207 479 läst · 2 544 svar
207k läst
2,5k svar
Vedtråden för oss alla som tillverkar och eldar
Hur länge räknar du med att det ska hålla?galento skrev:Grejade lite med en överfart idag , skiftesgrannen säger det är ok att köra
över hans mark för att komma fram men jag vill inte köra sönder annans
mark om jag kan ordna nåt själv.
Så det blev en asp som kapades och drogs fram med wirevinschen sen
lyfta dit stockarna med griplastaren. Drog bort jord med schaktbladet först
och traktorhytterna såg härliga ut efteråt av all jord under stövlarna men
det är väl så de ska se ut 😀😂😂 Får jämna till det där kvistkapet så
man inte sabbar nåt däck i onödan.
[bild]
3-4 år eller nåt?
Det går ju att fylla på om det behövs när det behövs. Det är väl någon kubik med ved som går åt men jag antar du har gott om den.
Jag tror den där skall ligga bara tills årets drivning är färdig.R roke skrev:
Skall det bli mer långvarigt så skall det vara randbarkade gran eller tallpropsar. Inte björk eller asp.
Tanken är väl att man kanske kan få ut lite virke under vinterhalvåret och
det bör hålla för det. Vi får se , enligt virkesinköpare kan björken ligga några
månader vid kall väderlek utan att få försämrad kvalité och mindre betalt 🤔.
Är ju 65+ så man är ju lite sliten i kroppen men tycker ändå om att greja lite
i skogen i min egen takt , det blir ju lite träning för kroppen samtidigt.
det bör hålla för det. Vi får se , enligt virkesinköpare kan björken ligga några
Och lite vedbitar kan man lämna kvar till naturen. Inte kul att hantera de man kört på så den får gärna vara kvar.galento skrev:Tanken är väl att man kanske kan få ut lite virke under vinterhalvåret och
Har travat ved på ett för mig nytt sätt. Kändes enkelt och effektivt.
0,7 kubikmeter i en enda pallkrage ståendes mitt på källargolvet helt utan stöd.
Cirkus 2 kubik i 3 kragar. 56cm vedträn.
Mycket ved på liten yta.
Kragarna är smidiga då de tar lite plats ihopfällda sen.
Några småbitar på golvet som stöder vedträt i ytterkant, sen är det bara att trava i.
Nu kanske det inte funkar att trava färsk ved ute då den rör sig ganska mycket men för korttidsförvaring inne kändes det som en smidig metod, lätt att iordningställa och lätt att städa undan när veden förbrukats.
Annars kör jag in ved färdigtravad i häckar på lastpall men de tomma häckarna är utrymmeskrävande och ibland har man inte utrymmet.
0,7 kubikmeter i en enda pallkrage ståendes mitt på källargolvet helt utan stöd.
Cirkus 2 kubik i 3 kragar. 56cm vedträn.
Mycket ved på liten yta.
Kragarna är smidiga då de tar lite plats ihopfällda sen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Några småbitar på golvet som stöder vedträt i ytterkant, sen är det bara att trava i.
Nu kanske det inte funkar att trava färsk ved ute då den rör sig ganska mycket men för korttidsförvaring inne kändes det som en smidig metod, lätt att iordningställa och lätt att städa undan när veden förbrukats.
Annars kör jag in ved färdigtravad i häckar på lastpall men de tomma häckarna är utrymmeskrävande och ibland har man inte utrymmet.
Ja det kommer nog bli lite lera på dessa så det tar hårt på kedjan isåfall , slängerA AndersS skrev:
tillbaka vresiga kubbar som är svårklyvda också i skogen. Annars försöker man ta
reda på grenar och gallringsvirke , det blir värme av det också 😀👍
Nää, det får bli liggandes kvar, finns tillräckligt med ved och har tröttnat på sönderkörda kedjor..😇 Sedan kan jag ta hand om lite pinna/klent så det kanske inte är logiskt, men den behöver ju inte klyvas.H heimlaga skrev:
Kanske Heimlaga eller nån annan med wirekran ser detta , undrar om ni lunnar
med stock (ar) hängande i vinschens broms istället för kätting i urtagen på
kranstativet ? Tänker på kortare sträckor.
Våran Starvinsch har ingen broms , har dock mailat Sonnys om det skulle gå att
bygga om den för broms.
med stock (ar) hängande i vinschens broms istället för kätting i urtagen på
kranstativet ? Tänker på kortare sträckor.
Våran Starvinsch har ingen broms , har dock mailat Sonnys om det skulle gå att
bygga om den för broms.
I undantagsfall har det hänt att jag har lunnat med någon liten slana hängande i vajern med bromsen påslagen. Sådant kan hända när man är på sista vändan och har en slana mer än kedjorna räcker till. Eller när det är lång väg att lunna över isen och bara klenvirke så det blir litet man får med sig till fastlandet på var vända. Jag rekommenderar inte att göra så annat än i undantagsfall med småbitar på slätt underlag. Dels för att traktorn kan tippa bakåt och dels för att det sliter hårt på vinschen och vajern.galento skrev:
Som jag ser det är broms i stort sett onödigt på en lunningsvinsch men om man har kranbom på vinschen och lastar med den då skall det vara broms. Att lasta utan broms är både slitsamt för kroppen och mycket farligt.
Det är många som har tagit livet av sig på det viset. De gamla timmerbilarna med vajerkran utan broms dräpte mycket folk på sin tid. Någon gång på 50-talet kom Rapid vinscharna med broms och ända in på 2000-talet har det talats i byn om hur olyckorna minskade då de fick Rapidvinsch på timmerbilarna. De gamla vinscharna var ofta byggd av en hopkortad bakaxel från en bil.
Jag har en stadig järnkrok som hänger i en kätting under taket i lidret. När jag skall till skogs och bara vinscha och lunna utan att lasta och köra hem brukar jag hänga yttre ändan av bommen i kroken och så sänker jag ner vinschen med trepunkslyften så att kedjorna från bommen till tornet slaknar och går att haka ur. Sedan kopplar jag loss bommen från tornet. Då får jag ett kort och lättvänt ekipage att kryssa mellan träden och stenarna med.
Tack för info hur du brukar göra 👍 Jo har denna att vinscha med men före vi
hade den andra traktorn lastade jag med den och det var inget vidare och det
är nog fort gjort att skada sej. Gjorde nåt halvhjärtat försök med en handbroms-
spak från en 740 och wire till bandet men blev det tyngre saker orkade det inte
hålla upp stocken.
Plockar också av bommen ibland så traktorn blir lite smidigare att använda.
Men som du skriver så är det nog bättre med lunningskätting i kranen att dra
med 😀Har inte styrning på bommen heller så det kanske är lika bra att det
är som det är.
hade den andra traktorn lastade jag med den och det var inget vidare och det
är nog fort gjort att skada sej. Gjorde nåt halvhjärtat försök med en handbroms-
spak från en 740 och wire till bandet men blev det tyngre saker orkade det inte
hålla upp stocken.
Plockar också av bommen ibland så traktorn blir lite smidigare att använda.
Men som du skriver så är det nog bättre med lunningskätting i kranen att dra
med 😀Har inte styrning på bommen heller så det kanske är lika bra att det
är som det är.