116 976 läst · 2 381 svar
117k läst
2,4k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2024?
Nu är inte min boendeform relevant för denna tråden men bor i ett mellanstort radhus med gångavstånd/cykelavstånd till det mesta så ser det som i sammanhanget ganska klimatsmart, vi är dessutom 4 i familjen som delar på det utan en massa extra rum. Att bo i en lägenhet vore för mig ett fundamentalt annat sätt att leva utan tillgång till en egen utemiljö. Jag tycker inte det är jämförbart med att behöva stanna och ladda bilen ett par gånger per år.Kentvirulent skrev:Nu skriver du STOR villa, innebär det att du INTE bor i lägenhet? Om så är fallet hade en flytt till lgh besparat klimatet mycket mer än allt övrigt du gör för att få ett lågt co2 utsläpp. Tom MYCKET mer ink elbilen. Men inte mer än ett frekvent flygande. Att i hus/radhus är otroligt onödigt och påkostande för klimatet. Gör man det dessutom UTAN barn ska vi inte ens prata om det.
Jag har den snikigaste Teslas ur räckviddsynpunkt och tar mig utan problem i rätt dåliga förhållanden 25-30mil, en model y LR RWD skulle jag gissa fixar 40-45 mil utan problem.Kentvirulent skrev:
V90 kostar inte 500K… Passat i ingångspris men då är det en mildhybrid utan möjlighet till laddning. Börjar du lägga till nödvändig utrustning är du nog över 500 ganska snabbt. För 550 får du en Model Y med den mesta nödvändiga utrustningen.Kentvirulent skrev:Många som behöver en bil vill ha en större bil, det är liksom hela poängen för många. Just för att de har barn, packning etc. Visa gärna hur många elbilar det finns med samma utrymme i kupen och för last som en V90 eller Passat som kostar 500k? Många har heller inte råd med en sprillans bil utan vill köpa denna size för runt 300k ish.
I en marknadsekonomi bör bilar som underpresterar sållas bort. Finns många som utan problem fungerar med bra räckvidd. KIA, Hyundai, Tesla, Mercedes, BMW exempelvis. Även VAG gruppen har ju i sina nya modeller kommit till bukt med barnsjukdomarna och en ID7 touring fixar nog utan problem 40mil med stora batteriet.Kentvirulent skrev:
Jag kan inte bestämma vad andra ska göra, jag kan ha åsikter men känner inte att folks flygvanor hör hemma i en tråd om elbilsråd. Det blir lite skolgårdsfasoner, att få åka till andra sidan jorden och sitta med en paraplydrink i solen verkar vara något som väldigt stor del av befolkningen har ett behov av och inte kan vara utan. I dagsläget finns inget rimligt alternativ till att flyga om man ska resa utanför Europa. Till fossilbilar finns det i dagsläget ett alternativ (vid nyköp av en bil, men även successivt begagnat). Det är inte samma sak som en fossilbil men det funkar faktiskt ganska bra.Kentvirulent skrev:Om du har det miljöengagemang du ger utryck för i detta inlägg så bör du verkligen HATA alla de som flyger till Thailand för en veckas sol. EN sådan flygstol innebär samma co2 som en fossilbil släpper ut under ett år. Dvs flyger man 2 vuxna och 2 barn är det detsamma som FYRA bilars HELA årskonsumtion av co2. För någon veckas solning.
