191 783 läst · 4 931 svar
192k läst
4,9k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Medlem
· Blekinge
· 10 619 inlägg
Idag har ledaren för det tyska ultrahögre partiet AfD, Alice Weidel, hållit sitt anförande inför den påbörjade valkampanjen. Hon lovade bl a att riva ned alla vindkraftverk. Skulle hon lyckas med det skulle det bli den största katastrofen för elförsörjningen i Tyskland och även Europa. 70 GW installerad effekt skulle försvinna. Även Sveriges elpriser skulle skjuta i höjden för att Tyskland skulle behöver importera max.
Hon lovade även att stänga Tysklands gränser. Det vore nästa kollaps för Tysklands välfärd.
Jag vet att en del forister här sympatiserar med hennes ideer. SD kommer att försöka knipa ideer därifrån.
Jag hoppas innerligt att populister utan sakkunskap inte lyckas.
Hon lovade även att stänga Tysklands gränser. Det vore nästa kollaps för Tysklands välfärd.
Jag vet att en del forister här sympatiserar med hennes ideer. SD kommer att försöka knipa ideer därifrån.
Tänker inte kolla men Radiant har då Entso-E som källa.D Daniel 109 skrev:
Ett annat diagram i deras studie om återstart av tysk kärnkraft är då utsläppen.
Schack-Matt!
De där diagrammen har ju inte ens med någon fossilkraft. Så hur du läser ut att den inte minskar i den förstår jag inte.
Jo nu missade du det viktigaste hon meddelade,T Thomas_Blekinge skrev:Idag har ledaren för det tyska ultrahögre partiet AfD, Alice Weidel, hållit sitt anförande inför den påbörjade valkampanjen. Hon lovade bl a att riva ned alla vindkraftverk. Skulle hon lyckas med det skulle det bli den största katastrofen för elförsörjningen i Tyskland och även Europa. 70 GW installerad effekt skulle försvinna. Även Sveriges elpriser skulle skjuta i höjden för att Tyskland skulle behöver importera max.
"The leader of the far-right Alternative für Deutschland party, Alice Weidel, said that if she came to power, she would restore the operation of functioning nuclear power plants. Moreover, she promised to ensure that the Nord Stream gas pipeline would resume operation, NTV informs.>"
CDU samt CSU är sedan för en återstart av tysk kärnkraft precis som Afd.
https://newsukraine.rbc.ua/news/german-chancellor-candidate-weidel-promises-1736613699.html
Jovisst men det klarar inte de grön-röda av att diskutera, "ändamålet helgar medlen".Höghus skrev:En ytterligare dimension som inte tas upp är det massiva beroendet av Kina som blir följden av att satsa på grön energi. Kinas agerande har stora likheter med Rysslands ambitioner att göra väst beroende av sin naturgas.
Kinas låga priser, teknologiska försprång och dominans på de råvaror som behövs sätter oss i ett obehagligt beroende av Kina.
/Höghus
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 405 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 405 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 405 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 405 inlägg
Missade att svara på detta för åtta sidor sedan....Q qvirre skrev:
Batterikostnaden från NREL är overnight cost, dvs helt utan kapitalkostnader men däremot med underhållskostnad inkluderat om jag tolkade det rätt.
Priserna som jag fick fram på solceller däremot inkluderade andra kostnader än hårdvara och installation (tillstånd mm). Inte heller där var kapitalkostnaden med.
Alice tal;T Thomas_Blekinge skrev:Idag har ledaren för det tyska ultrahögre partiet AfD, Alice Weidel, hållit sitt anförande inför den påbörjade valkampanjen. Hon lovade bl a att riva ned alla vindkraftverk. Skulle hon lyckas med det skulle det bli den största katastrofen för elförsörjningen i Tyskland och även Europa. 70 GW installerad effekt skulle försvinna. Även Sveriges elpriser skulle skjuta i höjden för att Tyskland skulle behöver importera max.
https://www.ardmediathek.de/video/p...in/phoenix/Y3JpZDovL3Bob2VuaXguZGUvNDc0MDQ2Mg
@10:07 säger hon att funktionsdugliga kkv skall kopplas in på nätet.
@10:13 säger hon att det skall nyinvesteras i senaste generationens kkv.
Det kompletterar din bild något.
/Höghus
Medlem
· Blekinge
· 10 619 inlägg
Installerad vindkraft är 70 GW. Att återuppliva kärnkraften om det nu är möjligt ger kanske 10-20 GW.P paralun skrev:Jo nu missade du det viktigaste hon meddelade,
"The leader of the far-right Alternative für Deutschland party, Alice Weidel, said that if she came to power, she would restore the operation of functioning nuclear power plants. Moreover, she promised to ensure that the Nord Stream gas pipeline would resume operation, NTV informs.>"
CDU samt CSU är sedan för en återstart av tysk kärnkraft precis som Afd.
[länk]
Ett jättegap uppstår.
NS är väl sönderrostad för alltid. Men kanske den goda Alice har eltejp att laga med.
Oavsett sifferexercisen är det skrämmande att det är möjligt igen att politiker drar åt sig massorna med falska orealistiska löften och generella anklagelser mot icke renrasiska tyskar.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tysklands utnyttjandegrad på vindkraften är högt räknat 25%T Thomas_Blekinge skrev:Installerad vindkraft är 70 GW. Att återuppliva kärnkraften om det nu är möjligt ger kanske 10-20 GW.
Ett jättegap uppstår.
NS är väl sönderrostad för alltid. Men kanske den goda Alice har eltejp att laga med.
Oavsett sifferexercisen är det skrämmande att det är möjligt igen att politiker drar åt sig massorna med falska orealistiska löften och generella anklagelser mot icke renrasiska tyskar.
https://www.statista.com/statistics/1468604/onshore-wind-power-capacity-factor-germany/
25% av 70GW, ser ut som att de är hemma.
/Höghus
Tyvärr har EU haft som strategi att göra oss beroende av Kina rätt länge. Så att de fortsätter är väl tyvärr helt logiskt enligt den skruvade logik som styr EU.Höghus skrev:En ytterligare dimension som inte tas upp är det massiva beroendet av Kina som blir följden av att satsa på grön energi. Kinas agerande har stora likheter med Rysslands ambitioner att göra väst beroende av sin naturgas.
Kinas låga priser, teknologiska försprång och dominans på de råvaror som behövs sätter oss i ett obehagligt beroende av Kina.
Produkter som diskuteras i tråden