111 344 läst · 2 267 svar
111k läst
2,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Den tar inte i beaktning vad det kostar i co2 att producera radhus istället för flerfamiljshus. Det är en enorm skillnad.L Liljeros skrev:Är inga problem alls, har provat ett antal kalkylatorer och dom ger liknande svar. Radhus är väldigt snålt, värms dessutom av fjärrvärme så belastning trots dålig isolering ligger några 100kg per person. I övrigt är huset byggt av halm och lättbetong så tror produktionen utslagen på dess livslängd är tämligen begränsad.
Gällande bilen så räknar man ju bilar utifrån dess totala utsläpp och hur stor andel av dessa man är en andel av. Min bil körs väldigt begränsat privat utan främst i jobbet, den andel som jag använder den privat är ca 1000-1500 mil vilket ger utsläpp på ca 200kg per person
Att äga en bil är fruktansvärt för miljön. Att bo i hus likaså. Går inte argumentera mot. En boende i lägenhet utan elbil är otroligt mycket mer skonsam mot miljön än vad du är allt annat lika
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 489 inlägg
Det är i appen, tror det ska funka flera gånger, men har inte provat.Dalbotant skrev:Det är en bra fråga. Jag vet inte riktigt... Har ju blivit bortskämd med EV6:ans möjlighet att ha på konstant. Skall man bara in i en affär och hämta något så räcker ju en halvtimme gott och väl men det var himla praktiskt i somras när vi var på begravning och kunde ställa in bilen på 18 grader och slippa oroa sig. Kan man starta om med en app eller måste man fysiskt tillbaka till bilen?
Allt mat/dryck som behöver fraktas hit är helt onödig att konsumera. Bara de enorma mängder utländsk sprit, vin och öl systemet säljer är helt onödig tex. Köpa bubbelvatten på flaska etc. Man kan utan problem köpa allt lokalt och få i sig allt man behöver.Unikt namn skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 489 inlägg
I Enyaq kan man via appen slå på klimatreglering om och om igen så länge man har över 20% batteri kvar. Men man måste då göra det med 30 min intervall.Dalbotant skrev:Det är en bra fråga. Jag vet inte riktigt... Har ju blivit bortskämd med EV6:ans möjlighet att ha på konstant. Skall man bara in i en affär och hämta något så räcker ju en halvtimme gott och väl men det var himla praktiskt i somras när vi var på begravning och kunde ställa in bilen på 18 grader och slippa oroa sig. Kan man starta om med en app eller måste man fysiskt tillbaka till bilen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 232 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 232 inlägg
Jag hoppas mer på en tråd som bara handlar om själva bilarna, styrkor och svagheter. Inte hur bra/dåliga de är jämfört med en fossilbil. Inte hur mycket de kostar jämfört med en fossilbil. Inte hur folk avskyr elbilar eller inte tror på någon klimatförändringar påverkad av människan.L Liljeros skrev:
Jag ser gärna att folk skriver om hur långt dem kommer med sin elbil, med sanna värden, både bra och dåliga. Jag avstår gärna från kraftiga överdrifter åt båda hållen.
Jag tror tyvärr inte det kommer hända. 😢
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 489 inlägg
Enligt denna rapport från Boverket så verkar småhus ha lägre klimatpåverkan vid byggnationen än flerbostadshus:13th Marine skrev:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1812831/FULLTEXT01.pdf
Väldigt mycket såklart. Tänk dig själv hur enormt mycket mer jobb/material det innebär att anlägga ett helt hus för varje familj på egen tomt mot stordriftsfördelarna du får av ett stort lägenhetshus.13th Marine skrev:
Dessutom sprider det naturligtvis ut staden enormt mot om alla bara bodde centralt i höghus. Det ökar behovet av transporter såväl människor som materiell enormt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 489 inlägg
Siffror tack, vad du tror behöver inte stämma med verkligheten.Kentvirulent skrev:
Jag har för övrigt redan tagit fram någon form av siffra som visar på nått annat.
Jag gissar på att det handlar om att materialen i ett flerbostadshus har högre påverkan än ett småhus (betong vs trä).
Jag tror bara att man gynnar haveristen genom att motbevisa hans grundlösa påståenden eller ens bemöta dem. För man hjälper till att förstöra tråden och dränka eventuella relevanta inlägg i mångfalden av utläggningar helt utanför ämnet.
Toppen att du bara handlar lokalt. En riktig miljöhjälte. 🫶Kentvirulent skrev:
Ett radhus kostar 300-600kg co2 per kvm, jämfört med en lägenhet som kostar 250-500. Så skillnaden per bostad består framförallt i att hus är större än lägenheter. O andra sidan bor det i snitt fler personer i ett radhus, så utsläppen delat per person tycks faktiskt vara väldigt snarlika.Kentvirulent skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 489 inlägg
Du är ny här va? 😉