P PHPersson skrev:
Det såldes om jag minns rätt 16% mindre elbilar 2024 än 2023. 55%mindre ID4. Så även om just Model Y säljer bra så är det rätt tydligt att om det minskat med 16% så är det ett kraftigt missnöje.
Volvo xc60 ökade tex lika mycket som ID4 minskade och det trots att den inte uppdaterats.

Jämför du MY andrahandsvärde mot någon tex Volvo XC70 framtstår MY som extremt dålig. (Trots XC60 stora ökning).
XC70 skulle jag säga är Sveriges kanske sämsta bil att jämföra med, för 2-3 år sedan var det knappt folk ville ta i den med tång på grund av skyhög skatt och skenande dieselpris. Att sen folk är villiga att betala närmare 300000kr för en 10år gammal bil är bara absurt. Det visar att alla former av bilköp förutom leasing är hög risk ekonomiskt då politiska beslut styr priserna så extremt hårt.

Att ID4 fallit i försäljning är väl ganska naturligt, man levererade en ganska medioker bil vilket gjorde intresset för den sjönk som en sten med alla negativa skriverier när alternativ dök upp i högre utsträckning.
 
Redigerat:
Sen blir väl alla försäljningssiffror off runt tiden när man tog bort bonus delen av bonusmalus.
Vill dra till minnes att det såldes väldigt många ID4 inför borttagandet, vill också minnas att det var rätt lång leveranstid på bilen från början och att de levererades in i 2023.
 
L Liljeros skrev:
XC70 skulle jag säga är Sveriges kanske sämsta bil att jämföra med, för 2-3 år sedan var det knappt folk ville ta i den med tång på grund av skyhög skatt och skenande dieselpris. Att sen folk är villiga att betala närmare 300000kr för en 10år gammal bil är bara absurt. Det visar att alla former av bilköp förutom leasing är hög risk ekonomiskt då politiska beslut styr priserna så extremt hårt.

Att ID4 fallit i försäljning är väl ganska naturligt, man levererade en ganska medioker bil vilket gjorde intresset för den sjönk som en sten med alla negativa skriverier när alternativ dök upp i högre utsträckning.
Håller inte med xc70 har alltid varit populär även om det är svängt något lite.

Men oavsett vad du och jag tycker är det anmärkningsvärt att elbilar minskar med 16% rakt över när de istället borde öka extremt mycket. Men de fakto att marknaden vill betala lika mycket för en 10år gammal pålitlig diesel med ”skyhög” skatt som en hälften så gammal Tesla med dubbla nybilspriset säger en del, trots att skatten är nära 0.
Det gäller inte bara XC70 utan även Audi och andra liknande bilar.
Man kan då försöka förklara det med att fossilbilarna ökat i pris men det faller iom att tex XC60 krossar Teslas ökning.
Missförstå mig inte jag önskar att elbilar var bättre och därmed populärare men dessvärre tror jag även Tesla åker på smällar av det det släppts dåliga / icke färdigs produkter på marknaden.

Edit: men med tanke på hur bra ID4 är enligt denna tråden (med vissa undantag) förstår jag inte varför den inte säljer som smör hahaha
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
S
Storsockret Storsockret skrev:
Ute på en liten tripp nu och har kört Umeå - Skellefteå, 15 mil.

Började med 93%, -11°C
Kom fram till laddare med 24%, -17°C

Bilen började förvärma batteriet direkt och gjorde det alltså i 15(!) mil. Snittförbrukning 2,8kWh/mil. Aldrig sett så högt snitt. Frågan är ju om det är rimligt att förvärma så länge, speciellt inte när laddaren bara är 150kW 🤔
Vad fick du för laddhastighet? Utan förvärmning hade min bil nog gett 30 kW vid start.


Jag laddade igår när det var -20 och då startade förvärmningen 1 timme och 20 minuter. Räknade ut att det gick åt 8 kWh till värmningen vilket motsvarade 12 % av etappen på 21 mil och 2,5 timmar. Resterande 23 mil hamnade snittet på 22,2 kWh/100 km.

Tänker att kostnaden är värd att det gick att ladda 22-85% på 27 minuter i -20 grader.
Hyundai Ioniq 5

Hade det varit sommar så hade det tagit 18-20 minuter.

Förresten så är det en del som säger att Ioniq 5 är en liten bil men vi åkte tre vuxna och två barn med skidor och sånt till alla fem plus mat för en vecka. Gick bra med bakbox.
 
  • Hyundai Ioniq 5 laddas vid en laddstation i snötäckt vinterlandskap, med snö på bilen och omgivningen under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instrumentpanel i Hyundai Ioniq 5 visar laddningsstatus på 78%, tidsåtgång 9 minuter till 90%, aktuell körsträcka 214,4 km, och temperatur -20°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Storsockret
S sinuslinus skrev:
Vad fick du för laddhastighet? Utan förvärmning hade min bil nog gett 30 kW vid start.
110kW

Testade att låta bli uppvärmning kommande 15 mil och slog på den en kvart innan laddning istället. Då blev förbrukningen strax under 2,4 i kallare väder och högre hastighet. Rullade förvisso in med betydligt lägre soc (5%) men kom ändå upp i 135kW direkt. Även det 150kW laddare.

