229 644 läst · 5 978 svar
230k läst
6,0k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Du claimar nåt högst tveksamt, sannolikt helfel men klarar bara en länk??P paralun skrev:
Hittar inget som säger att ACER å EU bestämmer över svenska nätavgifter
Jag tänkte mest på ditt citat; att alla som röstar S = "är ju så deras väljare tänker också, hur kan man få maximalt av bidrag från staten"A ajn82 skrev:Det är väl ganska väl vedertaget vad deras politik går ut på, och att det skulle vara slump att det är just en S politiker som citeras att de söker bidrag för att det går, istället för att säga något om att de tycker den bakomliggande frågan är intressant säger allt i min värld.
Man får ju hoppas att det faktiskt finns en intention bakom att bygga om förutsättningarna är gynnsamma, att det inte bara handlar om att få in en halv miljon till i kommunens budget. Tyvärr får citatet inte mig att tro det, men kan ju vara tidningen som vrider på vad som sades
Hur vet du det?
Redigerat:
du hade alltså ingen källa på ditt påstående att byggtiden för vindkraftparker bara i enstaka fall skulle vara mindre än 2 år, och normalt ligga mellan 3-4 år?Boilerplate4U skrev:
jag kan ju hjälpa dig på traven med denna sammanställning:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ska man vara petig och grotta ner sig i byggtid, så definieras byggstarten för kärnkraft normalt vid första gjutningen utav reaktorhallen (alltså efter alla förberedande markarbeten mm) – medan byggtiden för vindkraftparkerna inkluderar markarbeten, så skulle man räkna byggtid från första gjutning av fundamenten (bultkorgen), så kan vi dra av ungefär ett halvår från vindkraftparkernas byggtid och då snittar byggtiden ungefär 1.25 år för en park
och vad gäller livslängden på vindkraftverk, som du anger till 20-25 år... för ganska precis ett år sedan gjorde jag en graf här i tråden som tittade på hur många danska vindkraftverk som står kvar från varje årskull av vindkraftinstallationer, från 1977 och framåt – den återfinns i inlägg #2260
då fick man backa tillbaka 29 år för att hitta ett år där över hälften av de installerade verken det året hade blivit nedplockade
nä, man ska kanske inte lite på kinesiska bilförsäljare...lars_stefan_axelsson skrev:
men kanske kan man lita på Samväldets vetenskaps- och industriforskningsorganisation (Australien)? de har kommit med en uppdatering av sin årliga rapport över elproduktionskostnader som är ute på remiss och där finner man en kostnad för batterilagringssystem redan idag som ligger 32% under NRELs medelväg

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det priset kommer inte heller fungera som baskraft i Sverige men jag tror fortfarande inte på ...Kostnader kan på sin höjd halveras till 2050... som dels bygger på en [amerikansk] världsbild från 2021/2022, dels har klen tro på teknisk-/produktionsutveckling – priset på solpaneler ($/W) är väl idag ungefär 1% av vad den var för 25 år sedan, och litiumcellen 15 % mot vad den kostade för 10 år sedan, samtidigt som satsningar på batteriteknik och storskalig produktion för [ny] batteriteknik/-produktion är väl i samma klass

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 305 inlägg
Jag vet inte var du fått dina uppgifter ifrån men här är i alla fall Vattenfalls siffror:harka skrev:
du hade alltså ingen källa på ditt påstående att byggtiden för vindkraftparker bara i enstaka fall skulle vara mindre än 2 år, och normalt ligga mellan 3-4 år?
jag kan ju hjälpa dig på traven med denna sammanställning:
[bild]
ska man vara petig och grotta ner sig i byggtid, så definieras byggstarten för kärnkraft normalt vid första gjutningen utav reaktorhallen (alltså efter alla förberedande markarbeten mm) – medan byggtiden för vindkraftparkerna inkluderar markarbeten, så skulle man räkna byggtid från första gjutning av fundamenten (bultkorgen), så kan vi dra av ungefär ett halvår från vindkraftparkernas byggtid och då snittar byggtiden ungefär 1.25 år för en park
och vad gäller livslängden på vindkraftverk, som du anger till 20-25 år... för ganska precis ett år sedan gjorde jag en graf här i tråden som tittade på hur många danska vindkraftverk som står kvar från varje årskull av vindkraftinstallationer, från 1977 och framåt – den återfinns i inlägg #2260
då fick man backa tillbaka 29 år för att hitta ett år där över hälften av de installerade verken det året hade blivit nedplockade
https://group.vattenfall.com/se/var...lstandsprocessen-for-en-vindkraftpark-pa-land

