114 310 läst · 2 308 svar
114k läst
2,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Energin till toppen estimerade jag till ca 16kWh ur huvudet inklusive framdriften så känns inte orimligt om den teoretiska är 11kWh utan framdriften. Man får ju dock tillbaks majoriteten av dessa 11kWh när man åker nerför.P PHPersson skrev:Helt orimligt, hur skulle förlusterna med marginal kunna vara mindre än 10%.
Tror inte heller på att du snittade 1,4 med 2000m stigning.
Om vi antar att bilen väger 2ton så går det åt c:a 11kWh bara för energin att flytta bilen till toppen. Är sträckan 5mil så ger alltså det en snittförbrukning på c:a 2,2kWh / mil bara det. Inte mer några förluster som friktion etc. Inte heller övrig energi som värme mm.
Däcksfriktion, luftmotstånd, omvandling från växelström till likström. Värme i kablar, batteri, värma kupén, lampor, stereo etc. Verkningsgraden på bara en elmotor brukar ligga på ca 90%. Det försvinner alltså ca 10% bara i värme från elmotorn och då har vi inte med växellåda, drivknutar, däck etc. Dvs 6% totalt är helt orimligt.L Liljeros skrev:Vart skall skall all denna friktionen och värme uppkomma tänker du? Om jag hade en förlust på ca 1kWh och hela den förlusten blev värme känns inte på något sätt orimligt. Det skulle motsvara ett 1000w element på full effekt i värme. Är ju en hel del värme men ganska liten del av totala förbrukade energin och känns som att det är linje med vad som generas i motorn när man inte kör på full effekt.
Jag noterade inte exakta start och stopphöjderna för hela denna stigning men poängen är att verkningsgraden på regenerering hos en elbil är väldigt hög utan att gå in på decimaler. Totala sträckningen var 30mil och när jag kollar så startade jag på 510möh och kom fram på 475möh, förbrukade 1,34kWh för hela sträckan varav ca 50% var motorväg.
P PHPersson skrev:Det är väl hur enkelt som helst, tar vi oljebyte så räcker det med kvitto på olja / filter och foto/film på bytet. Oftast har man en mobil med kamera med sig ändå.
Tror inte värdet påverkas alls så länge bilen är servad, vem bryr sig så länge det är dokumenterat. Men oavsett är kostnaden för service försumbar. Betydligt värre med andrahandsvärde på Teslor just nu trots att de enligt dig inte behöver servas .
Den metoden har jag själv också tillämpat på kanske 5-6 år gamla bilar men att det inte skulle påverka värdet när du säljer en kanske 2år gammal bil för 6-700.000kr med en mobilfilm på när man byter olja med ett kvitto från mekonomen på grejerna är ju bara skitsnack. Värdet av den servicen är förlorat flera ggr om.P Pin skrev:Det går bra att spara kvitto på motorolja mm och göra anteckningar själv vad som är servat. Kanske med några foton.
Däremot är longlifeolja och byte vartannat år tveksamt oavsett vem som byter.
Finns folk som inte förstår att kolla upp servicen vid köp. Jag backade på många BMW som inte var servade trots att service ingår i nybilsköpet…🙄
Nu är det väl väldigt sällan en bil går sönder på ett sätt dom kan härledas till bristande service och att garantin då uteblir.
Vi tycker / tror olika helt enkelt.L Liljeros skrev:Den metoden har jag själv också tillämpat på kanske 5-6 år gamla bilar men att det inte skulle påverka värdet när du säljer en kanske 2år gammal bil för 6-700.000kr med en mobilfilm på när man byter olja med ett kvitto från mekonomen på grejerna är ju bara skitsnack. Värdet av den servicen är förlorat flera ggr om.
Fast nu pratade vi verkningsgrad vid regenerering, då är luftmotståndet helt irrelevant. Batteriet är likström och motorn likaså vilket betyder att omvandlingen inte behövs. Den enda förlusten som påverkar regenererings verkningsgrad är den värme som uppkommer i drivlinan och från motorn (generatorn) och kablarna till batteriet. Det du rabblar upp är ju allt som förbrukar energi i en bil, det är ju bara av vikt för att se hur mycket man förbrukar per mil.P PHPersson skrev:Däcksfriktion, luftmotstånd, omvandling från växelström till likström. Värme i kablar, batteri, värma kupén, lampor, stereo etc. Verkningsgraden på bara en elmotor brukar ligga på ca 90%. Det försvinner alltså ca 10% bara i värme från elmotorn och då har vi inte med växellåda, drivknutar, däck etc. Dvs 6% totalt är helt orimligt.
Jag vidhåller fortfarande att verkningsgraden är extremt hög utan att kunna få fram en exakt siffra om den är 85,90 eller 95 kan jag inte svara på. Har faktiskt inte sett siffror vad man kan förvänta sig men dagens DC motorer bör ju ligga i framkant för vad som går att producera.
Nej, när jag skrev det så var det för att jag tyckte 1,4 var orimligt låg förbrukning. Så pratar vi regenerering bara har du rätt även om du missar lite som tex värmen i batteriet.L Liljeros skrev:Fast nu pratade vi verkningsgrad vid regenerering, då är luftmotståndet helt irrelevant. Batteriet är likström och motorn likaså vilket betyder att omvandlingen inte behövs. Den enda förlusten som påverkar regenererings verkningsgrad är den värme som uppkommer i drivlinan och från motorn (generatorn) och kablarna till batteriet. Det du rabblar upp är ju allt som förbrukar energi i en bil, det är ju bara av vikt för att se hur mycket man förbrukar per mil.
Jag vidhåller fortfarande att verkningsgraden är extremt hög utan att kunna få fram en exakt siffra om den är 85,90 eller 95 kan jag inte svara på. Har faktiskt inte sett siffror vad man kan förvänta sig men dagens DC motorer bör ju ligga i framkant för vad som går att producera.