Bilen är en model 3 LR 2020

På sommaren hade jag inte ens behövt ladda :p
 
Fairlane
Och jag åkte förbi Mora idag. Det fanns lediga laddare. Då var det ändå en resedag idag.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
[länk]

Hahaha puckon. Det är ju SÅ enkelt att bara planera sin körning säger ju alla!!
Fan det hade ju gått ett par dagar utan att du var inne i tråden och kommenterade, jag trodde och hoppades verkligen du hade hoppat tillbaka in i din fossil bil nu när det är så kallt och fastnat i en snödriva. Aldrig får man vara glad.🤣
 
K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
[länk]

Hahaha puckon. Det är ju SÅ enkelt att bara planera sin körning säger ju alla!!
Humor med en dieselförare som utan aning gissar på en väntetid på 3-4 tim samt att elbilar inte kan ha igång värmen.... 😅

"Situationen i kön är inte särskilt roligt, tror Jan.

– 20 minus och så sitter de där med dålig ström och har tre, fyra timmar tills de får ladda. Ungarna fryser och så kan man inte ha värmen på heller.

Själv har han ingen elbil.

– Jag kör diesel."

/Krille
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Nu ska jag bjuda er på en godbit. Det blev så att jag hamnade med en ny ID7 när min Enyaq ska försökas få tillbaka till livet. Jag ger er därmed nu en recension av ”årets elbil 2024”;

Överlag ger bilen ett kvalitetsintryck, jag skulle inte säga premium men helt klart ett stort steg upp från Enyaq (vilket i sig är i princip omöjligt att misslyckas med)

Man märker att det i grunden är samma plattform som Skodan men sätena, infotainment, ljudsystem, inredning allt känns schysstare än Skodan. Massagefunktion i sätena tex. Även om denna inte är överdrivet angenäm direkt. Finns också klart fler funktioner överlag jag inte lyckats utforska än.

WLTP 71 mil är som vanligt ett pajasmått. I 5-10 minusgrader kommer jag drygt 30 mil blandad körning. Tippar på ned mot 25 på MV. Bättre än Skodan men fortfarande på tok för dåligt för att vara nöjd.

Laddningen gick såklart mycket fortare än Skodan. Har testat två av Circle Ks 300 kw laddare. Den ena gav samma kassa effekt som Skodan. De påstådda 200 kw kom jag inte nära heller på den andra. 120 kw ish nådde jag. Oklart om det är bilen, macken eller minusgraderna som är boven.

Störningsmoment bortsett från laddning och räckvidd?

Att inte ha några fysiska knappar är väldigt omständligt måste jag säga, klart minus mot Skodan. Att inte ha en knapp för varje fönsterhiss utan att behöva ha en separat knapp för att aktivera ”rear” också störigt som tusan.

Annars är bilen något sladdig, tappar lätt fästet på isigt underlag med friktionsdäcken, något min XC60 inte gjorde.

Överlag en stabil bil. Men ett mindre men tydligt steg ned från min grannes nya Xc60 hybrid i kvalitetskänsla överlag.

Klart bästa elbil jag kört än så länge. Men skulle absolut inte säga att bilen är värd nästan 700k när man kan få en laddhybrid Passat för något över 500k. Bara entusiasterna som är elbilsfrälsta kan motivera den diffen.
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Och jag åkte förbi Mora idag. Det fanns lediga laddare. Då var det ändå en resedag idag.
Det börjar bli lite suspekt att du alltid har det motsatta, varje gång någon har något negativt om Elbilen, laddningen eller så så har du exakt det motsatta..
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
K
R Rejäl skrev:
Det börjar bli lite suspekt att du alltid har det motsatta, varje gång någon har något negativt om Elbilen, laddningen eller så så har du exakt det motsatta..
Jobbigt att någon som kör elbil inte bara har negativa erfarenheter? Vad är dina erfarenheter av elbilsladdning?

/Krille
 
R
K Krille4 skrev:
Jobbigt att någon som kör elbil inte bara har negativa erfarenheter? Vad är dina erfarenheter av elbilsladdning?

/Krille
Det är oväsentligt, tycker att det är tråkigt det vissa håller på med att hela tiden försöka att trycka ned andras upplevelser..
För det är genomskinligt om man följer ett tag att vissa alltid bara kontrar med upplevelser om att det är tvärtom, nej så är det inte mm..
 
K
R Rejäl skrev:
Det är oväsentligt, tycker att det är tråkigt det vissa håller på med att hela tiden försöka att trycka ned andras upplevelser..
För det är genomskinligt om man följer ett tag att vissa alltid bara kontrar med upplevelser om att det är tvärtom, nej så är det inte mm..
Han ifrågasatte inget utan skrev om sin egen erfarenhet. Tråkigt är det istället att vissa försöker trycka ner andra genom att påstå att de ljuger.

/Krille
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
R
K Krille4 skrev:
Han ifrågasatte inget utan skrev om sin egen erfarenhet. Tråkigt är det istället att vissa försöker trycka ner andra genom att påstå att de ljuger.

/Krille
Ljuger? Pratade inte bara om denna händelsen utan överlag om Elbilstrådarna..
Det roliga är att jag sa till här hemma innan jag skrev att jag sätter 100kr på att Krille kommer att mothugga så fårt jag nu skriver i denna tråden ikväll och hur många minuter tog det?😂
Rent patetiskt egentligen att du inte har bättre självinsikt!
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.