173 858 läst · 4 401 svar
174k läst
4,4k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Det är inget tyckande, det är verklighet, man har bromsat elektrifieringen genom att göra det mindre fördelaktigt med el och genom stimulanser gjort att det säljs större andel fossilbilar, som körs med, på bränsle med högre fossilinnehåll.L lbgu skrev:Oavsett vad du tycker om regeringens politik så är det direkt lögnaktigt av dig att påstå att t.ex. bensin favoriseras då den är en av de mest hårdbeskattade varorna vi har i det här landet. Det man gjort är att den inte är lika hårt straffad som tidigare, men det är knappast så att regeringen försöker favorisera bensinen. Då hade det nog krävts att den skulle beskattas mindre än de alternativ som finns. Finns väl egentligen inget skäl att just bensin skulle vara högre beskattat än vilken vara som helst. Alltså man betalar moms vid köpet. Allt över det är ju en form av straffskatt. Anledningen är väl att staten tyckt det varit ett bra sätt att få in skattepengar. Men det har historiskt inte varit miljöskäl utan bara att få in pengar. Med samma logik hade de lika gärna kunnat haft extraskatt på mjölk (Idag kunde de ju köra miljöskäl där med eftersom kornas fisande är så farliget).
Vi missar alla utsläppsmål och ligger i täten som land (dåliga sådan) vad det gäller utsläpps och fossilbränsleökning.
En hundralapp vid bensinpumpen, eller en hundralapp av en typisk elräkninmg. Nu gissar jag lite, men jag tror att staten får in betydligt mer skattepengar från hundralappen vid bensintankningen.Mikael_L skrev:
Oavsett så favoriseras inte bensin som vara av staten. Anser du det så lever du i en egen verklighet. En vara som det läggs enorm skatt på kan inte anses vara favoriserad. De allra flesta varor du kan köpa i detta land har mycket mindre skatt på sig utan för att de varorna heller kan anses favoriserade. Eller anser du t.ex. tomater vara favoriserade av staten. .Ska du jämföra med andra energivaror så kan du kolla på hur mycket skatt som läggs på ved för uppvärmning t.ex. Jämfört med bensin så favoriserar uppenbarligen staten vedeldning istället för bensinförbränning.
Fast det är fortfarande ingen favorisering av bensin.Lite mindre bestraffning av bensin kan man kalla det.D djac skrev:Det är inget tyckande, det är verklighet, man har bromsat elektrifieringen genom att göra det mindre fördelaktigt med el och genom stimulanser gjort att det säljs större andel fossilbilar, som körs med, på bränsle med högre fossilinnehåll.
Vi missar alla utsläppsmål och ligger i täten som land (dåliga sådan) vad det gäller utsläpps och fossilbränsleökning.
Det blir straff först efter att något betalt för sina konsekvenser, dit är det oerhört långt, men självklart kommer jag kalla det straff när den punkten bryts. Dock kommer ingen använda en så dyrbar produkt till att köra bil på.L lbgu skrev:
Fakta är (lätt att kolla):L lbgu skrev:
Energiskatten på el är 42,8 öre /kWh
Energiskatten på bensin är 28,4 öre /kWh
Energiskatten på diesel är 14,8 öre /kWh
Koldioxidskatten på el är 0 öre/kWh (ganska naturligt)
Koldioxidskatten på bensin är 34,7 öre /kWh
Koldioxidskatten på diesel är 27,3 öre /kWh
Jag ska även säga att jag väldigt sällan gör någon poäng av detta, det brukar bara ske när någon lägger upp bollen på straffpunkten, då kan jag inte alltid hålla mig.
Du måste blanda samman mig med någon annan ...L lbgu skrev:Oavsett så favoriseras inte bensin som vara av staten. Anser du det så lever du i en egen verklighet. En vara som det läggs enorm skatt på kan inte anses vara favoriserad. De allra flesta varor du kan köpa i detta land har mycket mindre skatt på sig utan för att de varorna heller kan anses favoriserade. Eller anser du t.ex. tomater vara favoriserade av staten. .Ska du jämföra med andra energivaror så kan du kolla på hur mycket skatt som läggs på ved för uppvärmning t.ex. Jämfört med bensin så favoriserar uppenbarligen staten vedeldning istället för bensinförbränning.
