Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Säkerligen. Jag har bara svårt att tro att behovet är så småskaligt. Vi pratar trots allt om en handfull SMR:er som ihop blir mindre än en normalstor reaktor.

Jag har bara svårt att tro att det långsiktigt är en effektiv utbyggnadsmodell. Men det är deras pengar och inte mina och jag gissar att invändningarna jag kommer med inte är obekanta.

Intressant att se vart det tar vägen oavsett.
Några gissningar från min sida:

1. Det är svårt att motivera "bygga fullstora reaktorer av känd standardmodell" som att satsa på ny teknik, vilket verkade vara en del av Googles inriktning.

2. Genom att spendera lite i taget blir investerare inte lika nervösa. Speciellt som stora reaktorer verkar vara rätt dött i USA. Att lova 50-100 miljarder på en allt-eller-inget stor reaktor är troligen inte bra för börsvärdet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Några gissningar från min sida:

1. Det är svårt att motivera "bygga fullstora reaktorer av känd standardmodell" som att satsa på ny teknik, vilket verkade vara en del av Googles inriktning.

2. Genom att spendera lite i taget blir investerare inte lika nervösa. Speciellt som stora reaktorer verkar vara rätt dött i USA. Att lova 50-100 miljarder på en allt-eller-inget stor reaktor är troligen inte bra för börsvärdet.
Jag är ganska säker på att vi i Sverige inte klarar av större projekt nuförtiden.

Göteborg och Västlänken det senaste exemplet
https://www.dn.se/ekonomi/trafikverket-staller-ultimatum-ge-upp-inom-tre-dagar/

Att bygga en stor reaktor med dagens kompetens och virrvarr skulle nog sluta med att vi om ett antal år funderar vad som skulle byggas egentligen!?

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Kärnkraft + fjärrvärme borde vara nästan oslagbart prismässigt, synd bara att folk är så nojiga att kraftverken byggs långt från de stora städerna
Japp, men dock är problemet att det är få ställen där man kan nyttja så stora mängder fjärrvärmeenergi.

Av Barsebäcks två små reaktorer skulle bara en av dem gett mer fjärrvärme än vad Malmö behöver.

Om finska OL3 hade byggts vid Helsingfors hade ändå inte all möjlig fjärrvärmeproduktion gått åt.
Detta kan ju vara ett framgångsrecept för SMR, man bygger så många så att fjärrvärmebehovet tillgodoses.
2 st i Umeå, 1 i Luleå, 2 i Malmö, 1 i Norrköping osv.

Överskottsvärme kan ju användas till att hålla E6 snö och isfri 😁

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Mikael_L
Mig veterligen bygger de en eldriven testanläggning nu. Alltså allt utom skälva reaktorn. För att testa kylsystemen, korrosion osv. Skulle vara klart i år enligt tidigare besked.
Japp, det som byggs just nu kommer aldrig att laddas med nukleärt material, utan blyet kommer värmas till flytande rent elektriskt.
Så den kommer alltså helt enkelt bli motsatsen till en reaktor, typ.

Syftet med denna testanläggning är att kolla hur alla tänkta ingående material kommer klara av det flytande blyet. Det är inte helt enkelt att få fram material som klarar av den stressen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mig veterligen bygger de en eldriven testanläggning nu. Alltså allt utom skälva reaktorn. För att testa kylsystemen, korrosion osv. Skulle vara klart i år enligt tidigare besked.
Jo men jag tror Blykalla får det svårt med licensieringen av svenska SSM. Ska vara om de lierar sig med något amerikanskt bolag och kan licensiera via amerikanska NRC som har helt andra resurser, efter det kan SSM haka på när NRC gjort grovjobbet med att granska en ny konstruktion.

P paralun skrev:
Jo men jag tror Blykalla får det svårt med licensieringen av svenska SSM.
Du som är så förtjust i att prata om EU-nivån, du tror inte att EU (i det här fallet genom SSM) har kapacitet att licensiera ett sånt bolag?

Jag tror det kan komma att ske, även om jag tror att du har rätt i att amerikanska tillståndsmyndigheter i gemen ofta är öppnare.

