5 078 lÀst · 50 svar
5k lÀst
50 svar
Vilken avfuktare för krypgrunden?
Jag har följande avfuktare:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-dsc50fm/1003343.9403/
Förra Äret startade den i juli och stannade i oktober. Den drar ca 100w vid drift. Totalt 200kwh under perioden som med en elkostnad pÄ 3,5kr (högt rÀknat under sommaren) landar kring 750kr om Äret.
Sorptionsavfuktare (som Anticimex rekommenderar) brukar dra runt 1000w nÀr de avfuktar sÄ utöver högre inköpspris sÄ kostar driften vÀldigt mycket.
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-dsc50fm/1003343.9403/
Förra Äret startade den i juli och stannade i oktober. Den drar ca 100w vid drift. Totalt 200kwh under perioden som med en elkostnad pÄ 3,5kr (högt rÀknat under sommaren) landar kring 750kr om Äret.
Sorptionsavfuktare (som Anticimex rekommenderar) brukar dra runt 1000w nÀr de avfuktar sÄ utöver högre inköpspris sÄ kostar driften vÀldigt mycket.
Produkter som diskuteras: "Sorptionsavfuktare"

Avfuktare D-1200 Fresh
För vind och krypgrund
11 232 kr inkl moms
LĂ€s mer
Nu blir det att lÀsa pÄ lite mer!
AlltsÄ om sorbtionsavfuktare, dÄ du sprider falsk information.
1 kW stÀmmer att sorbtionsavfuktarens elelement förbrukar.
Men Du som vet, under hur lÄng tid pÄ t ex ett dygn?
Detta bör du ju ange.
AlltsÄ om sorbtionsavfuktare, dÄ du sprider falsk information.
1 kW stÀmmer att sorbtionsavfuktarens elelement förbrukar.
Men Du som vet, under hur lÄng tid pÄ t ex ett dygn?
Detta bör du ju ange.
Passar pÄ att frÄga om du Àven limmade kanterna som Àr uppvikta mot sidorna? SjÀlv har jag köpt pÄ mig silvertejp - men blir osÀker om jag borde limma istÀllet.rotbackarn skrev:
En stÀmningsbild frÄn min krypgrund, man kan se vattendroppar under plasten nÀrmast. Jag limmade skarvarna istÀllet för tejp, kan vara lite billigare Àn kladdtejp med typ Biltema Multibond lim.
Avfuktarens kondensvatten skickar jag bara ner med en liten slang under plasten ner i marken.
Jag har ocksÄ egen styrning pÄ nÀr jag kör avfuktaren, trÄdlösa fuktsenorer Aqara och en Ikea on/off plugg (typ Ikea Inspelning) som slÄr pÄ/av avfuktaren kopplat till en liten Homeassistant server.
En början kan vara en vÀderstation med trÄdlösa givare frÄn typ Kjell&Co sÄ ser man fuktigheten enkelt.
[bild]
Ja, ja... Det Àr ju lÀtt att dra förhastade slutsatser pÄ sÄdana uppgifter.useless skrev:
5.52 - 7.44 kWh /dygn.
2000 -2700 kWh /Är.
Som ska betalas med energi- och överföringsavgift.
- Det inser vÀl alla att det inte stÀmmer med verkligheten.
- Ni som dÄ hÀver ur er sÄdana uppgifter. Förklara nu vad det Àr som inte stÀmmer.
Oj, inte meningen att irritera dig.H Hybro skrev:
Det verkar som att 2000-4000kwh per Är inte Àr orimligt för en soorptionsavfuktare men precis som med en kondensavfuktare sÄ beror det pÄ omstÀndigheterna. BÀst hade ju varit att jÀmföra de bÄda i samma kÀllare under samma tid men inget jag gjort.
TvÄ lÀnkar varav en hÀr frÄn forumet:
https://www.polarpumpen.se/kunskaps...etsvakten-krypgrund-eller-sorptionsavfuktare/
https://www.byggahus.se/forum/threa...och-funktion-elfoerbrukning-m-m.469904/page-4
5-6kwh per dygn under 3 mÄnader (sommar) nÀmns bland annat dÀr.
Nu sÀger inte jag att det drar sÄ mycket utan mer att det Àr helt olika divisioner gÀllande elförbrukning som kan vara bra att ha i beaktning.
Anledningen till att jag svara i trÄden var för att jag sjÀlv funderade pÄ samma sak för 4 Är sedan.