Boilerplate4U
Medlem
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 305 inlägg
Anders Borg: Därför måste vi bygga ny kärnkraft – ”Ingen annan lösning”
Ska Sverige lyckas med den gröna omställningen och säkra konkurrenskraften måste vi bygga kärnkraft, menar Anders Borg, ordförande i LKAB och tidigare finansminister. Att det sker en stor satsning globalt gör honom optimistisk. ”70–80 procent av världens utsläpp kan vi hantera med kärnteknologi”, säger han till TN.https://www.tn.se/naringsliv/40928/...te-vi-bygga-ny-karnkraft-ingen-annan-losning/

Boilerplate4U
Medlem
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 305 inlägg
Här är några exempel på vad som kan hända om baskraften är otillräcklig och intermittenta källor okontrollerat sätter både elsystem och prisbildning i obalans. Politikerna måste sätta ner foten för detta experiment som hotar att ta sönder elsystemet inom EU.Boilerplate4U skrev:
Kanske missade du poängen med det som @lars_stefan_axelsson påpekade:
"Inte för att detta spelar någon roll. Vi kan inte ersätta baskraft i Sverige med LiFePO4-batterier. Oavsett som de kostar $200/kWh, eller $66/kWh".
Så även om batterilagring kan vara en del av lösningen, krävs det ju ändå en stabil bas för att hela systemet ska fungera, eller hur? Energilagring måste dessutom sättas i system med kraftkällor för att kunna räkna på TCO och vinstmarginaler. Kontentan är att det inte finns några "lågt hängande frukter" inom energilagring som är både kostnadseffektiva och långsiktigt energieffektiva inom en överskådlig framtid.
Att den siten har en politisk agenda är uppenbart. Vad de egentligen menar med dessa artiklar är svårare att förstå. Växelriktarna har inbyggd reglering som gör att de drar ner effekten om frekvensen eller spänningen i nätet blir för hög. Bidraget som premierar utmatning även vid negativa priser är ju aviserat att det ska bort. Så finns det någon substans i dessa larm?

