174 516 läst · 4 411 svar
175k läst
4,4k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Nej, det stämmer inte investerare mins vad politiker gjort. De är livrädda för en Maggan som inför politiska åtgärder mot kärnkraften igen. Ingen vill satsa pengar på en marknad där politiker kan fucka med din investering när som helst, det är för mycket risk.S Skopan skrev:Det är upp till marknaden att bestämma fördelningen mellan stabil el och opportunistisk, inte staten. Marknaden ska vara utformad så att den som kan leverera el när det är vindstilla, molnigt och minus 40 ska få rikligt betalt - så mycket att den leverantören (kärnkraftsverket) även tar sig igenom de fattigare (blåsigare) dagarna.
Ja, precis, det vore bra om priserna drog iväg ännu högre när det är vindstilla på vintern. Men det finns massor av tyckare som vill jobba i motsatt riktning med exportbegränsningar eller pristak, etc.J JohanLun skrev:
Ja vi får väl se.AndersMalmgren skrev:
Själv har jag blivit aningen mer ödmjuk inför att framtiden kan överraska.
För 6-7 år sedan trodde jag fortfarande inte alls på elbilar.
Och för 10-15 år sedan trodde jag inte alls att vindkraft skulle utgöra mer än någon promille av Sveriges elförsörjning, men inser nu att den utgör snart 1/3 av vår energi.
Så för att inte få totalfel igen, så väljer jag att vara lite försiktig med mina framtidsförutsägelser här.
Ingen finansiering (utom kanske i Japan) är väl räntefri? Problemet med att bygga kärnkraft i stor skala har väl varit att finansieringskostnaderna varit högre än de där 3%, i kombination med att bygget tar lång tid och det blir gott om ränta på ränta.Attitudeswe skrev:Är kärnkraft så dyrt att drifta, eller varför blir den ej lönsam?
Ny fransk 1600MW reaktor kostade 13.2 miljarder EUR.
Producerar den alltid i 50 år och finansieringen är räntefri aå kan den skrivas av på 50år om elen säljs för 23öre/kWh.
Det jobbiga blir ju om det skall vara 3% ränta utan avskrivning så ökar kostnaden med 30miljarder EUR
[länk]
(Vilket är anledningen till att stater gärna blandar sig i, och varför man kan få billiga kärnkraftverk från Ryssland. Dvs pengarna lånas till statens upplåningskostnad.)
Jag tycker det är ganska enkelt, om någonting inte bär sig kommersiellt så går det inte att driva kommersiellt heller. Det betyder inte att vi inte ska ha det men att med skattepengar dopa för dagen utvalda projekt på en konkurrensutsatt marknad är riktigt, riktigt dåligt. Jag har tänkt på det här i många vändor sen förslaget presenterades och det blir faktiskt bara värre ju mer man vänder och vrider på lösningen. Det är så dumt att jag tror inte att det kan genomföras om inte majoriteterna skiftar enormt mycket i nästa val.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 970 inlägg
Men det har ändå gjorts på elmarknaden i decennier. Och energi i sig straffbeskattas jämfört med andra insatsvaror eller -tjänster. Så att göra en stor affär av just det här stödet, som beräknas vara kostnadsneutralt för staten och påverka priset i konsumtionsled med ett par öre per kWh, det känns som ett argument som anförs mot något den klagande ändå är emot.D djac skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Korrektion den utgör 1/3 när det blåser. Vilket inte är något vi kan kontrollera. Det är mao ett stort misslyckande att så stor del av vår totala kapacitet inte är planerbar.Mikael_L skrev:Ja vi får väl se.
Själv har jag blivit aningen mer ödmjuk inför att framtiden kan överraska.
För 6-7 år sedan trodde jag fortfarande inte alls på elbilar.
Och för 10-15 år sedan trodde jag inte alls att vindkraft skulle utgöra mer än någon promille av Sveriges elförsörjning, men inser nu att den utgör snart 1/3 av vår energi.
Så för att inte få totalfel igen, så väljer jag att vara lite försiktig med mina framtidsförutsägelser här.
Och då har vi inte ens pratat om hur dessa fula tingestar förstör vår närmiljö.
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Dessutom så länge som Tyskland inte satsar på kärnkraft så spelar det ingen roll vad vi gör, priserna kommer skena ändå pga EUs regler
Nåja.D djac skrev:
Ibland är det väl OK, ibland är det dåligt ... väl?
Skolor verkar på en konkurrensutsatt marknad väl?
Där drivs väl många med skattepengar.
Osv gällande rätt många saker.
Nåja, kanske en pettimteranmärkning, eller kanske inte.
Staten, del allmänna, kan visst agera på lite olika sätt inom olika marknader, tycker jag.
Hur mycket (mer) de ska greja inom energisektorn kan jag inte säga, och det är inte till mig att avgöra. Men jag ser det inte som absolut dåligt att det allmänna styr på något sätt.
Vi kan trösta oss med att höga elpriser gynnar svensk kärnkraft. I synnerhet höga elpriser vid vindstilla. Ju mindre hopp hos elkunderna att priserna ska gå ner desto mindre rädsla hos investerare att priserna ska gå ner.AndersMalmgren skrev:
Förklara gärna hur vindkraften kan verka på balansmarknaden om dom inte kan reglera.AndersMalmgren skrev:
Att stödtjönster är ett stort skämt?D djac skrev:
Vi tar hycklarna i Tyskland igen och hur det såg ut vid senaste Dunkelflaute.
Nästan 40000 MW fossilgas samt kolkraft, det du!
2022 utgjorde vindkraften 19% av vår elproduktionAndersMalmgren skrev:
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2023/minskad-elanvandning-under-2022-i-sverige/
2023 utgjorde vindkraften 21% av vår elproduktion
https://www.energimyndigheten.se/nyhetsarkiv/2024/minskad-elanvandning-och-elproduktion-under-2023/
Så ja, inte ens 2024 lär det bli 1/3.
Men det är väl på väg dit.
Men ibland står vindkraften för över hälften av den producerade effekten.
Och då kan vattenkraften spara vatten i magasinen och kan sen köra hårdare när det behövs.
Och du kanske missade min fråga, så jag tar den igen:
Vilka EU-regler?AndersMalmgren skrev: