201 307 läst · 2 496 svar
201k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Gran är bra drygt att ta hand om, så mycket grenar, har hela skogen full av grenar från fällda granar pga barkborren. 😩
Sen borde jag tagit hand om detta redan i våras, har dock inte prioriterat detta.
Det är fin ved i grova grangrenar.
Sen borde jag tagit hand om detta redan i våras, har dock inte prioriterat detta.
Det är fin ved i grova grangrenar.
Jag har en bensindriven flismaskin sm jag kör grangrenarna igenom, det tar ju en livstid innan de ruttnar ner annars. I flismaskinen är de bort på några sekunder. Men de är som sagt hårda så de grövsta tar jag vara på och eldar. Det blir dock alldeles för mycket sånt, jag håller på och utraderar granen helt från mina marker och det blir oändligt med gren. Stamveden säljer jag till en som eldar den i panna men grenarna vill han inte ha.
Du borde ju passa på och hugga krokvirke nu när du har rotvältor. Knäet mellan stam och rot är väldigt användbart. Det går att rothugga stående granar men det är enklare att få det ur rotvältor.A AndersS skrev:
Det blir säkert jättefint, men få har tid och ork att flisa grangrenar annat än på tomt och i park. Vill man bli av med GROT är det ju lindrigare att sälja till flisved och det ger ju en slant på kontot.Kalle B skrev:Jag har en bensindriven flismaskin sm jag kör grangrenarna igenom, det tar ju en livstid innan de ruttnar ner annars. I flismaskinen är de bort på några sekunder. Men de är som sagt hårda så de grövsta tar jag vara på och eldar. Det blir dock alldeles för mycket sånt, jag håller på och utraderar granen helt från mina marker och det blir oändligt med gren. Stamveden säljer jag till en som eldar den i panna men grenarna vill han inte ha.