D daVinci skrev:
Finns det verkligen någon som menar att man skall ersätta elproduktion med lagring av el?
Det är väl klart att energi från ett batteri skull ersätta produktion vid belastningstoppar? Vad ska man annars ha ett batteri till?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
O
D daVinci skrev:
Finns det verkligen någon som menar att man skall ersätta elproduktion med lagring av el??
Jag har väldigt svårt att se motivet till det. Framstår som högst förvirrat. Jag tvivlar starkt.

Så har någon verkligen föreslagit det? Går det i så fall att länka.
Ursäkta, jag uttryckte mig slarvigt. Jag menade såklart att kombinationen av en intermittent kraftkälla + batterilagring kontra kärnkraft. Tex vindkraft och batteri som ersättning för kärnkraft.

Det funkar ju bra för korta avbrott men om vi pratar dagar eller den där vindstilla och och snorkalla veckan i januari är jag högst tveksam.

Är det förresten ingen som vill sticka ut hakan och tycka till om beräkningen stämmer? Jag kanske har räknat helt fel? :)

Q qvirre skrev:
Jag tror det är här vi alla har lite olika tidshorisont blandat med om vi pratar Sverige eller globalt.

För Sverige nu och ett tag framöver är det ju ingen ko på isen.

Om vi däremot helt ska bygga bort all fossil energi i framtiden. Alltså ersätta 80% av jordens energibehov med elektrifiering så blir skalan en helt annan.

Det är intressant tycker jag att se hur det kan lösas. Vad är en ekonomisk och praktisk rimlig global mix i framtiden utan fossil energi.

Att kärnkraften där spelar en viktig roll känns självklart för mig. Men hur proportionerna ser ut i energimixen i såväl Sverige som globalt är intressant att spåna om.
Att energin blir dyrare när vi går över från att under ett par hundra år elda upp den olja och det kol som naturen under hundratals miljoner år har lagrat i jordskorpan till att få energin från förnybara källor, eller från det uran som också finns i jordskorpan, är väl närmast ofrånkomligt. Så att framtidens energimix ska vara lika billig som dagens fossila bränslen är nog omöjligt, vare sig vi väljer kärnkraft, vindkraft, solkraft eller något annat.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Finns det någon som kan visa giltigheten av detta påstående??
Det finns många som kan förklara det. Det finns t.ex. många elkraftingenjörer, och ingenjörer som lärt sig detta på KTH, Chalmers och andra högskolor.
D daVinci skrev:
Visa alltså. Men fakta, logik, beräkningar. Ska man blanda in påståenden för de vara på basal nivå så de kan anses triviala.
För den som har lite grundläggande kunskaper i ämnet ÄR det trivialt.
D daVinci skrev:
Jag tror inte någon går i land med det.
Man får tro vad man vill. I många fall går det nog inte. Det är inget specifikt med denna sak. Det finns mycket annat som är svårt att förklara.

T.ex. hur kommer det sig att strö man skickar in i en lampa försvinner, medan ström man skickar in i ett batteri kan hämtas ut igen. Alla vet att det är så batterier fungerar. Det är trivial för de allra flesta och behöver inte förklaras. Men hur det kommer sig att batterier fungerar kan knappast någon förklara. Annat än en ingenjör eller fysiker kanske... Istället litar man på experterna och inte minst den egna erfarenheten.

Men problemet med att förklara elsystemet ligger i att det krävs grundläggande kunskaper som ligger på eftergymnasial nivå för att själv förstå förklaringen. Så den som vill begripa får skaffa sig dessa kunskaper. Alternativet är att lita på den expertis som finns. Alltså lita mer på professorer än på politiker och ekonomer när det handlar om elsystem och fysik.

Jag kommer att tänka på ett berömt citat:

Hä löns int ́ förklar ́ för den som int ́ begrip​

Vill man som lekman få en förståelse kan man med fördel läsa vad Prof Jan Blomgren skriver eller lyssna på det han säger. När det gäller tekniken och fysiken har han koll. Men av någon anledning verkar många intresserade lekmän inte lita på honom. När man behandlar vetenskapsmän som om de vore politiker blir förutsättningarna att begripa mycket små...

