L Lasse Holmström skrev:
Nu har du fått det hela om bakfoten, kommunism är när staten äger produktions medlen,
Mja, nu skriver du samma som jag, och sedan att jag fått det du själv skriver om bakfoten. Dvs du skriver att du fått det om bakfoten.
Eller är det så illa att du inte inser det?

Vem är det du tänker blir ägare när staten tar investeringarna?

L Lasse Holmström skrev:
Att staten tar initiativ sker kontinuerligt såsom månlandningen, vägar och järnvägar
Hm, ja ofta är det inte.
Och i månlandnings-fallet så var det en president som manipulerade folket.
Järnvägarna i USA (eftersom du drar fram USA då) byggdes av privatkapitalistiska entreprenörer.

Vet inte om jag är så imponerad av din verklighetskontakt.

Trabanten var en bil som utvecklades av privat sektor på 1920-talet. Kallad Lloyd. Den avslutade man på 30-talet. Östtyskland fick med sig 2 bilfabriker, och efter mycket tänkande så dammade man av Lloyden och började tillverka den under namnet Trabant. Mellan 1962 och 1989 (var det väl) så ändrades inget. Det var samma bil som tillverkades 1989 som 1962. Ja, apropå det med initiativ och förmåga till förbättringar.

Desto mer staten lägger sig i desto närmare Östtyskland kommer vi.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väldigt bra med kärnkraft.
Alla egenskaper utom en är jättebra.

Den negativa egenskapen är priset.
Men hellre kärnkraft än kol och gas. Men det valet behöver inte Sverige göra i kraft av den mängd vattenkraft vi har.

En till negativ sak är ju tiden från att man bestämt sig tills det börjar leverera el.j
Så därför borde inte R1 och O2 ha stängts ner, utan om vi bygger någon reaktor nu, så skulle dessa kunna läggas ner när den nya, eller de nya, är färdiga att tas i drift.

I övrigt kan jag bara beklaga att du inte förstår min logik, jag gjorde kanske en dålig liknelse, men jag orkar inte göra någon ny nu.
Ni kärnkrafts motståndare hävdar alltid att priset är för högt men har sällan förslag på alternativ,
Du hävdar att vattenkraften ca 16 k mw räcker, jag kan tala om att så är inte fallet ens i dagsläget utan skv behöver upphandla reservkraft från oljeldade Karlshamn verket,
Dessvärre innebär motståndet att elektrifieringen avstannar,

Dags att ni bestämmer er; klimatet eller kärnkraft,

För dessvärre saknas alternativ i dagsläget

Du har ingen logik utan en stark tro

Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
I praktiken måste man se en helhet. Det fungerar bra om ett företag eller annan organisation äger alla delar, men jag ser ingen vettig lösning för hur man kan få en helhet att fungera bra på 100% marknadsmässiga grunder om varje del optimeras separat.
Jag skulle dock gärna vilja ha fel i detta. Någon får gärna berätta för mig att jag har fel.
Vad du säger är att internet inte kan fungera efter som det är ett otal oberoende privatkapitalistiska profitjägare som implementerar det. Och som just optimerar små delar separat.

I verkligheten dock så har infrastrukturen internet vuxit något astronomiskt under ca 30 år. Och vi får våra paket levererade hela tiden. Staten är på ett föredömligt sätt INTE inblandad.

S
D daVinci skrev:
Vad du säger är att internet inte kan fungera efter som det är ett otal oberoende privatkapitalistiska profitjägare som implementerar det. Och som just optimerar små delar separat.

I verkligheten dock så har infrastrukturen internet vuxit något astronomiskt under ca 30 år. Och vi får våra paket levererade hela tiden. Staten är på ett föredömligt sätt INTE inblandad.
Jag säger inget om internet utan bara om elsystemet. Du behöver inte prata i liknelser. Vi är inte treåringar. Liknelser blir ofta fel.
Du har för övrigt inte ens försökt kommentera alternativkostnaden till att investera i kärnkraft.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S STB skrev:
Jag säger inget om internet utan bara om elsystemet.
Du hävdar en princip. Och jag falsifierar principen. Finns inget kvar av den. Inte ens damm.

S STB skrev:
Du behöver inte prata i liknelser.
Och det gör jag inte heller.

S STB skrev:
Vi är inte treåringar.
Du får väl försöka leva upp till det då.
S STB skrev:
Du har för övrigt inte ens försökt kommentera alternativkostnaden till att investera i kärnkraft.
Har jag tvärt om gjort ganska mycket här i forumet.

Unikt namn
D daVinci skrev:
D daVinci skrev:

Kul att du nämner internet.

Tror du vi haft ett lika bra stamnät utan alla statliga miljarder som pumpats ut för fibergrävning?

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
L Lasse Holmström skrev:
Dags att ni bestämmer er; klimatet eller kärnkraft,
Smäller ett kärnkraftverk blir det inget vidare bra klimat i det området.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Smäller ett kärnkraftverk blir det inget vidare bra klimat i det området.
Stämmer gott men vad är alternativet?

D daVinci skrev:
Mja, nu skriver du samma som jag, och sedan att jag fått det du själv skriver om bakfoten. Dvs du skriver att du fått det om bakfoten.
Eller är det så illa att du inte inser det?

