174 516 läst · 4 411 svar
175k läst
4,4k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Jovisst och vi måste ju höja debatten till ett EU-perspektiv eftersom energi är en gemensam angelägenhet inkl gemensamma avtal.AndersMalmgren skrev:
De gröna är förlorade till sina åsikter. och det är ju Europas socialdemokrati som måste sätta ner foten.
(Magda, Scholz, Störe, Mette osv)
Sen har energimarknadsinspektionen en bra översikt av alla gällande EU förordningar samt direktiv.
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Eller så klipper vi kabeln till politiken är löst 😁P paralun skrev:Jovisst och vi måste ju höja debatten till ett EU-perspektiv eftersom energi är en gemensam angelägenhet inkl gemensamma avtal.
De gröna är förlorade till sina åsikter. och det är ju Europas socialdemokrati som måste sätta ner foten.
(Magda, Scholz, Störe, Mette osv)
Sen har energimarknadsinspektionen en bra översikt av alla gällande EU förordningar samt direktiv.
[länk]
Det där har vi debunkat.AndersMalmgren skrev:
Men jag tror inte att vi orkar ta allt en gång till, för din skull.
Nej Europa måste hålla samman för det ser klart prekärt ut och jag är ganska säker på att även sossar i Europa inser det nu. USA men trumpen och Kina kommer att slå ut Europa om vi inte tar oss samman.AndersMalmgren skrev:
I Bryssel har man insett det.....
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Kanske i ord men inte i handling, ska bara ta död på bilindustrin i Europa först, eller varför inte all industri som kräver kontinuerlig kraftförsörjning för att vara lönsam.P paralun skrev:
Jovisst men industri verkar ju inget viktigt för dagens grön-röda.T TommyC skrev:
Volkswagen säger upp 35000 anställda!
https://www.politico.eu/article/volkswagen-oliver-blume-germany-35000-job-cut-good-news/
Goda nyheter säger VD.....
Vi har ingen värre effektbrist i vare sig Europa eller Sverige idag än t.ex 2017.T TommyC skrev:
Så det leder inte till något hot mot bilindustrin.
Och vad gäller elpriset så skulle en återgång till putin-gas med gaspriser pre 2020, samt pris på utsläppsrätter från den tiden ge samma elpriser som innan vi stängde ner de sista 4 reaktorerna, och Tyskland sina sista. Alltså även i dagens läge.
Jag ser dock inte rysk gas och därmed rysk utpressning som en situation vi ska gå tillbaka till.
Och mer förklaring än så kommer jag inte heller orka skriva till Anders Malmgren.
Och sen skiter jag högaktningsfullt om du vill veta hur det är, eller gå omkring och vara dum och lurad.
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Så du har helt missat att Tyskland driver upp priserna när det inte blåser och de måste starta svindyr oljebaserade kraftverk? Det är ju du som inte fattar hur prissättningen fungerar inom EUMikael_L skrev:Vi har ingen värre effektbrist i vare sig Europa eller Sverige idag än t.ex 2017.
Så det leder inte till något hot mot bilindustrin.
Och vad gäller elpriset så skulle en återgång till putin-gas med gaspriser pre 2020, samt pris på utsläppsrätter från den tiden ge samma elpriser som innan vi stängde ner de sista 4 reaktorerna, och Tyskland sina sista. Alltså även i dagens läge.
Jag ser dock inte rysk gas och därmed rysk utpressning som en situation vi ska gå tillbaka till.
Och mer förklaring än så kommer jag inte heller orka skriva till Anders Malmgren.
Och sen skiter jag högaktningsfullt om du vill veta hur det är, eller gå omkring och vara dum och lurad.
Japp, men även 6 miljarder är nästan 10 ggr mer än det kostade då vi hade tillräckligt med kärnkraft.K Klacken skrev:
Kommentera gärna det övriga jag skrev i #4305. Jag bara hade glömt ta med kostnaden för stödtjänsterna där.
Ja, du har hittat lösningen men ser inte problemet. Vad tänker du dig när du skriver att "Marknaden ska vara utformad..."? Vem är det som skall utforma marknaden? Hela problemet är ju att ett normalt företag är helt nöjt med att tjäna bra 360 dagar per år och kommer inte att bygga en extra anläggning som bara är igång 5 dagar per år. Intäkterna blir för låga, i synnerhet om den anläggningen fungerar så bra att det inte blir någon brist. Jag ser helt enkelt inget sätt för en marknad att sköta effekttillgängligheten. Du får gärna förklara för mig hur det skulle gå till.S Skopan skrev:Det är upp till marknaden att bestämma fördelningen mellan stabil el och opportunistisk, inte staten. Marknaden ska vara utformad så att den som kan leverera el när det är vindstilla, molnigt och minus 40 ska få rikligt betalt - så mycket att den leverantören (kärnkraftsverket) även tar sig igenom de fattigare (blåsigare) dagarna.