Jag har aldrig ansett att Svenska staten favoriserar bensin.
Men visst har väl djac en poäng i alla fall?L lbgu skrev:
Kärnkraft måste fondera medel till reaktorernas framtida nedmontering och att ta hand om allt radioaktivt material, samt framtida förvaring av avfall i tusentals år.
Inte finns det väl några motsvarande krav på olja och kol?
Eller fonderas det typ halva världens BNP för den framtida förflyttningen av alla stora befolkningscentra till ställen på jordklotet där det inte är för varmt, där det går att odla, där det finns vatten (men inte översvämningar)?
Och SKB har meddelat att fonden är i balans, att man har ganska lagom med pengar för att klara av kostnaderna för det framtida förvaret.
Har jag läst någonstans.
Så det verkar ju ha varit en ganska rätt väl avvägd nivå.
Men som sagt, jag vet inte om något direkt motsvarande för fossila bränslen.
Koldioxidskatten kanske?
Jag har fått för mig att den avses vara ersättning för den omedelbara skadan, inte framtida behov.
Men ska erkänna att jag egentligen är rätt okunnig om den skatten, annat än att man helt enkelt betalar den när man tankar.
Har jag läst någonstans.
Så det verkar ju ha varit en ganska rätt väl avvägd nivå.
Men som sagt, jag vet inte om något direkt motsvarande för fossila bränslen.
Koldioxidskatten kanske?
Jag har fått för mig att den avses vara ersättning för den omedelbara skadan, inte framtida behov.
Men ska erkänna att jag egentligen är rätt okunnig om den skatten, annat än att man helt enkelt betalar den när man tankar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 968 inlägg
Koldioxidskatten är ett motsvarande system. Den tas ut för att motverka utsläpp av koldioxid och för att kunna hantera skadorna. Om den räcker till är en annan sak, på global nivå gör den förstås inte det, medan den svenska nog är i rätt härad i alla fall. Så även om det är ett skattesystem fyller det motsvarande funktion i alla fall.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vindkraft-placering.466421/post-5969598Mikael_L skrev:...
Undersökningar har ju visat att fundamenten från vindkraftverk, Ölandsbroar, Öresundsbroar, oljeriggar osv är gynnsamma för det marina livet.
Det blir platser för större biologisk mångfald och där fiskbestånd med småfisk kan föröka sig osv.
Det har en gynnsam effekt på livet i havet.
Men visst, de kan ju komma att vara ivägen för båtarna som vill tråla, så den nackdelen kan ju finnas, att det minskar möjligheten till utfiskande av havet....
Det är räk- och kräftfisket som slås ut och i och med det infrastrukturen för övrigt fiske.
Men om folk inte hittar fisk och skaldjur i fiskdisken kan de väl äta fiskpinnar från frysavdelningen.
Eller hur nu Marie Antoinette uttryckte det.
/Höghus
Fiske utgör hela 0.98% av Sveriges BNP. Vet inte hur stor andel räk- och kräftfiske utgör av det. 1/10?Höghus skrev:
Sedan tror jag att kräftor är enkelt att odla. Räkor odlas utomlands. Och lär gå att odla i Sverige också.
Privatkapitalistiska profitjägare är uppfinningsrika. Dom sitter inte och jämrar sig över att några betongpelare har uppstått ute i havet.
Så länge kunderna betalar så kommer dom hitta vägar att leverera.
Med samma logik kan vi väl stänga den här tråden och köpa den energi vi behöver när vi behöver den på öppna marknaden?D daVinci skrev:Fiske utgör hela 0.98% av Sveriges BNP. Vet inte hur stor andel räk- och kräftfiske utgör av det. 1/10?
Sedan tror jag att kräftor är enkelt att odla. Räkor odlas utomlands. Och lär gå att odla i Sverige också.
Privatkapitalistiska profitjägare är uppfinningsrika. Dom sitter inte och jämrar sig över att några betongpelare har uppstått ute i havet.
Så länge kunderna betalar så kommer dom hitta vägar att leverera.
/Höghus
Inser du vilken skatt du kommer att få betala för "Innehav av energigenerande utrustning"? Och alla tillstånd som skall sökas för att få gå off grid?RoTe skrev:
Degen skall in.
/Höghus