D daVinci skrev:
Dock är väl blykalla lite irrelevant här. Dom ska ju bara leverera värme. Inte el.
Nej det tycker jag inte och att nyttja kärnenergi är det mest effektiva för att minimera ett lands CO2 avtryck.
Finska Steady Energy och svenska Blykalla förtjänar all uppmärksamhet. Tyvärr tror jag att den svenska myndigheten SSM är för nedrustad för att klara en licensiering av Blykalla. MP slog ju sönder myndigheten genom att flytta den till Katrineholm....

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Tvärtom !!! Jag tvivlar inte på Sverige kan bygga kärnkraftverk, visserligen får man ta in hjälp till från utländska konsult.
Det senast bygget var O2 i Oskarshamn
där man bytte ut det mesta, till och med byggde ett bombsäker helt nytt kontrollrum i en ny byggnad med moderna bildskärmar på väggarna, bytt alla kablar, givare o.s.v.
Som mest var det 2000-2500 personer som samtidigt arbetade med uppgraderingen, dom flesta var från regionen!
Kostnaden på drygt 8 miljarder var till 80% mantimmar och 20% ny hårdvara turbiner generator samt ny diesel reservkraft 4 ST x5 MW
Jo men det ser miserabelt ut idag, Asea/ABB-Atom hade en mästerlig projektledning samt högsta kompetens hos medarbetarna dito Stal-Laval och en sådan svensk ingenjörskonst får vi nog aldrig mer uppleva.

Så köp färdigt från GE-Hitachi eller kanske Rolls-Royce så slipper vi göra bort oss som med de flesta stora projekt nuförtiden.

P paralun skrev:
Jo men det ser miserabelt ut idag, Asea/ABB-Atom hade en mästerlig projektledning samt högsta kompetens hos medarbetarna dito Stal-Laval och en sådan svensk ingenjörskonst får vi nog aldrig mer uppleva.
Nej, det talas sällan om det när man pratar om svenska industriunder. Vi är en av bara ett fåtal nationer som gått från uranmalm till färdig reaktor helt av egen kraft. (Även om vi väl till slut inte tillverkade vårt eget bränsle? EDIT: Jo det gjorde vi! *)

Jag har haft en referens som gått igenom hur många nationer som faktiskt gjorde den resan, men jag hittar den inte nu. Det är iaf ett mycket litet fåtal, och de andra är betydligt större drakar än vi.

Någon som vet?

*) Från wikipediasidan om Ågestaverket: "Bränslekutsarna av urandioxid levererades från ASEA:s bränslefabrik i Västerås och AB Atomenergis bränslefabrik på Liljeholmen i Stockholm utförde laddningen av kapslingen och dess förslutning. Tre bränsleladdningar tillverkades till Ågesta, varav en med svenskt uran från Ranstad. De andra två laddningarna tillverkades av utländskt uran."

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, det talas sällan om det när man pratar om svenska industriunder. Vi är en av bara ett fåtal nationer som gått från uranmalm till färdig reaktor helt av egen kraft. (Även om vi väl till slut inte tillverkade vårt eget bränsle? EDIT: Jo det gjorde vi! *)

Jag har haft en referens som gått igenom hur många nationer som faktiskt gjorde den resan, men jag hittar den inte nu. Det är iaf ett mycket litet fåtal, och de andra är betydligt större drakar än vi.

Någon som vet?

*) Från wikipediasidan om Ågestaverket: "Bränslekutsarna av urandioxid levererades från ASEA:s bränslefabrik i Västerås och AB Atomenergis bränslefabrik på Liljeholmen i Stockholm utförde laddningen av kapslingen och dess förslutning. Tre bränsleladdningar tillverkades till Ågesta, varav en med svenskt uran från Ranstad. De andra två laddningarna tillverkades av utländskt uran."
Jo men oavsett kärnkraft så har vi varit mycket framstående på alla områden. Svenska ingenjörer har ju varit i spjutspetsen på ett antal områden inkl ditt område telekom.
Sen fick vi en en "pöbel" från Handels som räknade sönder det mesta inkl frihandelsliberaler och sen var det kört. "Made in China"....

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Vad har du fått det ifrån? Förmodligen blandar du ihop Blykalla/Sealer med Steady Energy.
Från

En man i svart skjorta med mönster och långt lockigt hår ler mot kameran i ett svartvitt porträtt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Janne Wallenius​

Eller du kanske tänker att han inte har någon koll.

P paralun skrev:
MP slog ju sönder myndigheten genom att flytta den till Katrineholm....
Nja, hur då?
Är väl alldeles utmärkt att staten inte bara är i Stockholm.

I Sovjet skulle allt bestämmas i Moskva. Var ju inte så lyckat. Även en del till vänster brukar ju skruva på sig lite obekvämt när föredömet för deras politik kommer på tal.

P paralun skrev:
Sen fick vi en en "pöbel" från Handels som räknade sönder det mesta inkl frihandelsliberaler och sen var det kört.
Jag har synat ditt påstående tidigare. Då var det helt tomt bakom.
Att du inte kan räkna utan bara sitta och tala om dina känslor gör inte att de som kan räkna är odugliga. Det är tvärtom nödvändigt för att få till lönsamhet.

