S Stugmannen skrev:
frågan är om en sån avfuktare kan jämföras med andra dyrare absorptionsavfuktare? En utav de stora anledningarna till att installera en absortionsavfuktare är att de kan via kanaler/rör blåsa ut torrluft i de bortre delarna av grunden som sedan sugs tillbaka.
Den här maskinen kan mer jämföras med en kondensavfuktare.
Sorbtion utan ab ;)

Anledningen att jag valde den tekniken var att den ska fungera i låg temperatur i ett garage.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
frågan är om en sån avfuktare kan jämföras med andra dyrare absorptionsavfuktare? En utav de stora anledningarna till att installera en absortionsavfuktare är att de kan via kanaler/rör blåsa ut torrluft i de bortre delarna av grunden som sedan sugs tillbaka.
Den här maskinen kan mer jämföras med en kondensavfuktare.
Det är jättebra avfuktare men inget man sätter i krypgrunden.
I källare, i tvättstugor, båt, husvagn etc är dom kanon, både avfuktning och blåser varmluft ner till +1 grad.
Jag köpte min 1:a för att avfukta en källare som översvämmats när en kommunal vattenledning i gatan brustit.
Min dränering klarade inte att svälja de hundratals kubikmetrarna utan vatten trängde upp i min platta så hela källargolvet c.a. 50m2 (utom det rum som hade golvbrunn) stått med 4 cm vatten i flera dagar.
En enda sådan avfuktare torkade upp hela källaren på tre veckor.
Försäkringsbolaget betalade utan knot.

• Gilla
Joacim Fredriksson och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Sorbtion utan ab ;)

Anledningen att jag valde den tekniken var att den ska fungera i låg temperatur i ett garage.
aha, förstår:)
Många pratar om att kondensavfuktare är dåliga på lägre grader men jag vill påstå att min gör sitt jobb även på låga grader utan att behöva arbeta ihjäl sig. Fortfarande bra mycket lägre förbrukning än en absorptionsavfuktare.

• Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
Joacim Fredriksson Joacim Fredriksson skrev:
I mars fick vi tillträde till ett hus med en PD250 sorptionsavfuktare av årgång 2011. Krypgrunden är igenmurad, plast på marken och stort ventilationssysten.
Dum fråga kanske, men hur vet jag att den fungerar? Jag har loggat temperatur och fuktighet senaste halvåret ( se bild). Vad kan man utläsa från detta?
I specen för PD250 står det att när den avfuktar så drar den 11-15 kwh per dygn (brutalt dyrt om den kör avfuktning direkt). Det innebär på månadsbasis 300-450 kwh. När den inte avfuktar dra den bara 1 kwh per dygn. Någon som har erfarenhet kring hur relationen mellan avfuktning och inte avfuktning ser ut?
Finns det nya apsorptionsavfuktare som drar radikalt lägre ström/effektivare teknik?
hur gick det, fick du mätt förbrukningen i helgen?

S Stugmannen skrev:
hur gick det, fick du mätt förbrukningen i helgen?
Jag satte den på söndagen och jag tänkte köra en vecka så jag ska kolla nästa helg. Men på några timmar hade den dragit iväg 2 kWh vilket inte var så uppmuntrande. Återkommer!

Jag satte den på söndagen och jag tänkte köra en vecka så jag ska kolla nästa helg. Men på några timmar hade den dragit iväg 2 kWh vilket inte var så uppmuntrande. Återkommer!
ok, fattar! inväntar svar till nästa vecka.

ju det heter faktisk absorption för den absorberar ju fukten som sen blåses ut :). vet ej varför man förkortade namn på processen till "sorption"

Nu är det spännande att höra hur det har gått?

G gaia skrev:
ju det heter faktisk absorption för den absorberar ju fukten som sen blåses ut :). vet ej varför man förkortade namn på processen till "sorption"
Vattenångan både tas upp (adsorption) av och avges (desorption) från rotorn, det är därför det kallas sorptionsavfuktare.

Absorption är något annat men det blandas ofta ihop med adsorption.

• Gilla
Magnus E K och 4 till
  • Laddar…
Har du läst av förbrukningen nu?

