161 202 läst · 3 173 svar
161k läst
3,2k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Jag jämför med hypotetisk. Hade jag kört 5mil i lite ojämn fart ca 60km/h i blött väglag och ca 10grader med många start och stopp på platt mark hade jag nog hamnat runt 1,4. Dvs den extra förbrukningen som stigningen innebar fick jag tillbaks i princip helt och hållet.A ajn82 skrev:90% låter orimligt högt, det finns ju trots all förluster vid (åter)laddning samt de vanliga friktions och luftmotstånds förlusterna går ju inte att återvinna på vägen ner.
Eller jämförde du med en hypotetisk förbrukning för samma sträcka med noll höjdskillnad? (Dvs, borträknat förlusterna som uppstår av friktion och vind)
Kanske rimligt att tro 30-40% då blandad körning så krävs det i princip stadskörning för att en hybrid skall vara gynnsam som jag ser det. Min egna tolkning är då att en hybrid (ej plugin) är helt värdelös både ekonomiskt men framförallt för miljön.S sjoelund skrev:
Förstår inte vad det är som du skriver att verkningsgraden är 100% i teorin?L Liljeros skrev:
Har du någon källa på det? För jag tror du har fel.L Liljeros skrev:
Att köra så pass brant uppför och nerför på så kort sträcka och jämföra med en förväntad förbrukning utan nivåskillnad ger resultatet att verkningsgraden extremt hög på en ren elbil med full regenerering aktiverat. Dvs en väldigt stor del kinetisk energi som genereras i utförsbacken eller vid inbromsning kunde tillvaratas av bilen.P PHPersson skrev:
Jag orkar inte räkna på det mer noggrant än så men skulle kunna köra 5 mil med exakt samma medelfart och stopp för att få fram en referens och jämföra mot. Om jag skulle räkna att jag hade förbruknat rent hypotetiskt vid samma sträcka på plan väg så kanske det hade varit 1,2kWh. Det hade inneburit att förlusten blev ca 1kWh. Vill minnas att ca 30% av batteriet förbrukades och återfördes vilket med min bil skulle ge 1/16=0,0625. Dvs en verkningsgrad runt 94%.
Skulle snarare säga att denna tråd är mestadels som en sekt. Elbilar är guds gåva till mänskligheten här.L Liljeros skrev:Hur kan dina erfarenheter från alla dina kollegor avvika från alla andras uppfattning om elbil i kalla förhållande?
Finns ett test där dom fryser ner 5 bilar till minus 42 grader i en fryscontainer. 3 av 5 går inte att köra, det intressanta är orsaken. Anledningen till att dom gav upp var att 12v batteriet packade ihop, dom 2 som fungerade hade stödladdning av 12v som funktion från stora batteriet. Dvs hade man haft en fossilbil hade man varit helt rökt för att knuffa igång en diesel i -42 kräver ganska bra med effekt.
I denna tråden har jag sett väldigt begränsande problem med elbilar i kallt väder och kör som nämnt själv ofta till fjällen där det kan vara neråt -25. Har aldrig haft några som helst problem.
Helt orimligt, hur skulle förlusterna med marginal kunna vara mindre än 10%.L Liljeros skrev:Jag körde upp och ner för high alpine road i somras. Ca 2000m upp och 2000m ner i nivåskillnad, batteriet sjönk brutalt när man åkte upp, på nervägen fick jag i princip allt tillbaks. Tror snittförbrukningen för att åka 5 mil med en stigning på 2000m landade på 1,4kWh per mil. Skulle säga att våran Model Y baserar på detta nog ligger med marginal över 90% verkningsgrad på regenerering.
Tror inte heller på att du snittade 1,4 med 2000m stigning.
Om vi antar att bilen väger 2ton så går det åt c:a 11kWh bara för energin att flytta bilen till toppen. Är sträckan 5mil så ger alltså det en snittförbrukning på c:a 2,2kWh / mil bara det. Inte mer några förluster som friktion etc. Inte heller övrig energi som värme mm.
Tror helt enkelt inte att det stämmer, låter helt orimligt att det inte blir mer friktion (värme) än så.L Liljeros skrev:Att köra så pass brant uppför och nerför på så kort sträcka och jämföra med en förväntad förbrukning utan nivåskillnad ger resultatet att verkningsgraden extremt hög på en ren elbil med full regenerering aktiverat. Dvs en väldigt stor del kinetisk energi som genereras i utförsbacken eller vid inbromsning kunde tillvaratas av bilen.
Jag orkar inte räkna på det mer noggrant än så men skulle kunna köra 5 mil med exakt samma medelfart och stopp för att få fram en referens och jämföra mot. Om jag skulle räkna att jag hade förbruknat rent hypotetiskt vid samma sträcka på plan väg så kanske det hade varit 1,2kWh. Det hade inneburit att förlusten blev ca 1kWh. Vill minnas att ca 30% av batteriet förbrukades och återfördes vilket med min bil skulle ge 1/16=0,0625. Dvs en verkningsgrad runt 94%.
Min gissning är att lägsta punkten på slutet var lägre än din startpunkt.
Jag har själv provat på Hallandsåsen med min Tesla och tappar ca 4-5%batteri enligt mätaren. Skulle då vara en förbrukning på 4kWh på drygt en mil om jag minns rätt.
