125 258 läst · 2 515 svar
125k läst
2,5k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Har försökt hitta info men hittar ingenting som tydliggör vilken regel som gäller i detta fall. Dvs om det är 3 timmar totalt eller 3 timmar per dygn som gällerFairlane skrev:För att jag läst körkortsteori?
Sen hittar ju folk på en massa egna regler, både i trafiken och i spel och är övertygade om att deras regler är sanningen, men så är det inte.
Jag fick själv böter för några år sedan då parkeringsvakten och första instans tolkade in saker som inte stod på skylten. De hänvisade till en pärm som medlemmarna i bostadsrättsföreningen hade fått. De eskalerade till sina jurister som avskrev ärendet direkt.
Jag har förstått att många har stora problem att tolka parkeringsskyltar rätt. Såg nyligen någon som var upprörd för att de fått böter på annandagen (torsdag) där det på skyltningen stod att det var parkeringsförbud på torsdagar. Vederbörande tyckte det borde vara ok att stå där för att det var helgdag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 562 inlägg
Har du listat ut om de har 50 eller 135kW laddning i bilen ännu?
Eller har du återigen bytt fokus?
Eller har du återigen bytt fokus?
När det gäller utan P-skiva är det väldigt tydligt i lag: om du parkerar 2 timmar 59 minuter innan 19 på fredag (alltså 16:01) och det står vardagar 7-19 så får du stå till måndag klockan 10.Kentvirulent skrev:
Men hur P-skivan ska ställas in då är inte så tydligt. Om man ställer sig efter 19 ska den ställas in på 7 (tiden på måndag), men annars ska man ställa in den tiden man anländer. Om de försöker ge dig bot klockan 9 på måndagen vete fan, men du borde kunna överklaga.
Hur enkelt som helst att hitta klar och tydlig info på 30 sekunder:Kentvirulent skrev:
https://parkering.stockholm/parkeringsregler/parkering-vid-laddplats/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exempel: Skylt för parkering inom taxa 3. Enbart laddbara fordon får parkera här. Parkeringstiden begränsas till maximalt 3 timmar vardagar 07.00–19.00 och lördagar 11.00–17.00. Övrig tid gäller ordinarie regler, vilket betyder att laddbara bilar kan stå över natten och längre på helger.
Läste samma länk. Tycker inte det är helt tydligt att timmarna räknas per dygn och inte totalt.K Krille4 skrev:Hur enkelt som helst att hitta klar och tydlig info på 30 sekunder:
[länk]
[bild]
Exempel: Skylt för parkering inom taxa 3. Enbart laddbara fordon får parkera här. Parkeringstiden begränsas till maximalt 3 timmar vardagar 07.00–19.00 och lördagar 11.00–17.00. Övrig tid gäller ordinarie regler, vilket betyder att laddbara bilar kan stå över natten och längre på helger.
Oavsett måste man springa ut och flytta bilen med jämna mellanrum och leta ny parkplats vilket är väldigt omständligt
Att byta bromsvätska eller motorolja är väl ungefär lika svårt, så det står dig fritt att byta motorolja själv också.L Liljeros skrev:Kan inte du prova köra en diesel 10000 mil utan service eller oljebyten på verkstad och sen försöka lyfta garantin när motorn skär ihop.
Har aldrig sett en fossilbil som inte har kravet att den ska servas enligt schema för att garantierna skall gälla. Poängen är också att det ska göras med ganska täta intervall och det behöver göras på en verkstad så man får stämpel.
Med exempelvis en Tesla kan du göra den service som rekommenderas själv alternativt lämna in. Jag behöver inte betala en verkstadstekniker 1000kr timmen för att kontrollera att bälten klickar i eller någon annan av dom ganska larviga punkterna på deras lista.
Min VW har serviceintervall på 5000mil, tycker inte att det är så tätt?
