Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Tja, min erfarenhet är att man i innerstan inte erkänner befintliga "de-facto" infarter, och heller inte godtar några nya om det innebär att fordonstrafik kommer att korsa gångbana. I praktiken alltså inte överhuvudtaget tillåtet med infart till fastigheterna, vilket känns lite tveksamt, men det är läget.
Detta kan regleras i detaljplanen. Så vill staden reglera finns goda möjligheter genom att ändra på detaljplanerna som man vill ha det.
 
Hej
C cpalm skrev:
Tja, min erfarenhet är att man i innerstan inte erkänner befintliga "de-facto" infarter, och heller inte godtar några nya om det innebär att fordonstrafik kommer att korsa gångbana. I praktiken alltså inte överhuvudtaget tillåtet med infart till fastigheterna, vilket känns lite tveksamt, men det är läget.
Hej
I detta fall är det inte frågan om jag får korsa gångbanan eller inte. Det är beviljat för att sänka trottoarkanten men de vill att jag ska stå för det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
L lbgu skrev:
En kil och hammare borde räcka för att fixa till kanten på 2 ställen som passar för hjulen. Tror knappast kommunen bryr sig om det. Blir det för jobbigt så finns mer automatiserade verktyg ;)
Jag får nog lösa detta tillfälligt på de sättet.
 
Claes Sörmland
S Sverker01 skrev:
Hej


Hej
I detta fall är det inte frågan om jag får korsa gångbanan eller inte. Det är beviljat för att sänka trottoarkanten men de vill att jag ska stå för det.
Hur menar de att du ska stå för det? Som t ex @Nötegårdsgubben är inne på som en kommunal avgift eller tänker de sig mer att du ska betala en viss entreprenör som kommunens folk bestämmer privat och helt utan överföring av pengar till kommunen?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur menar de att du ska stå för det? Som t ex @Nötegårdsgubben är inne på som en kommunal avgift eller tänker de sig mer att du ska betala en viss entreprenör som kommunens folk bestämmer privat och helt utan överföring av pengar till kommunen?
Kommunen har säkert någon ramavtal med någon stor entreprenad som gör alla deras mark/asfalt jobb, det förstår jag. Men att jag blir tvingad till att använda deras entreprenad för att utföra något på deras mark.
 
S Sverker01 skrev:
Kommunen har säkert någon ramavtal med någon stor entreprenad som gör alla deras mark/asfalt jobb, det förstår jag. Men att jag blir tvingad till att använda deras entreprenad för att utföra något på deras mark.
Vet ej om jag betalar direkt till entreprenaden eller till kommunen. Misstänker att jag betalar till kommunen som i sin tur tar ut liten marginal och fakturerar entreprenaden.
 
S Sverker01 skrev:
Kommunen har säkert någon ramavtal med någon stor entreprenad som gör alla deras mark/asfalt jobb, det förstår jag. Men att jag blir tvingad till att använda deras entreprenad för att utföra något på deras mark.
Så är det även för företag att t.ex. arbeten på allmän mark ägd av kommun kan innebära att slutförande av arbete t.ex. asfaltering utförs av kommunens entreprenör och kommunen fakturerar för arbetet, så inget konstigt utan vanligt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Sverker01 skrev:
Vet ej om jag betalar direkt till entreprenaden eller till kommunen. Misstänker att jag betalar till kommunen som i sin tur tar ut liten marginal och fakturerar entreprenaden.
Det upplägget tror jag saknar lagstöd, alltså ett beslut om en kommunal avgift för detta.

Om du orkar bråka kan du ju testa lagligheten i detta genom en laglighetsprövning av ett sådant kommunalt beslut enligt 13 § kommunallagen. Om det redan har prövats förut så är det ju ingen idé att slösa tid på det. Man tycker ju att någon stridbar kommunmedlem borde ha fått detta prövat tidigare.

Men du får ju tyvärr ingen bättre utfart för det. I alla fall inte i första steget. Möjligen då om förvaltningsdomstolen skulle ge kommunen en tydlig tolkning av PBL till din fördel i ärendet.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Så är det även för företag att t.ex. arbeten på allmän mark ägd av kommun kan innebära att slutförande av arbete t.ex. asfaltering utförs av kommunens entreprenör och kommunen fakturerar för arbetet, så inget konstigt utan vanligt.
Precis, men det jag tycker är konstigt att jag blir tvingad till deras entreprenad och ingen annan. kan även tillägga att tidigare för ca 1 år sedan när jag pratade med kommunen så sa de att jag kunde själv anlita någon så länge de följde regelverken och det förstår jag oxå. Men nu säger de annat.
 
Kan du inte få en prisuppskattning för arbetet?
 
A AndersS skrev:
Kan du inte få en prisuppskattning för arbetet?
ca 50 000kr =)
 
Claes Sörmland
S Sverker01 skrev:
Precis, men det jag tycker är konstigt att jag blir tvingad till deras entreprenad och ingen annan. kan även tillägga att tidigare för ca 1 år sedan när jag pratade med kommunen så sa de att jag kunde själv anlita någon så länge de följde regelverken och det förstår jag oxå. Men nu säger de annat.
Det tyder ju på att medarbetarna är vilse vad gäller juridiken och kör på sunt förnuft.

Att tillåta dig utföra arbete med egen entreprenör är ju en laglig väg framåt för kommunen. Ingen kommunal avgift blir ju då aktuell. Men jag gissar att man oroar sig för lagen om offentlig upphandling, att kommunen på detta sätt skulle runda det avtal som man har enligt denna lag kring arbeten på den kommunala gatan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
S Sverker01 skrev:
Precis, men det jag tycker är konstigt att jag blir tvingad till deras entreprenad och ingen annan. kan även tillägga att tidigare för ca 1 år sedan när jag pratade med kommunen så sa de att jag kunde själv anlita någon så länge de följde regelverken och det förstår jag oxå. Men nu säger de annat.
Så kan det vara, saker förändras över tid, men också beroende av vem du pratat med. Har beställt många uppdrag/grävtillstånd av kommuner, där vissa haft rutinen att allt ska åtetställas av den som fått tillstånd och andra att asfaltering ska göras av kommunen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Tänk om du skulle råka spilla ut en hink kallasfalt?
Då har du inte ens sågat i kommunens egendom, du var bara lite klantig...
Du kan ju tom maskera din klantighet med en planka som är spikad i kallasfalten och därmed ligger kvar.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Tänk om du skulle råka spilla ut en hink kallasfalt?
Då har du inte ens sågat i kommunens egendom, du var bara lite klantig...
Du kan ju tom maskera din klantighet med en planka som är spikad i kallasfalten och därmed ligger kvar.
Ja, kommer nog bli något sånt till slut, svårt att se mig själv att betala 50000kr för en ned sänkt trottoar.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.