D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad du kacklar på om grupper. Han tillhör ingen speciell grupp. Vilken grupp tillhör du? TFF?
Nej MFF!

• Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Det är belagt att Putin /Ryssland stöttat miljörörelser i Europa att lobba mot kärnkraft. Med tanke på detta kan man ju fråga sig vilka som är Putins handdockor.

/Höghus

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det är belagt att Putin /Ryssland stöttat miljörörelser i Europa att lobba mot kärnkraft. Med tanke på detta kan man ju fråga sig vilka som är Putins handdockor.

/Höghus
Jo Putin kunde ju bygga upp en hel krigsmakt med fossilgaspengarna från främst Tyskland.
Självklart att man då sponsrar en antikärnkraftsrörelse!

• Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Det gör jag inte heller.
Jag citerar ett generellt påstående. Och sedan falsifierar jag det.

Alla kan se att ditt påstående var avsett som allmängiltigt och inte på det minsta lilla sätt begränsat till elkraft.

Dessutom falsifierade jag att det skulle vara giltigt inom elkraft.

Och det borde vara omöjligt för dig att inte förstå detta efter att ha läst mitt svar.
Att du här försöker smita undan med lite gråt jämmer där du anklagar mig, ser jag som grovt oseriöst, och mycket klandervärt.

Ett allmängiltigt påstående som du gjorde är ingen detalj.
Och att du helt ignorerar svaret från mig är oseriöst av dig.

Du skulle kunna få förklara hur det kan fungera "bra" med intermittent förbrukning.
Gör bara ett försök att svara på #4305 utan att haka upp dig på att du tror att jag menade att samtliga företeelser i hela världen skulle vara svåra att optimera på 100% marknadsmässiga grunder. Jag syftade bara på elsystemet. Låt oss vara överens om att att stycket kan misstolkas och därför var dåligt formulerat. Fokusera därefter på att förklara för mig hur vi i Sverige och norra Europa kan få lika billig eller billigare el med intermittent elproduktion istället för kärnkraft. Gärna samtidigt som miljöbelastningen minskar. Allt bör förstås vara helt marknadsmässigt styrt eftersom du verkar förespråka detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
ang Jan Blomgren
D djac skrev:
Det här är väl ganska enkelt, gubbe som kommit lite offside med verkligheten
Jag antar att du med detta svepande påstående antyder att JB har fel i de fakta han framför. Fast det i själva verket är så att han har i det närmaste 100% rätt i det han säger om kärnkraft och vindkraft.
D djac skrev:
och allt färre lyssnar på honom,
Finns det sådan statistik så man faktiskt vet att det du skriver stämmer?
Oavsett har det väl mindre betydelse hur många som lyssnar på honom. Men den känslan jag har är snarare att allt fler börjar förstå exakt de fakta JB brukar förklara på ett populärvetenskapligt sätt för icke-experter. Så behovet att lyssna på honom kanske minskar i takt med att kunskapen hos folk ökar.
D djac skrev:
han upptäcks av högerextrema grupper, de har ju iden om "heartland", ngt som skulle ha funnit förr och som var bättre, och han stödjer ju detta.
Jag är dåligt insatt i vad högerextrema grupper sysslar med. Och har inte bättre kol på vänsterextrema, religiöst extrema och andra extremistgrupper.

Ja, jag har ingen koll på vilken politisk eller religiös inställning JB har. Och jag har ingen koll på vilka som "gillar" JanB eller om och i så fall vilka grupper de är med i. Dessutom tycker jag det är totalt ointressant när frågan om Sveriges elsystem, kärnkraft och vindkraft är en rent tekniskt fråga.
D djac skrev:
Han njuter av uppmärksamheten och dras in i deras ekokammare, där spelar rätt och fel ingen roll, det är historien om att allt blivit sämre som är viktig och att endast dunkla krafter kan återställa hjärtlandet.
Om du säger att just högerextrema grupper gillar det Jan Blomgren säger när han förklarar fakta litar jag på det. För själv vet jag inte. Men det betyder bara det och inget annat. Speciellt betyder det inte att de fakta Jan Blomgren förklarar skulle vara högerextrema eller att JB skulle vara det.
D djac skrev:
Sen är ju vår elförsörjning bättre nu än då, det ska man inte glömma.
Jo, tror man det skall man glömma det direkt. För det är fel.

