A ajn82 skrev:
Klassisk Sosse, "Det är dumt att inte söka om möjligheten finns", är ju så deras väljare tänker också, hur kan man få maximalt av bidrag från "staten"...
Hur vet du det? har du frågat alla som röstar på S om detta?

A ajn82 skrev:
Klassisk Sosse, "Det är dumt att inte söka om möjligheten finns", är ju så deras väljare tänker också, hur kan man få maximalt av bidrag från "staten"...
Nu är det så att i Stenungsund styr (s)+(m) i en allians så hade lika gärna kunnat vara vice ordföranden (m) som uttalat sig. Så ditt försök att göra nån patetisk partipolitisk poäng av det hela blev ganska misslyckat.

Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Ja, den var kanske lite fyndig ut ur ditt perspektiv (😉) men frågan var faktiskt seriös.
Jag tror att det i alla fall är ganska få som är rent emot kärnkraft i denna tråd.

Men däremot rätt många som inte ser det som bästa alternativet, eller i alla fall det mest realistiska.
Själv ser jag en plats för och ett behov av ALL fossilfri energi, som dessutom helst ska börja byggas igår, för att så snabbt som möjligt fasa ut så mycket som möjligt av fossil energi.

Jag sätter nämligen inget motsatsförhållande till t.ex. vind och kärnkraft.
Däremot finns det kanske vissa effekter av att de påverkar varandra, t.ex. svårare att få lönsamhet i kärnkraft ifall sol och vind trycker ner elpriserna riktigt lågt.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L
PUUHHHHH.... !!!
Nu har jag skummat genom denna tråden från torsdag till nu (varit borta under fre-sön, så inte hunnit med att läsa nästan något i forumet).
Tusan vad ni har varit aktiva här ...

Sorry för att jag kastat in en massa svar på några dagar gamla inlägg ...

Mikael_L
Det var en massa inlägg om MP, andra partier, för/emot kärnkraft osv.
Jag orkade bara lurka detta väldigt ytligt.

Själv anser jag att MP är det främsta partiet som har varit rätt helmurat emot kärnkraft, och jag har inte orkat läsa noga här för att utmana och ändra min åsikt.
Jag ger MP en stor del av skulden för att R1 och R2 stängdes, men besluten togs nog dock i mer enighet, men MP (med tillåtelse av S) verkar ha varit drivande för att tillse att Vattenfalls styrelse inte skulle kunna tvärvända plötsligt.

Jag tycker dock att @bjorn.abelsson's inlägg här verkar vara rätt lika vad jag tror om det hela.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-att-det-ska-bli.496061/page-340#post-6069308

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu fattar jag inte.
Man måste väl knappast vara "höger" för att önska mer kärnkraft?
Jag kan möjligen sträcka mig till att han troligen inte är miljöpartist, men vet du, det finns miljöpartister också som vill ha mer kärnkraft (men dock inga mer profilerade som hörs i den allmänna debatten, mig veterligen).
Visst, men de som lobbar starkast för saken är väl de på högersidan?

Mikael_L
Dan1891 Dan1891 skrev:
Visst, men de som lobbar starkast för saken är väl de på högersidan?
Ja det går ju att generalisera också, om man vill.

Men det jag skrev gällde ju bara den där professorn, och jag anser att man inte kan ta i intäkt att han röstar höger-någonting, bara för att han tycker vi ska ha kärnkraft.
Jag är säker på att det finns t.ex. massor av sossar som också gärna ser mer kärnkraft.

edit:
Man kan gärna se hur konversationen var, om man nu glömt:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-att-det-ska-bli.496061/page-345#post-6070011

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det går ju att generalisera också, om man vill.

Men det jag skrev gällde ju bara den där professorn, och jag anser att man inte kan ta i intäkt att han röstar höger-någonting, bara för att han tycker vi ska ha kärnkraft.
Jag är säker på att det finns t.ex. massor av sossar som också gärna ser mer kärnkraft.
Ja, det håller jag med om när du säger så.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, det fanns ett Studio S (eller motsvarande) på Youtube där Palme förklarar för kärnkraftsmotståndaren Shirley McLane att man tittat på alternativen och att det inte fanns några andra. Det enda som var realistiskt var olja och då var man tvungen att tänka på svavlet bla. (Detta var några år innan global uppvärmning var på tapeten, utan det var surt regn som var miljöfrågan för dagen.)

Industrin hade krävs 22 reaktorer men se det hade fått räcka med 12, så man satt inte alls i kapitalets fickor.

Men youtube har naturligtvis tagit bort den...

Så summa summarum, lite mer gammaldags betongsossar så får vi nog några nya verk.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, det sa inte prof Jan Blomgren något om ...
Nej, det blir ju långt om man skall börja från Inledande Fysik... ;)

P.S. Och du missade docenterna mellan professorerna och doktorerna. De blir de ledsna för... ;)

• Wow
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och om man ser skalan på detta, så inser nog alla att då kommer uran-fyndigheter snabbt bli nästa flaskhals. Vi har helt enkelt inte tillräckligt med uran för att skala upp från dagens 450 reaktorer till 19000 konventionella.

Utan det kommer bli tvunget med brid-reaktorer helt enkelt.
Det är förstås inte lönsamt idag med de låga priser på uran som råder, men det går att utvinna uran ur havsvatten. (Men avfallet är fortfarande ett problem, så man kan ju vilja upparbeta av det skälet.)

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu är det så att i Stenungsund styr (s)+(m) i en allians så hade lika gärna kunnat vara vice ordföranden (m) som uttalat sig. Så ditt försök att göra nån patetisk partipolitisk poäng av det hela blev ganska misslyckat.
En moderat som går in i en allians med sossarna skulle jag beteckna som smygsosse ;) Borde väl vara skäl för uteslutning ur partiet kan man tycka.

K krfsm skrev:
Det är förstås inte lönsamt idag med de låga priser på uran som råder, men det går att utvinna uran ur havsvatten. (Men avfallet är fortfarande ett problem, så man kan ju vilja upparbeta av det skälet.)
Nej, vi får inte slut på uran. Och räknar vi med torium så har vi i praktiken obegränsade resurser.

D daVinci skrev:
Det som kan vara förvånande är att litiumbaserade batterier kan prispressas ned så pass.
Är du verkligen förvånad när det gäller Kinas statliga subventioner?

L lbgu skrev:
En moderat som går in i en allians med sossarna skulle jag beteckna som smygsosse ;) Borde väl vara skäl för uteslutning ur partiet kan man tycka.
I en kommun hamnar ideologin ganska långt ned. Pragmatism plus bra personliga relationer väger mycket tyngre.

• Gilla
JuggeH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.