206 543 läst · 5 455 svar
207k läst
5,5k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jag tror inte Europa kan "steppa upp".... det blir "långbänk" direkt.AndersMalmgren skrev:
Däremot kan nog USA och trumpen gemensamt med Kina lösa det här.
Det kan man ju roa sig med såklart men jag är mer nyfiken på hur man seriöst pratar om att designa in batterilager tillsammans med olika elproduktionsanläggningar för att få billigast möjliga elproduktion, då är det jättemycket att ta hänsyn till, som väder och vind, förutom rena konsumtionsdata.Alfredo skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 084 inlägg
Tja, du kan börja t ex här.D djac skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kostnader kan på sin höjd halveras till 2050.
Och kostnadsbilden ser ut ungefär såhär baserat på de data vi har från existerande anläggningar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mao inte billigt med batterilagring. Och det ser inte ut att bli så mycket billigare under överskådlig tid.
Rapporten innehåller naturligtvis mycket mer information och analys. Man måste t ex tänka på inverter-problematiken i förhållande till storleken på batterilagret osv.
Jag tror du missar poängen, den första frågan är det ens är möjligt att bygga tillräckligt stora batterilager för att kompensera för intermittenta kraftslag.D djac skrev:
Om vi antar att beräkningen är någorlunda korrekt så hade jag velat se siffror på tex:
-Hur stor andel av världens totala batteriproduktion krävs för den där januariveckan?
-Finns det kapacitet att producera batterierna?
-Har vi tillräckligt mycket grundämnen på jorden för producera den mängden batteri? Även om andra länder också vill ersätta kärnkraft med batterilagring?
Det påstår de som vet, ingen här har tillgång till information som skulle kunnat hjälpa oss att gissa. Många vill att det inte ska gå och hittar alla möjliga anledningar till detta.O och en till skrev:Jag tror du missar poängen, den första frågan är det ens är möjligt att bygga tillräckligt stora batterilager för att kompensera för intermittenta kraftslag.
Om vi antar att beräkningen är någorlunda korrekt så hade jag velat se siffror på tex:
-Hur stor andel av världens totala batteriproduktion krävs för den där januariveckan?
-Har vi tillräckligt mycket grundämnen på jorden för producera den mängden batteri? Även om andra länder också vill ersätta kärnkraft med batterilagring?
Jag tror det är lika omöjligt att bygga framåt på gammelvis, det kommer inget land göra.
Men är det inte just de förutsättningarna vi har i Sverige. Så här är det en rätt rimlig mix som vi har idag. Baskraften behöver aldrig dra ner utan kan alltid köra på max. Vi har tillräckligt med reglerkraft i vattenkraften för att kompensera för vindkraften. Det finns en viss potential att bygga ut reglerkraften utan att öka dammvolymen men det börjar närma sig vad vi klarar av. Så vindkraft till ca 40% av produktionsvolymen är nog helt okej här i vattenkraftens förlovade land.lars_stefan_axelsson skrev:
Medelpriset (som är det enda som spelar roll för just baskraft) har inte heller det gått ner jämfört med tidigare så det har väl snarare blivit mer lönsamt med baskraft i Sverige än tvärt om?
Länder utan vattenkraft som reglerkraft har andra förutsättningar naturligtvis (men det finns ju vattenkraft i många andra länder också, Kanda/USA/Kina etc.). Och andra länder närmare ekvatorn kan gå på rejält med solkraft jämfört med oss.
Så både i Sverige och globalt ser jag att det är en naturlig del av mixen att ha både sol/vind och kärnkraft.
I just Tyskland tycker jag det verkar rimligt att ha mer kärnkraft då de som du säger saknar vettig reglerkraft utöver fossilbaserad sådan. Det är förvisso bergigt även i Tyskland men det finns kanske ingen praktisk möjlighet med dammar där? Eller är det bara en miljöfråga kanske?
