över 80% så går det ju i snigelfart.
 
S sjoelund skrev:
Så det är en något äldre modell. Typ det man köper begagnat idag. Men du bör komma upp i runt 115 kW snabbladdning om ingen annan laddar samtidigt. Och du bör komma 305 km motorväg -10C med värme på, och mycket längre i 90 km/h. Men med tanke på hur snabbt de Enyaq jag sett snabbladda borde du ju komma upp i hastighet. Det ska gå dubbelt så snabbt som min e-Niro i samma generation och inte behöver man någonsin stanna 1 timme för att ladda upp den.
Ok. Tror aldrig jag kommit mycket över 50 kwh
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Ok. Tror aldrig jag kommit mycket över 50 kwh
kW eller kWh?
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser laddkurvan ut, vid varmt batteri då.

Diagram över laddkurvan för en VW ID.4 (82 kWh) vid DC-snabbladdning, där laddningseffekten minskar med ökad laddningsgrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Såhär ser laddkurvan ut, vid varmt batteri då.

[bild]
Aldrig varit i närheten av +100kwh
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Aldrig varit i närheten av +100kwh
Med tanke på att du har ett 77kWh batteri lär du knappast kunna trycka in 100kWh i det? Gissar på du blandar ihop begrepp här energimängd kontra effekt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.