162 793 läst · 4 062 svar
163k läst
4,1k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 721 inlägg
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Ja, vi kan ju ta det direkt från Blykallas hemsida:tommib skrev:
"SEALER-55 is Blykalla's commercial SMR units, which will have an output of 55MW each. These will be used for both industrial processes and electricity production. [min fetning]... We expect to start serial production of SEALER-55s in the early 2030's. Our goal is to produce 1,000 of these units - which would remove 1% of global emissions annually."
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Njae, det är nog tyvärr så att de flesta myndigheter har svårt att hitta kompetens utanför iaf storstadsregionerna. Och flyttarna förskräcker ju; se bara på elsäkerhetsverket som är en skugga av sitt forna jag. Det finns många andra liknande exempel, och jag vet snart sagt inte om någon flytt som varit särskilt lyckat.D djac skrev:Jag tror alla myndigheter hade tjänat på att ligga på andra orter än Stockholm, större tillgängligt utbud och högre kompetens till lägre kostnad. Dessutom kanske det kunde hjälpt en del politiker att hålla avståndet, om det skulle vara så hade bara det varit en enorm vinst, förmodligen det största lyftet i svensk förvaltningshistoria.
Dessutom så har många av de utflyttade myndigheterna smygflyttat tillbaka till Stockholm; man har en generaldirektör som bor och verkar i Stockholm vilket inte är så konstigt eftersom det är där resten de man verkar med och mot finns inklusive politiken som bekostar och beslutar om verksamheten. Detta leder till att man bygger lokalkontor med de centrala kompetenserna i Stockholm. Kvar blir rena utförare kvar "på landet" avskurna både från kompetens och ledning.
Att sedan politiken i Stockholm borde ha större kunskap om vad som försiggår i riket i stort och förutsättningarna för det. Det är en annan sak. Men jag tror inte att man effektivt adresserar det genom att flytta ut myndigheter. Det räcker nog ganska bra med länsstyrelserna som det är. Dessa fungerar ofta mycket bättre, om än inte alltid perfekt.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 303 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 303 inlägg
Jag funderade på om jag bara var blind (tittade givetvis på hemsidan) men jag diskvalificerade nog det där då det inte anges om det är 55 MWe eller 55 MWth.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, vi kan ju ta det direkt från Blykallas hemsida:
"SEALER-55 is Blykalla's commercial SMR units, which will have an output of 55MW each. These will be used for both industrial processes and electricity production. [min fetning]... We expect to start serial production of SEALER-55s in the early 2030's. Our goal is to produce 1,000 of these units - which would remove 1% of global emissions annually."
Oavsett så hoppas jag att Janne et al lyckas. SEALER kan bli en rejäl exportframgång om de får till det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Ja, det är ju en bra fråga. Enligt den här artikeln från IAEA (pdf, s. 187) så skall SEALER-55 (ja i SEALER-UK varianten) vara 55MWe, dvs elektricitet. Och här säger World Nuclear News samma sak, dvs SEALER-55 140MWt, för vilket 55MWe är rimligt.tommib skrev:
Så jag känner mig trygg med att "55" i SEALER-55 står för den elektriska effekten.
Sedan så talade man också (eller gjorde iaf) om en mindre reaktor på bara några få MWe (3-10) främst för värmeproduktion i Kanadensiska Arktis. Men jag vet inte om den mindre designen fortfarande är aktuell.
Hemsidan innehåller dock en massa referenser till elproduktion:D daVinci skrev:
"As the world is moving toward electrification, we need clean energy to power it."
"Global electricity generation is expected to grow by 65% in the next 30 years. This will require an output of more than 40 000 TWh, compared to today's ∼25 000 TWh. In Sweden alone, the expected electricity usage far surpasses the expected production, pointing to an electricity gap of more than 200 TWh in 2050."
Från https://www.energinyheter.se/20240409/31141/saker-faller-pa-plats-blykalla :
"Man är redan igång med analyser och försök för att kunna producera reaktorn SEALER-One, som ska bli den första kommersiella helsvenska blykylda kärnreaktorn som producerar el till elnätet."
Du får nog hitta bättre referenser för ditt konstiga påstående.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 721 inlägg
Wallenius verkar tycka att den största nyttan med Blykallareaktorerna är att kunna använda värmen direkt i industriella processer, men det är ju långt ifrån att de bara kan användas så.
För egen del tror jag att restriktionerna om var kärnkraftverk får ligga även fortsättningsvis kommer vara tämligen höga, så jag är inte övertygad. Kan man öka mängden nyttig energi med 50 % (siffra dragen ur arslet) genom att hoppa över konvertering till och från el så kan det förstås visa sig vara värt att navigera alla restriktionshinder på fler platser.
För egen del tror jag att restriktionerna om var kärnkraftverk får ligga även fortsättningsvis kommer vara tämligen höga, så jag är inte övertygad. Kan man öka mängden nyttig energi med 50 % (siffra dragen ur arslet) genom att hoppa över konvertering till och från el så kan det förstås visa sig vara värt att navigera alla restriktionshinder på fler platser.
Jag undviker att kommentera tex att resten av landet är avskuret från kompetens.. det blev lite AKB där.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, det är nog tyvärr så att de flesta myndigheter har svårt att hitta kompetens utanför iaf storstadsregionerna. Och flyttarna förskräcker ju; se bara på elsäkerhetsverket som är en skugga av sitt forna jag. Det finns många andra liknande exempel, och jag vet snart sagt inte om någon flytt som varit särskilt lyckat.
Dessutom så har många av de utflyttade myndigheterna smygflyttat tillbaka till Stockholm; man har en generaldirektör som bor och verkar i Stockholm vilket inte är så konstigt eftersom det är där resten de man verkar med och mot finns inklusive politiken som bekostar och beslutar om verksamheten. Detta leder till att man bygger lokalkontor med de centrala kompetenserna i Stockholm. Kvar blir rena utförare kvar "på landet" avskurna både från kompetens och ledning.
Att sedan politiken i Stockholm borde ha större kunskap om vad som försiggår i riket i stort och förutsättningarna för det. Det är en annan sak. Men jag tror inte att man effektivt adresserar det genom att flytta ut myndigheter. Det räcker nog ganska bra med länsstyrelserna som det är. Dessa fungerar ofta mycket bättre, om än inte alltid perfekt.
Du kan ha rätt men då är det något som är specifikt för myndigheter, andra företag tjänar på att lägga kontor där underskottet på kvalificerad arbetskraft är mindre och man kan komma undan med lägre löner där levnadskostnaderna är lägre. Det låter märkligt att det är tvärtom för en myndighet och det i sig är kanske ett bevis på att man bör flytta och göre en refresh på personalen.
Jovisst men utmaningen är ju om man är helsvenskt företag att klara en licensiering av SSM.tommib skrev:
Om:
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/karnkraft/
Exempel på licensiering som pågår, i det här fallet BWRX-300 och av amerikanska NRC.
https://www.nrc.gov/reactors/new-re...ties/pre-application-activities/bwrx-300.html
Sen ryktas det att man nu inte är eniga kring lösningen för snabbstopp.
Ett annat exempel, brittiska Rolls-Royce och deras myndighetsgranskning som förefaller gå bra.
https://www.reuters.com/business/en...esign-clears-second-uk-assessment-2024-07-30/
Jag misstänker att en svensk licensieringsprocess tyvärr kan bli rena rama röran....