116 936 läst · 2 381 svar
117k läst
2,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Har ca 10 - 15 jag känner som kör elbil och av dem är det bara de som kör Tesla som är nöjda. Samtliga andra vill byta till diesel igen. Finns säkert bättre idag men att VW släppte ID3, 4 mm är ju parodi.A Alexn72 skrev:
Hade VW släppt den nu uppdaterade ID4-modellen från början tror jag fler hade varit säkra på att igen skaffa elbil av dom som skaffade tidiga 4r.P PHPersson skrev:
Sen är Tesla en väldigt bra bil sett till mjukvara, förbrukning och funktion men ID4an vinner på komfort, ljudnivå m m.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Jag känner en näve som kör elbil.
Två som köpte en e-golf och är helnöjda.
En som köpte en Leaf för att pendla med men nu tittar på en nyare elbil med bättre räckvidd.
En som kört e-niro och uppgraderat till en EV6.
En som sitter i ledningsgruppen och kört en e-Niro länge och nu sonderar terrängen för nästa tjänstebilsomgång som blir elbil.
En som sitter i en annan ledningsgrupp körde en Kona mellan Norrköping och Malmö, och verkade inte missnöjd.
Samt två till som kör elbil (MY och ID4) som också verkar nöjda.
Känner nog bara en som gnäller, och det är på grund av att de eldrivna skåpbilarna från Peugeot inte går så långt som säljarna utlovat, vilket blir ett problem när de kör leveranser.
Två som köpte en e-golf och är helnöjda.
En som köpte en Leaf för att pendla med men nu tittar på en nyare elbil med bättre räckvidd.
En som kört e-niro och uppgraderat till en EV6.
En som sitter i ledningsgruppen och kört en e-Niro länge och nu sonderar terrängen för nästa tjänstebilsomgång som blir elbil.
En som sitter i en annan ledningsgrupp körde en Kona mellan Norrköping och Malmö, och verkade inte missnöjd.
Samt två till som kör elbil (MY och ID4) som också verkar nöjda.
Känner nog bara en som gnäller, och det är på grund av att de eldrivna skåpbilarna från Peugeot inte går så långt som säljarna utlovat, vilket blir ett problem när de kör leveranser.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
Ute på en liten tripp nu och har kört Umeå - Skellefteå, 15 mil.
Började med 93%, -11°C
Kom fram till laddare med 24%, -17°C
Bilen började förvärma batteriet direkt och gjorde det alltså i 15(!) mil. Snittförbrukning 2,8kWh/mil. Aldrig sett så högt snitt. Frågan är ju om det är rimligt att förvärma så länge, speciellt inte när laddaren bara är 150kW 🤔
Började med 93%, -11°C
Kom fram till laddare med 24%, -17°C
Bilen började förvärma batteriet direkt och gjorde det alltså i 15(!) mil. Snittförbrukning 2,8kWh/mil. Aldrig sett så högt snitt. Frågan är ju om det är rimligt att förvärma så länge, speciellt inte när laddaren bara är 150kW 🤔
Hur menar du att elbilsmarknaden är död? Model Y har väl prenumererat på att vara en Sveriges mest sålda bilar i snart 1,5 år?P PHPersson skrev:
Kollade lite på begagnade Model Y och förutsatt att bilarna säljs kring sitt utsatta pris så ligger värdeminskningen mellan 25-35kr per mil. Lite däck och laddning på det så landar man kring 40-50kr/mil. Det är ändå en väldigt bra siffra så känns knappast som det varit en dålig affär för kunderna. I linje med vad man körde en golfkombi eller liknade för några år sedan.
Att Teslas nypriser åker jojo är ju dock något som kan vara ett gissel i kalkylen.
Och kom inte dragandes med det senaste årets helt orimliga utveckling på fossilbilar där priserna snarare ökar. Det är praktiskt taget att jämföra med volatiliteten hos bitcoin. Ett beslut om ökade priser på diesel vid regeringsskifte eller från EU så kan dom istället falla som en sten likt dom gjorde för några år sedan och diesel kostade 25kr/L.
Backade du då också?G Greger_08 skrev:
Det känns ju lite udda att hastighetsmätaren bara fryser på det viset. Annars brukar de ju falla till 0 när de går sönder. Jag var inte alldeles imponerad av funktionaliteten på info-systemet i ID4. Men några stora buggar såg jag inte.
Det såldes om jag minns rätt 16% mindre elbilar 2024 än 2023. 55%mindre ID4. Så även om just Model Y säljer bra så är det rätt tydligt att om det minskat med 16% så är det ett kraftigt missnöje.L Liljeros skrev:Hur menar du att elbilsmarknaden är död? Model Y har väl prenumererat på att vara en Sveriges mest sålda bilar i snart 1,5 år?
Kollade lite på begagnade Model Y och förutsatt att bilarna säljs kring sitt utsatta pris så ligger värdeminskningen mellan 25-35kr per mil. Lite däck och laddning på det så landar man kring 40-50kr/mil. Det är ändå en väldigt bra siffra så känns knappast som det varit en dålig affär för kunderna. I linje med vad man körde en golfkombi eller liknade för några år sedan.
Att Teslas nypriser åker jojo är ju dock något som kan vara ett gissel i kalkylen.
Och kom inte dragandes med det senaste årets helt orimliga utveckling på fossilbilar där priserna snarare ökar. Det är praktiskt taget att jämföra med volatiliteten hos bitcoin. Ett beslut om ökade priser på diesel vid regeringsskifte eller från EU så kan dom istället falla som en sten likt dom gjorde för några år sedan och diesel kostade 25kr/L.
Volvo xc60 ökade tex lika mycket som ID4 minskade och det trots att den inte uppdaterats.
Jämför du MY andrahandsvärde mot någon tex Volvo XC70 framtstår MY som extremt dålig. (Trots XC60 stora ökning).
Självklart 😉 nä den hängde sig bara vid ett värde och stannade där även om jag stannade bilen och bytte växel.A Avemo skrev:
Värdet ändrade sig efter några minuters mellan rum så den var inte användbar alls.