P paralun skrev:
Jag är ganska säker på att vi i Sverige inte klarar av större projekt nuförtiden.? V
Tvärtom !!! Jag tvivlar inte på Sverige kan bygga kärnkraftverk, visserligen får man ta in hjälp till från utländska konsult.
Det senast bygget var O2 i Oskarshamn
där man bytte ut det mesta, till och med byggde ett bombsäker helt nytt kontrollrum i en ny byggnad med moderna bildskärmar på väggarna, bytt alla kablar, givare o.s.v.
Som mest var det 2000-2500 personer som samtidigt arbetade med uppgraderingen, dom flesta var från regionen!
Kostnaden på drygt 8 miljarder var till 80% mantimmar och 20% ny hårdvara turbiner generator samt ny diesel reservkraft 4 ST x5 MW

• Gilla
videopac
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Lite cross-post varning, men känns väldigt relevant för den här tråden (också), Northvolt verkar bli ett tydligt exempel på risken med att bidragsfinansiera stora projekt med utländska aktörer inom. Jag hoppas verkligen inte någon får för sig att köpa kärnkraftverk av Kina eller andra tveksamma stater.'

[länk]

Hoppas verkligen någon större tidning gräver djupare i detta och att allmänheten får mer insikt i problematiken.
Jag skulle gärna vilja se ett kärnkraftverk med två reaktorer beställda direkt från Korea av regeringen utan upphandling. Kärnkraft är ändå 100% politik, så bättre att omfamna verkligheten. Byggprojektet och driften låter man TVO i Finland sköta. De är bäst i världen på kärnkraft. Sedan kan man ta folk från Northvolt att supporta bygget i Sverige. De har massor med koreanska ingenjörer som numera bor i Sverige och har en fot både i den obegripliga koreanska kulturen och den lika obegripliga svenska. Jag tror icke-ironiskt att det skulle fungera riktigt bra. Ett kärnkraftverk är enklare än en batterifabrik.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
Jag skulle gärna vilja se ett kärnkraftverk med två reaktorer beställda direkt från Korea av regeringen utan upphandling. Kärnkraft är ändå 100% politik, så bättre att omfamna verkligheten. Byggprojektet och driften låter man TVO i Finland sköta. De är bäst i världen på kärnkraft. Sedan kan man ta folk från Northvolt att supporta bygget i Sverige. De har massor med koreanska ingenjörer som numera bor i Sverige och har en fot både i den obegripliga koreanska kulturen och den lika obegripliga svenska. Jag tror icke-ironiskt att det skulle fungera riktigt bra. Ett kärnkraftverk är enklare än en batterifabrik.
Är du en politiker😉

L Leif i Skåne skrev:
Tvärtom !!! Jag tvivlar inte på Sverige kan bygga kärnkraftverk, visserligen får man ta in hjälp till från utländska konsult.
Vad skall det med "Sverige kan" betyda?
Och speciellt med kombination med utländska konsulter?

Tja, varför startar inte du ett kärnkraftsbyggbolag då. Och anställer infödda svenskar.
Om kapitalägare blir övertygade om att du kommer leverera så ställer dom upp och riskerar sina sparslantar.

P paralun skrev:
Jo men jag tror Blykalla får det svårt med licensieringen av svenska SSM. Ska vara om de lierar sig med något amerikanskt bolag och kan licensiera via amerikanska NRC som har helt andra resurser, efter det kan SSM haka på när NRC gjort grovjobbet med att granska en ny konstruktion.
Dock är väl blykalla lite irrelevant här. Dom ska ju bara leverera värme. Inte el.

R Rejäl skrev:
Är du en politiker😉
En politiker? Som om jag vore en i mängden!? Jag är Politikern med stort P!

Eller, nej, det är jag ju inte. Men jag har kvalifikationerna för att vara politiker:

- Pratar gärna bestämt om saker jag helt saknar kunskap om.
- Har åsikter om allt, kompetens om inget.
- Står för åsikter som "Makten framför allt! All makt till mig! Makten är jag!"

Kort sagt vore jag den perfekta statsministern!

• Haha
Dilato och 6 till
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:
Dock är väl blykalla lite irrelevant här. Dom ska ju bara leverera värme. Inte el.
Vad har du fått det ifrån? Förmodligen blandar du ihop Blykalla/Sealer med Steady Energy.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.