A Alexn72 skrev:
Du får väl köp en riktigt bil istället för den där leksaken du har.
Tesla Har några modeller att välja på
Har ca 10 - 15 jag känner som kör elbil och av dem är det bara de som kör Tesla som är nöjda. Samtliga andra vill byta till diesel igen. Finns säkert bättre idag men att VW släppte ID3, 4 mm är ju parodi.
 
  • Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Har ca 10 - 15 jag känner som kör elbil och av dem är det bara de som kör Tesla som är nöjda. Samtliga andra vill byta till diesel igen. Finns säkert bättre idag men att VW släppte ID3, 4 mm är ju parodi.
Hade VW släppt den nu uppdaterade ID4-modellen från början tror jag fler hade varit säkra på att igen skaffa elbil av dom som skaffade tidiga 4:surprised:r.
Sen är Tesla en väldigt bra bil sett till mjukvara, förbrukning och funktion men ID4an vinner på komfort, ljudnivå m m.
 
Såg nån undersökning bland elbilsägare där ändå 97% kunde tänka sig att ha elbil igen så överlag verkar ju ändå dom flesta nöjda.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag känner en näve som kör elbil.

Två som köpte en e-golf och är helnöjda.
En som köpte en Leaf för att pendla med men nu tittar på en nyare elbil med bättre räckvidd.
En som kört e-niro och uppgraderat till en EV6.
En som sitter i ledningsgruppen och kört en e-Niro länge och nu sonderar terrängen för nästa tjänstebilsomgång som blir elbil.
En som sitter i en annan ledningsgrupp körde en Kona mellan Norrköping och Malmö, och verkade inte missnöjd.
Samt två till som kör elbil (MY och ID4) som också verkar nöjda.

Känner nog bara en som gnäller, och det är på grund av att de eldrivna skåpbilarna från Peugeot inte går så långt som säljarna utlovat, vilket blir ett problem när de kör leveranser.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Känner nog bara en som gnäller, och det är på grund av att de eldrivna skåpbilarna från Peugeot inte går så långt som säljarna utlovat, vilket blir ett problem när de kör leveranser.
Man får ju inte lasta dem om man vill att de ska gå långt :)
 
S sjoelund skrev:
Man får ju inte lasta dem om man vill att de ska gå långt :)
Kommer inte ihåg detaljerna, men det är en person jag träffar ofta och jag har bara hört gnället en gång, så jag vet inte hur de löst det 🤔
 
Backade upp på uppfarten i 40 km/h igår enligt hastighetsmätaren på min ID4 (den började visa samma hastighet i flera minuter).

Stabilt som Dr. Alban skulle säga.
 
  • Haha
Violina
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Backade upp på uppfarten i 40 km/h igår enligt hastighetsmätaren på min ID4 (den började visa samma hastighet i flera minuter).

Stabilt som Dr. Alban skulle säga.
Det måste vara en väldigt lång uppfart.
 
Storsockret
Ute på en liten tripp nu och har kört Umeå - Skellefteå, 15 mil.

Började med 93%, -11°C
Kom fram till laddare med 24%, -17°C

Bilen började förvärma batteriet direkt och gjorde det alltså i 15(!) mil. Snittförbrukning 2,8kWh/mil. Aldrig sett så högt snitt. Frågan är ju om det är rimligt att förvärma så länge, speciellt inte när laddaren bara är 150kW 🤔
 
  • Gilla
Kentvirulent och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det måste vara en väldigt lång uppfart.
Den visade alltså samma hastighet som jag körde någon minut tidigare på huvudgatan i områden..

Började med att jag körde om bilar massa bilar på motorvägen i 50 km/h 😎.
 
L Liljeros skrev:
Såg nån undersökning bland elbilsägare där ändå 97% kunde tänka sig att ha elbil igen så överlag verkar ju ändå dom flesta nöjda.
Den stämmer nog inte om man tittar på 2:a handsvärde / nybilsförsäljningen.
 
P PHPersson skrev:
Om frågan var till mig så handlade om att Tesla inte kräver service för garantin vilket inte gör den till extra värdefull på beg marknaden. Sen att elbilsmarknaden generellt är död är inte så svårt att se.

För övrigt skulle jag aldrig köpa vare sig en ID4 eller en Y just nu.
Hur menar du att elbilsmarknaden är död? Model Y har väl prenumererat på att vara en Sveriges mest sålda bilar i snart 1,5 år?

Kollade lite på begagnade Model Y och förutsatt att bilarna säljs kring sitt utsatta pris så ligger värdeminskningen mellan 25-35kr per mil. Lite däck och laddning på det så landar man kring 40-50kr/mil. Det är ändå en väldigt bra siffra så känns knappast som det varit en dålig affär för kunderna. I linje med vad man körde en golfkombi eller liknade för några år sedan.

Att Teslas nypriser åker jojo är ju dock något som kan vara ett gissel i kalkylen.

Och kom inte dragandes med det senaste årets helt orimliga utveckling på fossilbilar där priserna snarare ökar. Det är praktiskt taget att jämföra med volatiliteten hos bitcoin. Ett beslut om ökade priser på diesel vid regeringsskifte eller från EU så kan dom istället falla som en sten likt dom gjorde för några år sedan och diesel kostade 25kr/L.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Började med att jag körde om bilar massa bilar på motorvägen i 50 km/h 😎.
Backade du då också?

Det känns ju lite udda att hastighetsmätaren bara fryser på det viset. Annars brukar de ju falla till 0 när de går sönder. Jag var inte alldeles imponerad av funktionaliteten på info-systemet i ID4. Men några stora buggar såg jag inte.
 
L Liljeros skrev:
Hur menar du att elbilsmarknaden är död? Model Y har väl prenumererat på att vara en Sveriges mest sålda bilar i snart 1,5 år?

Kollade lite på begagnade Model Y och förutsatt att bilarna säljs kring sitt utsatta pris så ligger värdeminskningen mellan 25-35kr per mil. Lite däck och laddning på det så landar man kring 40-50kr/mil. Det är ändå en väldigt bra siffra så känns knappast som det varit en dålig affär för kunderna. I linje med vad man körde en golfkombi eller liknade för några år sedan.

Att Teslas nypriser åker jojo är ju dock något som kan vara ett gissel i kalkylen.

Och kom inte dragandes med det senaste årets helt orimliga utveckling på fossilbilar där priserna snarare ökar. Det är praktiskt taget att jämföra med volatiliteten hos bitcoin. Ett beslut om ökade priser på diesel vid regeringsskifte eller från EU så kan dom istället falla som en sten likt dom gjorde för några år sedan och diesel kostade 25kr/L.
Det såldes om jag minns rätt 16% mindre elbilar 2024 än 2023. 55%mindre ID4. Så även om just Model Y säljer bra så är det rätt tydligt att om det minskat med 16% så är det ett kraftigt missnöje.
Volvo xc60 ökade tex lika mycket som ID4 minskade och det trots att den inte uppdaterats.

Jämför du MY andrahandsvärde mot någon tex Volvo XC70 framtstår MY som extremt dålig. (Trots XC60 stora ökning).
 
A Avemo skrev:
Backade du då också?

Det känns ju lite udda att hastighetsmätaren bara fryser på det viset. Annars brukar de ju falla till 0 när de går sönder. Jag var inte alldeles imponerad av funktionaliteten på info-systemet i ID4. Men några stora buggar såg jag inte.
Självklart 😉 nä den hängde sig bara vid ett värde och stannade där även om jag stannade bilen och bytte växel.

Värdet ändrade sig efter några minuters mellan rum så den var inte användbar alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.