Idag har ledaren för det tyska ultrahögre partiet AfD, Alice Weidel, hållit sitt anförande inför den påbörjade valkampanjen. Hon lovade bl a att riva ned alla vindkraftverk. Skulle hon lyckas med det skulle det bli den största katastrofen för elförsörjningen i Tyskland och även Europa. 70 GW installerad effekt skulle försvinna. Även Sveriges elpriser skulle skjuta i höjden för att Tyskland skulle behöver importera max.
Hon lovade även att stänga Tysklands gränser. Det vore nästa kollaps för Tysklands välfärd.
Jag vet att en del forister här sympatiserar med hennes ideer. SD kommer att försöka knipa ideer därifrån.
Jag hoppas innerligt att populister utan sakkunskap inte lyckas.

D Daniel 109 skrev:
Hur får du det här till att de ”inte alls” minskat fossilkraften?

[bild]

Lägg märke till att skalan är i en helt annan storleksordning än i din graf.
Tänker inte kolla men Radiant har då Entso-E som källa.

Ett annat diagram i deras studie om återstart av tysk kärnkraft är då utsläppen.

Schack-Matt!

• Diagram jämför USA:s och Tysklands förändring i ren elproduktion per person från 2000 till 2020, visar kärnkraft, vind, sol och vattenkraft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De där diagrammen har ju inte ens med någon fossilkraft. Så hur du läser ut att den inte minskar i den förstår jag inte.

T Thomas_Blekinge skrev:
Idag har ledaren för det tyska ultrahögre partiet AfD, Alice Weidel, hållit sitt anförande inför den påbörjade valkampanjen. Hon lovade bl a att riva ned alla vindkraftverk. Skulle hon lyckas med det skulle det bli den största katastrofen för elförsörjningen i Tyskland och även Europa. 70 GW installerad effekt skulle försvinna. Även Sveriges elpriser skulle skjuta i höjden för att Tyskland skulle behöver importera max.
Hon lovade även att stänga Tysklands gränser. Det vore nästa kollaps för Tysklands välfärd.
Jag vet att en del forister här sympatiserar med hennes ideer. SD kommer att försöka knipa ideer därifrån.
Jo nu missade du det viktigaste hon meddelade,

"The leader of the far-right Alternative für Deutschland party, Alice Weidel, said that if she came to power, she would restore the operation of functioning nuclear power plants. Moreover, she promised to ensure that the Nord Stream gas pipeline would resume operation, NTV informs.>"

CDU samt CSU är sedan för en återstart av tysk kärnkraft precis som Afd.

https://newsukraine.rbc.ua/news/german-chancellor-candidate-weidel-promises-1736613699.html

Höghus Höghus skrev:
En ytterligare dimension som inte tas upp är det massiva beroendet av Kina som blir följden av att satsa på grön energi. Kinas agerande har stora likheter med Rysslands ambitioner att göra väst beroende av sin naturgas.
Kinas låga priser, teknologiska försprång och dominans på de råvaror som behövs sätter oss i ett obehagligt beroende av Kina.

/Höghus
Jovisst men det klarar inte de grön-röda av att diskutera, "ändamålet helgar medlen".

• Gilla
Höghus och 1 till
  • Laddar…
tommib
P paralun skrev:
Moreover, she promised to ensure that the Nord Stream gas pipeline would resume operation
P paralun skrev:
Jovisst men det klarar inte de grön-röda av att diskutera, "ändamålet helgar medlen".
Tycker det verkar som att även AfD tycker att ändamålet helgar medlen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tycker det verkar som att även AfD tycker att ändamålet helgar medlen.
Jovisst mitt fokus var på återstart av kärnkraft.

NordStream rören hoppas jag är sönderkorroderade!

tommib
Q qvirre skrev:
Batterierna är med, jag skrev inte ut det bara då de var samma som i förra uträkningen. Två kompletta batterilager är med i kostnaden per kWh, 8,4+8,4 miljarder. Jag uppfattar dessa siffror från källan som med undehåll och kapitalkostnad så därför adderade jag bara till det på solcellerna.
Missade att svara på detta för åtta sidor sedan....

Batterikostnaden från NREL är overnight cost, dvs helt utan kapitalkostnader men däremot med underhållskostnad inkluderat om jag tolkade det rätt.

Priserna som jag fick fram på solceller däremot inkluderade andra kostnader än hårdvara och installation (tillstånd mm). Inte heller där var kapitalkostnaden med.

T Thomas_Blekinge skrev:
Alice tal;
https://www.ardmediathek.de/video/p...in/phoenix/Y3JpZDovL3Bob2VuaXguZGUvNDc0MDQ2Mg

@10:07 säger hon att funktionsdugliga kkv skall kopplas in på nätet.
@10:13 säger hon att det skall nyinvesteras i senaste generationens kkv.

Det kompletterar din bild något.

/Höghus

P paralun skrev:
Jo nu missade du det viktigaste hon meddelade,

"The leader of the far-right Alternative für Deutschland party, Alice Weidel, said that if she came to power, she would restore the operation of functioning nuclear power plants. Moreover, she promised to ensure that the Nord Stream gas pipeline would resume operation, NTV informs.>"

CDU samt CSU är sedan för en återstart av tysk kärnkraft precis som Afd.

[länk]
Installerad vindkraft är 70 GW. Att återuppliva kärnkraften om det nu är möjligt ger kanske 10-20 GW.
Ett jättegap uppstår.
NS är väl sönderrostad för alltid. Men kanske den goda Alice har eltejp att laga med.
Oavsett sifferexercisen är det skrämmande att det är möjligt igen att politiker drar åt sig massorna med falska orealistiska löften och generella anklagelser mot icke renrasiska tyskar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Installerad vindkraft är 70 GW. Att återuppliva kärnkraften om det nu är möjligt ger kanske 10-20 GW.
Ett jättegap uppstår.
NS är väl sönderrostad för alltid. Men kanske den goda Alice har eltejp att laga med.
Oavsett sifferexercisen är det skrämmande att det är möjligt igen att politiker drar åt sig massorna med falska orealistiska löften och generella anklagelser mot icke renrasiska tyskar.
Tysklands utnyttjandegrad på vindkraften är högt räknat 25%
https://www.statista.com/statistics/1468604/onshore-wind-power-capacity-factor-germany/

25% av 70GW, ser ut som att de är hemma.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
En ytterligare dimension som inte tas upp är det massiva beroendet av Kina som blir följden av att satsa på grön energi. Kinas agerande har stora likheter med Rysslands ambitioner att göra väst beroende av sin naturgas.
Kinas låga priser, teknologiska försprång och dominans på de råvaror som behövs sätter oss i ett obehagligt beroende av Kina.
Tyvärr har EU haft som strategi att göra oss beroende av Kina rätt länge. Så att de fortsätter är väl tyvärr helt logiskt enligt den skruvade logik som styr EU.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.