Jag håller på att hugga väg inför vinterns gallring. Lite tidigt här nere men jag drar svärdet längs stammen så fukten hittar ut.
En skogsdunge med björkträd och grenar på marken, delvis molnig himmel syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Björkskog 😮

Wow!
Där va det lite björk att jobba med!

Blir fint efter sista gallringen, då kommer det att se ut så här efter 60 år👍 är mycket mera än på bilden.
Ekkog i skogsglänta vid sjö, grönmossa, trädbjörkar, blå himmel, dagtid, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Blivande ved
[bild]
Den ser ganska blöt ut. Jag skulle nog göra en majbrasa av dom brädorna. Men jag är ju bortskämd med egen skog och björkved.

M Mikko58 skrev:
Den ser ganska blöt ut. Jag skulle nog göra en majbrasa av dom brädorna. Men jag är ju bortskämd med egen skog och björkved.
Som skogsägare brukar man ju vilja spara på skogen och elda med precis allt som brinner. Den där sortens bräder brukar vi lägga på tork och elda med dem nästa sommar då man bara eldar för varmvattnet.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Som skogsägare brukar man ju vilja spara på skogen och elda med precis allt som brinner. Den där sortens bräder brukar vi lägga på tork och elda med dem nästa sommar då man bara eldar för varmvattnet.
Då har man för lite skog. Men om man eldar brädor har man antagligen också för lite skog.

Norrtull Norrtull skrev:
Wow!
Där va det lite björk att jobba med!
Det kalhöggs för att det intilliggande grustaget skulle utökas. Det blev inget av det så man planterade tall där som torkade ihjäl till 99% så det man ser är självsådd björk. Jag har bara ägt skogen sen i våras och jag har som plan att gallra det i vinter. Får se om jag hinner med allt annars har jag att göra nästa vinter också😎

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Då har man för lite skog. Men om man eldar brädor har man antagligen också för lite skog.
Har man inte alltid för lite skog?

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har man inte alltid för lite skog?
Sant 😂

F fribygg skrev:
Så länge du håller dig på egen fastighet bör det väl vara lugnt.. Det påstås vara ett ålderstecken att ha ved för flera år;)
Förr var det närmast en plikt att som man/gubbe se till att det fans ved för flera år för frugan/gumman efter att man själv har gått bort... en slags 'pensionsförsäkring' för lite drägligare liv för de efterlevande då män har kortar livstid än kvinnor och var något man räknande med att det bara var så.

Detta finns nog i generna som blir allt mer framträdande ju äldre man blir ;-)

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Den ser ganska blöt ut.
All ved har varit blöt innan den torkats.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man måste gallra och sköta om sin skog då passar det bra att hugga ved och ta björkar som breder ut sig och piskar träden nära.

X xxargs skrev:
Förr var det närmast en plikt att som man/gubbe se till att det fans ved för flera år för frugan/gumman efter att man själv har gått bort... en slags 'pensionsförsäkring' för lite drägligare liv för de efterlevande då män har kortar livstid än kvinnor och var något man räknande med att det bara var så.

Detta finns nog i generna som blir allt mer framträdande ju äldre man blir ;-)
Den "pliken" finns väl fortfarande? Folk ska inte behöva frysa och fara illa när skogen växer varenda år och det stående virkesförådet är rekordhögt.
Den som har möjlighet fyller vedboden som en garanti mot stundtals orimligt höga energipriser pga den ansvarslösa nedläggningen av Skånes baskraft för ett kvartssekel sedan.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Man måste gallra och sköta om sin skog då passar det bra att hugga ved och ta björkar som breder ut sig och piskar träden nära.
I Sverige behöver vi inte gallra om vi inte vill, ännu har skogsägaren friheten att hugga björk som piskar gran eller hugga bort den planterade granen och satsa på björken eller helt låta bli gallring om man inte vill, kan eller ser lönsamhet i åtgärden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.