201 307 läst · 2 496 svar
201k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Som skogsägare brukar man ju vilja spara på skogen och elda med precis allt som brinner. Den där sortens bräder brukar vi lägga på tork och elda med dem nästa sommar då man bara eldar för varmvattnet.M Mikko58 skrev:
Då har man för lite skog. Men om man eldar brädor har man antagligen också för lite skog.H heimlaga skrev:
Det kalhöggs för att det intilliggande grustaget skulle utökas. Det blev inget av det så man planterade tall där som torkade ihjäl till 99% så det man ser är självsådd björk. Jag har bara ägt skogen sen i våras och jag har som plan att gallra det i vinter. Får se om jag hinner med allt annars har jag att göra nästa vinter också😎Norrtull skrev:
Förr var det närmast en plikt att som man/gubbe se till att det fans ved för flera år för frugan/gumman efter att man själv har gått bort... en slags 'pensionsförsäkring' för lite drägligare liv för de efterlevande då män har kortar livstid än kvinnor och var något man räknande med att det bara var så.F fribygg skrev:
Detta finns nog i generna som blir allt mer framträdande ju äldre man blir ;-)
Man måste gallra och sköta om sin skog då passar det bra att hugga ved och ta björkar som breder ut sig och piskar träden nära.H heimlaga skrev:
Den "pliken" finns väl fortfarande? Folk ska inte behöva frysa och fara illa när skogen växer varenda år och det stående virkesförådet är rekordhögt.X xxargs skrev:Förr var det närmast en plikt att som man/gubbe se till att det fans ved för flera år för frugan/gumman efter att man själv har gått bort... en slags 'pensionsförsäkring' för lite drägligare liv för de efterlevande då män har kortar livstid än kvinnor och var något man räknande med att det bara var så.
Detta finns nog i generna som blir allt mer framträdande ju äldre man blir ;-)
Den som har möjlighet fyller vedboden som en garanti mot stundtals orimligt höga energipriser pga den ansvarslösa nedläggningen av Skånes baskraft för ett kvartssekel sedan.
I Sverige behöver vi inte gallra om vi inte vill, ännu har skogsägaren friheten att hugga björk som piskar gran eller hugga bort den planterade granen och satsa på björken eller helt låta bli gallring om man inte vill, kan eller ser lönsamhet i åtgärden.M Mikko58 skrev: