Unikt namn
D daVinci skrev:
Utvecklingen av internet sker på så sätt att Cisco mfl väljer att implementera vissa förslag som förs fram av enskilda (RFC'er).
Wow.
Vad praktiskt att internet egentligen utvecklar sig själv och de privata aktörerna kan välja vilken av godsakerna på julbordet de vill äta.

Finns AIn redan här? 🎅

Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns AIn redan här?
Fattar ej.

Alfredo Alfredo skrev:
Fattar ej.
Följer

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Inte skattemedel men subventioner från konsumenter enligt Timbro.
[länk]

/Höghus
Du borde ha lite koll på datumet på den där artikeln.
2019 ...
... då gav elcertifikatet 79kr/MWh ...
Sedan 2020 har det givit mindre än 20 kr.
Idag är det typ 1-2 kr.

Så det är inget som betyder det minsta för de vindkraftsproducenterna som hann med att få elcertifikat.

Det går absolut inte att kalla det "att ösa pengar över vindkraften"

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/elfakta/styrmedel/elcertifikat_1208681.html

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Du kan ju jämföra det med regeringens förslag att ösa 800 kr/MWh över nybyggda kärnkraftverk, och dessutom lova att det ska gälla i 40 år.
Inte som elcertifikatsystemet som hade en inbyggd broms, så det blev automatiskt mindre och mindre för varje år.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Miss av mig med dateringen där.
Men jag har inget principiellt emot att staten subventionerar kärnkraft.

/Höghus

Mikael_L
Höghus Höghus skrev:
Miss av mig med dateringen där.
Men jag har inget principiellt emot att staten subventionerar kärnkraft.

/Höghus
Men du är principiellt emot att staten subventionerar vindkraft?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du är principiellt emot att staten subventionerar vindkraft?
Ja.
Jag är rädd för att havsbaserad blir nästa steg isf, vilket slår ut fisket, en basnäring som ger oss mat.

/Höghus

• Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Ja.
Jag är rädd för att havsbaserad blir nästa steg isf, vilket slår ut fisket, en basnäring som ger oss mat.

/Höghus
Jag är mer orolig för att kinesiska fiskeflottor både fiskar ut världshaven långt från Kina men även mer lokalt jagar bort sina grannars fiskebåtar från sina grannländers fiskevatten.

Eller att någon onyckter kapten från (********) råkar segla på vkverken eller råka dra ankaret över HVDC kableln...

Men nog om rädsla. Kanske det är bra om fisken får lite fredade vatten där inte fiskebåtar kommer åt den?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Fattar ej.
Det var en raljant fråga varför Davinci bortser från upphovsmännen bakom de faktiska tekniska byggstenarna av internet. RFCerna. ( Som många ursprungligen härstammar från skattemässigt finansierade lärosäten), och bara tillskriver implementationen av dem något värde.

Men detta har inget med kärnkraft att göra så vi släpper det.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag är mer orolig för att kinesiska fiskeflottor både fiskar ut världshaven långt från Kina men även mer lokalt jagar bort sina grannars fiskebåtar från sina grannländers fiskevatten.

Eller att någon onyckter kapten från (********) råkar segla på vkverken eller råka dra ankaret över HVDC kableln...

Men nog om rädsla. Kanske det är bra om fisken får lite fredade vatten där inte fiskebåtar kommer åt den?
Nu går vi off-topic här, men TS får väl styra upp mig.
Skulle du säga samma om svensk spannmålsproduktion hotades?
Eller vår mjölk/köttproduktion? Är fisket annorlunda?
Vi har redan sett hyr världsmarknaden stryps och prioriterar det egna landet under ofärdstider (covid). Och hur lite stormakternas löften betyder vid en riktig konflikt (Ukraina). Att ha beredskap för det egna landets livsmedels- och energiförsörjning trumfar, som jag ser det, det mesta. Vårt fiske slås ut av havsbaserade vindkraftverk, som trivs bäst på samma positioner som kräft- och räkfisket (motorn i fiskeflottan), vilket i sin tur slår ut infrastrukturen med lossning och marknad.
Men jag är uppvuxen i en annan tid, innan allt skulle köpas just-in-time på världsmarknaden, så jag kan ha fel. Jag är öppen för motargument.

/Höghus

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det var en raljant fråga varför Davinci bortser från upphovsmännen bakom de faktiska tekniska byggstenarna av internet. RFCerna. ( Som många ursprungligen härstammar från skattemässigt finansierade lärosäten), och bara tillskriver implementationen av dem något värde.
Ja, jag har honom på blocklistan så jag ser det inte, men som slutkläm är ju det helt fel det med. Det var först militären som byggde internet. Sedan så togs utbyggnaden över av universiteten; och många av de största bolagen, t ex Cisco fick sin start där (i en källare på Stanford).

Det tog faktiskt ganska lång tid innan personer utanför universitetsvärlden och militären (och deras underleverantörer) ens kunde få tillgång till internet (och då endast via arbetet).

I Sverige så var det universiteten som byggde internet iom att SUNET byggdes/bildades. Vi anslöts som bekant på senhösten 1988, och Bahnhof, som räknas som Sveriges första ISP för privatpersoner slog inte upp portarna förrän 1994.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är kärnkraft så dyrt att drifta, eller varför blir den ej lönsam?
Nej, den är inte särskilt dyr att drifta. Problemet är kapitalkostnaden och den politiska risken. Ett kärnkraftverk (som idag har beräknade livslängder ~80 år) måste överleva många mandatperioder där många politiker kan komma att vilja mjölka kossan (pss som i Sverige med effektskatten), eller rent av lägga ner i förtid.

Det tar lång tid innan man går med stadig och långsiktig vinst.

Våra politiska system är helt enkelt inte gjorda för så långsiktiga och stora investeringar.

• Gilla
STB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.