12 523 läst · 131 svar
13k läst
131 svar
Vem ska betala för att få en infart?
Just asfaltering verkar ha varit ett problem med olika aktörer, vad som sagts mig, och därför vill man säkra utförandet speciellt på trottoarer och cykelväger, så därför väljer man att arbetet utförs i "egen regi" via entreprenör som gör uppdrag åt kommunen.Claes Sörmland skrev:Det tyder ju på att medarbetarna är vilse vad gäller juridiken och kör på sunt förnuft.
Att tillåta dig utföra arbete med egen entreprenör är ju en laglig väg framåt för kommunen. Ingen kommunal avgift blir ju då aktuell. Men jag gissar att man oroar sig för lagen om offentlig upphandling, att kommunen på detta sätt skulle runda det avtal som man har enligt denna lag kring arbeten på den kommunala gatan.
Jo, fick en tekniskt hand bok (av den första handläggaren) som man skulle följa. Följer man inte den får man väl göra om det blev fel efter att kommunen besiktigat trottoaren.A AndersS skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 153 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 153 inlägg
Jag kan ju säga att när kommunen som jag bor i gör arbeten i gatan som vi förvaltar som allmän plats under enskilt huvudmannaskap (= en gemensamhetsanläggning) så skiter de fullständigt i att söka kontakt eller medgivande. De kommer oannonserat med sina entreprenörer och gräver, återfyller och asfalterar och informerar inte ens samfällighetsföreningen. Inte sällan gör de dåliga jobb så att asfalten sjunker inom något år. Så där tycks en kommunorganisation inte vara så intresserad att tillfråga huvudmannen för en gata utan man gör lite som man vill med varierande resultat.A AndersS skrev:
Min bedömning är att kommunen har den rätten i och med att man har servitut för de allmänna avloppsledningarna.
Jag kan ändå ha förståelse för att kommunen vill att deras entreprenör ska användas.
1) De har nog gjort en upphandling och den som vann den gjorde det med ensamrätt på arbete inom ett visst område och viss tid. Då kan de inte börja urholka det.
2) De vet att den entreprenören vet om deras krav och vad som gäller, dvs minskar strul för dem.
Att kommunen inte vill ta kostnaden men tog kostnaden för de fastigheter som redan hade infart på 50-talet är väl inte så konstigt. Det är såklart en mindre kostnad att anpassa trottoaren för infart i samband med att den uppförs, än att nu i efterhand bygga om en existerande trottoar.
Sedan kan jag också förstå din önskan att undvika en kostnad om 50 000kr, all respekt för det och jag hade nog också försökt hitta lösningar som gör att någon annan än du står för detta. Men objektivt sätt tycker jag inte kommunen ställer orimliga krav gentemot dig om att du betalar och deras leverantörer används.
1) De har nog gjort en upphandling och den som vann den gjorde det med ensamrätt på arbete inom ett visst område och viss tid. Då kan de inte börja urholka det.
2) De vet att den entreprenören vet om deras krav och vad som gäller, dvs minskar strul för dem.
Att kommunen inte vill ta kostnaden men tog kostnaden för de fastigheter som redan hade infart på 50-talet är väl inte så konstigt. Det är såklart en mindre kostnad att anpassa trottoaren för infart i samband med att den uppförs, än att nu i efterhand bygga om en existerande trottoar.
Sedan kan jag också förstå din önskan att undvika en kostnad om 50 000kr, all respekt för det och jag hade nog också försökt hitta lösningar som gör att någon annan än du står för detta. Men objektivt sätt tycker jag inte kommunen ställer orimliga krav gentemot dig om att du betalar och deras leverantörer används.
Håller med att det är smart/ekonomisk med 1 entreprenad för sina egna jobba på sina vägar osv, men att tvinga mig till att välja deras entreprenad låter inte så logiskt känns lite som monopol, då kan de i princip dra till med vilket pris som helst.Hemingway skrev:Jag kan ändå ha förståelse för att kommunen vill att deras entreprenör ska användas.
1) De har nog gjort en upphandling och den som vann den gjorde det med ensamrätt på arbete inom ett visst område och viss tid. Då kan de inte börja urholka det.
2) De vet att den entreprenören vet om deras krav och vad som gäller, dvs minskar strul för dem.
Att kommunen inte vill ta kostnaden men tog kostnaden för de fastigheter som redan hade infart på 50-talet är väl inte så konstigt. Det är såklart en mindre kostnad att anpassa trottoaren för infart i samband med att den uppförs, än att nu i efterhand bygga om en existerande trottoar.
Sedan kan jag också förstå din önskan att undvika en kostnad om 50 000kr, all respekt för det och jag hade nog också försökt hitta lösningar som gör att någon annan än du står för detta. Men objektivt sätt tycker jag inte kommunen ställer orimliga krav gentemot dig om att du betalar och deras leverantörer används.
Räcker det med avfasning av kantstenarna eller behöver trottoaren grävas upp och sänkas?
Om en avfasning räcker så vet jag hur jag skulle göra iaf!
Om en avfasning räcker så vet jag hur jag skulle göra iaf!
De har mest sannolikt ett fastställt pris med den entreprenören som gäller under avtalstiden, Tror inte kommunen kommer addera något på det, men det blir den tidskostnaden multiplicerat med tiden de deibterar som blir kostnaden såklart.S Sverker01 skrev:
Att kommunen inte har fri marknad på jobb på sin egen mark är ju inte direkt monopol. Det är så vi alla har det som äger fastigheter, vi äger rätten att bestämma vem som gör jobb där.
Jag hade hyrt en motorkap.
Fast jag förstår om du inte vågar nu när kommunen redan känner till ditt problem.
Går det kanske att leva med hur det är idag och sedan om något år, när ärendet svalnat, låta kanten på ett diskret och magiskt sätt bli kapad då?
Fast jag förstår om du inte vågar nu när kommunen redan känner till ditt problem.
Går det kanske att leva med hur det är idag och sedan om något år, när ärendet svalnat, låta kanten på ett diskret och magiskt sätt bli kapad då?
Ja kanske det, ha någon sorts lite ramp tills kanten ”slits” bort 😊P Patrik Hazard skrev:
Om kommunen inte låter dig använda dig av egen entreprenör för ett skitjobb som detta och den utsedda entreprenören tar ockerpris ... tja då skulle jag köra en lite civil olydnad.
Dock eftersom du redan varit i kontakt med kommunen är det kanske inte det enkla alternativet att spilla dit magisk kallasfalt det bästa i detta fall. (magisk eftersom om kommunen/snöröjaren råkar ta bort den dyker den upp igen bara nån dag senare 🤣)
Med kallasfalt kan kommunen få för sig att ta bort den och då är ju ju i samma läge igen (även om den är magisk och återkommer 😉 )
Nä, skulle nog hyra en sten/motor-kap och 45graders kapa gatstenen.
Knappast troligt att kommunen kommer och byter ut den snekapade gatstenen mot en med för hög kant.
Dock eftersom du redan varit i kontakt med kommunen är det kanske inte det enkla alternativet att spilla dit magisk kallasfalt det bästa i detta fall. (magisk eftersom om kommunen/snöröjaren råkar ta bort den dyker den upp igen bara nån dag senare 🤣)
Med kallasfalt kan kommunen få för sig att ta bort den och då är ju ju i samma läge igen (även om den är magisk och återkommer 😉 )
Nä, skulle nog hyra en sten/motor-kap och 45graders kapa gatstenen.
Knappast troligt att kommunen kommer och byter ut den snekapade gatstenen mot en med för hög kant.