114 310 läst · 2 308 svar
114k läst
2,3k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 499 inlägg
Är inga problem alls, har provat ett antal kalkylatorer och dom ger liknande svar. Radhus är väldigt snålt, värms dessutom av fjärrvärme så belastning trots dålig isolering ligger några 100kg per person. I övrigt är huset byggt av halm och lättbetong så tror produktionen utslagen på dess livslängd är tämligen begränsad.Kentvirulent skrev:
Gällande bilen så räknar man ju bilar utifrån dess totala utsläpp och hur stor andel av dessa man är en andel av. Min bil körs väldigt begränsat privat utan främst i jobbet, den andel som jag använder den privat är ca 1000-1500 mil vilket ger utsläpp på ca 200kg per person
Fakta att bensin skatten sänks 2025 talar emot det du säger..
https://nu.se/skattesankning-ger-billigare-bensin-efter-nyar/
Skattesänkning ger billigare bensin efter nyår
https://nu.se/skattesankning-ger-billigare-bensin-efter-nyar/
Det var väl en ganska saklig artikel. Hur definierar du tvång? Det gäller ju att hålla isär två saker.N najaden skrev:
1. Skall vi som kollektiv tvingas att använda mindre fossila bränslen? Och där tycks onekligen svaret vara ja.
2. Skall individen tvingas att välja elbil framför bränslebil? Nej. Men utbudet kommer förmodligen att minska.
Jag bad chatgpt räkna på saken.Kentvirulent skrev:
Slutsats., det blir mycket frukt.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är klart, ska du justera ursprungspåståendet att innehålla all frakt istället för enbart exotisk frukt så blir det ju annorlunda.
Fundera på en Kia ev6 GT line men lite för dyr.
Det är en bra fråga. Jag vet inte riktigt... Har ju blivit bortskämd med EV6:ans möjlighet att ha på konstant. Skall man bara in i en affär och hämta något så räcker ju en halvtimme gott och väl men det var himla praktiskt i somras när vi var på begravning och kunde ställa in bilen på 18 grader och slippa oroa sig. Kan man starta om med en app eller måste man fysiskt tillbaka till bilen?13th Marine skrev:
Jag skulle överlag säga att de som designat ID4 har haft en strikt definierad idealbild av hur man använder en bil. Sådant som går utanför dessa ramar kan bli osmidigt.Dalbotant skrev:Det är en bra fråga. Jag vet inte riktigt... Har ju blivit bortskämd med EV6:ans möjlighet att ha på konstant. Skall man bara in i en affär och hämta något så räcker ju en halvtimme gott och väl men det var himla praktiskt i somras när vi var på begravning och kunde ställa in bilen på 18 grader och slippa oroa sig. Kan man starta om med en app eller måste man fysiskt tillbaka till bilen?
Du kan starta värmen / kylan från appen när den behagar fungera. Efter en halvtimme när den stannat kan du starta den en gång till. Du skall inte behöva gå till bilen. Men jag vet inte om jag skulle lita på appen i det fallet.