A ajn82 skrev:
Jämfört med total elproduktion på 163 GWh i Sverige
Ja ok, men varför??

Ett lager kan ju omsättas väldigt många ggr per år. Hur stort lager kan man behöva? 1 promille av årsproduktionen kanske? Eller 2 promille?

A ajn82 skrev:
När jag letar efter batterilager hittar jag bara installerad effekt, inte total installerad lagring, vilket väl säger rätt mycket om hur mycket energi de kan lagra.
Eh? är det inte tvärtom att det säger inget om hur mycket de kan lagra.
Hur tänkte du där egentligen?

A ajn82 skrev:
Det är vad jag förstår inte en lösning som ens är i närheten av att kunna spara energi för senare användning,
Det är väl just det de gör. Lager lagrar.

A ajn82 skrev:
utan det är en snabb effektreserv för att hantera transienta förlopp i elnätet.
Ja, det har iaf varit den mest intressanta tjänsten. Men de som skaffar batterilager har en radda med tjänster dom tänker sig.

För områden med stora single points of failure så är balanstjänster viktig för att inte nätet skall skära ihop.
Men det är inte bara det som driver.

Vattenfall har ett gäng batterilager runt om i Europa och talar mest om annan användning än just balanstjänster: https://group.vattenfall.com/what-we-do/roadmap-to-fossil-freedom/battery-storage-systems

Det byggs mycket batterilager runt om i världen. Var nog teslas lager i Australien som övertygade om det finurliga med det.

Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad händer i regeringen med kärnkraftsplanerna? En rätt klargörande beskrivning av när Timbros PM Nilsson kallades upp för rättning av regeringen strax före jul:

[länk]

I korthet har regeringen och KD börjat förstå att det inte blir någon stor kärnkraftssatsning men prestigen från valrörelsen har ännu inte släppt.
Naivt tro att någon vill satsa, 4 år av borglig regering är för kort tid för en investering.

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Vad händer i regeringen med kärnkraftsplanerna? En rätt klargörande beskrivning av när Timbros PM Nilsson kallades upp för rättning av regeringen strax före jul:

[länk]

I korthet har regeringen och KD börjat förstå att det inte blir någon stor kärnkraftssatsning men prestigen från valrörelsen har ännu inte släppt.
OK, då kan jag nog sluta att fråga om det här utlovade spadtaget mao.

• Gilla
  • Haha
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, verkligheten knackade på. Som den så ofta gör när man sitter i regeringsställning. Allt är bara låsningar från gamla beslut och avtal samt man har en enorm massa ovillig människor emot sig som är helt lojala med status quo och inget vill göra eller förändra.

Jag tror PM Nilsson har rätt, det blir så småningom några ersättningskärnkraftsverk i söder och den där "omställningen" är något vi aldrig kommer att märka av. El kommer smygandes och sakta att ta över utan att det krävs politikergastande för det. Ungefär som att värmepumparna helt tog över efter oljan för småhusuppvärmning i Sverige, inget gastade och skrik om "omställningen" för det. Det var bara normal kapitalism in action, sakta lite bättre varje dag.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Sakta lite dyrare varje dag, menar du väl…

Dan1891 Dan1891 skrev:
Spadtaget skall nog inte ses som något konkret, utan att inledande av att röja undan de politiska besvär som kan upplevas stå i vägen.
Och det har väl också skett. Ser inte att man kan klaga på Regeringen på den här punkten. (Däremot finns det gott om andra punkter).

El kommer smygandes och sakta att ta över utan att det krävs politikergastande för det. Ungefär som att värmepumparna helt tog över efter oljan för småhusuppvärmning i Sverige, inget gastade och skrik om "omställningen" för det. Det var bara normal kapitalism in action, sakta lite bättre varje dag.
Staten hjälpte nog till en hel del genom att öka beskattningen på eldningsoljan. Så att politiken styrde en hel del kan inte förnekas. Så mer planekonomi än kapitalism skulle jag säga.

