M MrDizzy skrev:
Om kommunen inte låter dig använda dig av egen entreprenör för ett skitjobb som detta och den utsedda entreprenören tar ockerpris ... tja då skulle jag köra en lite civil olydnad.

Dock eftersom du redan varit i kontakt med kommunen är det kanske inte det enkla alternativet att spilla dit magisk kallasfalt det bästa i detta fall. (magisk eftersom om kommunen/snöröjaren råkar ta bort den dyker den upp igen bara nån dag senare 🤣)

Med kallasfalt kan kommunen få för sig att ta bort den och då är ju ju i samma läge igen (även om den är magisk och återkommer 😉 )

Nä, skulle nog hyra en sten/motor-kap och 45graders kapa gatstenen.

Knappast troligt att kommunen kommer och byter ut den snekapade gatstenen mot en med för hög kant.
Håller med till 100% =D hoppas jag ej behöver göra något. får se vart detta slutar. Tack alla för era råd och tips =)
 
När man ska bebygga en tomt/fastighet så ska ett antal anslutningar till: Vatten, avlopp, el, fiber ...och infart till fastigheten. Som sagts tidigare görs inget av detta inte förväg vid fastighetsbildningen eller gratis av någon, utan får lösas och betalas när fastigheten bebyggs... och det e rimligt tycker jag
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Den kommer stryka med när vägen plogas oavsett hur många skruvar man sätter i den.
Om man bor på ett ställe där det plogas så nära asfalten (5cm?) och så nära kantstenen (20cm?) kommer kanske plankan försvinna vid eventuell snöröjning, jag för min del tror att man kan anta att det är värt att kosta på en tryckimpregnerad planka när man vet hur de flesta kommuner sköter vinterväghållningen, en vanlig 'vit' riskerar att ruttna bort innan plogen tar den.
 
  • Haha
uecsj
  • Laddar…
A abbe_ skrev:
När man ska bebygga en tomt/fastighet så ska ett antal anslutningar till: Vatten, avlopp, el, fiber ...och infart till fastigheten. Som sagts tidigare görs inget av detta inte förväg vid fastighetsbildningen eller gratis av någon, utan får lösas och betalas när fastigheten bebyggs... och det e rimligt tycker jag
Hej
Vatten, avlopp, el och fiber brukar alltid finnas med i beräkningarna och 99% på min tomt men infart är på kommunens mark, men men
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står ju i 2 kap. 5§ kommunallagen uttryckligen: "För tjänster eller nyttigheter som de är skyldiga att tillhandahålla får dock avgifter endast tas ut om det följer av lag eller annan författning."
Visst gör det det.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och just allmän plats gata har kommunen en skyldighet enligt PBL att ställa i ordning och sköta.
Japp.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
T ex så att fastighetsägaren TS kan använda den för utfart.
Här går vår syn isär. Att gatan ska kunna användas av TS är inte detsamma som att kommunen är skyldig att iordningställa sin del av en utfart utan ersättning.

Man kan förstås argumentera sig blå åt varsitt håll, men utan prejudikat lär det bli en högst riskabel övning för TS om han skulle processa för att slippa stå för kostnaden.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Här går vår syn isär. Att gatan ska kunna användas av TS är inte detsamma som att kommunen är skyldig att iordningställa sin del av en utfart utan ersättning.
Jag vet inte hur mycket vår syn går isär. Så här tänker jag:

Ska kommunen ta ut en avgift måste kommunen ha lagstöd i PBL. Jag hittar inget. Avgift är således uteslutet. (Om jag inte missar någon fundamental del av PBL.)

En överenskommelse med TS om att han står för entreprenadarbetet ser jag som lagligt. Entreprenören gör då ett arbete för TS räkning och inte för kommunen. Konsumenttjänstlagen gäller. Möjligen kan fakturerade kostnader vidarefaktureras från kommunen om det kan göras utan att det blir en avgift. Grått land.

Om kommunen helt enkelt struntar i TS utfartsmöjligheter, d v s kommunen väljer att inte ta sitt ansvar för att utfart är möjligt via gatan, så ser jag begränsade möjligheter för TS att få rätt. Som jag har redogjort för ovan.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man kan förstås argumentera sig blå åt varsitt håll, men utan prejudikat lär det bli en högst riskabel övning för TS om han skulle processa för att slippa stå för kostnaden.
Jag vet inte riktigt hur TS ska processa här. Det som kan göras utan risk för TS är en laglighetsprövning enligt kommunallagen om kommunen vill lägga på honom en avgift (som saknar lagstöd). Ingen risk för rättegångskostnader där?

Någon sorts skadeståndstalan är ju mer riskfylld. Finns det möjlighet att överklaga något beslut med grund i PBL så slipper man ju också risken för att betala för rättegångskostnader.

TS sitter med Svarte Petter och kommunens folk vet det. Allt de behöver göra är att göra ingenting.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Sverker01 skrev:
Hej
Tack för svar/frågan!
Det har varit en styckad tomt fram tills 2023 då vi byggt hus på tomten. På varje fastighet borde det ingå en infart då man styckar eller tar fram detaljplan.
Enligt de får jag inte göra det själv, det måste gå genom de.
Finns en infart men det är trottoarkanten som måste sänkas.
Kolla om det är byggnadsplan eller detaljplan. Kolla noga om kommunen är huvudman för sk allmän platsmark? Om så är fallet bör kommunen stå för gatubyggnad fram till tomtgräns.
 
Hade problem med att vår kantsten vid infarten blivit för hög pga sättning i körbanan. Kommunen kom ut och kikade, la om asfalt och satte ny kantsten, utan nån avgift. Skulle tro att det bara är allmänt dålig info från personerna hos kommunen du pratade med.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska kommunen ta ut en avgift måste kommunen ha lagstöd i PBL.
Varför då? Tvärtom är det så att det är tjänster som är uttryckligen påbjudna att kommunen utför som det inte får tas ut avgift. Mig veterligen finns ingen sådan skyldighet att hålla TS med en utfart.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte riktigt hur TS ska processa här.
Ett sätt vore att beställa arbetet men bestrida kostnaden jämte 2 kap. 5 § kommunallagen. Strängt taget blir det förstås kommunen som får processa mot TS då, men det blir slutligen en fråga för allmän domstol i alla fall.
 
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför då? Tvärtom är det så att det är tjänster som är uttryckligen påbjudna att kommunen utför som det inte får tas ut avgift. Mig veterligen finns ingen sådan skyldighet att hålla TS med en utfart.
TS ordnar utfarten men kommunen ansvarar för att gatans utformning inte hindrar utfart.

6 kap. 18 § PBL lägger ansvaret på kommunen ordna de gator och andra allmänna platser som kommunen är huvudman för efter hand som bebyggelsen färdigställs. 6 kap. 21 § PBL gör att kommunen ska svara för underhållet av gator och andra allmänna platser som kommunen är huvudman för.


Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ett sätt vore att beställa arbetet men bestrida kostnaden jämte 2 kap. 5 § kommunallagen. Strängt taget blir det förstås kommunen som får processa mot TS då, men det blir slutligen en fråga för allmän domstol i alla fall.
Det låter riskfyllt. Men det flyttar i alla fall problemet till kommunens planhalva.

Jag tror TS mer pragmatiskt får såga ned den där kantstenen och sen får väl kommunen processa om medarbetarna menar att det har orsakat kommunen skada.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Sverker01 skrev:
Så har jag det just nu, men den går sönder, flyttar på sig och hamnar mitt i vägen.
Ring företag som håller på med asfalt. NCC Peab, Skanska, veidekke. Och fråga offert på en ciggar.
De lägger asfalt längs trottoarkanten och blir lagom ramp upp till trottoaren.

Jag kör själv lasbil med asfalt och lägger sånna lite då o då.
Nog bra mycket billigare än riva upp kantsten, gräva ut och sänka stenen o fylla, antagligen river de upp en bit asfalt så med som ska lägga sen.

