Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
Jag har gjort några små rön kring elförbrukningen.

Det är ett fritidshus, bra att veta när ni läser nedan.

Vinter
Under jan-feb låg förbrukningen i huset på 10 kwh/dag. I det ingår kyl,frys, 2 x luftvärmare (som låg på ca 16 grader) (installerades dec 2022) och avfuktaren. Under en enskild vecka i feb (då vi inte var i huset) låg jag på dryga 8 kwh/dag ca 6% utetemperatur. Lite fukt på vintern.

Sommar
Under de perioder under sommaren när vi inte var i huset och luftvärmarna var avstängda så låg snittet per dag på 15 kwh. Mycket fukt på sommaren.

Totalen
Juli var den månad när vi hittills under 2023 förbruka mest ström; 544 kwh. I januari låg vi på 473 kwh.

Så vi kan konstatera att sorptionsavfuktaren drar hiskeligt med ström - men det är då ändå en tröst att det är mest på sommaren då elpriserna är lägre än på vintern. Jag kan också konstatera att luftvärmepumparna (en på varje våning) är grymt effektiva och strömsnåla.
Har själv haft en Acetec sorptionsavfuktare sedan slutet av 2021. Är fritidshus på 54kvm med inbyggd krypgrund. Har installerad elmätare på avfuktaren. Elförbukning har i snitt legat på.
Nov-April : ca 1 kWh/ dag
Maj : ca 3 kWh/dag
Juni-Aug : ca 5-6 kWh/dag
Sep: ca 6 kWh/dag
Okt: ca 3 kWh/dag
Har då haft avfuktaren inställd på rf+temp 65% och mode lågt. Första månaderna när den var installerad var det lite högre förbrukning.
 
  • Gilla
4väggarochtak
  • Laddar…
krille30 krille30 skrev:
Har själv haft en Acetec sorptionsavfuktare sedan slutet av 2021. Är fritidshus på 54kvm med inbyggd krypgrund. Har installerad elmätare på avfuktaren. Elförbukning har i snitt legat på.
Nov-April : ca 1 kWh/ dag
Maj : ca 3 kWh/dag
Juni-Aug : ca 5-6 kWh/dag
Sep: ca 6 kWh/dag
Okt: ca 3 kWh/dag
Har då haft avfuktaren inställd på rf+temp 65% och mode lågt. Första månaderna när den var installerad var det lite högre förbrukning.
Min grund är på ca 80 m2. Min avfuktare är dryga tio år gammal så din bör vara snålare än min.
 
Tack för att ni tog er tid att återkoppla!

Eftersom vintern nu kommer och min Rf brukar ligga under 65 % utan avfuktare vid ca 5-8grader har jag bestämt att avvakta till våren. Men då blir det nog en Woods för just krypgrund istället. Kostar ungefär halva priset mot en sorptionsavfuktare och verkar dra bra mkt mindre också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.