D
P paralun skrev:
Nej det är inget svammel däremot elröran vi hamnat i främst pga tyska Energiewende.

Jag tror det nu är mycket viktigt att megabolagen Google, Microsoft samt Amazon nu visar vägen. Att nu deras "extremekonomer" räknat hem en satsning på kärnkraft visar nog vägen inkl hur de kalkylerat.
Du menar att pengarna från vårt föreslagna kärnkraftsupplägg ska gå till tyska batterier och vindkraft?
 
D djac skrev:
Du menar att pengarna från vårt föreslagna kärnkraftsupplägg ska gå till tyska batterier och vindkraft?
Jo man har varit mycket dålig på att förklara alternativen..... vi har ju en gemensam elmarknad och det är ju vad vi gör gemensamt som spelar roll. Nu sitter Tyskland på sin vacklande tron och naturligvist så vill de att deras extremdyra alternativ väljs för hela EU.

Precis som Robert Habecks statsekreterare uttalade sig.
https://www.euractiv.com/section/ee...y-wish-list-kick-nuclear-out-of-eu-financing/

Tyskland har ställt till mycket elände.....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo man har varit mycket dålig på att förklara alternativen..... vi har ju en gemensam elmarknad och det är ju vad vi gör gemensamt som spelar roll. Nu sitter Tyskland på sin vacklande tron och naturligvist så vill de att deras extremdyra alternativ väljs för hela EU.

Precis som Robert Habecks statsekreterare uttalade sig.
[länk]

Tyskland har ställt till mycket elände.....
Alternativ finns det gott om, man kan tex betala för sig själv, istället för detta planekonomiska upplägget.

Detta är för mig det sämsta av två (eller fler) världar, kombinerat till en urdålig lösning.
 
D djac skrev:
Alternativ finns det gott om, man kan tex betala för sig själv, istället för detta planekonomiska upplägget.

Detta är för mig det sämsta av två (eller fler) världar, kombinerat till en urdålig lösning.
Jo Kina och USA tackar för elröran inom EU...... (och all annan politisk röra inom EU)
 
Det uppenbart bästa för Sverige vore att klippa alla kablarna till kontinenten. Men, uppenbarligen ska vi alla betala för tyskarnas idiotbeteende.
 
V videopac skrev:
Det uppenbart bästa för Sverige vore att klippa alla kablarna till kontinenten. Men, uppenbarligen ska vi alla betala för tyskarnas idiotbeteende.
Jo men jag är en stor EU-vän och att vi gemensamt kan lösa det här.
Tyskland är ju sedan den stora motorn i Europas ekonomi inkl för svenska företag.
Jag tror man tar sig samman i Bryssel och får till en bra kompromiss inkl kärnkraft.
Tyvärr kan vi ha slösat för mycket tid på käbbel så det är kört för Europa?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo Kina och USA tackar för elröran inom EU...... (och all annan politisk röra inom EU)
Okej, vi får avsluta detta men det jag har förstått av din uppfattning är att de gröna i Tyskland, och någon okänd Kines, har tagit över vår regering och fjärrstyrt dem för att införa en form av planekonomi, så att de kan slussa pengar till Tyska vindkraftverk och batterier.

Jag tror inte på detta upplägg, min gissning är att kognitiva begränsningar ligger bakom.
 
D djac skrev:
Okej, vi får avsluta detta men det jag har förstått av din uppfattning är att de gröna i Tyskland, och någon okänd Kines, har tagit över vår regering och fjärrstyrt dem för att införa en form av planekonomi, så att de kan slussa pengar till Tyska vindkraftverk och batterier.

Jag tror inte på detta upplägg, min gissning är att kognitiva begränsningar ligger bakom.
Njau, som jag skrev så vet ju elmarknaden exakt var och hur det blir underskott på el, främst då under den kalla årstiden. Det börjar då bli övertydligt att det billigaste alternativet är SMR reaktorer om Europa ska behålla konkurrenskraften. Eller så ska vi då sänka våran levnadsstandard och välfärd med det grön-röda alternativet?

Befinner mig utomlands så nu ska jag gå och bada....😉
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Eller så ska vi då sänka våran levnadsstandard och välfärd med det grön-röda alternativet?
Folk ska bo i timmerstugor, jobba kontorsjobb på dagen, sköta jordbruket på kvällen. Pendla med häst och vagn. Blir man sjuk så kommer den lokala shamanen som botar allt ;)
Det är där någonstans det slutar med nuvarande kurs.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Folk ska bo i timmerstugor, jobba kontorsjobb på dagen, sköta jordbruket på kvällen. Pendla med häst och vagn. Blir man sjuk så kommer den lokala shamanen som botar allt ;)
Det är där någonstans det slutar med nuvarande kurs.
Jo det börjar nog med att man lägger ner BMW, VW, Audi osv samt stålverken i Tyskland (eller flyttar till USA eller Kina).

Energiewende är så korkat så det borde inte vara sant! "Deutschland uber alles"....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo det börjar nog med att man lägger ner BMW, VW, Audi osv samt stålverken i Tyskland (eller flyttar till USA eller Kina).

Energiewende är så korkat så det borde inte vara sant! "Deutschland uber alles"....
Problemet med biltillverkarna har verkligen ingenting med hur elen produceras att göra, de har ålderdomliga tillverkningsmetoder och deras plattformar är helt offside, det gör deras att deras produkter ligger efter och tillverkas med förlust, ett SMR kommer inte lösa deras programvaruarkitektur.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D djac skrev:
Problemet med biltillverkarna har verkligen ingenting med hur elen produceras att göra, de har ålderdomliga tillverkningsmetoder och deras plattformar är helt offside, det gör deras att deras produkter ligger efter och tillverkas med förlust, ett SMR kommer inte lösa deras programvaruarkitektur.
Nej nu har du helt fel och de tyska biltillverkarna ligger nog i spjutspetsen av teknik.
Sen jovisst underskattade man utmaningen med mjukvara och det har ju bla VW's VD erkänt.

Det är ju sedan unikt att tyska biltillverkare får varsla personal och på den vägen är vi.
De gröna blir med all säkerhet utkastade från Bundestag när den tyska befolkningen ger sin dom.
 
  • Haha
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilka kärnkraftverk äger staten som den överväger att sälja? I avsaknad av sådana förstår jag tyvärr inte din poäng.
Det är en fälla som jag gillrat för dig. Om du kan hålla med om att det vore en dålig idé att sälja (om man vill ha kontroll) så har jag kommit en bra bit på vägen att övertyga dig att det vore en god idé att köpa.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nej nu har du helt fel och de tyska biltillverkarna ligger nog i spjutspetsen av teknik.
Sen jovisst underskattade man utmaningen med mjukvara och det har ju bla VW's VD erkänt.

Det är ju sedan unikt att tyska biltillverkare får varsla personal och på den vägen är vi.
De gröna blir med all säkerhet utkastade från Bundestag när den tyska befolkningen ger sin dom.
Verkligen inte, de är många generationer efter Tesla som i sin tur är några generationer bakom kineserna, de är duktiga på mekaniska biten, med gamla dyra metoder men det gör de tyvärr inte konkurrenskraftiga och gapet kommer bara fortsätta öka, om de inte investerar oceaner av pengar för att komma ifatt. Inte troligt då de är ganska belånade redan.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D djac skrev:
Verkligen inte, de är många generationer efter Tesla som i sin tur är några generationer bakom kineserna, de är duktiga på mekaniska biten, med gamla dyra metoder men det gör de tyvärr inte konkurrenskraftiga och gapet kommer bara fortsätta öka, om de inte investerar oceaner av pengar för att komma ifatt. Inte troligt då de är ganska belånade redan.
Jo men nu har tyska bilmärken en stor marknad i just Kina och därför så ville Tyskland inte ha några strafftullar för kinesiska bilar till EU. Kina lägger ju direkt samma strafftull.
Rätt ner i avgrunden för Europa inkl svenska underleverantörer till den tyska bilindustrin.

Den gröna spelevinken, minister Robert Habeck börjar få slut lösningar.
https://www.politico.eu/article/germany-volkswagen-robert-habeck-electric-vehicle-bmw-plant/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.