Självklart byter man motorolja på sin bil, men min poäng är att det är inte så stor skillnad som många vill påvisa.
Man måste byta bromsvätska i alla bilar om man bryr sig om sin och andras säkerhet.
Men vet du verkningsgraden ca? Har aldrig sett något test eller lyckats läsa mig till det.S sjoelund skrev:Man tjänar riktigt mycket på det i stadskörning och köer, men vid motorväg lär batteriet väga mer än du får tillbaka eftersom du aldrig bromsar. Vid korta sträckor går elbilen från typ 23 kWh/100 km innan sista rödljuset till 17 kWh/100 km nu i vinter. Det är en ganska stor del av energin i korta resor som går åt till att accelerera, men med regenerering får du tillbaka en hel del.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 288 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 288 inlägg
Hur kan dina erfarenheter från alla dina kollegor avvika från alla andras uppfattning om elbil i kalla förhållande?Kentvirulent skrev:Samma problem för kollegorna som kör ID4.
Konstigt att serviceteknikerna jag pratat med SJÄLVA sågar elbilarnas problem med kylan och säger att de får massor av konstigheter från elbilarna så fort det blir minus 5-10 grader. Även leasingbolaget säger sig bli nedringda med problem med alla sina elbilar av alla märken när det blir kallt
Kollegorna som valde alternativen vi hade från Merca eller BMW lämnar bara bilarna hemma och tar sina privata bilar så fort de ska åka 10 mil eller mer.
Jäkla slump att av mina 15 bilar jag haft så kommer måndagsexet på den första elbilen. Det är 6,7% sannolikhet
Finns ett test där dom fryser ner 5 bilar till minus 42 grader i en fryscontainer. 3 av 5 går inte att köra, det intressanta är orsaken. Anledningen till att dom gav upp var att 12v batteriet packade ihop, dom 2 som fungerade hade stödladdning av 12v som funktion från stora batteriet. Dvs hade man haft en fossilbil hade man varit helt rökt för att knuffa igång en diesel i -42 kräver ganska bra med effekt.
I denna tråden har jag sett väldigt begränsande problem med elbilar i kallt väder och kör som nämnt själv ofta till fjällen där det kan vara neråt -25. Har aldrig haft några som helst problem.
Du kan inte byta olja själv på en ny bil och sen lyfta garanti om det blir problem med motorn. Ska garantierna hos dom flesta märken gälla så är det dom heliga stämplarna i serviceboken som gäller.P PHPersson skrev:Att byta bromsvätska eller motorolja är väl ungefär lika svårt, så det står dig fritt att byta motorolja själv också.
Min VW har serviceintervall på 5000mil, tycker inte att det är så tätt?
Självklart byter man motorolja på sin bil, men min poäng är att det är inte så stor skillnad som många vill påvisa.
Man måste byta bromsvätska i alla bilar om man bryr sig om sin och andras säkerhet.
Är väl egentligen bara Tesla som frångått det.
Jag körde upp och ner för high alpine road i somras. Ca 2000m upp och 2000m ner i nivåskillnad, batteriet sjönk brutalt när man åkte upp, på nervägen fick jag i princip allt tillbaks. Tror snittförbrukningen för att åka 5 mil med en stigning på 2000m landade på 1,4kWh per mil. Skulle säga att våran Model Y baserar på detta nog ligger med marginal över 90% verkningsgrad på regenerering.P PHPersson skrev:
90% låter orimligt högt, det finns ju trots all förluster vid (åter)laddning samt de vanliga friktions och luftmotstånds förlusterna går ju inte att återvinna på vägen ner.
Eller jämförde du med en hypotetisk förbrukning för samma sträcka med noll höjdskillnad? (Dvs, borträknat förlusterna som uppstår av friktion och vind)
Eller jämförde du med en hypotetisk förbrukning för samma sträcka med noll höjdskillnad? (Dvs, borträknat förlusterna som uppstår av friktion och vind)