229 644 läst · 5 978 svar
230k läst
6,0k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vad skulle orsaka dessa spikar?
Det här var alltså bara felen i de första raderna….
Det här var alltså bara felen i de första raderna….

Boilerplate4U
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- Tomte-tekniker · Nordpolen
- 2 305 inlägg
Om en solcellspark ska kopplas till det högspända stamnätet behöver man också tänka på både anslutningskostnader och kostnaden för en omvandlarstation. Beroende på hur långt det är från parken till stamnätet kan det lätt bli runt 500 miljoner kr eller mer. För NordBalt som har en kapacitet på 700 MW uppskattas omvandlarstationerna ha kostat runt 2 miljarder kr.lars_stefan_axelsson skrev:
Låt oss säga att de har lite högre tröskel att komma över. Det gäller iofs de flesta som säljer något på den öppna marknaden, men även där intar kinesiska leverantörer en särställning.
Nej det kan man inte för man fick ingen länk, eller annan referens, och google hjälper naturligtvis inte alls när det kommer till översättning som här.
Vilket som sagt var hela poängen.
Du får tro vad du vill.
Ja, just solceller passar bra för en "learning rate" modell som varit ganska hyfsat stabil sedan 2000. Learning rate för solceller var 22% då, och har sedan dess hållit sig ganska stabilt mellan 20%-24%. Så det kom inte som någon överraskning. (Nåja, frågan är lite mer komplext än så, men ändå.)
För li-ion-batterier så ligger samma siffra på 18%-22% ungefär.
Så varför har detta inte lett till solpanelsinstallationer som är gratis då? Jo, installationskostnad är i stort sett fix, och ju billigare paneler desto dyrare (relativt sett) kringutrustning, t ex invertrar.
Som tur är så skalar priset på invertrar lägre än linjärt, större invertrar är alltså billigare per kW än mindre. Men de är fortfarande inte billiga.
Det är därför NREL talar om 4h lagring. Själva energin man kan lagra är bara en parameter, ju fortare man vill kunna lagra den, eller ta ut den, desto större invertrar, ledningar, transformatorer osv. behöver man. Dessa skalar inte alls med samma learning rate som celler.
Men summa summarum. Nuvarande batteriteknik är inte någon lösning för stora elnät. De kan på sin höjd fungera för, säg, en mellanstor solcellspark när vi börjar straffa dem för att de levererar som hej-kom-och-hjälp-mig en dag med växlande molnighet.
För alla andra tillämpningar på nätnivå så är de ett dyrt plåster som inte tillför något som man inte skulle fått gratis med mer kärnkraft och mindre slumpkraft. Mao det elsystem vi hade för, just, 25 år sedan.
P.S. Nej, jag orkade inte ge några referenser, quid pro quo, men google fungerar bra.
P.P.S. Och jag varken gillar eller håller med om hur du försöker misstänkliggöra NREL. Det är ett seriöst, vederhäftigt, och stort, laboratorium finansierat av U.S. Dept. of Energy, med bla många, jag tom huvuddelen, projekt inom utfasning av kol i energisystemet. De publicerar så neutrala och realistiska siffror på kostnader inom området som står att finna. Att du sedan inte gillar de siffrorna, det är inte deras fel.

Boilerplate4U
Medlem
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 305 inlägg
Precis, det är således inget problem med den nämnda överfrekvensen.
Jag tänker inte försöka lista alla fel i dessa texter.
Jag tänker inte försöka lista alla fel i dessa texter.

Boilerplate4U
Medlem
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 305 inlägg
Nu hänger jag inte med, du frågade "Vad skulle orsaka dessa spikar?" 🤔D Daniel 109 skrev:
Det är helt okay. Om du skulle upptäcka några riktigt grova sakfel litar jag på att du återkommer! 🙃D Daniel 109 skrev:
Redigerat:
Jo men nu varnar ju 50Hz bossen för sk "brownouts" som även kan leda blackoutD Daniel 109 skrev:
Om
https://www.constantpowerservices.com/questions/25-what-is-a-brownout
Nu diskuterade jag vad som var fel i meningen jag citerade. Du kan inte applicera det svaret på någon annan text.
Jag skulle säga att du har rätt i det men de kulturkrigslobbar bara, de tar kärnkraften som gisslan för att driva upp polariseringen ytterligare, sen kommer de med en massa korkade förslag som inte kan bli av och skyller oppositionen för att stoppa kärnkraften.Dan1891 skrev:
I verkligheten kanske S realistiskt både är mer för kärnkraft och ett bättre kort för att eventuellt få till det, det värsta som skulle kunna hända M är ju faktiskt om det verkligen skulle byggas, då försvinner ju frågan
Det är en lobby-sajt, antar att du håller med och därför både länkar och försvarar, då är väl allt sant och balanserat på alla möjliga politiska sajter?Boilerplate4U skrev:

Boilerplate4U
Medlem
· 2 305 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- 2 305 inlägg
Ja, men självklart! Allt är ju alltid sant och välbalanserat på alla tänkbara sätt. 😉D djac skrev:
Det här är ju ändå en tråd om varför vi behöver mer kärnkraft och jag vill belysa riskerna med att politiker börjar experimentera med lösningar som de kanske inte riktigt har full koll på.
Redigerat:
Där är vi överens, politiker tar 25 steg bakåt, i alla frågor, fram med tjänstemännen, politikerna sköter fördelningspolitik och sätter finansiella ramar och mål.Boilerplate4U skrev:
Om just Sverige behöver mer (eller mindre) är väl högst osäkert men jag känner mig övertygad om att världen behöver mer.
Nej.Boilerplate4U skrev:
Jag som har kollat timtals med loggar från elkvalitetsmätning kan meddela att det vanligaste orsaken till spikar och dippar är helt enkelt pga åska, som fortplantar sig från överliggande regionnät eller lokala högspänningsnät, ner till 0,4kV-näten.
Jag har också råkat mäta ibland när de största påkänningarna kommer, t.ex. när OL3 snabbstoppar, och det märks inte alls lika mycket.
Men visst, mer lokalt runt kraftverket som stoppar påverkas spänningen förstås mer än den gör här i Uppsala, här märks det nätt och jämnt lite, och frekvensen påverkas dock precis lika i Finland som här, och det märks förstås, men inte ens nära någon katastrof, i alla fall de jag sett.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 188 inlägg
Det är ju lite spännande med faktiska erfarenheter. Ger åska även dippar i nätet? Är det som en återsläng efter spiken, eller vad genererar dem?Mikael_L skrev:
Jag skulle naivt trott att de bara gav spikar som man kunde shuntat bort och inte några dippar, men nätet är ju stort och komplext (och då tydligen även kapacitivt), så det var som sagt bara en första approximation. (I mindre tillämpningar så ger ju exv. induktiva spikar inte mycket till dipp efteråt; kapacitansen saknas.)
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning