238 526 läst · 6 031 svar
239k läst
6,0k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Medlem
· Blekinge
· 10 948 inlägg
Idag har ledaren för det tyska ultrahögre partiet AfD, Alice Weidel, hållit sitt anförande inför den påbörjade valkampanjen. Hon lovade bl a att riva ned alla vindkraftverk. Skulle hon lyckas med det skulle det bli den största katastrofen för elförsörjningen i Tyskland och även Europa. 70 GW installerad effekt skulle försvinna. Även Sveriges elpriser skulle skjuta i höjden för att Tyskland skulle behöver importera max.
Hon lovade även att stänga Tysklands gränser. Det vore nästa kollaps för Tysklands välfärd.
Jag vet att en del forister här sympatiserar med hennes ideer. SD kommer att försöka knipa ideer därifrån.
Jag hoppas innerligt att populister utan sakkunskap inte lyckas.
Hon lovade även att stänga Tysklands gränser. Det vore nästa kollaps för Tysklands välfärd.
Jag vet att en del forister här sympatiserar med hennes ideer. SD kommer att försöka knipa ideer därifrån.
Tänker inte kolla men Radiant har då Entso-E som källa.D Daniel 109 skrev:
Ett annat diagram i deras studie om återstart av tysk kärnkraft är då utsläppen.
Schack-Matt!
De där diagrammen har ju inte ens med någon fossilkraft. Så hur du läser ut att den inte minskar i den förstår jag inte.
Jo nu missade du det viktigaste hon meddelade,T Thomas_Blekinge skrev:Idag har ledaren för det tyska ultrahögre partiet AfD, Alice Weidel, hållit sitt anförande inför den påbörjade valkampanjen. Hon lovade bl a att riva ned alla vindkraftverk. Skulle hon lyckas med det skulle det bli den största katastrofen för elförsörjningen i Tyskland och även Europa. 70 GW installerad effekt skulle försvinna. Även Sveriges elpriser skulle skjuta i höjden för att Tyskland skulle behöver importera max.
"The leader of the far-right Alternative für Deutschland party, Alice Weidel, said that if she came to power, she would restore the operation of functioning nuclear power plants. Moreover, she promised to ensure that the Nord Stream gas pipeline would resume operation, NTV informs.>"
CDU samt CSU är sedan för en återstart av tysk kärnkraft precis som Afd.
https://newsukraine.rbc.ua/news/german-chancellor-candidate-weidel-promises-1736613699.html
Jovisst men det klarar inte de grön-röda av att diskutera, "ändamålet helgar medlen".Höghus skrev:
En ytterligare dimension som inte tas upp är det massiva beroendet av Kina som blir följden av att satsa på grön energi. Kinas agerande har stora likheter med Rysslands ambitioner att göra väst beroende av sin naturgas.
Kinas låga priser, teknologiska försprång och dominans på de råvaror som behövs sätter oss i ett obehagligt beroende av Kina.
/Höghus
Missade att svara på detta för åtta sidor sedan....Q qvirre skrev:
Batterikostnaden från NREL är overnight cost, dvs helt utan kapitalkostnader men däremot med underhållskostnad inkluderat om jag tolkade det rätt.
Priserna som jag fick fram på solceller däremot inkluderade andra kostnader än hårdvara och installation (tillstånd mm). Inte heller där var kapitalkostnaden med.
Alice tal;T Thomas_Blekinge skrev:Idag har ledaren för det tyska ultrahögre partiet AfD, Alice Weidel, hållit sitt anförande inför den påbörjade valkampanjen. Hon lovade bl a att riva ned alla vindkraftverk. Skulle hon lyckas med det skulle det bli den största katastrofen för elförsörjningen i Tyskland och även Europa. 70 GW installerad effekt skulle försvinna. Även Sveriges elpriser skulle skjuta i höjden för att Tyskland skulle behöver importera max.
https://www.ardmediathek.de/video/p...in/phoenix/Y3JpZDovL3Bob2VuaXguZGUvNDc0MDQ2Mg
@10:07 säger hon att funktionsdugliga kkv skall kopplas in på nätet.
