207 479 läst · 2 544 svar
207k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Om det går att uppgradera den med broms och hydraulsväng blir den bra att lasta med. Det beror helt på hur mycket du vill satsa i den och om du har någon annan maskin att lasta och köra ut med.
En bra griplastare är alltid snabbare att lasta med än vajerkran så om du har ett sådant ekipage tycker jag du skall stuva undan bommen längst bak i något uthus och köra med starkranen som lunningsvinch utan bom.
Jag har dels för litet skogsbruk för att få ekonomi i en någorlunda bra griplastare, dels svagt med pengar att investera, och dels en traktor som i övrigt passar mina behov fullkomligt men har både har litet knapp oljemängd och en hytt som inte fungerar att sitta bakvänd i.
I den situationen är det betydligt bättre att lasta med en bra vajerkran (med broms och hydraulsväng) som passar traktorn perfekt än med en dålig griplastare som passar dåligt ihop med traktorn.
En bra griplastare är alltid snabbare att lasta med än vajerkran så om du har ett sådant ekipage tycker jag du skall stuva undan bommen längst bak i något uthus och köra med starkranen som lunningsvinch utan bom.
Jag har dels för litet skogsbruk för att få ekonomi i en någorlunda bra griplastare, dels svagt med pengar att investera, och dels en traktor som i övrigt passar mina behov fullkomligt men har både har litet knapp oljemängd och en hytt som inte fungerar att sitta bakvänd i.
I den situationen är det betydligt bättre att lasta med en bra vajerkran (med broms och hydraulsväng) som passar traktorn perfekt än med en dålig griplastare som passar dåligt ihop med traktorn.
Fick svar från Sonnys att det troligen inte är värt arbete och pengar att modifiera
vinschen man har så den får nog fortsätta som lunningsvinsch som du skriver.
Traktorn med kranen är gamla grejer med sexspaks paket men den gör sitt jobb
och har varit nyttig att lyfta en massa olika saker.
Man får försöka få till det på bästa sätt med de resurser man har 😀
vinschen man har så den får nog fortsätta som lunningsvinsch som du skriver.
Traktorn med kranen är gamla grejer med sexspaks paket men den gör sitt jobb
och har varit nyttig att lyfta en massa olika saker.
Man får försöka få till det på bästa sätt med de resurser man har 😀
Om jag förstår dig rätt så är det en "skogskompis" som du skall ha.galento skrev:
En lite ryggsäck med ett snöre i som rullar upp sig självt.
Vet att min far köpte en sån när jag var liten, men jag har för mig att upprullningen började strula rätt så på en gång så jag tror inte att han använde den så mycket.
Kan vara att det var en tidig modell han köpte och att dom blev bättre sen, för det finns dom som använder dom än idag....
Killen i filmen har en skogskompis på ryggen, den lilla runda plastklumpen....
Helsike vad vi går igenom ibland, gubbar och kärringar.
Utrustningen må brista ibland, men viljan gör det inte..
Veden ska in 👍
Utrustningen må brista ibland, men viljan gör det inte..
Veden ska in 👍
Det beror väl lite på var i landet det är. Saven har ju gått ner, men det är ju även bra om det är så kallt att svampar inte växer. Generellt skulle jag säga att det är helt okej att börja fälla nu.
Ta ner dom, dom ska läggas i kors så det blir en topp. dom understa får du kanske glömma, Sen vad för sort, gran/fur/björk, du dra ett par steck med sågen längs stocken så det går igenom barken på gran/gur. Björkem är det extar viktigt med att skära kanske 3 spår genom nävern. Björk ruttnar snabbt om nävern är hel. Sen kan du såga och klyva om ett par år om du vill. Annars så enligt sägen, all ved ska vara klyven före midsommar för att elda med till vintern