Jo angående Tyskland så är det då delstaten Bayern som hårdnackat vägrat förfula sitt landskap inkl alplandskap med vindsnurror och även vattenkraftsutbyggnader.Q qvirre skrev:
Bayern har istället själv sonderat marknaden med att köpa kärnkraftsel från Tjeckien.
https://www.energinyheter.se/202412...kien-att-sakra-sin-framtida-energiforsorjning
Det finns batterilager och det byggs ganska många världen runt.D djac skrev:Jag tänker att det är svårt som privatperson att räkna på nationella batterilager, precis som det är på tex vindkraftsparker, kärnkraftverk osv, det är ju inte katalogvaror från Elfa direkt.
Det finns seriösa diskussioner och planer för hur ett elsystem med olika produktionskällor kombinerat med lagring kan se ut, det blir ständigt billigare och detta skrämmer nog de som ska göra större investeringar.
Naturligtvis ser ett sådant system olika ut för varje geografi beroende på alla omständigheterna.
För en privatperson så ser staten till att hindra lönsamhet med prisarbitrage genom fullkomligt hjärndöd beskattning.
För företag så har staten nog missat att sätta käppar i hjulet eftersom det byggs. De som skaffar batterilager ser en rad olika tjänster som de kan använda batterilagret till. En sak är t ex att det är billigare för en viss tid t att använda batterier än att starta igång gasturbiner. Och den tiden t blir längre och längre med billigare och billigare batterier.
CATL har predikterat att dom kan börja leverera natrium jon batterier för ca 500 kr/kWh fob deras fabrik i stor volymer, när dom har igång volymproduktion för deras andra gen batterier. Då talar vi kanske om 3 år.
Med 5000 laddcykler är vi nere på 10 öre per kWh. Sedan tillkommer naturligtvis kostnader för statens pålagor, transporter, inkapsling mm.
Ett aber här är att med så låga priser kommer dom få svårt att möta efterfrågan. Så prisfallet kommer nog blir mer måttligt.
Råvarukostnaden ligger på ca 40 kr/kWh så det lär finnas utrymme för privatkapitalistiska profitjägare att öppna sina plånböcker och investera i ytterligare kostnadsreduktion. Vilket leder till ännu lägre priser.
I länder som Sverige är det naturligtvis helt omöjligt att tänka sig att det är ekonomisk eller ens praktisk möjligt att säsongslagra energi från vind/sol. Det är inget som talar för det och inget som det planeras efter i olika scenarier för framtiden.O och en till skrev:Jag tror du missar poängen, den första frågan är det ens är möjligt att bygga tillräckligt stora batterilager för att kompensera för intermittenta kraftslag.
I länder runt ekvatorn med främst hushållsel att lagra under natten är det ju redan idag möjligt att dyngslagra med ett typ 20kWh batteri. Om man då räknar bort anslutning till elnätet etc så är det nog redan ekonomisk lönsamt.
En industri med ett jämnt effektbehov av 200MW skulle alltså i den regionen behöva ett energilager på typ 150 MWh för att täcka natten plus några timmar med moln. Det kanske går att räkna hem redan idag?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 084 inlägg
Ja, det går just nu. Men tyvärr så har kärnkraft lagts ner och om vi skall dubbla vår elanvändning (minst) på bara några decennier så går det inte att fortsätta på det här viset.Q qvirre skrev:
Det går av ekonomiska skäl inte ens att bygga ut vindkraften mer eftersom den redan idag "skiter i sitt eget bo".
Vattenkraften, vad gäller vattendomar osv. är också satt under politiskt/ekologiskt tryck. Det finns inte hur mycket mer regler-reserv som helst att ta av där. Tvärtom.
Nej. Absolut inte globalt. Geografin för den vattenkraft som behövs för att köra vindkraft finns helt enkelt inte. Då blir det gas istället. Och det var ju fossila energislag vi skulle dra ner på, eller hur?Q qvirre skrev:
Ja. Hade bara tyskarna fortsatt med kärnkraft och tom byggt ut den så hade vi inte suttit i den här fällan idag.Q qvirre skrev:
Nej, hela Tyskland utom i söder är bedövande platt. (Nåja, för kraftverksbyggare iaf ). Enligt Wikipedia så är Tysk potential för vattenkraft i stort sett redan ianspråktagen, och den står idag för 3% av elproduktionen.Q qvirre skrev:
Så de har inget att hämta där.