186 305 läst · 4 710 svar
186k läst
4,7k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Renoverare
· Stockholm
· 18 595 inlägg
Jag önskar dem lycka till. Det är som mupparna som tror man kan lösa hela grejen med en fet jävla solpanel i öknen. De har lixom helt glötm bort det här med att problemen skalar exponentiellt. Sedan har de även glömt att det finns sand i öknen.. oh well.P paralun skrev:Jo nog finns det lösningar men kostar en massa pengar, och grön finansiering får ju kosta vad det vill och det blir ett jäkla liv om kärnkraftsfinansiering.
Här kan du läsa hela USAs Hydrogen Roadmap som då inkluderar kärnkraft för elektrolysen.
[länk]
I debatten i EU-Bryssel så tyckte då någon grön miljömupp att det är orättvist att USA har med kärnkraft i sitt program....
edit: sedan ska det transporteras. Inte många förbrukare i öknen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 349 inlägg
Inte för att jag tror att det är rimligt, men häromdagen var det ju en nyhet att ett brittiskt företag säger sig kunna ha solpaneler i rymden inom 5 år, så nog borde vi kunna lösa transporten från Sahara?
Jo Sahara ju även den tyske ministerjönsen Habeck insett att det inte är realistiskt.AndersMalmgren skrev:Jag önskar dem lycka till. Det är som mupparna som tror man kan lösa hela grejen med en fet jävla solpanel i öknen. De har lixom helt glötm bort det här med att problemen skalar exponentiellt. Sedan har de även glömt att det finns sand i öknen.. oh well.
Men åter till USAs roadmap så ser jag den som mycket realistisk och kan byggas upp i små steg.
Renoverare
· Stockholm
· 18 595 inlägg
Missat, ska de skjuta en fet laser som värmer upp vatten till en turbin eller vad?Dan_Johansson skrev:
Tänker osökt på denna klassiker
Allvetare
· Västra götaland
· 9 349 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 595 inlägg
Innan 2003 var LVP ganska dyra, så det är osäkert om det var lönsamt att installera då.Mikael_L skrev:Ja det fanns väl en handfull early adaptors som satt upp en AC under senare hälften av 70-talet och körde den som värmepump för värme under vintern.
Men det var ett litet fåtal. Ungefär lika hett som vindkraft var på den tiden.
Tja, de var kanske inte marknadsförda och sålda som AC, men tanken att köra AC "baklänges" kom väl från USA, och var lite smått ny även där, så det var i praktiken AC-aggregat som gjorts om med minsta möjliga.
Ja det är ju samma slags maskin, men optimerat för värme ska man väl ha en annan gas och lite andra tryck osv, tror jag.
Jag kände en vars familj (pappa) hade installerat en luft-luft-vp i 70-talets slut, eller troligare i början av 80-talet. Han berätta för mig om principen (och jag tyckte det var smart och så). Men sen sa han att han var lite osäker på hur mycket el den egentligen sparade, och de hade den nog mest som luftkonditionering under sommaren.
Tidiga LVP saknade dessutom avfrostning så folk fick manuellt hacka is. När värmeväxlaren blir isbelagd så sjunker verkningsgraden. Troligen var de bara vettiga att använda över ca 5-7 C. Dvs när man klarar sig från isbildning.
Tja, Xlinks har jag nämnt ganska många ggr nu. Ca 8% av Storbritanniens elförbrukning säger dom sig ordna.AndersMalmgren skrev:Jag önskar dem lycka till. Det är som mupparna som tror man kan lösa hela grejen med en fet jävla solpanel i öknen. De har lixom helt glötm bort det här med att problemen skalar exponentiellt. Sedan har de även glömt att det finns sand i öknen.. oh well.
Kablarna från Marocko till Devon verkar inte vara något stort bekymmer.
Det stora bekymret verkar mer vara den lilla sträckningen i Devon fram till anslutningspunkten.
Där satsar staten hårt på att jävlas. (I sig är det väl normalt agerande så jag tror inte att Xlinks är speciellt utsatta). I stort sett verkar varje gruskorn som skall röras behöva utredas. (Om jag överdriver lite då). Och så har vi allmänheten som står och gråter för att det kan komma en grävmaskin till området och gräva en kabeldike. Hela Devon blir förstört pga av grävmaskinen.
Men vad skulle inte gå att realisera här då?
Vad har du räknat fram för något som inte är görligt?
Nja, Alliansen öppnade upp för att bygga nya kärnreaktorer. Så det går inte att säga att Alliansen sa nej till kärnkraft. Det Alliansen dock sa var att inte subventioner för bygget skulle betalas ut. Och vad var väl ganska tidigt. 2010?B bjorn.abelsson skrev:Det är en ständig avvägning mellan att driva de frågor man vill driva och att driva de frågor som gör att man kan bli vald och få möjlighet att göra det man vill göra. Olof Palme sa nej till kärnkraften för att inte behöva förlora ännu ett val till Thorbjörn Fälldin. Carl Bildt och Fredrik Reinfeldt s< nej till kärnkraft för att kunna bilda regering tillsammans med C. Alla har de prioriterat möjligheten att bilda regering framför möjligheten att bygga ut kärnkraften. Den nuvarande regeringen har avstått från att driva en lång rad av sina hjärtefrågor för att kunna regera med stöd av högernationalisterna i SD.
Det finns ett turkiskt ordspråk som illustrerar detta: It ürür, kervan yürür.
Att bygga kärnreaktorer och göra förlust är dock ingen intresserad av. Ingen som kan räkna vill säga.