@10:13 säger hon att det skall nyinvesteras i senaste generationens kkv.
Det kompletterar din bild något.
/Höghus
Medlem
· Blekinge
· 10 948 inlägg
Installerad vindkraft är 70 GW. Att återuppliva kärnkraften om det nu är möjligt ger kanske 10-20 GW.P paralun skrev:Jo nu missade du det viktigaste hon meddelade,
"The leader of the far-right Alternative für Deutschland party, Alice Weidel, said that if she came to power, she would restore the operation of functioning nuclear power plants. Moreover, she promised to ensure that the Nord Stream gas pipeline would resume operation, NTV informs.>"
CDU samt CSU är sedan för en återstart av tysk kärnkraft precis som Afd.
[länk]
Ett jättegap uppstår.
NS är väl sönderrostad för alltid. Men kanske den goda Alice har eltejp att laga med.
Oavsett sifferexercisen är det skrämmande att det är möjligt igen att politiker drar åt sig massorna med falska orealistiska löften och generella anklagelser mot icke renrasiska tyskar.
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tysklands utnyttjandegrad på vindkraften är högt räknat 25%T Thomas_Blekinge skrev:Installerad vindkraft är 70 GW. Att återuppliva kärnkraften om det nu är möjligt ger kanske 10-20 GW.
Ett jättegap uppstår.
NS är väl sönderrostad för alltid. Men kanske den goda Alice har eltejp att laga med.
Oavsett sifferexercisen är det skrämmande att det är möjligt igen att politiker drar åt sig massorna med falska orealistiska löften och generella anklagelser mot icke renrasiska tyskar.
https://www.statista.com/statistics/1468604/onshore-wind-power-capacity-factor-germany/
25% av 70GW, ser ut som att de är hemma.
/Höghus
Tyvärr har EU haft som strategi att göra oss beroende av Kina rätt länge. Så att de fortsätter är väl tyvärr helt logiskt enligt den skruvade logik som styr EU.Höghus skrev:
En ytterligare dimension som inte tas upp är det massiva beroendet av Kina som blir följden av att satsa på grön energi. Kinas agerande har stora likheter med Rysslands ambitioner att göra väst beroende av sin naturgas.
Kinas låga priser, teknologiska försprång och dominans på de råvaror som behövs sätter oss i ett obehagligt beroende av Kina.
Då är vi i huvudsak överens. Om framtiden tror jag dels att prognoserna för framtida elbehov är överdrivna; så har de varit hittills. Jag tror också att potentialen för tekniska framsteg är större när det gäller energieffektivisering, energilagring och effektstyrning än när det gäller själva elproduktionen. Men även vad gäller elproduktion så blir sol och vind allt billigare, medan kärnkraft förefaller bli allt dyrare.Q qvirre skrev:Allt du skriver är sant. Idag är det inget problem och det är ju enkelt att se då vi har god kvalité och 100% tillgänglighet på el.
Det som många skriver om är framtiden både i Sverige och globalt. Vad kan vi göra för att få bort all fossil energi framöver. Om/när det ska ske så måste vi basera majoriteten av våra processer på el. Då krävs det närmast ogreppbar mängd el mot idag. Hur snabbt vi ska erasätta det fosilla kan man tvista om men det kommer ske av naturliga skäl förr eller senare.
Så hur ska det lösas över kommande 30-50 år? Vad har de olika kraftkällorna för för/nackdelar och vad är mest ekonomiskt att bygga.
Djac brukar ha tesen att det vet ingen här och det håller jag med om. Ingen vet detta men som elöverintresserad person kan det vara intressant att diskutera frågan ändå. Och tillsammans finns det många här inne som kan göra grova överslag som visar om det är möjligt kommande decennier med den teknik vi har idag.
