blackarrow blackarrow skrev:
Ska EIB vara en miljöaktivistorganisation?
Jag är förvånad över vår egen , ja EUs alltså, European Hydrogen Bank som kastar pengar över vätgasprojekt.
Bankens högra ben förvånar mig extra mycket. Ska banken finansiera import av vätgas från länder utanför EU?

[bild]

Här är en ”show” om H2banken där 2 initierade person pratar om första pengaauktionen.
Daniel i videon hade erfarenhet av auktioner för vindkraftsprojekt.

YouTube H2Chat - The European Hydrogen Bank pilot auction
Pris 0.5€/kg för vinnande tävlande.

Vid 5:20 sägs något intressant om ett sätt att få ner kostnaderna i ett spanskt projekt som är väldigt väldigt olagligt i Sverige.

Edit: Jag har försökt se den 3 ggr utan att ta mig igenom den. 2 ggr har jag somnat trots accenten och den är ändå bara 17 minuter lång.
Tjau, först måste EU enas om definitionen av vätgas och man har då tre förslag.

"The first method is based on the CO2 intensity of a country’s electricity mix. This approach favours countries with a high share of nuclear power. For example, the proposal gives France a CO2 grid factor that is six times lower than that of Germany.

Alternatively, hydrogen producers can time their production to coincide with the periods when renewables or nuclear power set the price of electricity, as a CO2 penalty factor would otherwise apply. This approach would favour hydrogen production at times when the sun is shining and the wind is blowing, but only then.

Finally, the exact CO2 intensity of the regional power grid can be factored in, provided grid operators offer this level of granular information. "

"Pink Hydrogen" dvs producerad av kärnkraft är då en het fråga och enligt den här artikeln ska man vara nära att enas.

https://www.euractiv.com/section/en...-finalising-low-carbon-hydrogen-definition-2/

Sen raseras ju de flesta vätgasprojekt när kostnaden blir synlig och Norge (dvs utanför EU) var tänkt som en storproducent för vätgas men det rasade ihop som det mesta med Energiewende.
https://www.reuters.com/business/en...lans-export-blue-hydrogen-germany-2024-09-20/

Sen som tidigare postats så är det en het fråga kring vad EU och EIB ska finansiera.
https://www.euractiv.com/section/ee...y-wish-list-kick-nuclear-out-of-eu-financing/

Eller så bryter hela EU samman och stora applåder från USA och Kina. "Deutschland uber alles".....

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska vi få ny kärnkraft så ska den kanske inte byggas med 1970-tals teknik längre.
Det finns så mycket andra bra och coola tekniker.

[länk]
Ja, just pebble-bed är lite spännande eftersom det faktiskt inte är ny teknik alls. Tyskarna har kört en pebble-bed när det begav sig under ganska lång tid. Med, skall vi säga, blandade resultat... ;)

Den heter AVR, började byggas 1960 och kopplades på nätet så tidigt som 1957. (Stängdes 1988). Så du har iaf rätt i att det inte är 1970-tals teknik. Det är 1960-tals teknik... ;)

Problemet var främst att en pebble-bed inte går att mäta härdtemperaturen på något vettigt sätt. Man kan inte bara köra in en prob eftersom kulorna rör sig. Det ledde till mycket högre härdtemperaturer än man planerat för med åtföljande bränsleskador. Så AVR har faktiskt det tvivelaktiga nöjet att vara den mest kontaminerade reaktorn någonsin (Beta-kontamination) pga Cs-137 och Sr-90.

Så det är ingen självklar teknik även om den är intressant som koncept; som alltid så ligger djävulen och lurar i detaljerna. Men om kineserna har lyckats dra lärdom av det tyska misslyckandet och löst de (och andra) problem, så är det en intressant teknik helt klart.

En nackdel dock är avfall. Man får mycket mer högaktivt avfall som är svårare att återvinna iom att man spridit ut bränslet som små riskorn i en grafit-boll. Så den har, som alltid, inte bara positiva egenskaper.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Fascinerande ändå att man som enstaka (om än jättestor) elkonsument väljer att bygga en handfull minikraftverk istället för en normalstor reaktor. Jag har fortfarande svårt att tro att småskalighet är vägen framåt om man inte rent fysiskt av olika skäl vill ha dem på olika platser.