• Gilla
  • Wow
Intet och 5 till
  • Laddar…
Vilka är extremhögern ?
Det undrar jag oxo.

Men om jag skulle gissa vilka de är tänker jag som så att det är en term uppfunnen av vänstern för beteckna politiska motståndare man inte klarar att vinna en debatt mot eftersom argumenten saknas. På samma sätt har högern uppfunnit termen extremvänstern.

Extremistgrupper är i princip obefintliga i Sverige. När tom riksdagspartier kallas extrema förstår man att termerna saknar betydelseinnehåll, mer än "politisk motståndare". För hur man än ser på saken finns inga extrema politiska partier i Sveriges riksdag. Och inga med rimlig chans att komma in de närmaste valen. Möjligen med undantag av Nyans. Men det partiet är främst knappast varken vänster eller höger...

• Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Ursäkta men vad är det som är fel med att vara högerextrem och kristen?? Två epitet som ni kastat på Blomgren. Det är väl snarare en kvalitetsstämpel tänker jag.

• Gilla
  • Haha
Intet och 5 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Fokusera därefter på att förklara för mig hur vi i Sverige och norra Europa kan få lika billig eller billigare el med intermittent elproduktion istället för kärnkraft.
Frågan var inte ställd till mig. Men svaret är enkelt: Det går inte.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Eftersom det pratas om JB, och jag igår lyssnade på elektrikerpoddens intervju med honom från 2022 så kommer här min sammanfattning av hans argument, fritt ur minnet (rättelser mottages tacksamt):

- Det huvudsakliga problemet är att det saknas reaktiv effekt i södra Sverige.
- Ursprunget till detta kan spåras till att Barsebäck lades ner.
- För att kompensera för förlusten av Barsebäck började man bygga en ny överföring mellan norr och syd.
- Det har tagit väldigt lång tid att bygga denna överföring, och den har relativt nyligen tagits i bruk.
- För att kunna nyttja överföringen till max behövs en viss tillgång på reaktiv effekt i syd.
- Under tiden överföringen byggts har flera ytterligare kärnkraftverk lagts ner.
- Det var dessa som stod för den nödvändiga och tänkta reaktiva effekten, så nu när överföringen är klar kan den bara nyttjas till drygt hälften.

- Så för att öka överföringen från norr till söder behövs mer reaktiv effekt i syd.
- De kraftslag som bidrar med reaktiv effekt är vattenkraft, kärnkraft, och kol-/olja-/gas-kraft.
- Vind och sol bidrar inte med reaktiv effekt.
- Det finns inte vatten i syd, och fossilt är otänkbart. Återstår då kärnkraft.

- Det går inte att ha hur mycket sol och vind som helst i ett elsystem. Runt 20% är max, sedan börjar det bli problem med svängmassa.
- Danskarna har runt 50% vind, men det funkar bara för att de åker snålskjuts på svensk och tysk svängmassa.
- Kärnkraften bidrar med svängmassa, vilket är ytterligare ett argument för kärnkraft, utöver den reaktiva effekten.

- Problemen med kärnkraftsavfall är gravt överdrivna i debatten.

- Vi har en bra lösning för vem som styr energiförsörjningen när allt är bra - marknaden.
- Vi har en bra lösning för vem som styr när det är allvarliga problem - Svenska Kraftnät.
- Vi har ingen bra lösning för vem som ser till att vi inte går från "bra" till "allvarliga problem". (Det är väl här politikerna har, eller håller på att, ställa till det. Min kommentar.)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D
Höghus Höghus skrev:

/Höghus
Ja, vi ska lämna detta spåret men jag tänkte att detta var allmängods, tyvärr verkar många aktivt se bort. Självklart stöttas alla grupper som kan bidra till polarisering och undergräva våra samhällen, extremhöger/vänster, kärnkraftsfanatiker, vindkraftshatare, antivaxxare, osv. Ryssland är nog duktigast och mest aktiva men till detta kommer Kina, Iran, USA och i tillägg alla lobbygrupper. Man säger att idag är Bryssel den nya spionhuvudstaden i Europa, vi har varit oerhört naiva. I Sverige är tex oljelobbyn, via Atlas, väldigt aktiva.

Men att så få här ser det som problematiskt att umgås i kretsar med SS-män, delta på event tillsammans med förintelseförnekare och antisemiter, mm, är kanske ett tecken i tiden och oroande i mina ögon.

• Gilla
  • Wow
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, vi ska lämna detta spåret men jag tänkte att detta var allmängods, tyvärr verkar många aktivt se bort. Självklart stöttas alla grupper som kan bidra till polarisering och undergräva våra samhällen, extremhöger/vänster, kärnkraftsfanatiker, vindkraftshatare, antivaxxare, osv. Ryssland är nog duktigast och mest aktiva men till detta kommer Kina, Iran, USA och i tillägg alla lobbygrupper. Man säger att idag är Bryssel den nya spionhuvudstaden i Europa, vi har varit oerhört naiva. I Sverige är tex oljelobbyn, via Atlas, väldigt aktiva.

Men att så få här ser det som problematiskt att umgås i kretsar med SS-män, delta på event tillsammans med förintelseförnekare och antisemiter, mm, är kanske ett tecken i tiden och oroande i mina ögon.
Det låter tyvärr inte som att du mår så bra, jag hoppas att jag har fel. Trevlig helg.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Runt 20% är max, sedan börjar det bli problem med svängmassa.
Det finns ingen sådan fast gräns. Tillgång till både svängmassa och reaktiv effekt kan lösas med andra tekniska lösningar.

SvK borde skapa en marknad för detta så att kärnkraft och vattenkraft kan få rättvist betalt för systemnyttan samt kunna konkurensuttsättas mot alternativa tekniker.

Gränsen för andel intermittent kraft kan skjutas uppåt i takt med utbyggnad av sådan teknik. Exakt var gränsen går för intermittent kraft är svårt att bedöma men väsentligt högre än 20% är möjligt redan idag.

I länder med god tillgång till sol kan man ju teoretiskt med endast dygnslagring komma upp emot 100%.

I Sverige långt under detta eftersom säsongslagring (utöver vattenkraften) inte lär vara aktuellt på åtminstone många decennier och mer troligt med vind än sol.

I December stod vindkraften i Sverige för mer energi än både vatten och kärnkraften och alltså långt över 20% (ca 35%).

Kärnkraft hoppas jag har en självklar del i den fossilfria framtiden då jag tror den kommer fylla gapet bra.

Diagram som visar andel av energiproduktion i december 2024: vattenkraft och vindkraft ca 35%, kärnkraft ca 25%, annat <5%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf som visar ökande elproduktion från vindkraft mellan 2016 och 2024, med 5600 GWh i december 2024. Källa: ENTSO-E Transparency Platform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
Det låter tyvärr inte som att du mår så bra, jag hoppas att jag har fel. Trevlig helg.
Ja men tack, jag mår bra!

• Älska
Jonatan79
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ursäkta men vad är det som är fel med att vara högerextrem och kristen?? Två epitet som ni kastat på Blomgren. Det är väl snarare en kvalitetsstämpel tänker jag.
Äkta högerextrem är ju fint. Allså att man är för individen och låga skatter.

Men vänsterextremism felaktigt namnges som högerextremism. Tex nazism

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Äkta högerextrem är ju fint. Allså att man är för individen och låga skatter
Behöver man inte vara extrem för att vilja ha.

Ingen form av extremism är hälsosam.

Nazism är definitivt högerextremism. Att du tycker det är felaktigt förändrar inget..

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.