Men hävdar man att andelen vind/sol är icke-fungerande just idag för Norden så har man ju de facto fel.
Vad tror du om den framtida elmixen globalt och här i Norden den dagen vi ska ersätta alla fossila processer med el?
Det finns alltid en teknisk joker med i leken. Det kan vara så att vi får ett genombrott inom till exempel fusion som kullkastar allt. Men det håller jag inte för troligt inom en 30-årig horisont.
Hur som helst tror jag att det är en dålig strategi att i dag låsa oss för kärnkraft för flera decennier framåt. Och jag tror att marknaden är bättre på att bedöma framtida åtgärder än vad politiken är, Så ge alla kraftslag likvärdiga förutsättningar och låt marknaden bestämma. I den mån staten bör ingripa utöver detta bör den främst satsa på energieffektivisering och forskning.
Jo men inte river hon några vindsnurror däremot stoppar hon vansinnet att ösa mer pengar på mer vindproduktion.T Thomas_Blekinge skrev:Installerad vindkraft är 70 GW. Att återuppliva kärnkraften om det nu är möjligt ger kanske 10-20 GW.
Ett jättegap uppstår.
Sen i norra Tyskland finns det sannolikt vindkraftsparker som kraftigt stör innevånarna.
Men mycket sannolikt blir det CDU+CSU samt S som bildar en ny regering i Tyskland och S måste sätta ner foten.
CSU i Bayern har redan sänkt de gröna
"Men enligt Markus Söder, partiledare för CSU, är ett samarbete med De Gröna uteslutet.
"Det måste finnas ett engagemang för en förnuftig energipolitik, det vill säga kärnkraft", sa Markus Söder vid ett valmöte på måndagen.
"Vi tror inte att De Gröna är kompetenta att regera", tillade han."
https://www.affarsvarlden.se/artikel/karta-karnkraftverken-som-kan-aterstartas-efter-tyska-nyvalet
Ja, det låter som vi har samma principiella inställning till framtiden. Teknikneutrala förutsättningar, ny teknik och en mix av det mest ekonomiskt effektiva kraftslagen.B bjorn.abelsson skrev:Då är vi i huvudsak överens. Om framtiden tror jag dels att prognoserna för framtida elbehov är överdrivna; så har de varit hittills. Jag tror också att potentialen för tekniska framsteg är större när det gäller energieffektivisering, energilagring och effektstyrning än när det gäller själva elproduktionen. Men även vad gäller elproduktion så blir sol och vind allt billigare, medan kärnkraft förefaller bli allt dyrare.
Hur som helst tror jag att det är en dålig strategi att i dag låsa oss för kärnkraft för flera decennier framåt. Och jag tror att marknaden är bättre på att bedöma framtida åtgärder än vad politiken är, Så ge alla kraftslag likvärdiga förutsättningar och låt marknaden bestämma. I den mån staten bör ingripa utöver detta bör den främst satsa på energieffektivisering och forskning.
Jag har dock en annan bild av det framtida elbehovet. Att vi tidigare missbedömt det är för att det ligger i människans natur att först tro att skiften kommer tidigare än de gör för att sen missbedömma hur stort det faktiskt blir när det väl sker.
Vi kommer (tyvärr) inte ersätta fossila bränslen snabbare än det är ekonomiskt effektivt att göra så. Men det måste ske förr eller senare.
Vilka andra tekniker än elektrifiering ser du att vi kan använda för att ersätta all dagens fossilbaserade energi?
Den totala globala energianvändningen, inklusive alla energiformer som olja, kol, naturgas och förnybara källor motsvarar ungefär 165 000 TWh. El gav 28 500 TWh.
Därmed utgjorde elektricitet omkring 17% av den totala energianvändningen globalt.
Vi ska alltså globalt öka elproduktionen med ca 6 gånger på 100 år.