219 149 läst · 5 792 svar
219k läst
5,8k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Du skrev det här. Det är inger jag hittar på.
Vilka frågor är det du menar att jag inte svarar på?D daVinci skrev:
Roliga nyheter och nu rör det på sig.😉
GE-Hitachi med sin BWRX-300 har skrivit kontrakt med ett kanadensiskt bolag om att tillverka reaktortanken till OPGs SMR reaktor. Att tillverka en reaktortank är då den stora milstolpen i ett kärnkraftsprojekt.
https://www.world-nuclear-news.org/...arded-for-opg-smr-and-life-extension-projects
Sen verkar licensiering dra ut på tiden men det löser sig nog.
https://www.nrc.gov/reactors/new-re...ties/pre-application-activities/bwrx-300.html
GE-Hitachi med sin BWRX-300 har skrivit kontrakt med ett kanadensiskt bolag om att tillverka reaktortanken till OPGs SMR reaktor. Att tillverka en reaktortank är då den stora milstolpen i ett kärnkraftsprojekt.
https://www.world-nuclear-news.org/...arded-for-opg-smr-and-life-extension-projects
Sen verkar licensiering dra ut på tiden men det löser sig nog.
https://www.nrc.gov/reactors/new-re...ties/pre-application-activities/bwrx-300.html
Ja, och där står att prisvariationer kan förekomma. Har du läst det du citerar?D Daniel 109 skrev:
Och så har jag förtydligat strax ovan med:
Vilka prisvariationer som är större är inköpskostnad+lagring+försäljningskostnad + kapitalkostnad +ev skatter och elände förekommer (när framtida priser är någorlunda kända)?
Och var är ditt svar på det?
Och hur får du det till att jag sagt 0 volatilitet?
Har du svarat på någon fråga alls?D Daniel 109 skrev:
Här ovan citerade jag en obesvarad fråga.
Här frågade jag apropå det du påstod:
Skillnaden mellan vad?
Du berättar inte mellan vad.
Helt obesvarat.
Sedan är det många frågor i #5 584. Mest om hur du tänker. Men det har du inte besvarat det det minsta.
Det är helt enkelt tomt på redogörelser från dig. Verkar mest som du försöker hitta en mening att vantolka och sedan struntar fullständigt i förtydliganden.
Är det på allvar att du inte förstår att dessa frågor är obesvarade av dig??
Du skrev i ett i lägg ingen nämnvärd voatilitet och i ett annat, att den inte kan förekomma utan skatter och regleringar.D daVinci skrev:
Det du nu påstår skrev du inte alls i de inläggen jag ifrågasätter.
Jag undrar fortfarande vilka skatter och regleringar du menar att det är som hindrar den lagring som ska minska eller ta bort prisvariationer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 376 inlägg
Det här är ren historieförfalskning. 2015 gällde decemberöverenskommelsen och 2019 och 2020 januariavtalet. Det fanns inget blått block såsom du beskriver det, utan det fanns ett anti SD-block som samlade en majoritet. Någon samlad borgerlighet fanns det inte heller, liksom det inte finns det nu om man, likt du uppenbarligen gör, räknar centern till borgerligheten. Och något block inkluderande SD (jag trodde för övrigt ni rödgröna hade stallorder på att kalla det blåbrunt) fanns definitivt inte.B bjorn.abelsson skrev:Och vilka är "man"?
Beslut om att avskaffa effektskatten togs 2016. R2 lades ner 2019. R1 lades ner 2020. Gällande energipolitik från 2016 var energiöverenskommelsen mellan S, MP, C, KD och M. Mandatfördelningen i Riksdagen 2015, när Vattenfall beslutade att lägga ner R1 och R2 var 190 mandat för de blå, 159 för de rödgröna. 2019 och 2020, när reaktorerna slutligen stängdes, var det 205 blå och 144 rödgröna. Borgerligheten hade alltså kunnat stoppa nedläggningen, om man hade varit överens.
De geografiska och demografiska skillnaderna är obekanta, eller? Kanske skulle de gjort som norrlänningarna och skaffat sig vattenkraft också?B bjorn.abelsson skrev:
Skogsägare
· 19 376 inlägg
Nåja, bevisligen har vi partier likt Mp som i regeringsställning lyckats fördyra kärnkraft till den grad att reaktorer stängts samt ersatt styrelseledamöter oxh hotat VD i Vattenfall på ett sätt som gjort det mer än klart att den politiska makten velat att bolaget inte ägnat sig åt långsiktiga kärnkraftssatsningar.B bjorn.abelsson skrev:
Om man tror att sådant är oviktigt förstår man inte hur politik bedrivs. Om man låtsas som att sådant är oviktigt är man oärlig.
För att de flesta bryr sig mer om andra frågor än kraftförsörjning. Statsvetarna i Götelaborg må ägna sig åt att döpa val efter enskilda frågor, men nog var exempelvis Nato eller kriminalpolitiken nog så stora som energipolitiken -22.B bjorn.abelsson skrev:
Och ibland tas frågor helt enkelt framåt. På samma vis som ett stort antal regeringsbeslut fattats om havsbaserad vindkraft av nuvarande regering kommer ett antal fattas om kärnkraft.
Vilken signifikans skillnad hittar du då?D Daniel 109 skrev:
Jag ser ingen. Jag har kommit med förtydligande.
Det är inte skäligt att jag skall behöva skriva långa redogörelser varje gång. Utan ibland måste jag få uttrycka mig kortfattat.
Själv skriver du bara kortfattade påståenden, utan någon som helst grund. Och när man synar dessa kommer ingen redogörelse utan du springer och gömmer dig.
Och det har du fått besked om att det har jag svarat på flera ggr tidigare.D Daniel 109 skrev:
Kan du nu bekräfta att du tagit emot den informationen.
Och berätta gärna varför du fortsätter att fråga när du fått svar.
Du skriver att marknaden ska städa bort prisvolatiliteten.D daVinci skrev:
Hur är det möjligt om städmekanismens intäkter bygger på just prisvolatiliteten?
Men det är inte skatter som skapar prisvolatiliteten.D daVinci skrev:
Du får uttrycka dig tydligare. (Även om jag förstod).
Med din argumentationsteknik kan ju texten betyda att du vill ha regler och skatter för att få volatiliteten du behöver för att din lagring ska vara lönsam. 😜
Rödgröna, blåbruna, två etablerade politiska grupperingar, inga problem kompis!Nötegårdsgubben skrev:
Det här är ren historieförfalskning. 2015 gällde decemberöverenskommelsen och 2019 och 2020 januariavtalet. Det fanns inget blått block såsom du beskriver det, utan det fanns ett anti SD-block som samlade en majoritet. Någon samlad borgerlighet fanns det inte heller, liksom det inte finns det nu om man, likt du uppenbarligen gör, räknar centern till borgerligheten. Och något block inkluderande SD (jag trodde för övrigt ni rödgröna hade stallorder på att kalla det blåbrunt) fanns definitivt inte.
De geografiska och demografiska skillnaderna är obekanta, eller? Kanske skulle de gjort som norrlänningarna och skaffat sig vattenkraft också?
Skogsägare
· 19 376 inlägg
Ja, etablerade på samma sätt som om förra regeringen skulle kallats kommunistregeringen för dess beroende av Kakabaveh och vänsterpartiet. Etablerade i rännstenen alltså.
Ja men gör det, jag tror inte mycket skulle hända och ändrar inte på relevansen av blåbrun, det är nog mest de blå i samarbetet som blir upprörda, varför vet jag inte, samarbetet är ju ju medvetet och man får anta att de gått in i det med öppna ögon.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 19 376 inlägg
Det som händer är att det tar plats från sakfrågan och skapar personligt agg.D djac skrev:
Nej, det uttrycket är förstås problematiskt oavsett.D djac skrev:
Det vet du är osant.D djac skrev:
Dumheter, naturligtvis vet du vad som stör även om du tycker att det är välförtjänt.D djac skrev:
När grundpremissen är felaktig blir följdargumenten värdelösa. Jag tänker inte delta i charaden att SD är nazister.D djac skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 525 inlägg
Njau det förefaller väl mest vara röda som går i spinn...... (och får ändra sin politik som Magda får göra)D djac skrev:
Betydligt viktigare är det som nu händer i Tyskland med AfD, snart dags för nyval.
https://www.politico.eu/article/alternative-for-germany-afd-ban-debate-far-right-german-election/
Sen är det väl uselt att det ska behövas polariserande högerpartier för att sossar ska ändra sina dogmer!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 127 inlägg
Det sägs av vissa här att vi inte har någon elbrist och inte kommer att få någon heller. Vi som tror på elektrifiering som (i stort sett enda) lösningen på CO2-problematiken håller naturligtvis inte med.
Och som en tanke så har NyTeknik artikel (antagligen paywall) om ny standard för snabbladdning av lastbilar, den s.k. MCS-standarden som snart står klar. Idag så är CCS en begränsning iom att max effekt är 500kW men MCS kommer att tillåta hela 3,75MW, alltså mer än sju gånger mer effekt.
Volvo och Scania ser inga andra direkta alternativ och Scania säger att man kommer att stödja standarden from andra halvan av 2025. Volvo är lite mer förtegna.
En ytterligare fördel med MCS är att den tillåter en systemspänning upp till 1250V. Idag så ligger de svenska tillverkarna på 750V. Högre spänning ger dock alltid lägre förluster så vi får se hur det utvecklas (min egen kommentar).
Idag så ligger respektive tillverkare på för Volvo: medeltunga FL/FE på 150kW och tunga FM/FMX/FH på 250kW. Scania ligger redan på 375kW, men siktar "till en början" med MCS på 750kW.
Vad gäller utmaningar så nämner både Volvos och Scanias experter nätanslutningar för dessa effekter. Man kan helt enkelt inte bygga ut laddstationer i den takt man skulle behöva eller vilja. Man nämner dock båda högre spänningar som ett plus eftersom det minskar belastningarna (främst termiska pga högre strömmar på fordonssidan annars) och förlusterna vid överföring m.m.
Här en stulen bild från artikeln från "Snabbladdningsbolagets Milence första svenska laddstation, längs E6 i Varberg, invigdes i fjol. I år får den stöd för MCS. Milence är ett samriskbolag ägs av Volvo, Scania och Mercedes-Benz."
Och som en tanke så har NyTeknik artikel (antagligen paywall) om ny standard för snabbladdning av lastbilar, den s.k. MCS-standarden som snart står klar. Idag så är CCS en begränsning iom att max effekt är 500kW men MCS kommer att tillåta hela 3,75MW, alltså mer än sju gånger mer effekt.
Volvo och Scania ser inga andra direkta alternativ och Scania säger att man kommer att stödja standarden from andra halvan av 2025. Volvo är lite mer förtegna.
En ytterligare fördel med MCS är att den tillåter en systemspänning upp till 1250V. Idag så ligger de svenska tillverkarna på 750V. Högre spänning ger dock alltid lägre förluster så vi får se hur det utvecklas (min egen kommentar).
Idag så ligger respektive tillverkare på för Volvo: medeltunga FL/FE på 150kW och tunga FM/FMX/FH på 250kW. Scania ligger redan på 375kW, men siktar "till en början" med MCS på 750kW.
Vad gäller utmaningar så nämner både Volvos och Scanias experter nätanslutningar för dessa effekter. Man kan helt enkelt inte bygga ut laddstationer i den takt man skulle behöva eller vilja. Man nämner dock båda högre spänningar som ett plus eftersom det minskar belastningarna (främst termiska pga högre strömmar på fordonssidan annars) och förlusterna vid överföring m.m.
Här en stulen bild från artikeln från "Snabbladdningsbolagets Milence första svenska laddstation, längs E6 i Varberg, invigdes i fjol. I år får den stöd för MCS. Milence är ett samriskbolag ägs av Volvo, Scania och Mercedes-Benz."
Redigerat:
Populärt i forumet
-
Dubbel elförbrukning med ny panna
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Hög Elförbrukning Villa
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Jämför elförbrukning