Mikael_L
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag köpte vårt hus september 2012, av familjen som byggde det 1973. Dom hade pratat om att installera en LLVP, men gubben var skeptisk så det blev aldrig av.
Jag satte in en Panasonic omgående och den betalade sig på två år.

Edit; hade direktverkande el innan alltså..
Ja det fanns väl en handfull early adaptors som satt upp en AC under senare hälften av 70-talet och körde den som värmepump för värme under vintern.

Men det var ett litet fåtal. Ungefär lika hett som vindkraft var på den tiden.

Tja, de var kanske inte marknadsförda och sålda som AC, men tanken att köra AC "baklänges" kom väl från USA, och var lite smått ny även där, så det var i praktiken AC-aggregat som gjorts om med minsta möjliga.
Ja det är ju samma slags maskin, men optimerat för värme ska man väl ha en annan gas och lite andra tryck osv, tror jag.

Jag kände en vars familj (pappa) hade installerat en luft-luft-vp i 70-talets slut, eller troligare i början av 80-talet. Han berätta för mig om principen (och jag tyckte det var smart och så). Men sen sa han att han var lite osäker på hur mycket el den egentligen sparade, och de hade den nog mest som luftkonditionering under sommaren.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det fanns väl en handfull early adaptors som satt upp en AC under senare hälften av 70-talet och körde den som värmepump för värme under vintern.

Men det var ett litet fåtal. Ungefär lika hett som vindkraft var på den tiden.

Tja, de var kanske inte marknadsförda och sålda som AC, men tanken att köra AC "baklänges" kom väl från USA, och var lite smått ny även där, så det var i praktiken AC-aggregat som gjorts om med minsta möjliga.
Ja det är ju samma slags maskin, men optimerat för värme ska man väl ha en annan gas och lite andra tryck osv, tror jag.

Jag kände en vars familj (pappa) hade installerat en luft-luft-vp i 70-talets slut, eller troligare i början av 80-talet. Han berätta för mig om principen (och jag tyckte det var smart och så). Men sen sa han att han var lite osäker på hur mycket el den egentligen sparade, och de hade den nog mest som luftkonditionering under sommaren.
Var mest som ett tillägg till att direktverkande el inte ansågs helt orimligt en bra bit in på på 2000-talet .. 🙂

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är väl tur att S kan fixa det som är trasigt.
M kan ju endast sabba, och sen lämna stora statsskulder bakom sig när folket blivit less lekstugan.

(Intressant att jag skriver detta, som röstat borgerligt sedan många val sedan ... ;))
Du är låssasborgare som många andra "borgare" tex kappvändarna inom FP och C. M har gjort både bra och dåliga saker. Mer dåligt sedan de blev Nya sossemoderatrerna. Men jag är imponerad av vissa moderatar. Snoppsvingaren var ju en av de bästa finansminstrar vi haft. Tobias Billström är en av de bättre utrikesminstrar vi haft och vilken tur att vi fick äran att ha honom under en tid med det värsta säkerhetsläget sedan ww2, Pål Jonson är en riktigt duktig försvarsminister och vilken kontrast mot stolpskottet Hultqvist.

Sedan har vi ju energiminstern (Som iof är KD men sitter i regering med M), kanske inte alla hästar hemma, men jag gillar att hon attackerade Tyskland helt rätt för sin korkade energipolitik.

edit: sedan är det oförlåtligt de inte sänkt skattern på arbete. Men det blri det ju ändring på nu i 2025. Även ISK ska ner.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du är låssasborgare som många andra "borgare" tex kappvändarna inom FP och C. M har gjort både bra och dåliga saker.
Bra, helt rätt observerat.
Jag är verkligen en kappvändare, och väljer politiker efter vad de kan, vad de presterar och vad de lovar (som låter trovärdigt) och vad de hotar med (som låter trovärdigt).

Och detta kan jag göra för att jag är smart, snabb i tanken, kan se bortom orden och genom det värsta snömoset.
Jag är egentligen den slags medborgare som ett demokratiskt samhälle skulle endast ha.

Men tyvärr har vi fortfarande en massa röstboskap som dig kära Anders, som med sina ideologiska låsningar blir lurad av det mesta.
Det är nackdelen med demokrati, jag måste dras med dig.

Nä, nu ska jag fortsätta läsa Platon Staten, men på grekiska denna gången, vilket verkligen är en utmaning.
Vi hörs.

edit:
Sen kan jag t.o.m stava till lim, bara det du ... :D

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra, helt rätt observerat.
Jag är verkligen en kappvändare, och väljer politiker efter vad de kan, vad de presterar och vad de lovar (som låter trovärdigt) och vad de hotar med (som låter trovärdigt).

Och detta kan jag göra för att jag är smart, snabb i tanken, kan se bortom orden och genom det värsta snömoset.
Jag är egentligen den slags medborgare som ett demokratiskt samhälle skulle endast ha.

Men tyvärr har vi fortfarande en massa röstboskap som dig kära Anders, som med sina ideologiska låsningar blir lurad av det mesta.
Det är nackdelen med demokrati, jag måste dras med dig.

