Walle85 Walle85 skrev:
Står bilen inne i +10°C eller ute i -10°C innan avfärd och är du nere på 1% batteri vid ankomst eller har du bra marginal kvar då?
Startar med förvärmd elansluten bil utomhus. Har haft 9% en gång vid ankomst till laddaren man annars är det alltid 10% eller mer, man har ju en nödbroms i form av laddaren i Söderhamn om något skulle gå på tok.
 
  • Gilla
Walle85
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Nu pratade vi nybilspriser
550 är väl i om ramen av 500
Elektrisk bil Tesla Model Y visas med specifikationer för räckvidd, topphastighet och acceleration. Priset anges till 554 170 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag har också suttit i en Nissan leaf. Jag får knappt bra plats i förarsätet med sätet längst bak. Alla är inte under medellängd

I den betydligt större Enyaq sitter jag obekvämt med en barnstol bakom
Nu blir det så rörigt igen.
Pratar vi enbart om dig eller pratar vi om trådens ämne...
Enligt SCB
"Enligt de senaste uppgifterna, från 2016–17, är män i genomsnitt 180 cm långa och väger 84 kg, medan kvinnor i genomsnitt är 166 cm och väger 68 kg."

Rimligen passar då en nissn leaf närmare 80-90% av befolkningen utan problem.
Med en barnstol i baksätet...
Men den kanske inte passar dig.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
550 är väl i om ramen av 500
[bild]
Jo den är ju betydligt mer utrustad en ingångspriset på en passat. Sätesvärme på alla platser, drag, kameror åt alla håll, panoramatak och Matrix-strålkastare tex.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
115??? OLAGLIGT!!!!

Skämt åsido. Skrothögen hade nog knappt klarat 17 mil enkel resa vid -10 grader.
Kör bl a en ID4 (PRO 4-motion. Mjukvara 3.7)och nu vintertid i temperaturer mellan 0 och -20 så tar jag mig mellan 26-32 mil.
Fullt packad, alla passagerare och takbox.

Motorväg eller landsväg är inräknat i ovan räckvidd.
För kort räckvidd? Absolut!
För långsam laddning? Ja

Elbil igen? Ja, det kan jag tänka mig. Men då med längre räckvidd (eller lägre förbrukning) och snabbare laddning.

Jag är inget fan av att stanna och käka korv och äta i tid och otid utan vill sträcka på benen efter ca 3,5h men inget mer än så.
 
  • Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
Enyaq är ganska usel sett till "camping mode". Om man lämnar nyckeln i bilen och klickar fast bältet i förarstolen så kan infotainment hållas igång. Man kan dock klicka igång klimatanläggningen via appen när bilen är låst, då kör den i 30 min iaf.
Tack! Det är ju sånt här info som är bra för att ta beslut. ❤️
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Det är så himla synd att denna tråd spårat ur fullständigt. Behöver köpa ny/begagnad bil och var nyfiken på tips här men det är ju helt hopplöst när allt bara dränks i några fås personliga korståg.

Sambon har en Kia EV6 GT-line och den är kanonbra på många sätt men tyvärr för dyr för mig just nu.
Mina krav är drag plus fyrhjulsdrift vilket gör att de flesta mindre Kior, typ Niro, tyvärr går bort. Någon form av hund/camping funktion behövs också. Kiorna har ett "campingläge" som gör att klimatanläggningen är igång trots att bilen är låst, detta går att använda för att lämna hunden i bilen en kort stund vid behov vilket underlättar avsevärt kalla/varma dagar.

Har laddmöjlighet både hemma och på jobbet, kör sällan mer än 15 mil i sträck så det är ingen begränsning vid val av bil i mitt fall.
Har du budget till en tesla model y så hade jag alla dagar i veckan tagit en sån.
Den börjar på 550k
Då har du den bästa upplevelsen av att köra på el.
Vill du sen köra på semester så är det bra att packa bilen och åka.
Just för hunden så har den ett läge där du kan ha bilen uppvärmd /kall och hunden är kvar i.
Dessutom står det på displayen att bilen är igång med fokus på hunden så ingen för för sig att slå in rutan
 
Gillar inte Tesla, i den prisklassen hade jag betydligt hellre haft en EV6 men nu är det som sagt över budget.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Gillar inte Tesla, i den prisklassen hade jag betydligt hellre haft en EV6 men nu är det som sagt över budget.
Politiskt eller bilen?
 
Blir spännande när "farsan" ska börja hjälpa 18åringen mecka i en elbil för att hålla liv i den några år till.
För att inte tala om alla "slarvers" som kör omkring på rött (fossilt)
Att en leaf funkar som familje bil för vissa kanske..betyder ju långt ifrån att majoriteten utav barnfamiljer kan ha en sådan.
Allt går, tom att familjen klarar sig på en lådcykel.
 
  • Gilla
Kentvirulent
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Gillar inte Tesla, i den prisklassen hade jag betydligt hellre haft en EV6 men nu är det som sagt över budget.
Vad är budget? Är 4-hjulsdrift ett måste eller nice to have? Har bakhjulsdrift och åker till fjällen väldigt frekvent samt har föräldrar som bor 9km rakt ut i skogen på grusväg. Har aldrig haft problem att komma fram, har ju hänt lite på antispinnfronten dom senaste 20 åren.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Beror på hur kallt vi snackar.. men jag körde 20mil på MV igår snitt (+3 grader), förbrukade 55% av batteriet på våran Model Y Performance. Så skulle nog tro att även en std rwd klarar 30mil iaf.
Och då låg du i 110 på MV med fullastad bil?

Hur hade det gått i -5? Det är enorm skillnad i förbrukning mot +5
 
A Alexn72 skrev:
Bilden visar en bakofram stol och i bakgrunden finns en rättvänd...
Men de var inte nån av dem du menade😆

Grannen får helt enkelt köpa ny barnstol för att behöva köpa ny bil för att flytta till lägenhet🤣
Enorm skillnad på barnstol och barnstol vilket alla som haft barn vet. Vill man inte ha en råttfälla som dödar barnen vid krock behöver man ta dem som tar mest plats och är säkrast. Motsatsen till de som visas på din bild. Tex de från besafe
 
A Alexn72 skrev:
Nu blir det så rörigt igen.
Pratar vi enbart om dig eller pratar vi om trådens ämne...
Enligt SCB
"Enligt de senaste uppgifterna, från 2016–17, är män i genomsnitt 180 cm långa och väger 84 kg, medan kvinnor i genomsnitt är 166 cm och väger 68 kg."

Rimligen passar då en nissn leaf närmare 80-90% av befolkningen utan problem.
Med en barnstol i baksätet...
Men den kanske inte passar dig.
Nej det gör den inte. Om du baxar in en bra och säker bakstol i Nissan leaf mot förmodan så kan ingen över typ 160 cm sitta framför och köra.

Jag har som sagt En Enyaq själv och sitter rejält obekvämt och illa med en barnstol bakom jämfört med tex en V90.
 
A Alexn72 skrev:
550 är väl i om ramen av 500
[bild]
Räckvidd 455 mil WLTP? Vi pratade ju om Long Range.

Detta skrälle kommer sannolikt knappt 25 mil på vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.