Boilerplate4U
Medlem
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 305 inlägg
Seriöst, har du ens läst artiklarna? Kan du öht nämna något som är fel? Eller tror du kanske att de bara är påhittade av någon konspiratorisk skurk som Darth Vader som driver sin egen hemliga agenda?D Daniel 109 skrev:Att den siten har en politisk agenda är uppenbart. Vad de egentligen menar med dessa artiklar är svårare att förstå. Växelriktarna har inbyggd reglering som gör att de drar ner effekten om frekvensen eller spänningen i nätet blir för hög. Bidraget som premierar utmatning även vid negativa priser är ju aviserat att det ska bort. Så finns det någon substans i dessa larm?
Jo källan är alltså tyska WeltD Daniel 109 skrev:Att den siten har en politisk agenda är uppenbart. Vad de egentligen menar med dessa artiklar är svårare att förstå. Växelriktarna har inbyggd reglering som gör att de drar ner effekten om frekvensen eller spänningen i nätet blir för hög. Bidraget som premierar utmatning även vid negativa priser är ju aviserat att det ska bort. Så finns det någon substans i dessa larm?
https://www.welt.de/wirtschaft/plus...-geben-da-mache-ich-mir-keine-Illusionen.html
Klart uppmuntrande att tyska systemoperatörer höjer rösten! Man vågade väl inte under Robert Habecks tid?
Sen kom vi väl fram till att det inte finns någon reglering i växelriktarna utan enbart ett överspänningsskydd med oklar inställning (diskussion om Belgien)
Vi kan ta lite från de första stycket i sista artikeln.Boilerplate4U skrev:
” Naturlagen för elektricitet är att produktion och konsumtion alltid måste vara i balans, i varje tusendels sekund. ”
Visst behöver det regleras snabbt. Men här blev det helt klart ett gäng tiopotenser fel.
” Om frekvensen inte upprätthålls kan utrustningen skadas och slutligen slocknar nätet.”
Problemet är inte att något skadas. Det är en tydlig signal om att obalans råder och mer drastiska åtgärder som bortkoppling tas till.
Men det stora problemet med artiklarna är med det övergripande budskapet än felaktiga detaljer. Även om det är gott om sådana också.
Jo, det finns absolut en reglering i växelriktarna. Men den träder ju in när frekvensen lämnar önskat intervall. Den deltar inte i den normala frekvensregleringen. Men den drar ner effekten och till slut stänger ner solkraften hel innan nätfrekvensen når de nivåer som triggar bort kopplingar.P paralun skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 188 inlägg
Låt oss säga att de har lite högre tröskel att komma över. Det gäller iofs de flesta som säljer något på den öppna marknaden, men även där intar kinesiska leverantörer en särställning.harka skrev:
Nej det kan man inte för man fick ingen länk, eller annan referens, och google hjälper naturligtvis inte alls när det kommer till översättning som här.harka skrev:
Vilket som sagt var hela poängen.harka skrev:
Du får tro vad du vill.harka skrev:
Ja, just solceller passar bra för en "learning rate" modell som varit ganska hyfsat stabil sedan 2000. Learning rate för solceller var 22% då, och har sedan dess hållit sig ganska stabilt mellan 20%-24%. Så det kom inte som någon överraskning. (Nåja, frågan är lite mer komplext än så, men ändå.)harka skrev:
som dels bygger på en [amerikansk] världsbild från 2021/2022, dels har klen tro på teknisk-/produktionsutveckling – priset på solpaneler ($/W) är väl idag ungefär 1% av vad den var för 25 år sedan, och litiumcellen 15 % mot vad den kostade för 10 år sedan, samtidigt som satsningar på batteriteknik och storskalig produktion för [ny] batteriteknik/-produktion är väl i samma klass
För li-ion-batterier så ligger samma siffra på 18%-22% ungefär.
Så varför har detta inte lett till solpanelsinstallationer som är gratis då? Jo, installationskostnad är i stort sett fix, och ju billigare paneler desto dyrare (relativt sett) kringutrustning, t ex invertrar.
Som tur är så skalar priset på invertrar lägre än linjärt, större invertrar är alltså billigare per kW än mindre. Men de är fortfarande inte billiga.
Det är därför NREL talar om 4h lagring. Själva energin man kan lagra är bara en parameter, ju fortare man vill kunna lagra den, eller ta ut den, desto större invertrar, ledningar, transformatorer osv. behöver man. Dessa skalar inte alls med samma learning rate som celler.
Men summa summarum. Nuvarande batteriteknik är inte någon lösning för stora elnät. De kan på sin höjd fungera för, säg, en mellanstor solcellspark när vi börjar straffa dem för att de levererar som hej-kom-och-hjälp-mig en dag med växlande molnighet.
För alla andra tillämpningar på nätnivå så är de ett dyrt plåster som inte tillför något som man inte skulle fått gratis med mer kärnkraft och mindre slumpkraft. Mao det elsystem vi hade för, just, 25 år sedan.
P.S. Nej, jag orkade inte ge några referenser, quid pro quo, men google fungerar bra.
P.P.S. Och jag varken gillar eller håller med om hur du försöker misstänkliggöra NREL. Det är ett seriöst, vederhäftigt, och stort, laboratorium finansierat av U.S. Dept. of Energy, med bla många, jag tom huvuddelen, projekt inom utfasning av kol i energisystemet. De publicerar så neutrala och realistiska siffror på kostnader inom området som står att finna. Att du sedan inte gillar de siffrorna, det är inte deras fel.
Jo visa på den frekvensregleringen, tack!D Daniel 109 skrev:
Det sitter ju billigast möjliga växelriktare i solsystem. Sen Tyskland har massvis med balkongsolceller och de har garanterat ingen smart styrning.

Boilerplate4U
Medlem
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 305 inlägg
Att du inte gillar det övergripande budskapet är helt okej eftersom en personlig åsikt inte kan vara fel. Men det är sakfelen jag var ute efter.D Daniel 109 skrev:
Korrekt, här blev det helt klart ett gäng tiopotenser fel.D Daniel 109 skrev:
Här håller jag inte med. Det är ett stort problem för all verksamhet som förlitar sig på ett stabilt elnät. Vid bortfall kan känslig utrustning skadas. Strax innan ett bortfall sker ofta stora svängningar och spikar i nätet vilket kan orsaka skador.D Daniel 109 skrev:
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning