181 339 läst · 4 613 svar
181k läst
4,6k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Finns inga helt neutrala medier men går man efter saklighet å oviljan att sprida fake News är nog DN å SvD bland de mest trovärdiga.V videopac skrev:
Vem skulle annars vara det?
Många kritiserar DN från andra hållet. Dvs att journalisterna i stor utsträckning har vänstersympatier.
Säger Carl Norberg...G Granström2 skrev:
https://poddtoppen.se/podcast/1630912799/de-frias-forelasningar/spionfabriken-sverige-carl-norberg
Alla Sveriges dagstidningar klara sina kvalitetskrav med råge, däremot verkar det rätt illa ställt med läsarna. Läsförståelsen i Sverige går ner, folk läser helt enkelt mindre och blir därför allt sämre på att läsa längre texter och förstå vad de läste.Dan1891 skrev:
Ofta ser man det när folk ojar sig om våra medier, de klarade sig bara igenom någon ledarartikel, som ju ska vara opinionsbildande men förstod dels inte texten och dels att det var just en sådan. De tror att det är en redaktionell artikel.
Och dessa har rösträtt, kom ihåg det.D djac skrev:Alla Sveriges dagstidningar klara sina kvalitetskrav med råge, däremot verkar det rätt illa ställt med läsarna. Läsförståelsen i Sverige går ner, folk läser helt enkelt mindre och blir därför allt sämre på att läsa längre texter och förstå vad de läste.
Ofta ser man det när folk ojar sig om våra medier, de klarade sig bara igenom någon ledarartikel, som ju ska vara opinionsbildande men förstod dels inte texten och dels att det var just en sådan. De tror att det är en redaktionell artikel.
Det gör jag inte heller.S STB skrev:
Jag citerar ett generellt påstående. Och sedan falsifierar jag det.
Alla kan se att ditt påstående var avsett som allmängiltigt och inte på det minsta lilla sätt begränsat till elkraft.
Dessutom falsifierade jag att det skulle vara giltigt inom elkraft.
Och det borde vara omöjligt för dig att inte förstå detta efter att ha läst mitt svar.
Att du här försöker smita undan med lite gråt jämmer där du anklagar mig, ser jag som grovt oseriöst, och mycket klandervärt.
Ett allmängiltigt påstående som du gjorde är ingen detalj.S STB skrev:
Och att du helt ignorerar svaret från mig är oseriöst av dig.
Du skulle kunna få förklara hur det kan fungera "bra" med intermittent förbrukning.S STB skrev:
Väldigt OT detta nu, men var hittar någon något liberalt i DN?G Granström2 skrev:
https://timbro.se/smedjan/nar-vardegrunden-sviktar/
Och det stämmer väl bättre. Stämmer också med att de drivit förtalskampanjer mot privat sektor och tom medgett att dom ljugit, och sedan rättfärdigat att man ljuger när man smutskastar privat sektor.
Inget som någon liberal skulle förfalla till.
Jo det finns många kloka ord där och speciellt Jan Blomgrens artiklar som berör ämnet för trådenD daVinci skrev:Väldigt OT detta nu, men var hittar någon något liberalt i DN?
[länk]
Och det stämmer väl bättre. Stämmer också med att de drivit förtalskampanjer mot privat sektor och tom medgett att dom ljugit, och sedan rättfärdigat att man ljuger när man smutskastar privat sektor.
Inget som någon liberal skulle förfalla till.
https://timbro.se/person/jan-blomgren/
Inget grönt "flum"!
Inte vad jag vet men av någon anledning så verkar en hel del gilla den gode Jan.D djac skrev:
Och han är mycket rationell vilket inte vindkraftstomtar är! Tycker det ser lovande ut nu för Europa!
Jag känner honom inte så jag varken gillar eller ogillar honom. Men han är en av få som jag hört tala och förklara tekniken bakom elsystemet, samt att det egentligen bara finns en enda möjlig lösning. Han må var lite omtyckt. Men i sak har han mycket rätt. Det kanske är orsak nog att gilla honom. Vad vet jag. Själv fokuserar jag på vad han säger istället på vem han är och vilka hans kompisar är.P paralun skrev:
👍P paralun skrev:
Antar att du avser någon speciell grupp av de som "gillar" professor Blomgren. Dock tycker jag det är ganska irrelevant.D djac skrev:
Problemet med Sveriges elförsörjning orsakades av nedläggning av kärnkraft. JB argumenterar sakligt för att lösningen på problemet är att bygga mer av det som försvann, nämligen just kärnkraft. Detta har jag tyckt mycket länge utan att någonsin tveka om att det är enda lösningen.
Naturligtvis är jag omedvetet påverkad av att JB och jag är helt överens om just den saken. Vilka hans kompisar eller supporters är har jag ingen koll på. Inte mer än att regeringen oxo verkar tycka likadant.
Det här är väl ganska enkelt, gubbe som kommit lite offside med verkligheten och allt färre lyssnar på honom, han upptäcks av högerextrema grupper, de har ju iden om "heartland", ngt som skulle ha funnit förr och som var bättre, och han stödjer ju detta.O skrev:Jag känner honom inte så jag varken gillar eller ogillar honom. Men han är en av få som jag hört tala och förklara tekniken bakom elsystemet, samt att det egentligen bara finns en enda möjlig lösning. Han må var lite omtyckt. Men i sak har han mycket rätt. Det kanske är orsak nog att gilla honom. Vad vet jag. Själv fokuserar jag på vad han säger istället på vem han är och vilka hans kompisar är.
👍
Antar att du avser någon speciell grupp av de som "gillar" professor Blomgren. Dock tycker jag det är ganska irrelevant.
Problemet med Sveriges elförsörjning orsakades av nedläggning av kärnkraft. JB argumenterar sakligt för att lösningen på problemet är att bygga mer av det som försvann, nämligen just kärnkraft. Detta har jag tyckt mycket länge utan att någonsin tveka om att det är enda lösningen.
Naturligtvis är jag omedvetet påverkad av att JB och jag är helt överens om just den saken. Vilka hans kompisar eller supporters är har jag ingen koll på. Inte mer än att regeringen oxo verkar tycka likadant.
Han njuter av uppmärksamheten och dras in i deras ekokammare, där spelar rätt och fel ingen roll, det är historien om att allt blivit sämre som är viktig och att endast dunkla krafter kan återställa hjärtlandet.
Sen är ju vår elförsörjning bättre nu än då, det ska man inte glömma.
Jo en mycket kunnig "gubbe" och det gör det ju det besvärligt för någon grön miljömupp att argumentera, typ Lorentz Tovats.😉D djac skrev:Det här är väl ganska enkelt, gubbe som kommit lite offside med verkligheten och allt färre lyssnar på honom, han upptäcks av högerextrema grupper, de har ju iden om "heartland", ngt som skulle ha funnit förr och som var bättre, och han stödjer ju detta.
Han njuter av uppmärksamheten och dras in i deras ekokammare, där spelar rätt och fel ingen roll, det är historien om att allt blivit sämre som är viktig och att endast dunkla krafter kan återställa hjärtlandet.
Sen är ju vår elförsörjning bättre nu än då, det ska man inte glömma.
Sen har jag funderat själv på att den gode Jan gjort en hel del föredrag som publicerats av ytterhögern men han får ju betalt för att ha kunniga föreläsningar.
Sen det lustiga är ju att nu har S i Sverige anammat det som sågs som ytternhögern för 10 år sedan.
Vi får se hur det går i Tyskland, den store Musk gjorde ju ett inspel om Afd och Tysklands framtid.
Nåja, han kan säkert något men om hans uppdragsgivare är extremhögern, med starka och aktiva kopplingar till autokratier så tror jag inte att vi behöver bry oss så mycket. Uppenbarligen anlitar man andra till verkliga uppdrag. Att du ens nämner Musk och AfD i samma kontext visar lite var vi rör oss, här pratar vi full on Putinvänner.P paralun skrev:Jo en mycket kunnig "gubbe" och det gör det ju det besvärligt för någon grön miljömupp att argumentera, typ Lorentz Tovats.😉
Sen har jag funderat själv på att den gode Jan gjort en hel del föredrag som publicerats av ytterhögern men han får ju betalt för att ha kunniga föreläsningar.
Sen det lustiga är ju att nu har S i Sverige anammat det som sågs som ytternhögrern för 10 år sedan.
Vi får se hur det går i Tyskland, den store Musk gjorde ju ett inspel om Afd och Tysklands framtid.