Mjo, det lär nog få plats med en 4-hjulning, en åkgräsklippare, traktor, och div verktyg.
Sen en bra vedförvaring. Låter som det kan bli en stor byggnad, eller om jag delar upp det lite, kanske bättre med två olika byggnader.

A AndersS skrev:
Definitivt ett ålderstecken att ha ved i reserv.😂 Och även konstatera när man åker förbi en lövröjning/gallring, speciellt av björk, och ondgör sig över vilken fin ved som ingen tar hand om, där personen i sättet bredvid säger " du har väl tillräckligt med eget att att hand om".😉
That's not the point!

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Mjo, det lär nog få plats med en 4-hjulning, en åkgräsklippare, traktor, och div verktyg.
Sen en bra vedförvaring. Låter som det kan bli en stor byggnad, eller om jag delar upp det lite, kanske bättre med två olika byggnader.
Ett billigt och bra vedlider kan man glestimra av rundstock likt en norrländsk eller österbottnisk hölada av den sorten som stod överallt längs åkerkanterna förr. Lägger man ut väggarna litet genom att tejpa fast en kilformad bräda på vattenpasset så yr det in mindre vatten samtidigt som luften cirkulerar i springorna. Håller man 10 cm toppdiameter under bark på timret så räcker det och då är ju en stor del sådant som man annars skulle tvingas sälja till massaved. Beroende på höjden går det åt mellan 90 och 120 stockar. Betydligt bättre användning än att sälja massaved och klenstock för dumpade priser.
Jag har samlar lämpliga skatar och gallringsvirke och vindfall i fyra år nu. Barkat och stabbat dem på tork. I vinter skall det timras.
Bottnen blir omkring 4x5 meter. Golvet blir tvåtums okantade plankor sågade av ett par fantastiskt kvistiga övergrova granar och en stor asp som hade blåst omkull.
Plåttaket kommer från en nedlagd rävfarm.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Att vi inte bara gör så, lite till mans! 😉

• Gilla
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att vi inte bara gör så, lite till mans! 😉
Problemet är att man måste hålla sig framme och lyfta ned plåttaken när de lägger ned rävfarmerna.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Hybro skrev:
En rätt udda vedbod har jag sett.

Ungefär som ett fyrtorn. Typ som en rätt hög fyrkantigt koniskt byggnad.
Mindre dörr längst ned.
Och en lucka högst upp. Genom den en vedtranportör...

Vitsen kanske var att det var trångt på tomten.
Smart, och kanske snyggt.
Konisk så inte veden stackar sig inne i byggnaden, riktigt smart.
/W

Hittade denna i helgen efter blåsten veckan innan och tvillingen bredvid ligger på kärran från 2020. Inte mycket men en kbm sälg brinner också. Är lite terateupiskt att även se till det lilla.😉
Höstskog, trasigt träd efter storm, gröna och gula löv, fuktig mark, orörd natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Släpvagn full av vedträn, ansluten till en bil, parkerad utomhus på en grusväg.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Sälg är bra ved, man skall ju helst låta dom stå kvar för att naturen behöver dom men blåser dom ner så är det inget att fundera på. Röken luktar medicin när de brinner dock.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Stämmer, den har en speciell doft som man känner när man tänder upp.

Kalle B Kalle B skrev:
Sälg är bra ved, man skall ju helst låta dom stå kvar för att naturen behöver dom men blåser dom ner så är det inget att fundera på. Röken luktar medicin när de brinner dock.
Har en äldre som också blåst ned, var död sedan flera år, den får vara kvar. Man får vara försiktig med det terapeutiska.

Mörk bild på en grön back med vedträn utomhus vid natten.
Skapa konto

Kakelugnsved
En grön låda fylld med gamla, slitna träbitar. Verkar vara i ett mörkt förråd.
Skapa konto

Vedspisved

• Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Hade för en månad sedan sågat bort lite på en sälg på tomten och hade 30 cm kubbar liggande. Gick nu ut med klyvyxan och tog hand om det. Blev en tredjedels kbm som nu får ligga skyddat till hösten då det blir till nästa säsongs eldning. Men de var grågröna i ändarna, men det torkar bort.
Kommer säkert bli mera ved av den sälgen, kanske hela, men det får bli ett framtida jobb.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Själv är jag äntligen klar med första granen. Nu väntar 4st till, sen får årets vedsamlande vara klart.
Dock är jag spislös😮
Muraren blir först klar nästa vecka.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Är det inte lite tidigt att börja med veden? Jag brukar börja under julledigheten men även det känns tidigt

Kalle B Kalle B skrev:
Är det inte lite tidigt att börja med veden? Jag brukar börja under julledigheten men även det känns tidigt
jo, kan så vara. Har dock haft tiden och hjälpen nu. Då blev det vedsågning nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.