Produkterna idag är ofta så komplexa att fortsatt optimering kräver ett omfattande räknande.

Ser att du är negativ till frihandel samtidig som du vill importera kärnkraft. Här borde du själv inse att känslor inte klarar av logik och konsekvens.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Nja, hur då?
Är väl alldeles utmärkt att staten inte bara är i Stockholm.

I Sovjet skulle allt bestämmas i Moskva. Var ju inte så lyckat. Även en del till vänster brukar ju skruva på sig lite obekvämt när föredömet för deras politik kommer på tal.

Jag har synat ditt påstående tidigare. Då var det helt tomt bakom.
Att du inte kan räkna utan bara sitta och tala om dina känslor gör inte att de som kan räkna är odugliga. Det är tvärtom nödvändigt för att få till lönsamhet.

Produkterna idag är ofta så komplexa att fortsatt optimering kräver ett omfattande räknande.

Ser att du är negativ till frihandel samtidig som du vill importera kärnkraft. Här borde du själv inse att känslor inte klarar av logik och konsekvens.
Jovisst kan det vara bra attt utlokalisera myndigheter men i SSM's fall är det enbart grön jävulskap som ligger bakom. Vissa myndigheter är ju helt beroende av att ligga centralt inkl de som har många internationella kontakter. Bo och åka till Katrineholm.... (inget ont om den staden)

Sen angående Handels så är det bedrövligt hur de tagit över i Sverige, ett land med uppfinnare och ingenjörer blir slukade av en bunt ekonomiska stollar.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Så då har nu Amazon, Google och Microsoft gått in och investerat i nyöppnande av kärnkraft. Bara att vänta Netflix, Facebook och Tesla då 🤣

D
P paralun skrev:
Jovisst kan det vara bra attt utlokalisera myndigheter men i SSM's fall är det enbart grön jävulskap som ligger bakom. Vissa myndigheter är ju helt beroende av att ligga centralt inkl de som har många internationella kontakter. Bo och åka till Katrineholm.... (inget ont om den staden)

Sen angående Handels så är det bedrövligt hur de tagit över i Sverige, ett land med uppfinnare och ingenjörer blir slukade av en bunt ekonomiska stollar.
Jag tror alla myndigheter hade tjänat på att ligga på andra orter än Stockholm, större tillgängligt utbud och högre kompetens till lägre kostnad. Dessutom kanske det kunde hjälpt en del politiker att hålla avståndet, om det skulle vara så hade bara det varit en enorm vinst, förmodligen det största lyftet i svensk förvaltningshistoria.

P paralun skrev:
Sen fick vi en en "pöbel" från Handels som räknade sönder det mesta inkl frihandelsliberaler och sen var det kört.
När ungefär hände det här? Frågar åt en kompis.

Stapeldiagram som visar Sveriges BNP per capita i USD från 1960 till 2020, med ett markant värde 60 756 USD för år 2011.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
När ungefär hände det här? Frågar åt en kompis.

[bild]
BNP är ett dåligt mått hur ett land egentligen mår och jag tror vi går mot en värre katastrof.
Handels borde bommas igen några år så att vi vingklipper ekonomerna.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror alla myndigheter hade tjänat på att ligga på andra orter än Stockholm, större tillgängligt utbud och högre kompetens till lägre kostnad. Dessutom kanske det kunde hjälpt en del politiker att hålla avståndet, om det skulle vara så hade bara det varit en enorm vinst, förmodligen det största lyftet i svensk förvaltningshistoria.
Nej inte SSM, för mig oklart hur många uppsägningar man drabbades av samt att internationella besökare stog över att besöka Katrineholm. Gamla SKI låg ju vid centralstation i Stockholm.

K krfsm skrev:
2. Genom att spendera lite i taget blir investerare inte lika nervösa. Speciellt som stora reaktorer verkar vara rätt dött i USA. Att lova 50-100 miljarder på en allt-eller-inget stor reaktor är troligen inte bra för börsvärdet.
Nu kollade jag lite på de andra länkarna, och det verkade vara PPA. Så då ligger de inte ens ute med pengar. Det förklarar också varför det är enklare att satsa på små prylar, för det är rätt dyrt och besvärligt att hitta investerare i USA som vill finansiera stora kraftverk. Om något bara kostar en tiondel blir det enklare att skrapa ihop finansiering.

K krfsm skrev:
Nu kollade jag lite på de andra länkarna, och det verkade vara PPA. Så då ligger de inte ens ute med pengar. Det förklarar också varför det är enklare att satsa på små prylar, för det är rätt dyrt och besvärligt att hitta investerare i USA som vill finansiera stora kraftverk. Om något bara kostar en tiondel blir det enklare att skrapa ihop finansiering.
Jo, "följa John"... Google samt Amazon (och även Microsoft).
Sen ser jag stora reaktorer som döda helt i enlighet med EU och SMR doktrinen.

Ebba Busch kommer säkert inte att ge sig om stora reaktorer och det vete tusan vad hon har för rådgivare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.