Tidsramarna var imponerande. 6–11 år från första till sista reaktorns driftsättning. Om de klarar det (med ny teknik) faller ytterligare ett av de teknikskeptiskas argument mot kärnkraft.

Edit: Enligt Google själva är det en ambition att delta i viktig teknisk utveckling. Jag är skeptisk. Samtidigt kan man se samma slags intresse som bakom finska OL3; en energikrävande industri som behöver säker produktion på en rätt kass elmarknad (Kalifornien resp. Finland).

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fascinerande ändå att man som enstaka (om än jättestor) elkonsument väljer att bygga en handfull minikraftverk istället för en normalstor reaktor. Jag har fortfarande svårt att tro att småskalighet är vägen framåt om man inte rent fysiskt av olika skäl vill ha dem på olika platser.

Tidsramarna var imponerande. 6–11 år från första till sista reaktorns driftsättning. Om de klarar det (med ny teknik) faller ytterligare ett av de teknikskeptiskas argument mot kärnkraft.

Edit: Enligt Google själva är det en ambition att delta i viktig teknisk utveckling. Jag är skeptisk. Samtidigt kan man se samma slags intresse som bakom finska OL3; en energikrävande industri som behöver säker produktion på en rätt kass elmarknad (Kalifornien resp. Finland).
It industrin är helt inne på "horizontal scaling" och inte "vertical scaling" nuförtiden, det tankesättet kan säkert påverka även hur de tänker på energifrågan

Ja, jag förstår nyttan ur ett redundanspetspektiv, men bara om man tror att inte elbehovet (delvis) behöver täckas av många GW kärnkraft i samma system, då får man ju ändå redundans.

Fast det är ju inte bara en fråga om redundans, utan även möjlighet att i framtiden anpassa sig efter behovet skulle jag tro. Om man märker att det behövs 1-2 reaktorer till så är det troligen lättare för dem att bygga ut med det än att köra en helt ny stor reaktor. På samma sätt som de ny successivt skalar upp antalet SMR'er vid nybygget. Känns väldigt likt i hur man bygger datorcenter t.ex, slänger in an extra container för att möta ökat behov.

D Dilato skrev:
Google köper smr
[länk]
Jo det börjar äntligen röra på sig och EU stödda European Industrial Alliance har valt ut nio SMR projekt.

https://world-nuclear-news.org/articles/first-smr-projects-selected-by-european-industrial-alliance

"Following the second meeting of the governing board - held on 7 October - the first batch of SMR projects that would constitute the PWGs under the Alliance have been selected. They include: EU-SMR-LFR project (Ansaldo Nucleare, SCK-CEN, ENEA, RATEN); CityHeat project (Calogena, Steady Energy); Project Quantum (Last Energy); European LFR AS Project (Newcleo); Nuward (EDF); European BWRX-300 SMR (OSGE); Rolls-Royce SMR (Rolls-Royce SMR Ltd); NuScale VOYGR SMR (RoPower Nuclear SA); and Thorizon One project (Thorizon).

"Each of these projects will have the opportunity to constitute a PWG involving all partners interested in collaboration with the project," the EC said."

Klart bra att även finska fjärrvärmeprojektet, Steady Energy är med!

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kärnkraft + fjärrvärme borde vara nästan oslagbart prismässigt, synd bara att folk är så nojiga att kraftverken byggs långt från de stora städerna

• Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast det är ju inte bara en fråga om redundans, utan även möjlighet att i framtiden anpassa sig efter behovet skulle jag tro.
Säkerligen. Jag har bara svårt att tro att behovet är så småskaligt. Vi pratar trots allt om en handfull SMR:er som ihop blir mindre än en normalstor reaktor.

Jag har bara svårt att tro att det långsiktigt är en effektiv utbyggnadsmodell. Men det är deras pengar och inte mina och jag gissar att invändningarna jag kommer med inte är obekanta.

Intressant att se vart det tar vägen oavsett.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Är det någon här på forumet som har länkar eller uppdaterad information hur långt bygget av BLYKALLAs reaktor i Oskarshamn fortskridit ?

• Gilla
Lembritt80
  • Laddar…
Mig veterligen bygger de en eldriven testanläggning nu. Alltså allt utom skälva reaktorn. För att testa kylsystemen, korrosion osv. Skulle vara klart i år enligt tidigare besked.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.