Nä, nu ska jag fortsätta läsa Platon Staten, men på grekiska denna gången, vilket verkligen är en utmaning.
Vi hörs.
Haha, dunning Kruger-mannen. Du fattar ju för fan inte ens sambandet mellan priserna vissa dagar när det inte blåser och en övertro på ej planerbar energi. Du och väljare som du är problemet.

Man får tyvärr den politik man förtjänar med pöbel som du

O
Haha, dunning Kruger-mannen. Du fattar ju för fan inte ens sambandet mellan priserna vissa dagar när det inte blåser och en övertro på ej planerbar energi. Du och väljare som du är problemet.

Man får tyvärr den politik man förtjänar med pöbel som du
Ironiskt att Anders "kattmannen" Malmgren är han som är för planekonomi! Vad vill du också ha planekonomi på? Skaldjursplatå och champange på krogen? Det är ju starkt samband mellan höga priser i Stockholm jämfört med skaldjursplatå i Göteborg. Där borde staten verkligen göra något!

Mikael_L
Och du kan inte räkna ut enkla samband, utan du lyssnar på Jönsson och tror sen att du sen vet något.
Har du någon gång räknat ut något själv i ditt liv, eller är det bara vad andra har sagt som upprepas?

Jag har ju sagt det att även om sossarna var värst så fanns det ju ingen parti som var pro kärnkraft pga folkomröstningen 80. Du får scrolla tillbaka. Moderaterna har dock aldrig varit emot kärnkraft som sossarna. De har bara respekterat puckade väljare vilket man måste i en demokrati på gott och ont.

Precis som med den eviga fredens tid och nedrustningen. Vi gamelmoderater var emot det men allmänheten och sossarna var för det.
Läs Carl Bildts regeringsförklaring från 1991. I den säger han att energiöverenskommelsen mellan S och FP tidigare under 1991 ligger fast. Överenskommelsen innebar att kärnkraften på sikt skulle avvecklas.
Läs även Alliansens energiavtal från 2009. I den står att "Kärnkraftsparentesen förlängs", d.v.s. på sikt ska kärnkraften fasas ut. M skrev även under Energiöverenskommelsen 2016, i vilken sägs att det långsiktiga målet är ett 100 procent förnybart elsystem, d.v.s. utan kärnkraft.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och du kan inte räkna ut enkla samband, utan du lyssnar på Jönsson och tror sen att du sen vet något.
Har du någon gång räknat ut något själv i ditt liv, eller är det bara vad andra har sagt som upprepas?
Jag håller verkligen inte med jönsson i det mesta. Han är libertarian, han tycker att allt ska släppas fritt och marknaden ska få styra.

Jag är liberalkonservativ tvärt emot honom.

Du är ett offer till din lilla hjärna som du tror är stor. Saker och ting sker inte i ett vakuum. 2011, Fukushima, tysken blir livrädd och all kärnkraft ska bort! Man hoppas på att ersätta denna med ej planerbar vindkraft. Vilket direkt visar sig inte fungera, men de har ju gas från ryssen, allt frid och fröjd, man har helt glömt klimatet. Sedan sker pandemin och Putins invasionskrig mot Ukraina.

Energikrisen är ett faktum.

Mikael_L
Det var ju tråkigt att du inte visste om att "energiewende" redan var sjösatt före Fukushima-olyckan,
Om du hade koll på fakta så skulle en diskussion bli mer meningsfull.

B bjorn.abelsson skrev:
Läs Carl Bildts regeringsförklaring från 1991. I den säger han att energiöverenskommelsen mellan S och FP tidigare under 1991 ligger fast. Överenskommelsen innebar att kärnkraften på sikt skulle avvecklas.
Läs även Alliansens energiavtal från 2009. I den står att "Kärnkraftsparentesen förlängs", d.v.s. på sikt ska kärnkraften fasas ut. M skrev även under Energiöverenskommelsen 2016, i vilken sägs att det långsiktiga målet är ett 100 procent förnybart elsystem, d.v.s. utan kärnkraft.
Det har jag också skrivit några tusen inlägg tillbaka, folkomröstningen totalförstörde möjligheten till en vettig kärnpolitik i Sverige. Högern har fått gå emot sina egna intressen för att blidka väljarna. Men de har ju försökt motsätta sig utfallet av det valet mycket mer än vänstern.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var ju tråkigt att du inte visste om att "energiewende" redan var sjösatt före Fukushima-olyckan,
Om du hade koll på fakta så skulle en diskussion bli mer meningsfull.
Meta diskussion mannen. Den snabbades på av 2011-olyckan. Effekten är den samma.

Mikael_L
Du vet tydligen inte vad Metadiskussion betyder.
Mitt inlägg var spot on om det vi diskuterade. (Och jag lärde mig svenska i skolan och särskrivde inte)

Men detta inlägg blev dock i princip en metadiskussion, i alla nära nog.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag lärde mig svenska i skolan
Varför skriver du då ordet metadiskussion med inledande versal. 🤔 Sorry, bollen låg på straffpunkten... 😂

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag fick inte femma ... , bara en fyra ... ;)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.