N Niq skrev:
Jag brukar använda grenar ner till lillfinger storlek till ved.
Björk tycker jag är bland det värsta att röja upp efter. Blir ju alltid stora mängder ris.
Riset får ligga kvar i skogen.
Björken blir till ved.
Avverkad skog med trädstammar och grenar utspridda på marken. Skog och skymning i bakgrunden.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Riset får ligga kvar i skogen.
Ja så brukar jag också göra med dom björkar som jag tar från skogen. Det är värre med dom som växer på gården. Fast man kan ju alltid föra riset ut i skogen. Björkris försvinner ju ganska snabbt i skogen

N Niq skrev:
Wow, hur orkar du? Runt en handled eller så är nog min gräns. Granris får ligga kvar eller bränns. Eller menar du med en diameter som lillfingrets längd?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Wow, hur orkar du? Runt en handled eller så är nog min gräns. Granris får ligga kvar eller bränns. Eller menar du med en diameter som lillfingrets längd?
Som diametern på mitt lillfinger ungefär. Och nej jag har inte extremt grova fingrar.
Dåligt med gratis ved och en vilja att laga mat på vedspisen.

• Gilla
Rönnerdahl och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Björk tycker jag är bland det värsta att röja upp efter. Blir ju alltid stora mängder ris.
Imponerande, jag tyckte min framlidne far var noggrann som kvistade upp toppar på tall och gran till barrmassaved med kravet dia ≥5cm och minst 27dm längd.

F fribygg skrev:
Imponerande, jag tyckte min framlidne far var noggrann som kvistade upp toppar på tall och gran till barrmassaved med kravet dia ≥5cm och minst 27dm längd.
Nu har jag ju inte någon egen skog egentligen. Bara ett ca 1.5 ha område som är trädbevuxet. Så jag bedriver ju inget skogsbruk.

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Jag har varit duktig en längre tid, dock slappat till mig lite i år. Kör ner till kanske 5-7cm i diameter. Men nu ligger säkert 1000 grenar och väntar i skogen. Ska ta hem lite nästa helg, lägga en dag på det. Sen får det va nog. Så väldigt blött i marken dock.

Norrtull Norrtull skrev:
Jag har varit duktig en längre tid, dock slappat till mig lite i år. Kör ner till kanske 5-7cm i diameter. Men nu ligger säkert 1000 grenar och väntar i skogen. Ska ta hem lite nästa helg, lägga en dag på det. Sen får det va nog. Så väldigt blött i marken dock.
Bära långa grangrenar är nog bra träning, skulle jag göra det hunne jag nog inte ta vara på de björkar som vält.

• Gilla
K_H
  • Laddar…
Har mest gran och ek, lite Björk men nästa noll och inga tall. Sen det vanliga, asp, sälg och rönn. Men gran är det stora beståndet. Ett väldigt utmanande arbete med alla dessa grenar.

N Niq skrev:
Som diametern på mitt lillfinger ungefär. Och nej jag har inte extremt grova fingrar.
Dåligt med gratis ved och en vilja att laga mat på vedspisen.
Jag brukar dra gränsen ungefär vid grovleken på mig ganska grova tumme då jag är i egen skog med kort väg att köra hem veden. Blir det klenare än så blir veden för dryg att randbarka så den kan torka.
Då jag hugger vindfällen i andras skog och i synnerhet om det är brottom kan det ibland bli kvar toppar på bortåt 5-6 cm.

Del av min vedstapel
En hög med staplad ved under ett tak, olika storlekar, färger, möjligtvis för vedeldning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Del av min vedstapel
[bild]
Du gör det bra som ids kapa sån där klenved!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bära långa grangrenar är nog bra träning, skulle jag göra det hunne jag nog inte ta vara på de björkar som vält.
Har det som träning och terapi då jag tolkar att jag har mera "fritid" än dig.
Men håller nu på att lära upp en svärson, jag kapar och kvistar, han får dra ut till körväg och som belöning köra hem det. Sonen har lärt sig mina trix.😎

Blivande ved
En hög gammalt slitet trä, spillror, på våt mark med lövverk, möjlig avfallshög eller rivningsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N Niq skrev:
Del av min vedstapel
[bild]
Mycket fin ved där! Starkt jobbat.

• Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.