En fossilbil ligger runt 2kg per mil inklusive tillverkning, en elbil ligger runt 1kg (0,5kg svensk elmix) normal bilen rullar väl 1500-2000mil så den besparingen av en elbil motsvarar ungefär 20% mindre utsläpp för en snittmedborgare i Sverige. Det tycker jag är en ganska bra siffra med tanke på insatsen (som i många fall inte är något alls då det inte är dyrare och man kanske inte kör längre än vad bilens räckvidd når). Att sen en Thailandflygstol står för halva CO2 utsläppet från en medelsvensk är ju bara absurt men hör inte till denna tråden.Kentvirulent skrev:
Bor på landet, det dröjer innan det plogas. Är en viss skillnad på att åka plogade vägar till stora anläggningar vid en tid man väljer själv mot att åka oplogade alldeles för tidigt/sent för att ta sig till/från jobbet. Körde fast varje vinter tills jag skaffade fyrhjulsdrivet så jag är skeptisk till en bil utan. Möjligtvis om några år när snön är ett minne blott.L Liljeros skrev:
Problemet är inte att någon inte har önskat miljöengagemang. Problemet är folk som antagligen heller inte har något högre miljöengagemang men som av olika skäl vill uppfattas som miljökämpar. Då dessa personer sällen lever som de lär blir det rätt mycket kasta sten i glashus. Lite som den gamle miljöhjälten Al Gore som ansåg att alla skulle minska sina utsläpp, men själv flög privatjet och hade om det nu var 9 swimmingpools. Ska man moralisera mot andra så får man se till att inte ha en massa egna lik i garderoben. Och en ny elbil är ett lik i garderoben, det går inte att komma ifrån ifall man verkligen bryr sig om miljön. Likaså all form av flygresande.A Avemo skrev:
Om jag som brukare av en ny elbil genom aktiva val släpper ut 50% av vad en medelsvensk gör, ska jag då skämmas för att jag kör elbil? Man kan alltid göra lite mer, köpa lite mindre och belasta miljön mindre.L lbgu skrev:Problemet är inte att någon inte har önskat miljöengagemang. Problemet är folk som antagligen heller inte har något högre miljöengagemang men som av olika skäl vill uppfattas som miljökämpar. Då dessa personer sällen lever som de lär blir det rätt mycket kasta sten i glashus. Lite som den gamle miljöhjälten Al Gore som ansåg att alla skulle minska sina utsläpp, men själv flög privatjet och hade om det nu var 9 swimmingpools. Ska man moralisera mot andra så får man se till att inte ha en massa egna lik i garderoben. Och en ny elbil är ett lik i garderoben, det går inte att komma ifrån ifall man verkligen bryr sig om miljön. Likaså all form av flygresande.
Vart gränsen går för när det är tillräckligt kan man nog bara svara för själv. För mig är gränsen när jag halverat min belastning jämfört med medlet, jag hoppas att våra medelutsläpp kommer minska men är inte riktigt säker på att jag tror på det.
Tänkte du dig nytt eller begagnat? När jag valde ville jag ha en lite mindre bil med dragkrok och jag ville inte ha bakhjulsdrift. Det är inget jätteutbud. Och skall det dessutom vara fyrhjulsdrift lär det bli ännu mindre. Flera av mina kollegor valde Tesla inte för att de tyckte att det var en så fantastisk bil utan för att det var mest för pengarna. Lite mindre och fyrhjulsdrivna finns till exempel Mercedes EQA och Volvo EX30. Men jag är inte säker på om det blir så mycket billigare.Dalbotant skrev:Bor på landet, det dröjer innan det plogas. Är en viss skillnad på att åka plogade vägar till stora anläggningar vid en tid man väljer själv mot att åka oplogade alldeles för tidigt/sent för att ta sig till/från jobbet. Körde fast varje vinter tills jag skaffade fyrhjulsdrivet så jag är skeptisk till en bil utan. Möjligtvis om några år när snön är ett minne blott.
Ja tråden har ju spårat ur lite..🤔
Men nu är vi ju där..jag också.
Måste bara lägga mig i när folk tycker att det är helt ok att klämma in familjen i en liten småbil..var tog säkerhetstänket vägen där ?
Att i klimatets tecken det är bättre att klämma ihop oss i städer och åka kommunalt .
Dom som flyger får göra som dom vill om dom tycker dom har råd även dom som hittar lyckan inne i storstäderna.
Men , som sagt , friheten att få välja tycker jag är viktigare.