Ungefär som att värmepumparna helt tog över efter oljan för småhusuppvärmning i Sverige, inget gastade och skrik om "omställningen" för det. Det var bara normal kapitalism in action, sakta lite bättre varje dag.
Ja, jag hade olja fram till 2003, där aggregatet började krångla mer och mer. När jag då tittade på kostnader och räknade så framstod LVP som det mest kostnadseffektiva. Då etablerades också parallell import så jag köpte en för ca 13k, och den betalade sig på ca 1.7 år. Då köpte jag en till för redundans. Bergvärme fick jag offert på, men det var svindyrt.

Det fanns en del reklam för LVP, men det var inte så mycket. Däremot exploderade marknaden lite senare. Och reklamen. Så det kanske inte var så tyst övergång.
Senare har nog bergvärme tagit över mer och mer.

S
D daVinci skrev:
Eh? nej. Du kanske skulle ha bättre koll på vad du påstår.
Så här skrev du: "men jag ser ingen vettig lösning för hur man kan få en helhet att fungera bra på 100% marknadsmässiga grunder om varje del optimeras separat."

Och det är detta jag falsifierat.

Och även påtalat att SvK har suboptimerade lösningar, i utrustning dom äger, levererade av privatkapitalistiska profitjägare med bankkonton utomlands.
Du kan inte citera en halv mening tagen ut kontext och tolka den fritt. Jag pratar om elsystem, inget annat. Läs hela mitt inlägg #4305 som du tagit citatet från så förstår du också vad jag menar med elsystem. Självklart finns det massor av andra saker som är enkelt att optimera del för del.
Det gör mig faktiskt ledsen att du inte vill diskutera sakfrågan utan hoppar på detaljer som som aktivt försöker feltolka.

D daVinci skrev:
Då får du allt visa giltigheten för det. Tomma påståenden har 0 värde.
Om du tror att balanstjänster skulle försvinna har du mycket kvar att lära.
Det jag säger är att SVKs utgifter för balanstjänster tidigare var ca 1/10 av vad det är nu. Min åsikt är att de primärt beror på att vi, och delvis Tyskland och Danmark, ersatt panerbar elproduktion med intermittent. Om du har en annan vettig teori är jag nyfiken på den.
Vi har också stora kostnader för brist på svängmassa, spänningsstabilisering och elnätförstärkningar som har samma orsaksgrund.

Jag skulle gärna vilja att du läser igenom #4305 igen och kommenterar varje stycke för sig. Då finns det kanske möjlighet att vi båda kan lära oss om varandras respektive åsikter. Jag vill verkligen förstå hur du tänker dig att ett elsystem kan fungera bra och kostnadseffektivt om det i grunden är baserat på intermittenta energislag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S surglad skrev:
Menar du att det inte bakas bröd i Tyskland? Svenska priser är fortsatt lägre än i Finland, Tyskland m.m.

Tror det var på DN Debatt nyligen som man föreslog att bygga ut förmågan att pumpa tillbaka i vattenkraften mha vindkraft. Vattenkraften är ju vår reglerkraft ändå, så det passar utmärkt
Dagens Nyheter är ett utlandsstyrt liberalt propagandablad och kan inte användas som källa för någonting.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Bortsett från att du har fel på ”utlandsstyrt” så är det på ledarsidan de liberala idéerna förs fram.

DN debatt är just den enskilde skribentens åsikt ingen har påstått att en debattartikel är en faktakälla.

Du missar grovt i din kritik.

G Granström2 skrev:
Dagens Nyheter är ett utlandsstyrt liberalt propagandablad och kan inte användas som källa för någonting.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Men DN är väl ändå ett ganska trovärdigt seriöst medie, och hyffsat neutralt.
Det tycke iaf jag.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men DN är väl ändå ett ganska trovärdigt seriöst medie, och hyffsat neutralt.
Det tycke iaf jag.
Har man en chefredaktör som propagerar för agendasättande journalistik så skulle inte jag kalla det för neutralt. Men det är jag det…

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.