201 322 läst · 2 496 svar
201k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Som diametern på mitt lillfinger ungefär. Och nej jag har inte extremt grova fingrar.Alfredo skrev:
Dåligt med gratis ved och en vilja att laga mat på vedspisen.
Imponerande, jag tyckte min framlidne far var noggrann som kvistade upp toppar på tall och gran till barrmassaved med kravet dia ≥5cm och minst 27dm längd.N Niq skrev:
Nu har jag ju inte någon egen skog egentligen. Bara ett ca 1.5 ha område som är trädbevuxet. Så jag bedriver ju inget skogsbruk.F fribygg skrev:
Jag har varit duktig en längre tid, dock slappat till mig lite i år. Kör ner till kanske 5-7cm i diameter. Men nu ligger säkert 1000 grenar och väntar i skogen. Ska ta hem lite nästa helg, lägga en dag på det. Sen får det va nog. Så väldigt blött i marken dock.
Bära långa grangrenar är nog bra träning, skulle jag göra det hunne jag nog inte ta vara på de björkar som vält.Norrtull skrev:
Jag brukar dra gränsen ungefär vid grovleken på mig ganska grova tumme då jag är i egen skog med kort väg att köra hem veden. Blir det klenare än så blir veden för dryg att randbarka så den kan torka.N Niq skrev:
Då jag hugger vindfällen i andras skog och i synnerhet om det är brottom kan det ibland bli kvar toppar på bortåt 5-6 cm.
Har det som träning och terapi då jag tolkar att jag har mera "fritid" än dig.F fribygg skrev:
Men håller nu på att lära upp en svärson, jag kapar och kvistar, han får dra ut till körväg och som belöning köra hem det. Sonen har lärt sig mina trix.😎