Redigerat:
Enligt Mekonomen och andra sidor har du fel, man får göra service själv om man gör det rätt.L Liljeros skrev:
”Var tredje bilägare tror att de måste serva sin bil på en märkesbunden verkstad för att alla garantier ska gälla. Det är fel. Allt som krävs är att en service eller reparation utförs fackmannamässigt”.
Precis som på en kåk för allt annat än el mao. Logiskt.P PHPersson skrev:
Hur tänkte du påvisa fackmannamässigheten utan att göra det på en verkstad? Det är korrekt att du inte måste göra det på en märkesverkstad men för att garantin ska gälla måste du visa på att bilen servats fackmannamässigt enligt givna serviceintervall vilket jag inte vet hur det på ett rimligt sätt ska gå att genomföra som privatperson? Har svårt att se detta prövats rättsligt ännu men det hade varit intressant att se vilka krav som ställs för att påvisa fackmannamässigheten. Du kan tex lämna in den på mekonomen eller Meca ansluten verkstad vilket ger stämpel i boken vilket är ett alternativ.P PHPersson skrev:
Man kan alltså i teorin genomföra det själv men i praktiken är det inte genomförbart att serva en nyinköpt bil själv, värdet kommer tex sjunka som en sten om du ska sälja en 2-3 år gammal bil utan stämplad servicebok.
Vart skall skall all denna friktionen och värme uppkomma tänker du? Om jag hade en förlust på ca 1kWh och hela den förlusten blev värme känns inte på något sätt orimligt. Det skulle motsvara ett 1000w element på full effekt i värme. Är ju en hel del värme men ganska liten del av totala förbrukade energin och känns som att det är linje med vad som generas i motorn när man inte kör på full effekt.P PHPersson skrev:Tror helt enkelt inte att det stämmer, låter helt orimligt att det inte blir mer friktion (värme) än så.
Min gissning är att lägsta punkten på slutet var lägre än din startpunkt.
Jag har själv provat på Hallandsåsen med min Tesla och tappar ca 4-5%batteri enligt mätaren. Skulle då vara en förbrukning på 4kWh på drygt en mil om jag minns rätt.
Jag noterade inte exakta start och stopphöjderna för hela denna stigning men poängen är att verkningsgraden på regenerering hos en elbil är väldigt hög utan att gå in på decimaler. Totala sträckningen var 30mil och när jag kollar så startade jag på 510möh och kom fram på 475möh, förbrukade 1,34kWh för hela sträckan varav ca 50% var motorväg.
Det är väl hur enkelt som helst, tar vi oljebyte så räcker det med kvitto på olja / filter och foto/film på bytet. Oftast har man en mobil med kamera med sig ändå.L Liljeros skrev:Hur tänkte du påvisa fackmannamässigheten utan att göra det på en verkstad? Det är korrekt att du inte måste göra det på en märkesverkstad men för att garantin ska gälla måste du visa på att bilen servats fackmannamässigt enligt givna serviceintervall vilket jag inte vet hur det på ett rimligt sätt ska gå att genomföra som privatperson? Har svårt att se detta prövats rättsligt ännu men det hade varit intressant att se vilka krav som ställs för att påvisa fackmannamässigheten. Du kan tex lämna in den på mekonomen eller Meca ansluten verkstad vilket ger stämpel i boken vilket är ett alternativ.
Man kan alltså i teorin genomföra det själv men i praktiken är det inte genomförbart att serva en nyinköpt bil själv, värdet kommer tex sjunka som en sten om du ska sälja en 2-3 år gammal bil utan stämplad servicebok.
Tror inte värdet påverkas alls så länge bilen är servad, vem bryr sig så länge det är dokumenterat. Men oavsett är kostnaden för service försumbar. Betydligt värre med andrahandsvärde på Teslor just nu trots att de enligt dig inte behöver servas .
Det går bra att spara kvitto på motorolja mm och göra anteckningar själv vad som är servat. Kanske med några foton.L Liljeros skrev:Hur tänkte du påvisa fackmannamässigheten utan att göra det på en verkstad? Det är korrekt att du inte måste göra det på en märkesverkstad men för att garantin ska gälla måste du visa på att bilen servats fackmannamässigt enligt givna serviceintervall vilket jag inte vet hur det på ett rimligt sätt ska gå att genomföra som privatperson? Har svårt att se detta prövats rättsligt ännu men det hade varit intressant att se vilka krav som ställs för att påvisa fackmannamässigheten. Du kan tex lämna in den på mekonomen eller Meca ansluten verkstad vilket ger stämpel i boken vilket är ett alternativ.
Man kan alltså i teorin genomföra det själv men i praktiken är det inte genomförbart att serva en nyinköpt bil själv, värdet kommer tex sjunka som en sten om du ska sälja en 2-3 år gammal bil utan stämplad servicebok.
Däremot är longlifeolja och byte vartannat år tveksamt oavsett vem som byter.
Finns folk som inte förstår att kolla upp servicen vid köp. Jag backade på många BMW som inte var servade trots att service ingår i nybilsköpet…🙄
Nu är det väl väldigt sällan en bil går sönder på ett sätt dom kan härledas till bristande service och att garantin då uteblir.