De flesta elmotorer är AC, tex Model Y senast jag kollade så jag tvivlar på att du hittar en elbil med DC motor. Kanske en Traxxas .
Frekvensomriktare är effektiva men ja att totalt ligga på 94% är som sagt helt orimligt.
Läste lite precis och 70% verkar vara en rimlig verkningsgrad.L Liljeros skrev:Fast nu pratade vi verkningsgrad vid regenerering, då är luftmotståndet helt irrelevant. Batteriet är likström och motorn likaså vilket betyder att omvandlingen inte behövs. Den enda förlusten som påverkar regenererings verkningsgrad är den värme som uppkommer i drivlinan och från motorn (generatorn) och kablarna till batteriet. Det du rabblar upp är ju allt som förbrukar energi i en bil, det är ju bara av vikt för att se hur mycket man förbrukar per mil.
Jag vidhåller fortfarande att verkningsgraden är extremt hög utan att kunna få fram en exakt siffra om den är 85,90 eller 95 kan jag inte svara på. Har faktiskt inte sett siffror vad man kan förvänta sig men dagens DC motorer bör ju ligga i framkant för vad som går att producera.
Edit: vid konstant fart. Så naturligtvis mycket lägre vid acc eller deacc.
Var faktiskt helt inställd på att man körde DC i elbilar men då AC är effektivare så är det såklart smidigare lösning.P PHPersson skrev:Nej, när jag skrev det så var det för att jag tyckte 1,4 var orimligt låg förbrukning. Så pratar vi regenerering bara har du rätt även om du missar lite som tex värmen i batteriet.
De flesta elmotorer är AC, tex Model Y senast jag kollade så jag tvivlar på att du hittar en elbil med DC motor. Kanske en Traxxas .
Frekvensomriktare är effektiva men ja att totalt ligga på 94% är som sagt helt orimligt.
Hittade också siffror runt 70% när jag googlade men oklart om det gäller synkrona motorer? Tesla verkar ju köra asynkron och vet inte om det påverkar.
Sett till hela sträckan jag körde så skulle 11kWh förbrukning för att lyfta bilen innebära att jag förlorade ca 4kWh pga verkningsgrad vilket är ca 7-8% av totala batteriet. Kanske inte är helt orimligt men måste säga att det är en helt otroligt låg förbrukning på bilen vid övriga körningen då, skulle ju innebära att jag snittade 1,2kWh per mil över 30mil om jag hade kört plattare.
Man skall nog också ta siffrorna i displayen med en nypa salt, speciellt under en begränsad tid som detta.L Liljeros skrev:Var faktiskt helt inställd på att man körde DC i elbilar men då AC är effektivare så är det såklart smidigare lösning.
Hittade också siffror runt 70% när jag googlade men oklart om det gäller synkrona motorer? Tesla verkar ju köra asynkron och vet inte om det påverkar.
Sett till hela sträckan jag körde så skulle 11kWh förbrukning för att lyfta bilen innebära att jag förlorade ca 4kWh pga verkningsgrad vilket är ca 7-8% av totala batteriet. Kanske inte är helt orimligt men måste säga att det är en helt otroligt låg förbrukning på bilen vid övriga körningen då, skulle ju innebära att jag snittade 1,2kWh per mil över 30mil om jag hade kört plattare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Nej, du beter dig som en aktivistisk vegan. När några försöker diskutera om de ska ha schnitzel eller lasagne till middag kommer du med alla argument du kan mot att äta kött. Allt ifrån att fläsk inte är koscher till att det är hälsosammare att äta bönor.Kentvirulent skrev:
De flesta av oss vet båda sakerna, men bryr oss inte, utan vill kunna diskutera våra val utan en tramsig aktivist som drivs av besvikelse, missunnsamhet och att få gnälla.
L L Jan skrev:
Andrahandsvärdet kommer såklart bli sämre på andra elbilar oxå.P PHPersson skrev:Det är väl hur enkelt som helst, tar vi oljebyte så räcker det med kvitto på olja / filter och foto/film på bytet. Oftast har man en mobil med kamera med sig ändå.
Tror inte värdet påverkas alls så länge bilen är servad, vem bryr sig så länge det är dokumenterat. Men oavsett är kostnaden för service försumbar. Betydligt värre med andrahandsvärde på Teslor just nu trots att de enligt dig inte behöver servas .
Det finns 761 Volkswagen ID4 på blocket.
199 Tesla model Y.
Tror du att andrahandsvärdet kommer gå upp på ID4or?
Skulle du själv betala mer för en ID4a än en Tesla Y?
Om frågan var till mig så handlade om att Tesla inte kräver service för garantin vilket inte gör den till extra värdefull på beg marknaden. Sen att elbilsmarknaden generellt är död är inte så svårt att se.Andreas_Hansson skrev:
För övrigt skulle jag aldrig köpa vare sig en ID4 eller en Y just nu.
Du får väl köp en riktigt bil istället för den där leksaken du har.Kentvirulent skrev:Samma problem för kollegorna som kör ID4.
Konstigt att serviceteknikerna jag pratat med SJÄLVA sågar elbilarnas problem med kylan och säger att de får massor av konstigheter från elbilarna så fort det blir minus 5-10 grader. Även leasingbolaget säger sig bli nedringda med problem med alla sina elbilar av alla märken när det blir kallt
Kollegorna som valde alternativen vi hade från Merca eller BMW lämnar bara bilarna hemma och tar sina privata bilar så fort de ska åka 10 mil eller mer.
Jäkla slump att av mina 15 bilar jag haft så kommer måndagsexet på den första elbilen. Det är 6,7% sannolikhet
Tesla Har några modeller att välja på