När jag googlade såg jag att de fanns snarlika i plast som bultas i asfalten. Borde nog funka bra och de går montera själv för billigare peng.
Om de håller vintertid när de röjs snön vågar jag inte säga. Tänker att snö plogen drar med sig den med.
 
  • Asfalterad ramp vid trottoarkant förförelse på en väg, möjliggör smidig övergång för fordon från gata till trottoarens nivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står ju i 2 kap. 5§ kommunallagen uttryckligen: "För tjänster eller nyttigheter som de är skyldiga att tillhandahålla får dock avgifter endast tas ut om det följer av lag eller annan författning."

Och just allmän plats gata har kommunen en skyldighet enligt PBL att ställa i ordning och sköta. T ex så att fastighetsägaren TS kan använda den för utfart. D v s det saknas här lagstöd för att ta avgift för detta utöver gatuavgifter enligt PBL.



Ja, det motsäger ju inte att indelningens grundläggande idé är att kommunen ansvarar för allmän plats medan ansvarar kvartersmarken för. Anledningen till att uppdelningen har införts i bygglagstiftningen på 1800-talet.
PBL 12:8 9p ger kommunen rätt att ta ut avgift

8 § Byggnadsnämnden får ta ut avgifter för
...
9. andra tids- eller kostnadskrävande åtgärder.
 
S Sverker01 skrev:
Håller med att det är smart/ekonomisk med 1 entreprenad för sina egna jobba på sina vägar osv, men att tvinga mig till att välja deras entreprenad låter inte så logiskt känns lite som monopol, då kan de i princip dra till med vilket pris som helst.
I min kommun har jag fått förklarat för mig att det också har att göra med garantier på utfört arbete. Låt säga att det i framtiden sätter sig och blir problem med t.ex. vatten ståendes på gatan. Om du då använt kommunens godkända entreprenör så står kommunen med ansvaret. Annars kan man själv åka på det om man inte har en gedigen bevisning på att allt utförts helt enligt teknisk handbok. Hur juridiskt korrekt det är vet jag inte, men det var vad jag fick till mig när jag själv ansökte om en sådan förändring.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
redarn redarn skrev:
PBL 12:8 9p ger kommunen rätt att ta ut avgift

8 § Byggnadsnämnden får ta ut avgifter för
...
9. andra tids- eller kostnadskrävande åtgärder.
Är det så? Det som regleras är byggnadsnämndens möjlighet att ta ut avgifter. Samtliga avgifter som listas (punkt 1-8) berör just byggnadsnämndens (administrativa) arbete som myndighetsnämnd. Inte är det byggnadsnämnden som ska ordna gatan utanför TS hus, det är kommunens förvaltning.

Lista över byggnadsnämndens avgifter enligt lag 2018:1136, inkluderar beslut om planer, lov och samråd, samt andra administrativa åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'

Jag är således inte övertygad att denna lagtext ger kommunen rätt att hitta på en sorts egna individuella gatuavgifter för en enskild granne som TS.
 
Redigerat:
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Hej!
Vi hade en infart på 3.5 meter, tidigare ägare verkade inte hade någon bil sista 50 år. Trottoarens kant finns längst hela uppfarten o har ojämnt höjden mellan 0 cm till 15 cm. Konstigt men gatan var ordnat så. Ingen brydde sig att det finns inte ordentligt kapad trottuarkant.
Vi frågade kommunen att vi kan bredda uppfart och fick detta till svar.

""
Nu har jag varit ute och tittat på plats gällande breddningen av garageuppfarten.
Det finns inga konstigheter utifrån trafiksäkerheten, vägmärken, skötsel och annat.

Däremot kommer vi att behöva ta bort kantsten, sänka trottoaren och göra en återställning (lägga ny asfalt).
Det är kostnader som ni kommer behöva ombesörja. Jag har inte gjort en kostnadskalkyl än men i runda drag handlar det om ca 15-17 000 kr. "
"



Nu har vi gjört 7 m uppfart men har samma ojämna kantsten. Inte så smidigt att köra med bilen. Men det duger.


Liten kommun i Östergötland.
 
  • Gilla
Sverker01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.