VÀl mött
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"

Avfuktare
Nedan presenteras vÄrt sortiment av avfuktare. Avfuktare Àr viktiga verktyg för att upprÀtthÄlla en hÀlsosam och behaglig inomhusmiljö, sÀrskilt i utrymmen som kÀllare, tvÀttstugor eller badrum, dÀr fuktighetsnivÄerna kan vara höga.
LĂ€s mer
Delar bara med mig av min data. Min styrs via home Assistant och jag ser bland annat effekt vid kontinuerlig drift ca 100w och uppstartseffekt ca 145w (1-2 sekunder).useless skrev:
EnergianvÀndningen fÄr jag ocksÄ via HA, 216kwh för att vara exakt.
Avfuktaren startar om det Àr mer Àn 65%RH i kÀllaren och stÀngs av om det gÄr under (med lite marginal för att slippa fler start/stop under 1h).
Redigerat:
I..
Ingen fara med lite olika Äsikter, erfarenheter och tyckande.V Victor.M skrev:Jag har följande avfuktare:
[lÀnk]
Min Acetec har en flÀkt som gÄr kontinuerligt och drar dÄ 55 W.
Cirkulerar s a s luften inuti hela krypgrunden. All luft passerar nÄt som kan liknas med en bikaka. Denna samlar upp fukt.
NÀr luftens fukt i krypgrunden överskrider 70% rf, instÀllt vÀrde, sÄ stÀnger ett spjÀll luftutblÄsen till de tre slangar som Àndar i var sitt hörn av krypgrunden, och all luft blÄses ut genom en slang som Àndar utanför grunden. Luften passerar genom elelement pÄ ca 500 W.
Elementet vÀrmer upp typ bikakan, som dÄ avger all fukt.
Samtidigt sugs ny frÀsch luft in genom mindre lÀckor i stenfoten.
Typ ventilering.
500 W tar avfuktaren dÄ den gör sig av med uppsamlad fukt.
FlÀkten i avfuktaren tar kontinuerligt 38 W.
Men nu Àr det ocksÄ som sÄ, i vart fall hos mig och instÀllt vÀrde 70 % rf, sÄ gÄr sÀllan elementet i avfuktaren.
HÀnder mer frekvent under kalla Ärstiden. Men ÀndÄ typ sÀllan.
Ja, jag har plast ovanpÄ jorden i grunden.
Nya riktvÀrden frÄn Anticimex, sÀger att under 80 % rf vid en viss temp, sÄ bildas ingen tillvÀxt av mögel mm.
Tror jag fick med det mesta om min anlÀggning.
Cirkulerar s a s luften inuti hela krypgrunden. All luft passerar nÄt som kan liknas med en bikaka. Denna samlar upp fukt.
NÀr luftens fukt i krypgrunden överskrider 70% rf, instÀllt vÀrde, sÄ stÀnger ett spjÀll luftutblÄsen till de tre slangar som Àndar i var sitt hörn av krypgrunden, och all luft blÄses ut genom en slang som Àndar utanför grunden. Luften passerar genom elelement pÄ ca 500 W.
Elementet vÀrmer upp typ bikakan, som dÄ avger all fukt.
Samtidigt sugs ny frÀsch luft in genom mindre lÀckor i stenfoten.
Typ ventilering.
500 W tar avfuktaren dÄ den gör sig av med uppsamlad fukt.
FlÀkten i avfuktaren tar kontinuerligt 38 W.
Men nu Àr det ocksÄ som sÄ, i vart fall hos mig och instÀllt vÀrde 70 % rf, sÄ gÄr sÀllan elementet i avfuktaren.
HÀnder mer frekvent under kalla Ärstiden. Men ÀndÄ typ sÀllan.
Ja, jag har plast ovanpÄ jorden i grunden.
Nya riktvÀrden frÄn Anticimex, sÀger att under 80 % rf vid en viss temp, sÄ bildas ingen tillvÀxt av mögel mm.
Tror jag fick med det mesta om min anlÀggning.
Redigerat:
TjÀnster
PopulÀrt i forumet
-
FÀrdigplint för staket, 500 eller 700 mm, Göteborg?
Grund & Markarbeten -
Köpa tomt och bygga hus, frÄgor om tomten
Grund & Markarbeten -
Asfaltskross, hantera/ta bort
Grund & Markarbeten -
Göra fÀrdigt grunden i vÀntan pÄ vÀrmen?
Grund & Markarbeten -
Sprickor i nygjord betongplatta
Grund & Markarbeten