Men att bygga kärnreaktorer och skicka förlusterna till skattebetalarna det finns det folk som är roade av. (Och när man tänker på det så går det att förstå varför Nordkorea inte haft någon tillväxt på > 60 år).
Renoverare
· Stockholm
· 18 595 inlägg
Det blir bra det. Eller så blir det som alla andra ej planerbara projekt, de konkar.D daVinci skrev:Tja, Xlinks har jag nämnt ganska många ggr nu. Ca 8% av Storbritanniens elförbrukning säger dom sig ordna.
Kablarna från Marocko till Devon verkar inte vara något stort bekymmer.
Det stora bekymret verkar mer vara den lilla sträckningen i Devon fram till anslutningspunkten.
Där satsar staten hårt på att jävlas. (I sig är det väl normalt agerande så jag tror inte att Xlinks är speciellt utsatta). I stort sett verkar varje gruskorn som skall röras behöva utredas. (Om jag överdriver lite då). Och så har vi allmänheten som står och gråter för att det kan komma en grävmaskin till området och gräva en kabeldike. Hela Devon blir förstört pga av grävmaskinen.
Men vad skulle inte gå att realisera här då?
Vad har du räknat fram för något som inte är görligt?
Men jag skulle bli glad om det fungerar. Vi behöver billig och ren energi. Men det får inte kosta på närmiljö
Finns det någon som kan visa giltigheten av detta påstående??B bakterie skrev:
Visa alltså. Men fakta, logik, beräkningar. Ska man blanda in påståenden för de vara på basal nivå så de kan anses triviala.
Jag tror inte någon går i land med det.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 389 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 389 inlägg
Hur skulle det vara om du visade på ett räkneexempel på lagring istället? Som du förespråkat som lösning på intermittent kraft.D daVinci skrev:
Vi kan ta lagring av en veckas elproduktion för vindkraft som ett första exempel, på vårvintern kanske? Säg v12 så kan du ta ut historisk data för energiförbrukning i Sverige om du vill. Det är absolut inte någon omöjlighet att det är högtryck och vindstilla en vecka.
Ang Xlinks så får du återkomma när det finns på plats. Inte vad någon drömt ihop på glansigt papper till investerare med dåligt omdöme.
Men varför framställs de som konkurenter. Är inte båda två viktiga komponenter i ett framtida fossilfritt elssystem?lars_stefan_axelsson skrev:
Eller är tanken att kärnkraft ska utgöra upp mot 100% av mixen?
Sveriges mix verkar fungera rätt bra och var i december typ 1/3 av vardera kärn/vatten/vind.
Att bara bygga på vind/sol i Sverige kan nog ingen seriös person tro på då säsongslagring utöver vattenkraften inte finns med dagens teknikhorisont. Men att den kan utgöra en rejält stor andel här i norr och kanske dominera mixen runt ekvatorn (solkraft+dygnslagring) känns som det är tekniskt genomförbart.
Det går att skapa syntetisk svängmassa. Med SVKs nya upphandling av olika stödtjänster kan det bli intressant för andra än vatten- och kärnkraft att leverera svängmassa. Även reaktiv effekt går att hantera i vindkraftsparker.B bakterie skrev:Eftersom det pratas om JB, och jag igår lyssnade på elektrikerpoddens intervju med honom från 2022 så kommer här min sammanfattning av hans argument, fritt ur minnet (rättelser mottages tacksamt):
- Det huvudsakliga problemet är att det saknas reaktiv effekt i södra Sverige.
- Ursprunget till detta kan spåras till att Barsebäck lades ner.
- För att kompensera för förlusten av Barsebäck började man bygga en ny överföring mellan norr och syd.
- Det har tagit väldigt lång tid att bygga denna överföring, och den har relativt nyligen tagits i bruk.
- För att kunna nyttja överföringen till max behövs en viss tillgång på reaktiv effekt i syd.
- Under tiden överföringen byggts har flera ytterligare kärnkraftverk lagts ner.
- Det var dessa som stod för den nödvändiga och tänkta reaktiva effekten, så nu när överföringen är klar kan den bara nyttjas till drygt hälften.
- Så för att öka överföringen från norr till söder behövs mer reaktiv effekt i syd.
- De kraftslag som bidrar med reaktiv effekt är vattenkraft, kärnkraft, och kol-/olja-/gas-kraft.
- Vind och sol bidrar inte med reaktiv effekt.
- Det finns inte vatten i syd, och fossilt är otänkbart. Återstår då kärnkraft.
- Det går inte att ha hur mycket sol och vind som helst i ett elsystem. Runt 20% är max, sedan börjar det bli problem med svängmassa.
- Danskarna har runt 50% vind, men det funkar bara för att de åker snålskjuts på svensk och tysk svängmassa.
- Kärnkraften bidrar med svängmassa, vilket är ytterligare ett argument för kärnkraft, utöver den reaktiva effekten.
- Problemen med kärnkraftsavfall är gravt överdrivna i debatten.
- Vi har en bra lösning för vem som styr energiförsörjningen när allt är bra - marknaden.
- Vi har en bra lösning för vem som styr när det är allvarliga problem - Svenska Kraftnät.
- Vi har ingen bra lösning för vem som ser till att vi inte går från "bra" till "allvarliga problem". (Det är väl här politikerna har, eller håller på att, ställa till det. Min kommentar.)
https://vinnergi.se/2023/10/02/sa-m...-effektforluster-ny-innovation-fran-vinnergi/