198 443 läst · 5 215 svar
198k läst
5,2k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Det var därför jag tog just S som exempel.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, det fanns ett Studio S (eller motsvarande) på Youtube där Palme förklarar för kärnkraftsmotståndaren Shirley McLane att man tittat på alternativen och att det inte fanns några andra. Det enda som var realistiskt var olja och då var man tvungen att tänka på svavlet bla. (Detta var några år innan global uppvärmning var på tapeten, utan det var surt regn som var miljöfrågan för dagen.)
Industrin hade krävs 22 reaktorer men se det hade fått räcka med 12, så man satt inte alls i kapitalets fickor.
Men youtube har naturligtvis tagit bort den...
Så summa summarum, lite mer gammaldags betongsossar så får vi nog några nya verk.
Partiet har ju generellt samt historiskt varit ganska industri-fokuserat, och därmed har tillgång till pålitlig och billig energi också varit prioriterat.
Sen att alla delar och fraktioner av partiet inte varit helt med på detta tåget, samt att realiteteter som tillgång till politisk makt också har fått styra en del, förändrar nog inte det faktum att troligen hittar vi nog rätt många kärnkraftsvänliga sossar.
Det är betydligt vanskligare att tänka samma om V, C och i synnerhet MP.
Men nåväl, det finns nog kärnkraftspositiva i dessa partier också, men antagligen för få för att ha en chans att ändra hela partiets politik.
Ja detta har visat sig gång på gång.Z Zodde skrev:
Många kommuner har haft för rikspolitiken helt osannolika koalitioner, M + V vet jag en kommun som hade i några år.
Och det har visat sig att rätt ofta har det faktiskt blivit väldigt bra, för att sköta kommunen rent pragmatiskt verkar ofta ha varit viktigare än att driva fram ideologiska låsningar.
Och ofta har dessa märkliga samarbeten uppstått från en situation att något parti har dominerat alldeles för länge och till sist börjat missköta sitt maktinnehav, som förstås är både lätt hänt och vanligt.
Och andra ingår en ohelig allians för att bryta, och kommer sen in med nya idéer osv.
Dan1891 skrev:
Det är väl ganska väl vedertaget vad deras politik går ut på, och att det skulle vara slump att det är just en S politiker som citeras att de söker bidrag för att det går, istället för att säga något om att de tycker den bakomliggande frågan är intressant säger allt i min värld.Z Zodde skrev:
Man får ju hoppas att det faktiskt finns en intention bakom att bygga om förutsättningarna är gynnsamma, att det inte bara handlar om att få in en halv miljon till i kommunens budget. Tyvärr får citatet inte mig att tro det, men kan ju vara tidningen som vrider på vad som sades
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 982 inlägg
Det är mycket åsikter om Jan Blomgren som person där vissa till och med ifrågasätter hans kompetens helt utan sakliga argument.
Men är det någon här som faktiskt har läst någon av hans böcker om Sveriges elförsörjning eller kärnkraft?
Men är det någon här som faktiskt har läst någon av hans böcker om Sveriges elförsörjning eller kärnkraft?
Stenungsund har ju rejält med industri som förväntas minska sitt koldioxidavtryck om Sverige ska klara klimatmålen, så man kan anta att kommunalpolitikerna där är lite mer motiverade än genomsnittet att se till att det finns el.A ajn82 skrev:Det är väl ganska väl vedertaget vad deras politik går ut på, och att det skulle vara slump att det är just en S politiker som citeras att de söker bidrag för att det går, istället för att säga något om att de tycker den bakomliggande frågan är intressant säger allt i min värld.
Man får ju hoppas att det faktiskt finns en intention bakom att bygga om förutsättningarna är gynnsamma, att det inte bara handlar om att få in en halv miljon till i kommunens budget. Tyvärr får citatet inte mig att tro det, men kan ju vara tidningen som vrider på vad som sades
Ok, din tråd, dina regler.Mikael_L skrev:Och du utgår från att länder någonsin har varit totalt självförsörjande, eller skulle kunna bli.
Det är totalfel, det finns inget sånt land (inte ens Nordkorea), har aldrig funnits, och kommer aldrig komma.
Om vi endast behöver importera en promille av vår el och under endast 2-3 promille av årets timmar, så är vi i praktiken helt självförsörjande i detta.
Du hittar nog absolut ingen annan nödvändighet i Sverige som vi är mer självförsörjande på.
Jag tycker du byter fokus (och alltså tråd, ev forum) och börjar diskutera att vi borde vara självförsörjande på div livsmedel, läkemedel, skyddsutrustning, vapen, sprängämnen, bilar/fordon, gummi, osv osv
Ja, precis vad som helst annat än elektrisk kraft kan du välja, om du vill diskutera något som är närmare ett verkligt problem.
Jag antar att jag är yrkesskadad av att leverera lösningar som klarar två samtidiga fel.
/Höghus
Nejdå, min tråd, forumets regler.
Och ärligt talat är inte ens tråden min, utan också forumets, jag är dock TS ...
Jag trodde dock att du skulle insett att vi är betydligt mer sårbara vad gäller insulin, kontraströntgenvätskor, Parkinsonmedicin, bildäck, trotyl osv, än elenergi, efter att jag skrivit mitt inlägg.
Var i allt detta har vi mindre sårbarhet av ett eller två fel?
Och ärligt talat är inte ens tråden min, utan också forumets, jag är dock TS ...
Jag trodde dock att du skulle insett att vi är betydligt mer sårbara vad gäller insulin, kontraströntgenvätskor, Parkinsonmedicin, bildäck, trotyl osv, än elenergi, efter att jag skrivit mitt inlägg.
Var i allt detta har vi mindre sårbarhet av ett eller två fel?
Produkter som diskuteras i tråden