Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Varför skulle tesla bry sig om andra elbilar?
För att de har som mål att låta andra ladda på deras stationer?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
För att de har som mål att låta andra ladda på deras stationer?
Det målet hade jag ingen aning om.
 
Fairlane
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Se #2383
”Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla”
[länk]
Och det är inte uppnått tycker du?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Se #2383
”Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla”
[länk]
Det fanns säkert en till bisats tidigare "så länge de sätter laddporten på rätt ställe". Men så blev det inte
 
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Och det är inte uppnått tycker du?
Jo de har öppnat upp, så det är uppnått. Frågan var varför Tesla skulle bry sig om andra elbilar. Anledningen, som jag ser det, är att det skulle underlätta för både andra elbilar och för Tesla elbilar om det fungerar bättre för alla.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Finns det någon tanke med att ha luckan på vänster sida? Det är ju högertrafik i USA också.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
”Det har alltid varit vår ambition att öppna Supercharger-nätverket för elbilar som inte kommer från Tesla”
[länk]
Fast det har väl varit under förutsättning att man har implementerat Teslas lösning, typ NACS?
(Att marknadsfolket valt att spinna det på ett visst vis är ju deras jobb...)
Jag minns några uttalanden kring det på den tiden när det enbart var fri laddning som gällde där andra biltillverkare erbjöds att köpa in sig, mot en viss summa per såld bil, utan att någon nappade.
Dvs, de som i så fall sålt bilar inklusive laddnätverk hade ju haft incitament att ha laddporten på samma sida.
Att de valt att öppna upp det för övriga bilister som direkta konsumenter var väl snarare en bieffekt av EU-kravet på CCS?
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det räcker väl bra så. Jag konstaterar bara att de väljer att inte anpassa sig till dessa, och jag ser som sagt inget fel i det.
Nja, att säga att det är bra så när man använder argumentet att någon inte har anpassat sig till en standard som kom *efter* att man själv publicerat och öppnat sin egen standard licensfritt och dessutom inte implementerats av *någon* förrän 10 år efter att man själv har rullat ut lösningen på bred front känns lite väl vinklat...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och har amerikanerna tur kommer trefas till dem en dag också och så blir det ett problem, varvid Tesla eller någon annan får bryta de facto-standarden och ta dem vidare.
Ja, den dag hushåll i USA börjar köra med trefas kommer det onekligen att bli ett problem för många.
Bil-laddning tror jag kommer vara den minsta utmaningen...

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och sådant tar saker framåt. Jag vet inte om de lämnat 12 V-systemet med något fordon än,
Cybertruck kör 48V, har inte sett några specifikationer på taxin än, men det är ju sagt att alla nya bilar från och med CT ska köra det.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
men blotta inställningen att de vill byta till ett annat volttal som de anser skulle vara bättre pekar på en uppfattning att standarder bara är bra tills de inte är det längre, och få lämnar man dem, onostalgiskt.
De standarder som finns kring 48V i bilindustrin är väl hybrida lösningar baserat på att man har 12 och 48V?
Och de har som vanligt släppt den standarden öppen för andra att implementera.
Dvs, det finns ingen inlåsnings/utlåsningseffekt av den.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så att standardisera något så futtigt som var ett ladduttag ska sitta tror jag helt enkelt inte på.
Det skulle inte chockera mig om det kommer en EU-förordning om det däremot...
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Finns det någon tanke med att ha luckan på vänster sida? Det är ju högertrafik i USA också.
Jag vet inte om det är avsikten eller ej, men den hamnar ju då naturligt nära när man kliver ur bilen.
Dvs, man behöver inte gå runt den för att koppla in/ur bilen.

Men även om det inte finns någon standard så är det väl vanligast att bensin/diesel-locket sitter på samma ställe på ICE bilar? (Jag *tror* att det är det vanligaste iallafall, men jag är ju inte något grymt statistiskt underlag)
 
Jag har tanklocken på båda bilarna på höger sida men har aldrig stört mig på att jag får gå runt bilen, har aldrig ens tänkt på det som ett problem, få se nu, det blir kanske nästan 3 meter extra att gå i vardera riktningen. 😂
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag vet inte om det är avsikten eller ej, men den hamnar ju då naturligt nära när man kliver ur bilen.
Dvs, man behöver inte gå runt den för att koppla in/ur bilen.

Men även om det inte finns någon standard så är det väl vanligast att bensin/diesel-locket sitter på samma ställe på ICE bilar? (Jag *tror* att det är det vanligaste iallafall, men jag är ju inte något grymt statistiskt underlag)
Standard på bränslebilar brukar vara höger sida så att man kan fylla på vid vägkanten utan att stå ute på vägen (vid soppatorsk) undantag vissa asiatiska bilar som har på vänster sida.
 
ClasseClas
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Jag fattar inte varför man inte åker ner och laddar dagen innan man åker hem?
Det är ju samma visa varje år.
Fast folk kanske är fulla hela tiden i fjällen..
Det är samma snubbar som tvångsmässigt måste tvätta bilen på macken på söndag eftermiddagar. Där jag bor är det oftast minst 1 timmes kö vid den tiden. Det går ju att tvätta bilen på söndagsmorgonen istället eller en annan dag, tex måndag kväll. Men det mysigt att sitta i bilen och vänta. Typ.
 
A Argastesnickaren skrev:
Standard på bränslebilar brukar vara höger sida så att man kan fylla på vid vägkanten utan att stå ute på vägen (vid soppatorsk) undantag vissa asiatiska bilar som har på vänster sida.
Tja, det behovet finns ju inte på elbilar...
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är samma snubbar som tvångsmässigt måste tvätta bilen på macken på söndag eftermiddagar. Där jag bor är det oftast minst 1 timmes kö vid den tiden. Det går ju att tvätta bilen på söndagsmorgonen istället eller en annan dag, tex måndag kväll. Men det mysigt att sitta i bilen och vänta. Typ.
En ursäkt för att komma bort från kärringen
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Kan det vara samma förklaring till att folk står i kö 1 timme i väntan på att få hjulen bytta två gånger om året trots att det går snabbare att göra det själv hemma och då som extra bonus slippa få hjulskruvarna sönderdragna också. 🙄
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.