Då har jag 14 dagars elförbrukning och per dag var den 8,65 kw/dygn. Man vågar knappt slå fram vad det blir per år men det blir ca 3 100 kw. Lite kallsvettig blir man när man börjar fundera kring att multiplicera med ett snittelpris på några kronor. Mätaren sitter kvar så jag ska följa utvecklingen framöver. Förbrukningen borde gå ner ju närmare vintern vi kommer. (Huset ligger i Höganäs i Skåne så det där med vinter brukar det inte bli mycket av).

Enligt manual förbrukar avfuktaren 11-15 kw/dygn vid avfuktning och 1 kw/dygn då enbart fläkten går. 8,65 kw/dygn känns inte orimligt.

När jag var nere och bytte filter i helgen noterade jag att hygrometern stod på 50%. Enligt instruktion från tillverkaren av avfuktaren så ska den stå på minimum, nedåt 30%. Så jag har justerat ner den. Minskar inte elkostnaden, men ökar marginalen för när saker och ting börjar växa i källaren.

Jag har också fått kontakt med Acetec som tillverkade avfuktaren och ska se om jag kan få feedback därifrån.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Lägre luftfuktighet betyder ju högre kostnad...

Min Acetec står på 62% enligt manualen som jag fick med för 10 år sen.. 30% låter onödigt torrt?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Då har jag 14 dagars elförbrukning och per dag var den 8,65 kw/dygn. Man vågar knappt slå fram vad det blir per år men det blir ca 3 100 kw. Lite kallsvettig blir man när man börjar fundera kring att multiplicera med ett snittelpris på några kronor. Mätaren sitter kvar så jag ska följa utvecklingen framöver. Förbrukningen borde gå ner ju närmare vintern vi kommer. (Huset ligger i Höganäs i Skåne så det där med vinter brukar det inte bli mycket av).

Enligt manual förbrukar avfuktaren 11-15 kw/dygn vid avfuktning och 1 kw/dygn då enbart fläkten går. 8,65 kw/dygn känns inte orimligt.

När jag var nere och bytte filter i helgen noterade jag att hygrometern stod på 50%. Enligt instruktion från tillverkaren av avfuktaren så ska den stå på minimum, nedåt 30%. Så jag har justerat ner den. Minskar inte elkostnaden, men ökar marginalen för när saker och ting börjar växa i källaren.

Jag har också fått kontakt med Acetec som tillverkade avfuktaren och ska se om jag kan få feedback därifrån.
Ja, det var ju ingen höjdare. Men håller med Dan J ovan. Låter som du har väldigt torrt i grunden. Det räcker att du ligger på rf 65-70% där det är som högst värde i grunden. Så jag skulle föreslå att du istället höjer avfuktningsvärdet. Det kommer att sänka förbrukningen rejält. Om du har en 2011 års modell så är det bara att skruva av locket och skruva på rf-skruven. har för mig att det finns ett streck vid 60%. ställ den lite högre än det och trimma till när du mätt under en veckas tid igen. Du behöver absolut inte ha lägre än 65% såvida du inte förvarar dyrbar metall där nere :)

• Gilla
larsericolander och 1 till
  • Laddar…
Du kan ställa in avfuktaren så att fläkten bara går när det behövs, dock minst var fjärde timme för att röra runt på luften.

Sen kan du också ställa in ”sparläge”, då anpassas luftfuktigheten efter temperaturen.

Båda dessa inställningar bör minska förbrukningen.

Skickar med ett skärmklipp från manualen, som fortfarande finns tillgänglig på acetec:s hemsida.

Avfuktarens kontrollpanel visar en numerisk indikator och knappar med texten "PDC-01".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
larsericolander och 1 till
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Du kan ställa in avfuktaren så att fläkten bara går när det behövs, dock minst var fjärde timme för att röra runt på luften.

Sen kan du också ställa in ”sparläge”, då anpassas luftfuktigheten efter temperaturen.

Båda dessa inställningar bör minska förbrukningen.

Skickar med ett skärmklipp från manualen, som fortfarande finns tillgänglig på acetec:s hemsida.

[bild]
om jag minns rätt så kom läge 3 (sparläge) först på 2012 års modell men kan ha fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.