120 893 läst · 2 423 svar
121k läst
2,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 279 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 279 inlägg
Se #2383RoTe skrev:
”Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla”
https://www.tesla.com/sv_se/support/charging/supercharging-other-evs
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 279 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 279 inlägg
Fast det har väl varit under förutsättning att man har implementerat Teslas lösning, typ NACS?Nötegårdsgubben skrev:
(Att marknadsfolket valt att spinna det på ett visst vis är ju deras jobb...)
Jag minns några uttalanden kring det på den tiden när det enbart var fri laddning som gällde där andra biltillverkare erbjöds att köpa in sig, mot en viss summa per såld bil, utan att någon nappade.
Dvs, de som i så fall sålt bilar inklusive laddnätverk hade ju haft incitament att ha laddporten på samma sida.
Att de valt att öppna upp det för övriga bilister som direkta konsumenter var väl snarare en bieffekt av EU-kravet på CCS?
Nja, att säga att det är bra så när man använder argumentet att någon inte har anpassat sig till en standard som kom *efter* att man själv publicerat och öppnat sin egen standard licensfritt och dessutom inte implementerats av *någon* förrän 10 år efter att man själv har rullat ut lösningen på bred front känns lite väl vinklat...Nötegårdsgubben skrev:
Ja, den dag hushåll i USA börjar köra med trefas kommer det onekligen att bli ett problem för många.Nötegårdsgubben skrev:
Bil-laddning tror jag kommer vara den minsta utmaningen...
Cybertruck kör 48V, har inte sett några specifikationer på taxin än, men det är ju sagt att alla nya bilar från och med CT ska köra det.Nötegårdsgubben skrev:
De standarder som finns kring 48V i bilindustrin är väl hybrida lösningar baserat på att man har 12 och 48V?Nötegårdsgubben skrev:
Och de har som vanligt släppt den standarden öppen för andra att implementera.
Dvs, det finns ingen inlåsnings/utlåsningseffekt av den.
Det skulle inte chockera mig om det kommer en EU-förordning om det däremot...Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om det är avsikten eller ej, men den hamnar ju då naturligt nära när man kliver ur bilen.G Greger_08 skrev:
Dvs, man behöver inte gå runt den för att koppla in/ur bilen.
Men även om det inte finns någon standard så är det väl vanligast att bensin/diesel-locket sitter på samma ställe på ICE bilar? (Jag *tror* att det är det vanligaste iallafall, men jag är ju inte något grymt statistiskt underlag)
Jag har tanklocken på båda bilarna på höger sida men har aldrig stört mig på att jag får gå runt bilen, har aldrig ens tänkt på det som ett problem, få se nu, det blir kanske nästan 3 meter extra att gå i vardera riktningen. 😂
Byggveteran
· 2 424 inlägg
Standard på bränslebilar brukar vara höger sida så att man kan fylla på vid vägkanten utan att stå ute på vägen (vid soppatorsk) undantag vissa asiatiska bilar som har på vänster sida.Dowser4711 skrev:Jag vet inte om det är avsikten eller ej, men den hamnar ju då naturligt nära när man kliver ur bilen.
Dvs, man behöver inte gå runt den för att koppla in/ur bilen.
Men även om det inte finns någon standard så är det väl vanligast att bensin/diesel-locket sitter på samma ställe på ICE bilar? (Jag *tror* att det är det vanligaste iallafall, men jag är ju inte något grymt statistiskt underlag)
Det är samma snubbar som tvångsmässigt måste tvätta bilen på macken på söndag eftermiddagar. Där jag bor är det oftast minst 1 timmes kö vid den tiden. Det går ju att tvätta bilen på söndagsmorgonen istället eller en annan dag, tex måndag kväll. Men det mysigt att sitta i bilen och vänta. Typ.Andreas_Hansson skrev:
En ursäkt för att komma bort från kärringenClasseClas skrev:
Kan det vara samma förklaring till att folk står i kö 1 timme i väntan på att få hjulen bytta två gånger om året trots att det går snabbare att göra det själv hemma och då som extra bonus slippa få hjulskruvarna sönderdragna också. 🙄
Redigerat: