Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag säger bara Stenugnssund.
Kraftverk med tre skorstenar och ett vindkraftverk i förgrunden mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyhet från idag

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
En vindkraftspark - byggtid 2 år, byggkostnad 1 miljard, effekt 250 MW
En reaktor, byggtid 20 år, byggkostnad 90 miljarder, effekt 1500 MW
Vindkraftspark: 2 år för några enstaka fall men annars runt 3-4 år. Livslängd 20-25 år.
Kärnkraftverk: planeringsprocess 5-10 år + byggtid 5-10 år. Livslängd +60 år.

Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
"Nästan" är nyckelordet här. Du utgår från en värld där man kan köpa vad man behöver när man behöver det på en öppen marknad. Den fungerar inte så i krissituationer.

/Höghus
Och du utgår från att länder någonsin har varit totalt självförsörjande, eller skulle kunna bli.
Det är totalfel, det finns inget sånt land (inte ens Nordkorea), har aldrig funnits, och kommer aldrig komma.
Om vi endast behöver importera en promille av vår el och under endast 2-3 promille av årets timmar, så är vi i praktiken helt självförsörjande i detta.

Du hittar nog absolut ingen annan nödvändighet i Sverige som vi är mer självförsörjande på.
Jag tycker du byter fokus (och alltså tråd, ev forum) och börjar diskutera att vi borde vara självförsörjande på div livsmedel, läkemedel, skyddsutrustning, vapen, sprängämnen, bilar/fordon, gummi, osv osv
Ja, precis vad som helst annat än elektrisk kraft kan du välja, om du vill diskutera något som är närmare ett verkligt problem.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De jag tänkte på var att inte små generatorer skulle bidra med rotationsenergi, t.o.m små motorer bidrar ju.
Att det endast är STORA turbinsträngar som kan bidra med detta.
Tja, det lär väl bidra ganska mycket mer. Tröghetsmomentet beror ju på radien i kvadrat (om vi tex antar en cylinder som roterar) så stora turbinsträngar bidrar ju med mycket, mycket mer än mindre maskiner.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att det inte går att bygga elnät utan STORA turbinsträngar är ju helt fel.
Faktum är att alla världens elnät började med endast små generatorer, så vore detta sant skulle vi fortfarande inte haft elkraft.
Nej, men de var ju mycket mindre nät också. Och de drevs av väl så stora maskiner. Edisons ångmaskiner var t ex inga små maskiner alls, och de hade mycket stora svänghjul.

Sedan så kan man naturligtvis, om man står på huvudet, lyckas med det mesta. Men frågan är ju alltid till vilken kostnad.

Förut i Sverige så fick vi som sagt stabiliteten "gratis" iom den stora svängmassan i våra kärnkraftverk här i söder. Men redan nu så måste den tjänsten köpas in, till stor kostnad.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ärligt talat, jag tror inte det ens är möjligt att göra en dödnätsstart med en kärnreaktor.
Det är möjligt. Är det en stor del av något argument?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag skriver tror, för jag har alltså ingen professorstitel, som Jan Blomgren har.
Så det är antagligen bättre att ni lyssnar på honom.
Ja, man skall alltid lyssna på professorer. De vet mest. ;)

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
[bild]Nyhet från idag
Tusan också, jag var alltså inte först med att komma på det där... ;)

Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, det lär väl bidra ganska mycket mer. Tröghetsmomentet beror ju på radien i kvadrat (om vi tex antar en cylinder som roterar) så stora turbinsträngar bidrar ju med mycket, mycket mer än mindre maskiner.
Hmm, det sa inte prof Jan Blomgren något om ...
Nej, men de var ju mycket mindre nät också. Och de drevs av väl så stora maskiner. Edisons ångmaskiner var t ex inga små maskiner alls, och de hade mycket stora svänghjul.
Förut i Sverige så fick vi som sagt stabiliteten "gratis" iom den stora svängmassan i våra kärnkraftverk här i söder. Men redan nu så måste den tjänsten köpas in, till stor kostnad.
Det är möjligt. Är det en stor del av något argument?
Nej, det var bara en del av min egen reflektion över det stenhårda fokuset på endast STORA turbinsträngar.
Ja, man skall alltid lyssna på professorer. De vet mest. ;)
Ja och efter det så kan man väl lyssna på doktorer, och sen är det lika bra att hoppa till tiktok, antar jag... ;D

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Q qvirre skrev:
För att täcka hela jordens energi med kärnkraft skulle det behövas 19000 reaktorer om 1000 MW styck.

Det har byggts 5 per år i snitt de senaste 20 åren. Linjärt tar det då 3800 år...

Under klimatkonferensen COP28 år 2023 deklarerade över 20 länder en gemensam ambition att tredubbla kärnkraftskapaciteten till 2050. Det betyder att gå till en byggtakt om 32 stycken per år eller 600 år.

Om vi bara behöver täcka 40% så blir det 240 år med nuvarande ambition.

Självklart är det inte en linjär process men sätter fingret på att oljan troligen måste ta slut innan vi ökar takten tillräckligt. Eller enorma straffskatter på det fossila (ser det dock inte som politiskt möjligt ännu i alla fall.).
Och om man ser skalan på detta, så inser nog alla att då kommer uran-fyndigheter snabbt bli nästa flaskhals. Vi har helt enkelt inte tillräckligt med uran för att skala upp från dagens 450 reaktorer till 19000 konventionella.

Utan det kommer bli tvunget med brid-reaktorer helt enkelt.

Z Zodde skrev:
[bild]Nyhet från idag
Klassisk Sosse, "Det är dumt att inte söka om möjligheten finns", är ju så deras väljare tänker också, hur kan man få maximalt av bidrag från "staten"...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Ja, finns på pränt. Åtminstone tyckte de så för ett år sedan.

[bild]

/Höghus
Tja, det där litar jag inte speciellt mycket på.
Det finns säkerligen ett flertal miljöpartister som har tänkt om, men att partiet skulle lagt om kursen tror jag vad jag vill om.
Jag ser detta bara som något slags poserande, eller dimridå, eller lögn eller vad för epitet som nu passar bäst.

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Absolut.
I partiprogrammen är det milsvid skillnad mellan partierna men när det kommer till praktisk politik så märker vi nästan ingen.
Man törs inte göra nåt som avviker för mycket från "middle of the road" för då riskerar man att torska nästa val.
Det tycker faktiskt inte jag ... riktigt ...
Jag tycker att jag märker väldigt stor skillnad i praktiskt politik med nuvarande regering än med förra.
Och byts regeringen vid nästa val så tror jag att det kommer ändras ungefär lika mycket igen.

Ärligt talat tycker jag att sittande regering lyckas genomföra rätt mycket av sina vallöften och sin politik.
Och jag tycker faktiskt att Svenska politiker och partier är ganska hyggligt pålitliga, att de inte lovar alldeles galet för mycket, och att de försöker driva sin politik och lyckas ofta lite halvhyggligt.
Men allt beroende på vad det parlamentariska läget medger då förstås.
Mest galet kommer det förstås från de små partierna, som aldrig kommer behöva bevisa sig i verkligheten.

Jag tycker dessutom att de senaste omgångarna med "borgerlig politik" har gett mer förutsägbart resultat efter valet, detta troligen genom bildandet av "alliansen" resp "tidö-samarbetet", vilket gett oss väljare en tydligare bild av vad vi kommer att få.
S, C, V, och MP's modell att inte bestämma sig i förväg, utan börja kohandla med varandra först efter valet ger väljarna en mycket större osäkerhet om vad man får för sin röst. Detta kan antagligen även ge resultatet att de små partierna i kommande koalition får lite mer att säja till om.

Men på sista raden ... jag tycker faktiskt att svensk politik fungerar hyggligt bra.
Det är mycket som inte blir som jag vill, men det är "a feature, not a bug", i den representativa demokratin.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det där litar jag inte speciellt mycket på.
Det finns säkerligen ett flertal miljöpartister som har tänkt om, men att partiet skulle lagt om kursen tror jag vad jag vill om.
Jag ser detta bara som något slags poserande, eller dimridå, eller lögn eller vad för epitet som nu passar bäst.
Sade jag att jag litar på dom?
Jag tror vi är överens här.

/Höghus

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Förresten, är det någon här i tråden som verkligen är emot kärnkraft i Sverige och vill förklara varför?
Det är väl fel tråd för det ... :)

"Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli"​

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl fel tråd för det ... :)

"Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli"​

Ja, den var kanske lite fyndig ut ur ditt perspektiv (😉) men frågan var faktiskt seriös.

Romina var ute och grävde idag i Forsmark.

Byggstart för det svenska Kärnbränsleförvaret
https://skb.se/nyhet/byggstart-for-det-svenska-karnbransleforvaret/

Nu är jag sedan säker på att man löser utmaningen med att använda bränslet en gång till med Gen 4 reaktorer, tex en molten-salt reaktor. I sann grön återvinningsanda!

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Jaså? Det tycker jag återstår att se.

Njae, din artikel visar som sagt inte vad som ingår, men redan idag så kan man köpa LFP (eller som vi andra säger det LiFePO4) celler för $70/kWh. Så att bjuda $66/kWh för bara cellen ser inte alls orimligt ut.
Om man går till källor ser man:
The tender for the design, manufacture, installation and 20-year operations & maintenance (O&M) of battery energy storage systems (BESS) for Power China’s 2025-2026 projects was announced on 13 November, and the results were released last week.
The tender document from November says that bidders need to have ‘battery cells, PCS (power conversion systems) and EMS (energy management systems)’, implying a turnkey BESS solution.
Det ser ut att vara ljusår från bara battericeller.

Så det ser helt klart ut som Kineserna inte tar hela kostnaden med i beräkningen.
Hur ser man det?

Att man skulle komma undan med att bara ta betalt för cellen i ett så här stort system faller lite på sin egen orimlighet.
Ja, det ser ut att vara just turn key.

Vidare kan man läsa:
“Average LFP (lithium iron phosphate) tender prices (including PCS and batteries) have gradually dropped from around US$120/kWh in January to around US$80/kWh in November.
Att då någon erbjuder bra priser för att fylla fabriken och försämra ekonomin för konkurrenter är inget förvånande.
Det som kan vara förvånande är att litiumbaserade batterier kan prispressas ned så pass.

Och att det var hela 76 företag som kom in med offert kan väl också vara lite förvånande. Hård konkurrens där.

Men det skall väl tilläggas att detta är i Kina med den konkurrens dom har där. I stora delar av världen så lägger staten ut kostnadshöjande hinder vilket gör BESS mycket dyrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.