210 587 läst · 5 608 svar
211k läst
5,6k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
Vindkraftspark: 2 år för några enstaka fall men annars runt 3-4 år. Livslängd 20-25 år.Mikael_L skrev:
Kärnkraftverk: planeringsprocess 5-10 år + byggtid 5-10 år. Livslängd +60 år.
Och du utgår från att länder någonsin har varit totalt självförsörjande, eller skulle kunna bli.Höghus skrev:
Det är totalfel, det finns inget sånt land (inte ens Nordkorea), har aldrig funnits, och kommer aldrig komma.
Om vi endast behöver importera en promille av vår el och under endast 2-3 promille av årets timmar, så är vi i praktiken helt självförsörjande i detta.
Du hittar nog absolut ingen annan nödvändighet i Sverige som vi är mer självförsörjande på.
Jag tycker du byter fokus (och alltså tråd, ev forum) och börjar diskutera att vi borde vara självförsörjande på div livsmedel, läkemedel, skyddsutrustning, vapen, sprängämnen, bilar/fordon, gummi, osv osv
Ja, precis vad som helst annat än elektrisk kraft kan du välja, om du vill diskutera något som är närmare ett verkligt problem.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 094 inlägg
Tja, det lär väl bidra ganska mycket mer. Tröghetsmomentet beror ju på radien i kvadrat (om vi tex antar en cylinder som roterar) så stora turbinsträngar bidrar ju med mycket, mycket mer än mindre maskiner.Mikael_L skrev:
Nej, men de var ju mycket mindre nät också. Och de drevs av väl så stora maskiner. Edisons ångmaskiner var t ex inga små maskiner alls, och de hade mycket stora svänghjul.Mikael_L skrev:
Sedan så kan man naturligtvis, om man står på huvudet, lyckas med det mesta. Men frågan är ju alltid till vilken kostnad.
Förut i Sverige så fick vi som sagt stabiliteten "gratis" iom den stora svängmassan i våra kärnkraftverk här i söder. Men redan nu så måste den tjänsten köpas in, till stor kostnad.
Det är möjligt. Är det en stor del av något argument?Mikael_L skrev:
Ja, man skall alltid lyssna på professorer. De vet mest.Mikael_L skrev:
Hmm, det sa inte prof Jan Blomgren något om ...lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det var bara en del av min egen reflektion över det stenhårda fokuset på endast STORA turbinsträngar.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja och efter det så kan man väl lyssna på doktorer, och sen är det lika bra att hoppa till tiktok, antar jag... ;Dlars_stefan_axelsson skrev:
Och om man ser skalan på detta, så inser nog alla att då kommer uran-fyndigheter snabbt bli nästa flaskhals. Vi har helt enkelt inte tillräckligt med uran för att skala upp från dagens 450 reaktorer till 19000 konventionella.Q qvirre skrev:För att täcka hela jordens energi med kärnkraft skulle det behövas 19000 reaktorer om 1000 MW styck.
Det har byggts 5 per år i snitt de senaste 20 åren. Linjärt tar det då 3800 år...
Under klimatkonferensen COP28 år 2023 deklarerade över 20 länder en gemensam ambition att tredubbla kärnkraftskapaciteten till 2050. Det betyder att gå till en byggtakt om 32 stycken per år eller 600 år.
Om vi bara behöver täcka 40% så blir det 240 år med nuvarande ambition.
Självklart är det inte en linjär process men sätter fingret på att oljan troligen måste ta slut innan vi ökar takten tillräckligt. Eller enorma straffskatter på det fossila (ser det dock inte som politiskt möjligt ännu i alla fall.).
Utan det kommer bli tvunget med brid-reaktorer helt enkelt.
Tja, det där litar jag inte speciellt mycket på.Höghus skrev:
Det finns säkerligen ett flertal miljöpartister som har tänkt om, men att partiet skulle lagt om kursen tror jag vad jag vill om.
Jag ser detta bara som något slags poserande, eller dimridå, eller lögn eller vad för epitet som nu passar bäst.
Det tycker faktiskt inte jag ... riktigt ...Z Zodde skrev:
Jag tycker att jag märker väldigt stor skillnad i praktiskt politik med nuvarande regering än med förra.
Och byts regeringen vid nästa val så tror jag att det kommer ändras ungefär lika mycket igen.
Ärligt talat tycker jag att sittande regering lyckas genomföra rätt mycket av sina vallöften och sin politik.
Och jag tycker faktiskt att Svenska politiker och partier är ganska hyggligt pålitliga, att de inte lovar alldeles galet för mycket, och att de försöker driva sin politik och lyckas ofta lite halvhyggligt.
Men allt beroende på vad det parlamentariska läget medger då förstås.
Mest galet kommer det förstås från de små partierna, som aldrig kommer behöva bevisa sig i verkligheten.
Jag tycker dessutom att de senaste omgångarna med "borgerlig politik" har gett mer förutsägbart resultat efter valet, detta troligen genom bildandet av "alliansen" resp "tidö-samarbetet", vilket gett oss väljare en tydligare bild av vad vi kommer att få.
S, C, V, och MP's modell att inte bestämma sig i förväg, utan börja kohandla med varandra först efter valet ger väljarna en mycket större osäkerhet om vad man får för sin röst. Detta kan antagligen även ge resultatet att de små partierna i kommande koalition får lite mer att säja till om.
Men på sista raden ... jag tycker faktiskt att svensk politik fungerar hyggligt bra.
Det är mycket som inte blir som jag vill, men det är "a feature, not a bug", i den representativa demokratin.
Sade jag att jag litar på dom?Mikael_L skrev:
Jag tror vi är överens här.
/Höghus
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 2 036 inlägg
Romina var ute och grävde idag i Forsmark.
Byggstart för det svenska Kärnbränsleförvaret
https://skb.se/nyhet/byggstart-for-det-svenska-karnbransleforvaret/
Nu är jag sedan säker på att man löser utmaningen med att använda bränslet en gång till med Gen 4 reaktorer, tex en molten-salt reaktor. I sann grön återvinningsanda!
Byggstart för det svenska Kärnbränsleförvaret
https://skb.se/nyhet/byggstart-for-det-svenska-karnbransleforvaret/
Nu är jag sedan säker på att man löser utmaningen med att använda bränslet en gång till med Gen 4 reaktorer, tex en molten-salt reaktor. I sann grön återvinningsanda!
Om man går till källor ser man:lars_stefan_axelsson skrev:
Det ser ut att vara ljusår från bara battericeller.
Hur ser man det?lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det ser ut att vara just turn key.lars_stefan_axelsson skrev:
Vidare kan man läsa:
Att då någon erbjuder bra priser för att fylla fabriken och försämra ekonomin för konkurrenter är inget förvånande.
Det som kan vara förvånande är att litiumbaserade batterier kan prispressas ned så pass.
Och att det var hela 76 företag som kom in med offert kan väl också vara lite förvånande. Hård konkurrens där.
Men det skall väl tilläggas att detta är i Kina med den konkurrens dom har där. I stora delar av världen så lägger staten ut kostnadshöjande hinder vilket gör BESS mycket dyrare.