• Gilla
  • Älska
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Men varför framställs de som konkurenter. Är inte båda två viktiga komponenter i ett framtida fossilfritt elssystem?
Nej verkligen inte. Vind och sol BEHÖVS inte, men kan vara lönsamt under vissa speciella omständigheter
Q qvirre skrev:
Eller är tanken att kärnkraft ska utgöra upp mot 100% av mixen?
Det skulle däremot fungera. Det skulle räcka med kärnkraft. Rent tekniskt är det den utan jämförelse bästa (enda) ekonomiskt försvarbara långsiktiga lösningen för att bli av med fossilberoendet för Sverige. Man kan helt enkelt se övriga energislag som en temporär lösning som inte kommer behövas när kärnkraften är fullt utbyggd.
Q qvirre skrev:
Sveriges mix verkar fungera rätt bra och var i december typ 1/3 av vardera kärn/vatten/vind.
Visst ibland så blåser det så det funkar med vind. Det ger el, men det är i det närmaste omöjligt att få lönsamhet i vind-el. När kärnkraften är utbyggd behövs inte vind längre.
Q qvirre skrev:
Att bara bygga på vind/sol i Sverige kan nog ingen seriös person tro på då säsongslagring utöver vattenkraften inte finns med dagens teknikhorisont.
Exakt. Det fungerar inte om Sverige skall vara självförsörjande och oberoende (av t.ex.Ryssland)
Q qvirre skrev:
Men att den kan utgöra en rejält stor andel här i norr och kanske dominera mixen runt ekvatorn (solkraft+dygnslagring) känns som det är tekniskt genomförbart.
På vissa platser kan det fungera med solkraft.

MEN. Det finns ett stort MEN. Väderberoende kraft är inte pålitlig. De enda pålitliga alternativen är fossil-kraft och kärnkraft.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
På platser med stabilt antal soltimmar så räcker det förenklat med lager som täcker natten + några timmar moln.

Det finns flera projekt som implemterar detta. Bland annat solfångare med speglar och smält salt, lagring 17 timmar.

Men även batterier med kapacitet för dygnslagring är ju redan möjligt för ett villahushåll under sommaren. På vissa platser är det som svensk sommar året runt.

Det är alltså något som är tekniskt görbart på vissa platser på jorden. Inte här i Sverige eller ens Europa som sagt.
Du har helt rätt. Detta görs på vissa platser.
Q qvirre skrev:
Men om du med kalkylen menar om det är ekonomiskt lönsamt så har jag inga siffror men med prisutvecklingen på både solpaneler och batterier så är jag övertygad om att det har sin plats i ett framtida fossilfritt elsystem.
Batterier för att lösa sådant här finns inte att köpa idag i sådana volymer att det är ett alternativ inom överskådlig framtid.
Q qvirre skrev:
Jag är som sagt lika övertygad om kärnkraftens och vindens plats. Det var polariseringen jag vänder mig mot där det endast skulle vara antingen kärnkraft eller sol/vind. De är alla en viktig del av framtiden.
Du har helt rätt i att det inte är frågan om antingen kärnkraft eller vindkraft. Kort sammanfattat är skillnaden dem emellan att kärnkraft behövs och att vindkraft inte behövs.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
O
Gällande lagring av energi så tycker jag ni (kanske medvetet) missar möjligheten att lagra sol- och vindenergi i just vattenmagasinen på sommaren för att kunna nyttja på vintern. Sen för mer tillfällig lagring i batterier är jag övertygad om att elbilarna kommer vara en stor del av den lagringen. Den enorma energin som finns i Sveriges samlade elbilar typ 2040 kommer utan tvekan kunna stabilisera upp den där dagen per år när det är minus 100 grader, vindstilla i hela Europa och Ebba Busch tvunget måste dammsuga!

O O skrev:
Det finns många som kan förklara det. Det finns t.ex. många elkraftingenjörer, och ingenjörer som lärt sig detta på KTH, Chalmers och andra högskolor.
Ok. Men det finns ingen sådan här då, som är kapabel att visa giltigheten. Eller ens klarar av att antyda hur det skulle göras.

Det borde väl finnas någon här som kan något.

O O skrev:
För den som har lite grundläggande kunskaper i ämnet ÄR det trivialt.
Och ändå lämnar alla wo.

Nog verkar det väl snarare som om:

* Det går över huvudet på samtliga.
eller
* Det är fel, och därför kan ingen kliva fram och visa giltigheten.

