Det är väl inte så svårt?
Jag bor dessutom i en stor villa...

Graf som visar 3,6 ton CO2e mindre utsläpp än svenska genomsnittet, med staplar jämförande din klimatpåverkan (4,1) och medelsvensken (7,7).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: kan också noteras att du automatiskt startar på 3ton för det är vad samhället släpper ut dig.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur mycket frukt äter du egentligen?
😮
Frukt, vin, grönsaker, ris, soja, kött, tofu etc. Medelsvensken äter en jävla massa som fraktas hit från andra sidan jorden utan något som helst syfte annat än att de tycker det är gott

Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Du tror att du släpper ut 50% av medelsvensken när du bor i radhus och köper sprillans elbilar?

Den lilla trovärdigheten du hade sprack där totalt
Är inga problem alls, har provat ett antal kalkylatorer och dom ger liknande svar. Radhus är väldigt snålt, värms dessutom av fjärrvärme så belastning trots dålig isolering ligger några 100kg per person. I övrigt är huset byggt av halm och lättbetong så tror produktionen utslagen på dess livslängd är tämligen begränsad.

Gällande bilen så räknar man ju bilar utifrån dess totala utsläpp och hur stor andel av dessa man är en andel av. Min bil körs väldigt begränsat privat utan främst i jobbet, den andel som jag använder den privat är ca 1000-1500 mil vilket ger utsläpp på ca 200kg per person

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
I Sverige ja har dom sagt så hur det blir med den saken får vi se.
Men nu pekar ju Eu med hela handen.
Så handen på hjärtat..hur går det vid nästa regeringskifte ?

R
N najaden skrev:
Så handen på hjärtat..hur går det vid nästa regeringskifte ?
Det vet ingen ännu det är för långt fram i tiden!

Många biltillverkare reviderar sina Elbils mål vilka var satta till 2030 men nu förlängs…

Sätt dig i soffan och korka upp en LB och njut😉

R Rejäl skrev:
Det vet ingen ännu det är för långt fram i tiden!

Många biltillverkare reviderar sina Elbils mål vilka var satta till 2030 men nu förlängs…

Sätt dig i soffan och korka upp en LB och njut😉
🍾👍

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
N najaden skrev:
[länk]
Och så påstås det att vi inte är tvingade att köpa elbil!
(Nä inte enligt lag)
Hoppas denna källa duger!
Det är väl inget tvingande i det, det är fritt fram att köpa en fossilbil, men du får betala för det.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
N najaden skrev:
[länk]
Och så påstås det att vi inte är tvingade att köpa elbil!
(Nä inte enligt lag)
Hoppas denna källa duger!
Det var väl en ganska saklig artikel. Hur definierar du tvång? Det gäller ju att hålla isär två saker.

1. Skall vi som kollektiv tvingas att använda mindre fossila bränslen? Och där tycks onekligen svaret vara ja.

2. Skall individen tvingas att välja elbil framför bränslebil? Nej. Men utbudet kommer förmodligen att minska.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Frukt, vin, grönsaker, ris, soja, kött, tofu etc. Medelsvensken äter en jävla massa som fraktas hit från andra sidan jorden utan något som helst syfte annat än att de tycker det är gott
Jag bad chatgpt räkna på saken.
Slutsats., det blir mycket frukt.....
Beräkning av CO2-utsläpp: bilkörning vs exotisk frukt. 2250 kg CO2 från 15,000 km bilresa motsvarar 900 kg exotisk frukt i CO2-utsläpp. Slutsats om utsläppsjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men det är klart, ska du justera ursprungspåståendet att innehålla all frakt istället för enbart exotisk frukt så blir det ju annorlunda.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fundera på en Kia ev6 GT line men lite för dyr.

V växelventil skrev:
Fundera på en Kia ev6 GT line men lite för dyr.
Men extremt trevlig, jag hade tillgång till 1 på prov ett par dagar och hade den varit större (ffa i bagaget) så hade det nog blivit en sådan.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
ID4an har ju så att man kan slå på klimatreglering i 30min, men detta är kanske för kort tid?

Syskonen Enyaq och Q4 e-tron lär väl ha liknande funktioner.
Det är en bra fråga. Jag vet inte riktigt... Har ju blivit bortskämd med EV6:ans möjlighet att ha på konstant. Skall man bara in i en affär och hämta något så räcker ju en halvtimme gott och väl men det var himla praktiskt i somras när vi var på begravning och kunde ställa in bilen på 18 grader och slippa oroa sig. Kan man starta om med en app eller måste man fysiskt tillbaka till bilen?

Dalbotant Dalbotant skrev:
Det är en bra fråga. Jag vet inte riktigt... Har ju blivit bortskämd med EV6:ans möjlighet att ha på konstant. Skall man bara in i en affär och hämta något så räcker ju en halvtimme gott och väl men det var himla praktiskt i somras när vi var på begravning och kunde ställa in bilen på 18 grader och slippa oroa sig. Kan man starta om med en app eller måste man fysiskt tillbaka till bilen?
Jag skulle överlag säga att de som designat ID4 har haft en strikt definierad idealbild av hur man använder en bil. Sådant som går utanför dessa ramar kan bli osmidigt.

Du kan starta värmen / kylan från appen när den behagar fungera. Efter en halvtimme när den stannat kan du starta den en gång till. Du skall inte behöva gå till bilen. Men jag vet inte om jag skulle lita på appen i det fallet.

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.