Vem är det du tänker blir ägare när staten tar investeringarna?

Hm, ja ofta är det inte.
Och i månlandnings-fallet så var det en president som manipulerade folket.
Järnvägarna i USA (eftersom du drar fram USA då) byggdes av privatkapitalistiska entreprenörer.

Vet inte om jag är så imponerad av din verklighetskontakt.

Trabanten var en bil som utvecklades av privat sektor på 1920-talet. Kallad Lloyd. Den avslutade man på 30-talet. Östtyskland fick med sig 2 bilfabriker, och efter mycket tänkande så dammade man av Lloyden och började tillverka den under namnet Trabant. Mellan 1962 och 1989 (var det väl) så ändrades inget. Det var samma bil som tillverkades 1989 som 1962. Ja, apropå det med initiativ och förmåga till förbättringar.

Märker att argumenten tryter 😂🤣,

Från att kärnkraft blir för dyrt till kommunismen och Kennedy manipulerar amerikanska folket 😂

Mikael_L
L Lasse Holmström skrev:

Från att kärnkraft blir för dyrt till kommunismen och Kennedy manipulerar amerikanska folket 😂
Jag försökte i alla fall vara allvarlig ...

Unikt namn Unikt namn skrev:

Tror du vi haft ett lika bra stamnät utan alla statliga miljarder som pumpats ut för fibergrävning?
Internet hade ju dessutom inte startats utan amerikanska militären och amerikansk offentligfinansierad forskning.

Det är kanske inte många som kommer ihåg idag att de civila nätägarna var kraftigt emot och försökte i det längsta att lansera sina egna alternativ (dessa för numer i några enstaka fall en tynande tillvaro inom telekomvärlden).

Men resten av världen insåg att en nätverksarkitektur som gynnade användarna, snarare än nätägarna, var att föredra och dessutom totalt sett mycket billigare. "Internet" vann. Idag har det tagit över i stort sett all digital och analog kommunikation.

God Jul

• Gilla
krfsm och 2 till
  • Laddar…
L Lasse Holmström skrev:
Ja, du lyckades ju inte komma med några svar. Varken sakliga eller osakliga. Tom det senare blev för svårt.

L Lasse Holmström skrev:
Från att kärnkraft blir för dyrt
Nu är du svårt förvirrad. Står inget om det i det du citerade.

L Lasse Holmström skrev:
till kommunismen
Det talades om att staten skall investera.
Och på frågan om vem som äger produktionsmedlen som staten investerat i blev du helt ställd.

L Lasse Holmström skrev:
och Kennedy manipulerar amerikanska folket 😂
Det är vad politiker gör.

Unikt namn Unikt namn skrev:

Vad jag tror är inte frågan för tråden. Skärpning där.

Från början var det de statliga telefonimonopolen som hyrde ut ledningar för astronomiska summor. Det insåg privat sektor att där kunde man förbilliga kraftigt, varvid man började dra fiber kors och tvärs. Utom där staten förbjöd det. Kommer ihåg på 90-talet när Tele2 berättade att man satt och betalade astronomiska belopp till de statliga telemonopolen. Därför att ingen fick dra fiber. Det blev ett rejält tryck från privat sektor på regeringarna om att låta folk få dra sina fibrer utan att de statliga monopolen skull få blockera det.
Konceptet svart fiber uppstod vilket betydde att fiberägaren inte la sig i vilket protokoll som kördes i fibern. Tvärtemot de statliga monopolen då som hyrde ut 64 kbits telefonikanaler, som gick genom deras gruppväljare.

Det skulle ha blivit billigare om staten inte hade hindrat.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Internet hade ju dessutom inte startats utan amerikanska militären och amerikansk offentligfinansierad forskning.
Det där är en enormt livskraftig vandringssägen som "kommunister" vårdar ömt.
I verkligheten (vilket är enkelt att kolla upp) så fick några forskare uppdrag från pentagon att koka ihop ett atombombsäker datornätverk. Det gjorde dom också. Det har exakt inget med internet att göra. Protokollen var andra. Forskarna fortsatte med sitt forskningsprojekt med nätverket under namnat ARPANET. Ca 1989 så övergick dom till internetprotokollen.

Internet är protokollstacken, samt implementationer i form av routers från t ex Cisco, och fiberlänkar från div privata leverantörer. Och SW som implementerar protokollen.

Utvecklingen av internet sker på så sätt att Cisco mfl väljer att implementera vissa förslag som förs fram av enskilda (RFC'er). De flesta RFC'er implementeras inte.

Staten har hållit sig föredömligt borta från internet. Därav att det kunnat växa fram så explosionsartat.

Hade staten framhärdat och bestämt att det bara var de statliga telemonopolen som fick överföra data så hade vi idag suttit med uppringda modem och anslutit oss till en BBS (som på 80-talet) och betalat svinhöga teleräkningar för det.

GlennB GlennB skrev:
Har du lust att nämna några vindkraftsprojekt som går med vinst ? på riktigt alltså ?

Den ENDA anledningen att det byggs vindkraft är att det ÖSES skattemedel över dom, direkt eller indirekt.

Dra bort alla subventioner och ställ samam krav på vindkraften som för riktiga kraftslag och det kommer inte att byggas ETT ENDA.
Vad öses över vindkraften?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.