O O skrev:
Man får tro vad man vill. I många fall går det nog inte. Det är inget specifikt med denna sak. Det finns mycket annat som är svårt att förklara.
Mitt intresse är, vilket borde framgå tydligt, att övergå i tillståndet veta i den här frågan.
O O skrev:
T.ex. hur kommer det sig att strö man skickar in i en lampa försvinner,
Nja, alltså den försvinner inte.
O O skrev:
medan ström man skickar in i ett batteri kan hämtas ut igen.
Nja, det är en kemisk process som går och ena hållet vid laddning, och åt andra hållet vid urladdning.

O O skrev:
Men hur det kommer sig att batterier fungerar kan knappast någon förklara.
Det vet jag ju inte om jag håller med om.

O O skrev:
Annat än en ingenjör eller fysiker kanske.
Mja, men ämnet är ju sådan att endast de som är civ ing inom området bör väl påstå.
Det är olämpligt att påstå om man inte kan leda det man skriver i bevis.
O O skrev:
Istället litar man på experterna och inte minst den egna erfarenheten.
Det är väl inte mycket att lita på om dom bara påstår.
O O skrev:
Men problemet med att förklara elsystemet ligger i att det krävs grundläggande kunskaper som ligger på eftergymnasial nivå för att själv förstå förklaringen.
För egen del har jag inga problem med just det. Grundutbildningen räcker med råge.
O O skrev:
Så den som vill begripa får skaffa sig dessa kunskaper.
Ja, och det var just det jag försökte mig på här. Men att få sig någon substans här var inte lätt.

O O skrev:
Alltså lita mer på professorer än på politiker och ekonomer när det handlar om elsystem och fysik.
Mja, alltså professorer har ofta ett utmärkt kunskapsnivå på mycket smala områden. Men det blir sällan lyckat när dom ska uttala sig om sådant som går utanför den smala strimman.
O O skrev:
Jag kommer att tänka på ett berömt citat:
Problemet med det är att det då inte går att avgöra om den som skall förklara bara är en svammelmakare som själv bara uttrycker känslobaserade ställningstaganden (som då inte ens går att förklara).

Förklaringar har ett värde i att de avslöjar om den som uttalar sig vet någon eller bara yrar.
O O skrev:
Vill man som lekman få en förståelse kan man med fördel läsa vad Prof Jan Blomgren skriver eller lyssna på det han säger.
Problemet är att när jag synar så är det tomt. Borde inte vara det om han har rätt.

O O skrev:
När det gäller tekniken och fysiken har han koll.
Han uttalar sig om sådant som går utanför fysiken.
O O skrev:
Men av någon anledning verkar många intresserade lekmän inte lita på honom.
Kan bero på det jag skrev just ovanför.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men några saker är klara:
Sverige skulle, tack vare sin stora mängd vattenkraft som reglerkraft (och energireserv, tänk batteri) faktiskt klara av bra mycket mer vindkraft.
Nej det fungerar inte.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske skulle vi kunna stänga alla reaktorer
Allt är möjligt även totalt korkade alternativ. Visst. Men det får konsekvenser vi kanske inte önskar.
Mikael_L Mikael_L skrev:
(men OBS, jag skrev kanske, det finns andra parametrar än bara produktion att ta hänsyn till).
(såg det) Vattenkraften är i princip fullutnyttjad. Men tekniskt är gaskraft ett (teoretiskt) alternativ.

SÅ om man spånar lite fritt skulle man kunna bygga kärnkraftverk så snabbt man kan. Till det är klart kan man ersätta ev uttjänt vindkraft med gaskraft. Fossilt alltså. Under en övergångsperiod. För att inte behöva bygga någon mer väderberoende kraft.
(Vad det har för andra effekter på allt möjligt får man såklart titta på och ta hänsyn till. Men det skulle vara intressant att se en kalkyl på helheten. Teknik, miljö, säkerhet & ekonomi)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du är rolig på fest eller? Du läste inte ironin?
Dock borde vi göra parkeringsplats av ryssland, anfall är bästa försvar. Horribelt hur lång tdi det tog för USA att godkänna mål i ryssland.
(*ironi*)
Om vi skall återgå till ämnet och få till rejält med kärnkraft i Sverige och EU kommer vi behöva utrymmet till annat. Så tyvärr kommer vi inte kunna ersätta Stockholms borttagna parkeringsplatser med en ny parkering i (hela) Ryssland. Däremot skulle ytan behövas som en lösning på "problemet" med slutförvaring av kärnavfall.

Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl klart att energi från ett batteri skull ersätta produktion vid belastningstoppar? Vad ska man annars ha ett batteri till?
Med lagring (t ex batteri) flyttar man effekt i tiden.

Och den effekt man flyttar måste komma från någon elproduktion.

T ex kan man lagra el från ett kärnkraftverk och därmed flytta den så den passar bättre med förbrukningen. Men tar du bort kärnkraftverket, då har du ingen el att lagra.

D daVinci skrev:
Och den effekt man flyttar måste komma från någon elproduktion.
Ja naturligtvis, men du behöver inte ha produktionsmöjliheter motsvarande topparna av effektbehov.

O och en till skrev:
Ursäkta, jag uttryckte mig slarvigt. Jag menade såklart att kombinationen av en intermittent kraftkälla + batterilagring kontra kärnkraft. Tex vindkraft och batteri som ersättning för kärnkraft.
Nja, det första anpassar sig till förbrukningen. Det gör inte det andra så de är allt annat än likvärdiga.

Du får väl säga så här:
A) vindkraft+lagring
B) kärnkraft+lagring

Och så får du räkna på de. Det blir likvärdigt.

O och en till skrev:
Det funkar ju bra för korta avbrott men om vi pratar dagar eller den där vindstilla och och snorkalla veckan i januari är jag högst tveksam.
Idag har vi i Sverige kärnkraft + lagring (aka vattenkraft). Den kombinationen är adaptiv. Och kan anpassa sig någorlunda till förbrukningen.

Det man talar om är sol+vind + diverse + vattenkraft, och så säger man att vi behöver kanske öka på med lite mer lagring. Av okänd anledning vill många sopa bort vattenkraften och tänker sig att man bara har kärnkraft och verkar inte för en sekund begripa att den inte matcher förbrukningen det minsta.

Situationen ovan är i sig inget unikt för Sverige bortsett från att det finns mycket vattenkraft här. Teknik för lagring kommer nog mer kommersialiseras av företag i andra länder och det blir dom som tar marknadsandelarna.
Lite olyckligt för det gör Sverige än mer på efterkälken.

O och en till skrev:
Är det förresten ingen som vill sticka ut hakan och tycka till om beräkningen stämmer? Jag kanske har räknat helt fel? :)
Har inte kollat men gör kanske det om det finns tid.

D daVinci skrev:
Nja, det första anpassar sig till förbrukningen. Det gör inte det andra så de är allt annat än likvärdiga.

Du får väl säga så här:
A) vindkraft+lagring
B) kärnkraft+lagring

Och så får du räkna på de. Det blir likvärdigt.
Nej det blir det inte. Vindkraften behöver magnituder mer lagring för den matchar efterfrågan så mycket sämre än kärnkraften gör. Det är gott om tillfällen efterfrågan ökar medan vindkraftproduktionen minskar, även utslaget över flera dygn.
Har man bara tillräckligt många kärnkraftverk (10+) så leverar de väldigt stabilt, medan vindkraft alltid kommer ha perioder om dagar när den levererar under 10% oavsett hur hög efterfrågan är då.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Enligt grafen nedan så får vi (säg) $350 / kWh i investeringskostnad. Säg 10SEK per dollar. Då får vi 525000000 SEK, alltså 525 miljarder kronor (om jag räknat rätt) för 150MWh batteri.

För de pengarna så har man en bra grundplåt i ett nytt kärnkrafverk... ;)
Har du verkligen räknat rätt här?

Jag får det till 525 _miljoner_ kronor. Du har 6 nollor i din uträkning. Miljarder borde vara 9 nollor.

Då är det helt plötsligt något som börjar bli rimligt.

En solcellspark går idag att bygga för ca 8000 sek per kW. Och för att driva en 200 MW fabrik borde det behövas en solcellspark om ca 1000 MW (kapacitetsfaktor 20% i bästa solregionen).

Så fabriken skulle då bygga sin egen kraftkälla helt baserad på sol för 525 miljoner batterier + solcellspark om 1000 MW för 8 miljarder. Vilket ger ett totalt pris vid 30 års teknisk livslängd på ca 25 öre/kWh.

Låter nästan för bra för att vara sant. Vi kanske blir utkonkurerade på elintensiv industri framöver?

Rätta mig gärna om det finns något fel i beräkningarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.