G GVR4 skrev:
Så bra! Är bara gran jag ska såga. Var mest osäker på om det var stor skillnad på hur mycket vatten det är i dom nu jämfört med att vänta nån månad till.
Bor i Småland.
Ta ner dem och gör ved så fort du hinner, ved frystorkar också så ju förr du får den kapad och kluven ju bättre

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Gran går fint, brukar vara bra att har några bitar som underliggare att lägga resten på, så får man lite luft under traven och slipper den värsta fukten från backen.

J jonaserik skrev:
Ta ner dom, dom ska läggas i kors så det blir en topp. dom understa får du kanske glömma, Sen vad för sort, gran/fur/björk, du dra ett par steck med sågen längs stocken så det går igenom barken på gran/gur. Björkem är det extar viktigt med att skära kanske 3 spår genom nävern. Björk ruttnar snabbt om nävern är hel. Sen kan du såga och klyva om ett par år om du vill. Annars så enligt sägen, all ved ska vara klyven före midsommar för att elda med till vintern
Som vanligt är det inte mycket av det du skriver jag håller med om.
Den gamla praxisen var att det skulle vara kluvet till innan påsk och inne under tak till midsommar. Att klyva till midsommar är för sent.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Är det för tidigt att ta ner träd nu för ved till nästa vinter? Brukar alltid vänta till februari men hade passat bättre nu.
Hugg åtminstånde ett par årsförbrukning om du har tid nu, veden blir bara torrare och bättre om du får den kluven nu och den får god tid att torka

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nej, den torkar inte alls nu. Den börjar torka till vårvintern, när temperaturen börjar stiga igen. Men klyver man nu så är den ju kluven då.

F fribygg skrev:
Hugg åtminstånde ett par årsförbrukning om du har tid nu, veden blir bara torrare och bättre om du får den kluven nu och den får god tid att torka
Och den frystorkar på vintern, om den är spårad i barken. Eller klyven

Ved går att hugga alla tider på året men den torkar på vårvintern, våren och försommaren.

Här uppe brukar jag räkna med att sågvirke går att hugga från mitten på november och framåt men nere i Småland blir det väl från mitten på december skulle jag gissa.

D Daniel 109 skrev:
Nej, den torkar inte alls nu. Den börjar torka till vårvintern, när temperaturen börjar stiga igen. Men klyver man nu så är den ju kluven då.
Kanske inte just i dag med plusgrader, men när det fryser på frystorkar granveden.

G GVR4 skrev:
Så bra! Är bara gran jag ska såga. Var mest osäker på om det var stor skillnad på hur mycket vatten det är i dom nu jämfört med att vänta nån månad till.
Bor i Småland.
Bor också där. Tar det som finns när jag har tid och känner för det under hela året, men mestadels från april till november. Björk försöker jag klyva så färsk som möjligt, barr kan ligga kapad längre.
Mycket av "måsten" är historiskt från det gamla bondesamhället när det fanns tid för ved och marken bar för häst med släde som det kunde dras på.

Tre bilder från april, september och sist oktober. Alla fungerar lika bra och brinner i kaminerna.😉
Fyrhjuling med släpvagn lastad med stockar i en skog nära ett rött hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fällda träd i skogsmiljö med en motorsåg bredvid, redo att användas som bränsle.
Skapa konto

Stapel av vedklabbar och vedmaskin i skogsmiljö, redo för kaminer.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Ossian K Olsson och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kanske inte just i dag med plusgrader, men när det fryser på frystorkar granveden.
Du kan ju testa. Jag är rätt säker på att du inte kommer att se någon märkbar skillnad fram till början av februari.

D Daniel 109 skrev:
Du kan ju testa. Jag är rätt säker på att du inte kommer att se någon märkbar skillnad fram till början av februari.
Jag har sedan nittiotalet då jag byggde hus med eget virke från egen skog testat att torka gran, kluven eller sågad gran frystorkar.

A AndersS skrev:
Bor också där. Tar det som finns när jag har tid och känner för det under hela året, men mestadels från april till november. Björk försöker jag klyva så färsk som möjligt, barr kan ligga kapad längre.
Mycket av "måsten" är historiskt från det gamla bondesamhället när det fanns tid för ved och marken bar för häst med släde som det kunde dras på.
In i dag så blir det fruktansvärt mycket skador på kvarstående träd och deras rötter om man vinschar och kör ut ved och virke när det inte är litet påfruset.

H heimlaga skrev:
In i dag så blir det fruktansvärt mycket skador på kvarstående träd och deras rötter om man vinschar och kör ut ved och virke när det inte är litet påfruset.
Det är klart att det är bättre att köra på tjälad (gärna snötäckt mark), men att fälla , kapa och klyva granved går alldeles utmärkt nu i Götaland.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det regnar så mycket i Roslagen nu. Hopplöst att försöka sig på något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.