Och nej..en som kör gammal fossilbil kommer inte köpa ny elbil på läääänge än och under tiden hamnar dom ännu längre bak i kön för att kunna röra sig fritt.
Men nu är vi ju där..jag också.
Måste bara lägga mig i när folk tycker att det är helt ok att klämma in familjen i en liten småbil..var tog säkerhetstänket vägen där ?
Att i klimatets tecken det är bättre att klämma ihop oss i städer och åka kommunalt .
Dom som flyger får göra som dom vill om dom tycker dom har råd även dom som hittar lyckan inne i storstäderna.
Men , som sagt , friheten att få välja tycker jag är viktigare.
Och nej..en som kör gammal fossilbil kommer inte köpa ny elbil på läääänge än och under tiden hamnar dom ännu längre bak i kön för att kunna röra sig fritt.
För min egen del ca 1kwh per dygn under vintern.K krambriw skrev:
Och på sommaren ca 60kwh per dygn
Bensin däremot producerar jag exakt 0 liter av per dygn.
Oavsett om de är vinter, vår, höst eller sommar
Begagnat, annars blir det på tok för dyrt. Står i valet och kvalet om jag skall köpa en Subaru (som är det jag kört de senaste 12 åren) eller en mindre elbil. Bägge begagnade. Tänkte jag skulle hitta lite tips i denna tråden men blev mest trött på allt tjafs. Men det var ett bra tips ovan att Eniaq:en inte har campingläge, precis den typ av grejer jag är ute efter att veta.A Avemo skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 524 inlägg
ID4an har ju så att man kan slå på klimatreglering i 30min, men detta är kanske för kort tid?Dalbotant skrev:Begagnat, annars blir det på tok för dyrt. Står i valet och kvalet om jag skall köpa en Subaru (som är det jag kört de senaste 12 åren) eller en mindre elbil. Bägge begagnade. Tänkte jag skulle hitta lite tips i denna tråden men blev mest trött på allt tjafs. Men det var ett bra tips ovan att Eniaq:en inte har campingläge, precis den typ av grejer jag är ute efter att veta.
Syskonen Enyaq och Q4 e-tron lär väl ha liknande funktioner.
Nu missförstod du mig nog. Om du bara har en elbil så ska du givetvis inte skämmas för det. Men ifall du moraliserar och kritiserar en fossilbilsägare för dess bilval då tycker jag du ska skämmas eftersom du kastar sten i glashus. Ska man hålla på och anklaga andra för att vara miljöbovar bör man ha ryggen fri. Köper du importerad frukt/grönsaker t.ex? Överlag så är det mycket hyckleri för att verka god när det gäller miljön. T.ex. klimatkompensera för att kunna 'miljösynda', exakt som medeltidens avlatsbrev.L Liljeros skrev:Om jag som brukare av en ny elbil genom aktiva val släpper ut 50% av vad en medelsvensk gör, ska jag då skämmas för att jag kör elbil? Man kan alltid göra lite mer, köpa lite mindre och belasta miljön mindre.
Vart gränsen går för när det är tillräckligt kan man nog bara svara för själv. För mig är gränsen när jag halverat min belastning jämfört med medlet, jag hoppas att våra medelutsläpp kommer minska men är inte riktigt säker på att jag tror på det.
Du tror att du släpper ut 50% av medelsvensken när du bor i radhus och köper sprillans elbilar?L Liljeros skrev:Om jag som brukare av en ny elbil genom aktiva val släpper ut 50% av vad en medelsvensk gör, ska jag då skämmas för att jag kör elbil? Man kan alltid göra lite mer, köpa lite mindre och belasta miljön mindre.
Vart gränsen går för när det är tillräckligt kan man nog bara svara för själv. För mig är gränsen när jag halverat min belastning jämfört med medlet, jag hoppas att våra medelutsläpp kommer minska men är inte riktigt säker på att jag tror på det.
Den lilla trovärdigheten du hade sprack där totalt